Heermoes, Paardestaart, Akkerpest zeer giftig voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

brnj

Heermoes, Paardestaart, Akkerpest zeer giftig voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 17:17

Ik wil alle paarden eigenaren waarschuwen voor deze levensgevaarlijke plant.

Sinds twee jaar heb ik te maken met zieke dieren als gevolg van het eten van de Heermoes. Daar ik tussen natuurgebieden woon, waar de Heermoes (akkerpest, akkerpaardestaart) weelderig groeit en volledig zijn gang kan gaan, is het voor mij heel moeilijk deze bijzonder giftige plant uit mijn weides te houden.
Mijn paarden hadden ervan gegeten en ik herkende de symptomen meteen omdat wij ooit vroeger ook met de Heermoes te maken hebben gehad met een paard. Een van de drachtige merries heeft toen het veulen verworpen. Het is niet zeker dat het door het eten van deze plant is gekomen maar de kans is groot omdat ze echt helemaal in paniek was. De andere merrie krijg ik niet meer drachtig en ook de jonge merrie niet. Ik heb geen idee of de heermoes er mee te maken heeft maar precies deze 3 hebben ervan gegeten.

De symptomen zijn:
- paarden worden zeer onrustig
- zeer bange ogen
- zweten
- hoge hartslag
- rennen in paniek (kan zelfs zo in paniek zijn dat stroomdraden niet meer helpen om ze in de wei te houden.

Gevolg:
Directe aantasting van het centrale zenuwgestel. Deze bijzonder giftige plant onttrekt in zeer korte tijd een enorme hoeveelheid vitamine B1 uit het lichaam en als er niet meteen ingegrepen wordt met de dood tot gevolg.

Wat moet je doen:
Dierenarts waarschuwen en DIREKT EEN OVERDOSERING (volle spuit) VITAMINE B1 toedienen. 2x daags een aantal dagen lang.

Heermoes/Paardenstaart/Akkerpest
Afbeelding

Graag zou ik willen weten of er iemand is die weet wat ik moet doen. Ik heb inmiddels de gemeente al een aantal malen aangesproken maar krijg geen reactie.

Ibbel

Re: Heermoes, Paardestaart, Akkerpest zeer giftig voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:21

Spuiten met MCPP/MCPA mengsel. Iedere loonwerker kan je dat vertellen en je verder helpen. Kost je rond de 100 euro per hectare, inclusief bestrijdingsmiddelen.

Overigens staat er een hele lijst giftige planten op de wiki, waar heermoes ook tussen staat.

brnj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 21:13

Ibbel schreef:
Spuiten met MCPP/MCPA mengsel. Iedere loonwerker kan je dat vertellen en je verder helpen. Kost je rond de 100 euro per hectare, inclusief bestrijdingsmiddelen.

Overigens staat er een hele lijst giftige planten op de wiki, waar heermoes ook tussen staat.

Dat weet ik alleen is er geen houden aan als het aan de andere kant van de hekken niets gebeurd en alles door blijft groeien. Het is hier echt een ramp!
Wel heel erg bedankt voor de reaktie!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:50

Tja, het is óf dweilen met de kraan open (spuiten dus, eventueel pak je een stuk van de gemeentegrond mee?) óf zieke paarden... Ik zou wel weten wat ik zou kiezen, eigenlijk....
Of een andere wei zien te vinden, ook een optie.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:33

Ik verplaats dit topic van MD naar TAO gezien de vraagstelling.

brnj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 19:42

Ibbel schreef:
Tja, het is óf dweilen met de kraan open (spuiten dus, eventueel pak je een stuk van de gemeentegrond mee?) óf zieke paarden... Ik zou wel weten wat ik zou kiezen, eigenlijk....
Of een andere wei zien te vinden, ook een optie.

