Sinds twee jaar heb ik te maken met zieke dieren als gevolg van het eten van de Heermoes. Daar ik tussen natuurgebieden woon, waar de Heermoes (akkerpest, akkerpaardestaart) weelderig groeit en volledig zijn gang kan gaan, is het voor mij heel moeilijk deze bijzonder giftige plant uit mijn weides te houden.
Mijn paarden hadden ervan gegeten en ik herkende de symptomen meteen omdat wij ooit vroeger ook met de Heermoes te maken hebben gehad met een paard. Een van de drachtige merries heeft toen het veulen verworpen. Het is niet zeker dat het door het eten van deze plant is gekomen maar de kans is groot omdat ze echt helemaal in paniek was. De andere merrie krijg ik niet meer drachtig en ook de jonge merrie niet. Ik heb geen idee of de heermoes er mee te maken heeft maar precies deze 3 hebben ervan gegeten.
De symptomen zijn:
- paarden worden zeer onrustig
- zeer bange ogen
- zweten
- hoge hartslag
- rennen in paniek (kan zelfs zo in paniek zijn dat stroomdraden niet meer helpen om ze in de wei te houden.
Gevolg:
Directe aantasting van het centrale zenuwgestel. Deze bijzonder giftige plant onttrekt in zeer korte tijd een enorme hoeveelheid vitamine B1 uit het lichaam en als er niet meteen ingegrepen wordt met de dood tot gevolg.
Wat moet je doen:
Dierenarts waarschuwen en DIREKT EEN OVERDOSERING (volle spuit) VITAMINE B1 toedienen. 2x daags een aantal dagen lang.
Heermoes/Paardenstaart/Akkerpest
Graag zou ik willen weten of er iemand is die weet wat ik moet doen. Ik heb inmiddels de gemeente al een aantal malen aangesproken maar krijg geen reactie.