Buiten met schuilstal. Waarom? Nou lijkt me voor het paard niets lekkerder dan zelf kunnen kiezen of dat je lekker buiten gaat staan of binnen wil staan. Dier kan natuurlijk het best zelf zijn behoeften invullen.
Met schuilstal of schuilgelegenheid, om dezelfde reden als capopjekop, en mijn paard is licht dampig, dan is het ook niet zo'n goed idee om ze binnen in de stal te zetten
Met schuilstal lekker buiten, kunnen ze altijd bewegen wanneer ze willen
Dani_
Geplaatst: 16-05-11 11:32
Omdat opsluiten zo tegennatuurlijk is dat je hiermee de gezondheid van je paard op het spel zet. Constant kunnen bewegen heeft een paard nodig omdat hij daarvoor gebouwd is. Bovendien hoort een paard 24 uur per dag in een kudde te leven.
Grappig dat iedereen hetzelfde zegt. Ik ben het er mee eens dat het de meest natuurlijke vorm van paarden houden is. Ik zie het de laatste tijd ook meer dan vroeger, merken jullie dat ook?
Wat overigens voor mij niet betekend dat het slecht is om paarden op stal te zetten, mits het voor de nacht is. Paarden die overdag ook binnen staan vind ik een ander verhaal.
Niemand die voor 's nachts op stal is? Om wat voor reden dan ook?
Waarom zou je je paard 's nachts binnen willen zetten?
GamblersCup
Geplaatst: 16-05-11 13:18
Nee, hier ook voorkeur voor 24/7 buiten. Mijn pony heeft het mooi voor elkaar bij bokster Ragebol1977 thuis, met een inloopstal. Mijn paard moet het helaas met ietsje minder doen, die staat op een andere stal. Waar het niet mogelijk is een schuilgelegenheid te bouwen buiten (niet toegestaan, ze doen hier heel moeilijk ) en het is allemaal erg open, geen bomen langs de wei, dus ook geen natuurlijke beschutting. Dus komen onze paarden 's nachts naar binnen, maar dan wel in boxen met een paddock eraan. Dus gelukkig niet opgesloten in een stalletje van 10m2.
capopjekop
Geplaatst: 16-05-11 13:18
Ik zie de meerwaarden van opsluiten in een stal niet als je ook de keuze hebt om ze zelf te laten kiezen. Mijn shetten zet ik 's nachts sinds kort wel apart van mijn welsh trouwens (in hun stal en nog een stuk voor de stal). Mijn welsh valt sneller af dan de shetten en krijgt 's avonds ipv graszaadhooi gewoon weide hooi om niet verder af te vallen.
bij mijn verzorgpaarden hebben de eigenaren (een ouder echtpaar) liever de haflingers snachts op stal staan, gewoon omdat het voor hun eigen idee veiliger is met onweer ed. Vraag me niet waarom, het is hun mening en als ze dat liever hebben dan doe ik daar niet moeilijk over, gaat al jaren zo en het gaat prima.
ppdroom
Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-11 14:01
Britt schreef:
Waarom zou je je paard 's nachts binnen willen zetten?
Daarom vraag ik het, daar ben ik dus naar benieuwd!
Omdat ik nog steeds het idee heb dat de meeste paarden een 'gewone' stal hebben. Maar iedereen zegt hier de voorkeur voor 24/7 buiten te hebben.
Mijn paarden staan momenteel ook nog 's nachts op stal, omdat hier de mogelijkheden niet echt zijn voor dag en nacht buiten. Er is geen schuilmogelijkheid op de wei en er zitten gruwelijk veel vliegen en beesten. Dan is het niet prettig om ze buiten te laten staan. Heb er dan ook erg lang over getwijfeld of ik ze naar deze stal zou verhuizen omdat ik dus niet zo pro stal ben. Zodra de mogelijkheid zich weer voor zal doen om ze dag en nacht buiten te zetten met schuilmogelijkheid, sta ik vooraan
paarden 24/7 buiten met een schuilstal. Zo kunnen ze gedurende de hele dag kiezen waar ze willen staan. Die van mij houden bijvoorbeeld niet van regen, en ook niet van vliegen. Ze kiezen nu zelf uit wanneer ze buiten willen zijn, en wanneer binnen.
Eske_B
Geplaatst: 16-05-11 14:13
24/7 buiten met schuilstal. Een paard slaapt toch niet een uur of 8 's nachts, net als mensen, dus staat hij zich dan al gauw een uur of 10 te vervelen...
R0oszs
Geplaatst: 16-05-11 14:18
Het liefst zou ik een schuilstal en 24/7 buiten willen hebben voor miijn pony's, me paard gaat wel alleen overdag naar buiten. Maar voor nu staan de pony's 24/7 buiten in de zomer en in de winter s nachts op stal en overdag buiten en me paard gaat het hele jaar door overdag buiten en s nachts naar binnen.
Oliver
Geplaatst: 16-05-11 14:21
24/7 buiten ook. Mijne hebben een inloopstal, maar ze staan er echt bijna nooit in, allees bij supersuperslecht weer.
Mijn voorkeur gaat uit naar 's winters 's nachts op stal
cobrita
Geplaatst: 16-05-11 16:22
Lekker 24/7 buiten met inloopstal, waar ze overigens niet veel gebuik van maken Alleen als het regent om ze in te voeren. Waarom? Omdat wij die mogelijkheid hebben en ik het prettiger vind dan opsluiten.
ppdroom
Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-11 19:16
Blossen1995 schreef:
24/7 buiten met schuilstal, licht er dan aan welk ras etc.
Welk ras kan niet buiten dan?
IcePrincess
Geplaatst: 16-05-11 19:32
24/7 buiten met schuilstal absoluut . Paarden zijn ook 's nachts heel actief, 's nachts op stal betekent vaak toch meer dan 12 uur per dag, meer dan de helft van de dag staan ze dus opgesloten in een klein hokje. Niet erg fijn voor een dier wat gemaakt is om heel veel te lopen en bewegen.
Daarbij vind ik het ook juist veel veiliger als ze de ruimte hebben. Of bijvoorbeeld bij onweer, heb liever de kleine kans dat mijn paard geraakt wordt en op slag dood is dan dat het in stal inslaat er brand uitbreekt en hij levend verbrand in zijn kleine hokje. Nee gewoon lekker naar buiten met ruimte om te rennen wanneer hij zelf wil.
Hier maken ze trouwens wel flink gebruik van de schuilstal, ruime stal die aan de voorkant helemaal open is, als het waait staan ze binnen, als het flink regent, als het heel warm is enz. Grappig ook om te zien dat ze met de sneeuw en kou veel minder in de schuilstal staan dan met de zon of warmte .