Ik heb gisteren de gemeente zowaar hier gehad en ook bij de andere paardenhouders hier in de buurt.
Ze gaan er wat aan doen en gaven aan dat het inmiddels een echte plaag was. Het enige is dat ze met een nieuwe flora en fauna wet te maken hebben. Dus het terrein moet worden afgespeurd op zeldzame diertjes en plantjes. Pfff ik word er echt niet goed van maar goed we wachten af.
Voorlopig maak ik dagelijks een rondje en haal de planten die ik vind er uit en zorg dat mijn paarden niet in die strook kunnen komen.
Natuurlijk gaan mijn paarden voor alles. Maar het zou wel fijn zijn als er van de andere kant ook wat gedaan werd.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:55

|( umh, ik heb ok al gezien dat die van mij dit opat, wist niet of dit giftig zou zijn, maar dacht mits dat dotje het opeet het niet giftig zou zijn :s

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:31

Oei, deze staan op 1 van onze 2 stukken land. Dit stuk land is niet echt gras, maar meer zand en onkruid. Hierop hebben ze van de winter gelopen, en toen was het nog niet zoveel als nu.
Dit land is nu ingezaaid, en hoop dat dit nu minder kans heeft om te groeien als het gras eenmaal gaat groeien. (als het ooit nog eens goed gaat regenen)

Alle paarden waren toen aan de rees en vorige week vertelde een stalgenoot dat ze vermoed dat het door deze plant kwam.
Gelukkig waren er geen andere "klachten" dan de rees.
Helaas "bevuilde" mijn pony zich heel erg en stond haar elk weekend van boven tot onder te wassen. Drama was dat.

brnj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 07:25

jes_sira schreef:
Oei, deze staan op 1 van onze 2 stukken land. Dit stuk land is niet echt gras, maar meer zand en onkruid. Hierop hebben ze van de winter gelopen, en toen was het nog niet zoveel als nu.
Dit land is nu ingezaaid, en hoop dat dit nu minder kans heeft om te groeien als het gras eenmaal gaat groeien. (als het ooit nog eens goed gaat regenen)

Alle paarden waren toen aan de rees en vorige week vertelde een stalgenoot dat ze vermoed dat het door deze plant kwam.
Gelukkig waren er geen andere "klachten" dan de rees.
Helaas "bevuilde" mijn pony zich heel erg en stond haar elk weekend van boven tot onder te wassen. Drama was dat.

Dan heb je geluk gehad. Ze krijgen inderdaad heel erg diarree.
Ik hoop voor je dat je van de heermoes af bent. Mocht het toch weer opkomen, direkt spuiten met MCPA. De heermoes zorgt er namelijk voor dat het gras geen kans krijgt om te ontkiemen. Succes

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:21

Ik zie bij mij in de wei waar ze nu opgaan ineens ook overal heermoes staan. Is me vorig jaar niet opgevallen. Omdat er volop te eten is, vermoed ik dat het nog niet zo'n groot probleem is. Maar ik zag net wel dat er met het gras ook wat heermoes mee naar binnen gaat. Heb net een volle emmer geplukt en vernietigd. Ik vraag me af of niet veel meer weides er last van hebben zonder dat de eigenaren het weten. En of ze er veel van moeten eten om er last van te hebben of dat een paar plantjes niet zo'n groot probleem is. Pfff.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:35

Wij hebben het ook staan, wordt hier naar mijn weten niet van gegeten (gras genoeg). Tijdens de rondjes JKK uitsteken dan ook maar deze aanpakken :) .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:06

Bedanktvoor de informatie,ik wist niet dat deze leuk uitziende plant giftig is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:14

Is het in het hooi ook giftig? Of alleen vers?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:12

In het hooi ook

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:26

Heermoes is heel giftig en breid zich onder de grond uit.

Plukken helpt niet. Alleen 3 x achter elkaar spuiten met MCPA helpt goed en dood de plant onder de grond, maar je moet het meerdere malen doen. Geen paarden op die weide. Het moment dat het de grond uitkomt zie je het bijna niet en krijgen ze het binnen.
Wij hebben het op een plek in de tuin, maar het kruipt onder het pad naar de weide.

We hebben verschillende middelen gebruikt, maar die bestrijden de plant alleen boven de grond en de wortelstok blijft in leven. Alleen MCPA helpt. Silvanet, clearup en roundup helpen niet onder de grond. Verder vooral zorgen voor kalk op de weides.

