Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noppert

Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 13:44

Zoals de titel al zegt, wie heeft er dit jaar al gehooid? Hier in de buurt is er al wel volop kuil in de pakken gegaan, onze buurman met koeien is al aan de 2e snee toe, maar het gaat mij om echt hooi, dus niet in plastic!

SandravdB

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:45

Ik ben net gebeld, morgen wordt er een lading gebracht, pb eventueel maar voor het nummer, ik vind het zelf namelijk nette prijs, worden bij mij 70 pakken gebracht.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 13:47

Het gaat mij niet om andermans hooi, wij willen namelijk zelf hooien, maar de een zegt dat het makkelijk kan eind deze week, maar ik vind het zelf aan de vroege kant. Gras staat kniehoog en de aar schiet er al aardig in,maar normaal gesproken wordt het volgens mij pas half juni gemaaid.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:49

Vorig jaar ging er bij mij begin mei een snee af, maar denk zelf inderdaad dat het weer momenteel niet droog en stabiel genoeg is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:15

Ik zit in dubio of ik zelf hooi dit jaar, gras staat inmiddels grotendeels in het zaad, maar door de droogte is het mij te kort om de moeite waard te zijn. Kijk wel wat een tijdje redelijke regen doet of ik ergens juli toch nog ga maaien. Al zal dat ook een beetje van de hooiprijzen af gaan hangen.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:20

Wij hebben tijdens de droogte wel volop gesproeid, dus dat scheelt wel en gelukkig regent het hier op het moment ook (eindelijk :D )

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:21

We hebben expres nog niet gehooid, ondanks het mooie weer.
Eerste snede is er overal af maar gaat in de kuil of in plastic.

Ik wil wachten, ik wil persé kleine baaltjes gewoon hooi, het gras wat er nu afkomt heeft teveel suiker erin zitten en ik wil graag schraler hooi ivm een bevangen paard.

Ik hoop eind mei, begin juni te maaien, afhankelijk of er een droge periode weer aanbreekt.
Vorig jaar hebben wij eind mei gehooid.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:24

Het regent hier nu, het weekend geeft het weerbericht 25 graden aan, maar daarna weer onstabiel. Ik denk inderdaad dat we nog maar eens een week of 2 wachten :j

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:25

ik wacht ook tot de volgende mooie periode, dan gaat het eraf.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:27

Hier is het vanmorgen gemaaid.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:34

areke schreef:
Hier is het vanmorgen gemaaid.

Het regent bij jullie niet?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:40

jawel hahahahaha.
Maar ik bemoei me er verder niet mee ze hebben er meer verstand van dan ik hahaha

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:36

En mag ik dan vragen wat het hooien kost? Ik heb binnenkort mijn eigen land en kan een halve hectare gebruiken voor hooi.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 16:16

We moeten de loonwerker laten komen om het te maaien, wij hebben ruim 1,2 ha. Dat kost ongeveer 40 euro, schudden kunnen we zelf gelukkig, want dat moet wel een keer of 3 per dag, duinen (loonwerker) kost ook zo'n 40 euro en dan rekenen ze ongeveer 70 cent per pak (20 kg) voor het persen en dan halen we het daarna zelf van het land. Manlief hoopt er zo'n 5 a 600 pakken af te kunnen halen de 1e snee, dus tel maar uit..........

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:24

Wij hebben de eerste snee hooi binnen. En dit is wel ingepakt in folie.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 16:26

Ik ben geen fan van folie omdat dit toch vaak een soort van kuil is. Hoelang heeft het op het land gedroogd?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:31

Noppert schreef:
We moeten de loonwerker laten komen om het te maaien, wij hebben ruim 1,2 ha. Dat kost ongeveer 40 euro, schudden kunnen we zelf gelukkig, want dat moet wel een keer of 3 per dag, duinen (loonwerker) kost ook zo'n 40 euro en dan rekenen ze ongeveer 70 cent per pak (20 kg) voor het persen en dan halen we het daarna zelf van het land. Manlief hoopt er zo'n 5 a 600 pakken af te kunnen halen de 1e snee, dus tel maar uit..........

