Luxe of 'zelf doen'.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Luxe of 'zelf doen'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:49

Waar kiezen jullie voor?

Voor een plekje,met veel 'luxe'.?
Of een plekje waar het wat primitiever is?

Ik sta momenteel op een pensionstalling,waar meerdere mogelijkheden zijn...pension, HIT, en 24/7 weide.
Mijn pony staat op 24/7 weide.
Echter twijfel ik soms, of ik deze plek voor hem(en mij) nog wel ideaal vind.
Zo is er weinig schuilmogelijkheid,alleen wat bomen aan het eind van de weide...die natuurlijk 's winters kaal zijn.
Er wordt ruwvoer op de grond gevoed en de pony's staan dus veel in de drek.
Mijn pony heeft hierdoor lichte,maar hardnekkige rotstraal opgelopen.
Zelf bepalen wat je ernaast voert,kan niet,het is een biologische stalling. Ik respecteer dit,en begrijp dit ook echt,maar soms hindert het me wel..

Wél hebben we een( hele zware)bak,longeercirkel en 100 meter lopen en je bent in de bossen..
Overdekte zadelkamer(wel klein kastje,groter kan/mag niet), afspuitmogelijkheid.

Soms denk ik...wat zou ik graag alles zelf bepalen.
wat hij eet,hoeveel hij eet...

hoe bevalt jullie 'primitievere' weidegang?(stalling hoef ik niet eigenlijk.)
Ik ben recreant,en heb ook geen moeite met weken niet kunnen rijden,mits pony maar normaal kan buitenlopen.

charlotte_L

Re: Luxe of 'zelf doen'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:51

Luxe vind ik wel fijn maar dat heb ik nu niet. Ik sta op de stal bij mijn opa en ik moet zelf uitmesten aanvegen soms paard voeren en buiten zetten. Opzich denk ik dat ik mezelf met teveel luxe ga vervelen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:52

luxe heb ik wel...en veel ook......
Maar als ik moest kiezen zou ik echt voor het beste voor het paard kiezen!!!
Als het qua tijd lukt zou ik ook lekker zelf voeren en mesten etc.
Maar soms gaat die vlieger gewoon niet op

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:54

Pfoeh, ik zou toch echt wel zelf willen bepalen wat mijn paard eet. Ik snap dat er op pension regels zijn en dat men niet alles zelf kan bepalen, zoals ze het willen, maar qua voer zou ik dat niet accepteren. Ik beslis zelf wat mijn paard eet. Het is MIJN paard immers.
Ik heb haar verder wel op een pension met stalling. Ze word naar binnen en buiten gebracht en gevoerd. Er is een bak en ik kan afspuiten. Enige wat ik zelf moet doen is uitmesten. Kan dus niet mee praten over 'primitievere' weidegang.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:55

Wij staan op een pensionstal waar je alles zelf kan doen.
We willen niks anders meer, je hebt alles zelf in de hand!
Heerlijk 24/7 op de wei in de zomer, en in de winter gewoon ook de hele dag hoor.
Het is veel werk, maar de band die je met je paard eraan over houdt is het dubbel en dwars waard!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:57

ik zit op een combi van beide
op zich vrij primitief, gewoon een schuilstal met weide, geen piste, geen solarium, alles buiten
anderzijds heb ik wel zomer winter beschikking over warm en koud stromend water, vijf meter naast de stal, heb ik een voederhok net naast de stal, dus kan lekker droog staan, heb ik een stuk weide van 20 X 50 voor de stal waar ik in de zomer wel kan trainen, heb ik een grotere weide en in de zomer een gigantische weide ter beschikking.
heb ik een gigantiche overdekte poetsplaats in de koestal ,en binnen enkele weken een trailer ter beschikking, en manege op tien minuutjes rijden met trailer ...

bij bijrijdpaard ook vrij primitief, oude koeienstallen, geen piste, geen stromend water in de winter.
wel een ruime zadelkamer, en manege op halfuurtje stappen.

bij ander bijrijdpaard zit ik vrij luxe (bij particulier)
warm en koud stromend water, per paard schuilstal met uitloop en weide, buitenpiste.

ik ben heel blij met de plaats voor men eigen paard, heb de mogelijkheden om als ze oud genoeg is te kunnen trainen, paardlief staat dag en nacht buiten, ik kan kiezen wat en hoeveel ik voer, hoevaak ik mest, hoe dik ik opstrooi
maar ik heb ook nooit een dagje vrijaf in de winter, maar ik zou het niet willen missen!