De gehele plant is giftig en bevat de stof ‘thiaminase’ die vitamine B1 afbreekt in het lichaam. Een tekort aan deze vitamine leidt tot hersenschade. Gevolgen hiervan zijn verlammingsverschijnselen, een wankele gang en beven. Paarden die vergiftigd zijn door de Paardenstaart vertonen verhoogde prikkelbaarheid, wankelen, verlamming van de achterhand, zijn schrikachtig en vallen om. Hoewel deze plant in gedroogde vorm minder giftig is, treedt vergiftiging vaak op door het eten van hooi. Dit komt omdat deze plant dan minder goed te onderscheiden is.
De plant is een geduchte boosdoener op natte, zware, kalkarme weilanden en is zeer moeilijk te bestrijden aangezien de wortelstokken ondergronds verder woekeren

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:54

Ik zag het nu wel, maar er staat nu zoveel dat ik eigenlijk overtuigd ben, dat het er vorig jaar ook stond. En toen geen last gehad. Ik zorg wel dat er voldoende andere grasjes staan en ga het iedergeval bestrijden met MCPA en kalk. Ik denk dat veel weides er last van hebben en veel baasjes het niet weten... Ik heb de dierenarts gebeld, die had in haar carriere nog geen slachtoffers gehad. Dus ik denk dat het niet heel erg vaak voor komt, maar je er zeker wel serieus mee om moet gaan.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:16

Daarom is het onbegrijpelijk dat veel producten (supplementen, paardenvoeders) heermoes bevatten..... Teken dat de makers van dergelijke producten geen weet hebben van dierenvoeders. Kassa voor dierenartsen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:36

Ik kom het hier incidenteel tegen, kan echter nergens vinden bij welke hoeveelheid het gevaarlijk is. Is dat al bij 1 plantje of moeten ze er meer van binnen krijgen om er ziek van te worden?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:42

mysa schreef:
Ik kom het hier incidenteel tegen, kan echter nergens vinden bij welke hoeveelheid het gevaarlijk is. Is dat al bij 1 plantje of moeten ze er meer van binnen krijgen om er ziek van te worden?

Aangezien het zo algemeen voorkomt (ongeveer alle vochtigere delen van Nederland staan er vol mee) zullen de bovengenoemde symptomen echt niet na het eten van een of enkele plantjes optreden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:47

Tja als je een weiland naast een natuurgebied huurt kan je verwachten dat je van dit soort zaken last krijgt. Veel planten die voor paarden giftig zijn hebben een hoge natuurwaarde, als je die uit een natuurgebied gaat verwijderen doe je de natuur schade aan. Ik vrees dat de gemeente je hierbij niet kan/mag helpen.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:59

Eens met bovenstaande... Bovendien zou ik me meer zorgen maken om de herbiciden waar maar lukraak mee gespoten wordt als ik de reacties zo lees... dat is vaak ergere rotzooi dan de plantjes die ze bestrijden.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:49

Ik zie het hier nu regelmatig mee naar binnen gaan en gezien de hoeveelheid die er staat, ga ik er vanuit dat het er vorig jaar ook stond. Toen geen problemen gehad. Maar ik let er nu wel beter op. De bermen staan hier vol met heermoes, gevolg van het verarmingsbeleid van de gemeentes.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:06

TS kom je aan de 900 kilo? Dan heb je kans dat er 100 gr goud in zit :D

- Goud > Heermoes absorbeert goud dat is opgelost in water beter dan andere planten. Meer dan 100 gr per 900 kg in het verse kruid. Kleine hoeveelheden goud worden soms ingezet bij de behandeling van reumatische klachten, het toedienen van Heermoes kan om deze reden ook helpen bij deze groep aandoeningen.

Heermoes is trouwens niet giftig voor mensen! Tenminste 1 van de 2 soorten. Van de goede soort word thee gezet en infusen gemaakt (sterke thee zeg maar)

Bron: http://www.herbasanitas.nl/heermoes-oft ... het-lijkt/

Heermoes is wel degelijk met plukken te bestrijden, ik heb het ook op het land en pluk deze plek zo kaal mogelijk, nu het 3e jaar staat er niet veel meer. Stuk was een 15 m2 nu amper 2 m2.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:12

TAO → VSW

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 06:48

:D