Wat is duinen? Daar heb ik nog nooit van gehoord :o

En 3 keer schudden, dat had ik me niet gerealiseerd.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 16:34

Duinen is het gemaaide en gedroogde gras in lange rijen leggen zodat er pakken van gemaakt kunnen worden :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:49

Noppert schreef:
Duinen is het gemaaide en gedroogde gras in lange rijen leggen zodat er pakken van gemaakt kunnen worden :D

Ik heb direct beeld :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:26

ElCamino schreef:
We hebben expres nog niet gehooid, ondanks het mooie weer.
Eerste snede is er overal af maar gaat in de kuil of in plastic.

Ik wil wachten, ik wil persé kleine baaltjes gewoon hooi, het gras wat er nu afkomt heeft teveel suiker erin zitten en ik wil graag schraler hooi ivm een bevangen paard.

Ik hoop eind mei, begin juni te maaien, afhankelijk of er een droge periode weer aanbreekt.
Vorig jaar hebben wij eind mei gehooid.

Helemaal mee eens! Mijn voerleverancier haalt het gras er ook nog niet af want hij vind het nog niet geschikt voor paarden. Er zit vanwege de droogte veel te veel fructaan in. Het voer wat er nu her en der vanaf wordt gehaald is alleen geschikt voor koeien (en zelfs voor hen erg pittig). Oppassen dus met nu kopen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:56

Antheman schreef:
En mag ik dan vragen wat het hooien kost? Ik heb binnenkort mijn eigen land en kan een halve hectare gebruiken voor hooi.

Advies dat ik kreeg was om voor maaien/schudden/wiersen een oud boertje te vinden die dat voor het plezier nog doet. Dan ben je rond de 100 euro kwijt voor 1/2 ha. Loonwerker komt dan persen/wikkelen en dat is iets van 10/11 euro per baal (in plastic, want ik moet het buiten opslaan). Ik kom dan rond de 25 euro per 300? kg baal uit en dat is aardig richting normale prijs als je inkoopt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:58

tamary schreef:
Antheman schreef:

Advies dat ik kreeg was om voor maaien/schudden/wiersen een oud boertje te vinden die dat voor het plezier nog doet. Dan ben je rond de 100 euro kwijt voor 1/2 ha. Loonwerker komt dan persen/wikkelen en dat is iets van 10/11 euro per baal (in plastic, want ik moet het buiten opslaan). Ik kom dan rond de 25 euro per 300? kg baal uit en dat is aardig richting normale prijs als je inkoopt.

Dat het net zo duur zou worden als kopen, heb ik bedacht hoor.
En dan is inslaan eigenlijk handiger, want dan hou je het land over om om te weiden.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 18:01

Wij hebben dit jaar de helft van het land bewust niet gebruikt om te weiden maar om te hooien. Onze paarden waren sowieso al Hollands welvaren en ik vond het zonde om hooi te moeten kopen terwijl we in de zomer bijna iedere 2 weken de wei moesten maaien omdat het gras te lang werd............

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:03

Als we het vorige week langer hadden laten liggen was het hooi geweest. We hebben net op tijd gepakt. Volgensmij was het niet zo''n goede pakking. Der zaten heel veel pluisjesbloemen van de paardenbloem tussen.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:10

Wij doen het meeste zelf, de paarden hebben nu 2 kleine stukken waardoor we 3 hele grote stukken dit jaar gebruiken om te hooien.
Zodra alles van het land af is gaan ze op 1 van de grote stukken om de stukken langs het draad kaal te eten en mag de rest weer flink gaan groeien.
Paard en pony zijn ook best aan de maat hier dus zo erg is het niet dat ze minder hebben.