pensionstal klinkt leuk, maar het feit dat paarden in de winter vaak niet buiten mogen voor min acht uur, en het voerbeleid niet helemaal kan gekozen worden, laat het voor mij afvallen (en de prijs ook wel)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:44

ik heb beide

mijn paard staat op een stal waar hij 24/7 in een uitloop staat,zluxe binnenstal en ruime paddock, samen met een maatje,zomers 24/7 weidegang
maar we hebben stapmolen,douche, goede buitenbak, mooie binnenbak,verwarmde drinkbakken er wordt gevoerd (maar ik bepaal wel hoeveel) en ik mest zelf 3 x per week uit en mijn stalgenoot 4 x per week

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:49

Volgens mij ben je er al lang uit, dat je daar weg wilt, dus schrijf voor jezelf een lijstje wat je wel wilt en ga op zoek!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:16

ik heb heel wat luxe waar mijn paardje nu staat, er word 3x per dag gevoerd en iedere ochtend opgestrooid, 1x per week leeggemest (mest daarnaast 2x per week zelf uit), ruime buitenbak met springring en Z- ring, 2 binnenbakken waarvan 1 100x20 meter, en eigenlijk alle andere luxe die je maar kan wensen.maar ook kan mijn paardje lekker de wei op, en dat staat hij nu ook lekker, 12 uur per dag en over een paar weken 24/7.

TS het klinkt alsof je eigenlijk iets anders wilt dan wat je nu hebt, dus wat Tendance zegt, een lijstje maken en eens in de buurt rondkijken voor wat anders? :)

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 06:01

Op onze stal doe je bijna alles zelf.Paarden worden in de ochtend gevoerd en buiten gezet,in de avond worden ze binnengehaald en weer gevoerd.
Voer koop ik zelf,uitmesten doe ik zelf en ik hou de stal goed bij.Vegen,drollen weghalen,zadelkamer opruimen enz.Wij hebben stromend water,overdekte poetsplaats en een verlichte buitenbak.
Heerlijk,ik zou het niet anders willen !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 06:16

Anoniem schreef:
.
Zelf bepalen wat je ernaast voert,kan niet,het is een biologische stalling. Ik respecteer dit,en begrijp dit ook echt,maar soms hindert het me wel..

maar hier word een fout gemaakt.
:j
je hebt ALTIJD de keus wat je wilt voeren want het is JOUW dier!
zal toch kolder zijn als je niet mag weten wat je je eigen paard voert?

waar ik sta heb je de keus wat je wilt.
binnen,buiten,half binnen en buiten,maakt niet uit,alles kan.
zij voeren ruwvoer en brokken,

maar je mag altijd zelf weten wat je er naast voert.
tuurlijk toch,het is toch je eigen dier??

al zal ik elke dag appeltaart aan mijn pony willen voeren dan kan dat want het is MIJN pony :D

zou daar toch es met hun om de tafel gaan zitten dat het zo dus niet werkt en je niet tevreden bent met wat zij jou kunnen bieden.
de klant is koning zeggen ze wel es en jij bent hun klant ,dus moeten ze jou toch tevreden kunnen houden??

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 06:29

Eerst 24/7 buiten gestaan. Heisa gehad over de hoeveelheid hooi die bijgevoerd werd in de winter (mijnsinziens veel te weinig). uiteindelijk besloten dat als ik meer betaalde ze ad lib hooi kregen (heb een paard en die heeft dat echt wel nodig in de winter, krijgt ok verder niks bij (btw de andere paarden van hunzelf hadden het evenzeer nodig waren magerder da mijne mijne hield namelijk met het beperkte hoi alles voor zich }> ). Verder was het schuilhok ook niet zoals ik het graag zag, namelijk snel modderpoel namelijk op laagste punt gebouwd etc. Had toenw el op stuk wandelen een bak ter beschikking. Uiteindelijk weggegaan aantal maanden terug omdat door hun slecht weidemanagement (namelijk 3 tot 4 paarden een hele winter op 2 hectare buiten laten staan ipv stukje af te zetten) ze minstens 2 maand op stal moest staan... dat dacht ik dus niet he.... :(

Nu zelf een klein weilandje gehuurd, pony als gezelfschap bij. Ja het kost wat tijd heb het weiland in stukjes in gedeelt krijgen strookbegrazing met hooi en haal elke dag mest uit. Maar zo geweldig zelf te bepalen hoe veel gras hoeveel hooi (ad lib dus en lkkr in en bak en niet op de grond!!) ze krijgen. Mooie ruime schuilstal, geweldig. Enkel het onbreken van een bak is soms jammer mjaha ls je echt wil kan je die wel ergens in de buurt huren meestal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:25

ellepel schreef:
Anoniem schreef:
.

maar hier word een fout gemaakt.
:j
je hebt ALTIJD de keus wat je wilt voeren want het is JOUW dier!
zal toch kolder zijn als je niet mag weten wat je je eigen paard voert?

waar ik sta heb je de keus wat je wilt.
binnen,buiten,half binnen en buiten,maakt niet uit,alles kan.
zij voeren ruwvoer en brokken,

maar je mag altijd zelf weten wat je er naast voert.
tuurlijk toch,het is toch je eigen dier??

al zal ik elke dag appeltaart aan mijn pony willen voeren dan kan dat want het is MIJN pony :D

zou daar toch es met hun om de tafel gaan zitten dat het zo dus niet werkt en je niet tevreden bent met wat zij jou kunnen bieden.
de klant is koning zeggen ze wel es en jij bent hun klant ,dus moeten ze jou toch tevreden kunnen houden??

nee,zo werkt het niet...
als wij maar onze eigen merken voeren,en er komt controle op de stalling...en de controleurs zien dat er voer staat/ligt dat niet biologisch is...dan raken zij dus hun certificaten bij.
En dat kan niet,zou beetje absurd zijn toch.
Dus dat kan niet.

Op zich niet erg, maar ik merk dat ik toch wel graag wél zeggenschap heb
maar of ik dat de reden vind om echt voor iets anders te kiezen,weet ik nog niet.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:18

@ TS je zegt zelf dat je niet lekker staat bij de stal, daarbij komt ook nog dat je pony door te lang/veel op een natte ondergrond staat hardnekkige rotstraal krijgt.
Dan is het eigenlijk al duidelijk, op zoek naar een andere stal!
Ga eens rondkijken en zet even op en rijtje wat je MOET zijn op een stal (dus je basis) en wat je er graag bij WIL, dus bijv. afspuitplaats of binnenbak, dus " extraatjes"

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:24

Dat voer, tot daar aan toe, mits het goed voer is. Ga anders zelf eens op onderzoek uit naar wat er te koop is qua biologisch paardenvoer.

Maar voor 24/7 jaarrond op de wei zou er toch minstens wel een schuilstal beschikbaar moeten zijn en stuk met tegels, zand of wat dan ook, zodat de paarden de keuze hebben om droog te staan. Het feit dat je paard chronisch rotstraal heeft lijkt me al een duidelijk teken dat deze situatie niet ideaal is. Ruwvoer op de grond voeren lijkt me ook niet ideaal. Wordt snel een zooitje en als het hooi in de modder ligt dan lijkt het me dat de paarden die dat nog willen eten ook een lading zand mee naar binnen krijgen.

Staan er nog meer paarden daar? Wat vinden de eigenaren daarvan van deze situatie? Misschien eens met z'n allen om de tafel gaan zitten met de stalhouders?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:31

Ik had veel luxe, nu iets minder.
we komen van een pensionstalling (100 paarden) af met 2 binnenbakken, een fijn aangelegde buitenbak (all weather), een longeercirkel, paddocks, poetsplaatsen (afgezet), 2 wasplaatsen, paarden werden gevoerd, stallen gemest, er was een kantine... Hier werd overigens ook alles met hetzelfde gevoerd

Nu sta ik op een stal met in totaal 10 stalletjes, waarvan 2 leeg, een buitenbak (met gewoon zand) en ik moet zon beetje alles zelf doen en ik bepaal nu wat hij eet (dat vind ik wel erg fijn). Ik vind het heerlijk. Ik heb nu veel meer het gevoel met mijn paard bezig te zijn en echt voor hem te 'zorgen'. Klinkt misschien heel raar en het is ook echt puur een gevoelskwestie :)
Ik denk alleen wel dat ik vande winter de binnenbak ga missen :)
Maar daar krijg ik wel een prachtig bos aan de overkant van het straatje voor terug :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:34

Ik vind het heerlijk om zelf alles te kunnen bepalen. We hebben een weiland en stal ter beschikking voor mijn 3 pony's. Ik bepaal wanneer ik voer/wat ik voer/hoeveel ik voer. Er kijkt niemand op je vingers hoe je paarden verzorgd worden en je bepaald gewoon hoe je het zelf gedaan wilt hebben.

Het heeft natuurlijk ook nadelen. Je moet zelf veel meer doen, weiland bijhouden, als je eens ziek bent moet je toch vervanging zien te regelen. In de winter mis ik nu een goede paddock, het is hier snel modderig. Maar we hebben nu een stuk voor de stal betegeld, dus ze kunnen nu altijd droog hun hooi eten. Tijdens de vakanties hetzelfde, je moet toch maar iemand zoeken die 2x per dag wil voeren en het water wil verversen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:07

Hoi,

Je weet min of meer hoe mijn pony's staan en dat ik alles zelf moet doen. Mij bevalt dit super! Er is geen bak o.i.d. en ook geen schuilstal, maar wel een stukje bos om in te schuilen (en voor nood een ienemiene stal). De ligging is natuurlijk ideaal, en verder is er veel plaats voor mijn spullen, een pomp die niet bevriest, plaats voor hooi etc..
Ik vind het heerlijk om zelf te bepalen wat mijn dieren te eten krijgen, ik zou het niet anders meer willen. Het grootste nadeel is dat ik eigenlijk niet zomaar weg kan of ziek kan zijn, want de beestjes moeten vreten tenslotte. Vooral ziekte is lastig natuurlijk omdat je dat niet kunt plannen. En alles kost gruwelijk veel tijd als je alles alleen doet en een beetje netjes wil houden. Maar ik ben nog elke dag blij dat ik dit prachtige stuk heb kunnen huren.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:23

Het 'primitieve' bevalt mij uitstekend. Ik wil mijn paard gewoon op een weiland hebben, nooit van mijn leven ga ik nog op een pensionstal staan. Faciliteiten mis ik helemaal niet. :n

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:26

Wat de een luxe vind, vind de ander heel normaal..

Een verzorgpaard van mij stond ooit met een grote schuilstal in een wei. Geen stromend water, geen licht, spullen op een verhoging waar je zelf een gammele ladder voor uit moest klappen, rijbak 10 min er van daan.
Blubber en mok, stikte van de muggen. Vreselijk.
En dus alles zelf doen.

Ik sta met mijn paardje op een pensionstal met een binnenbak. 24 uur buiten in de zomer, in de winter overdag buiten. Alles voor mij binnen, nette kast, kantinetje erbij alles, zonder dat het ten koste gaat van het paard.

Wat ik TE luxe vind zijn paarden op stal, maar wel stapmolen, warm water, solarium enz.
Dus luxe voor de baas, niet per see goed voor het paard

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:31

En wij zouden dus nooit (meer) voor primitief gaan, het is maar net waar je voor kiest en wat je met je paard wil doen. Bij ons wordt alles heel goed verzorgd, heel fijn als je allebei een baan hebt, een kleine om voor te zorgen en toch van je paardenhobby wilt genieten. Wij kunnen altijd rijden en dat vinden we heel veel waard. Paard heeft hiervoor ergens gestaan waar we wel veel zelf moesten regelen en niet altijd konden rijden (hele slechte bodem in de bak) en als ik zie hoeveel hij nu is opgeknapt in de bijna 3 jaar dat hij op zijn huidige stalling staat ben ik bij dat we destijds die stap genomen hebben.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:33

Echt luxe hoeft van mij niet, stapmolen etc.

Ik zou heel graag alles zelf doen qua verzorging, maar dit is qua tijd gewoon niet haalbaar.
Mijn paarden staan nu op een stal waar alles gedaan wordt, behalve het uitmesten. Voer etc. kun je allemaal zelf bepalen, dus da's wel fijn.
Fijne (bijna altijd te rijden) buitenbak, longeercirkel en ruime zadelkamer (ik mocht mijn eigen kasten meenemen, dus die zijn ook groot zat).

Al zou ik graag wat meer schuilmogelijkheden willen hebben op het land, ze hebben nu geen beschutting (staan in open land). Alleen de Shetlanders hebben een schuilstalletje.
Ook zijn de paddocks in de winter naar mijn idee veel te nat als het eventjes geregend heeft, maar er wordt wel geprobeerd om er iets aan te doen gelukkig. Al is het nog niet opgelost.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:35

Ik kom van doe-het-zelf en sta nu sinds anderhalf jaar luxe. Maar luxe in die zin, dat het gewoon precies past bij hoe ik het wil (en dat is wat anders dan bijv. een stapmolen ;) )! Een lot uit de loterij, echt waar! Doe-het-zelf was voor mij niet langer haalbaar met een zware job met veel reistijd en een kindje onderweg...

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:36

Beetje er tussen in, ik hoef geen binnenbak en stapmolen en ook geen stal..
Maar.. een verwarmde kantine, een luxe schuilstal, mooie hooibakken, veel land en grote zadelkasten zou ik dan wel heel fijn vinden:) O ja en een schone wc! En een mooie buitenbak met (bijna) altijd te rijden bodem en sproei instalatie en lampen zijn ook fijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:43

darkcrystal,je hoeft je voer niet op stal te bewaren,je kunt ook thuis bewaren en dan wat meenemen, ;)
en er is vast wel biologisch paardenvoer te koop.
rotstraal kan ook ontstaan door voedingsfouten en hoeft dus niet persé te komen van natte ondergrond.

maar als je daar niet lekker staat,dan moet je op zoek gaan naar wat anders,of praten met de staleigenaren of zij verbeteringen kunnen aanbrengen zodat de paarden droog staan met hun voeten.