keuze uit luxe manege en pension stal, wie kan mij helpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marieke212

keuze uit luxe manege en pension stal, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 00:46

Beste bokkers!

Laat ik maar met de deur in huis vallen..

ik heb een paard, en die staat op een luxe manege ( ik noem liever geen naam) waar alle bijna faciliteiten aanwezig zijn,
en dan praat ik over : 3 binnenbakken, een longeerbak binnen, 1 hele grote all weather buitenbak en nog een kleine les bak, spuitplaatsen met solarium en warm water (kosten zitten niet bij het stal geld in) dus eigenlijk enorm luxe. alleen struikel ik tegen één probleem. de paarden kunnen alleen in de zomer maanden de wei op ( dit moet dan wel zelf gedaan worden, en word dus niet gedaan) in de wintermaanden kunnen ze de paddog op, dit is niet langer dan een half uurtje aangezien er meer pension klanten gebruik van willen maken.

maar nu komt het, ik heb nu de keus om te switchen van stal en dat gaat om een kleine pension stal. er is op dit moment geen stal vrij, maar ze hebben wel veel land, nu willen ze voor mijn paard een schuilstal neerzetten. Zodat ze dag en nacht buitenstaat maar ook naar binnen kan wanneer ze dit wil. op deze pension stal is verder geen luxe, geen warm water geen binnenbak maaaar ze gaat dan dus wel de hele dag de wei op. ook is er een leuk omgeving om buitenritten te maken. Ook kan je lid worden van een manege waar je in de winter maanden mag rijden, alleen moet je dan dus wel vervoer hebben...

nu zit ik heel erg in dubio wat te doen:
ik wil graag het aller beste voor mijn paard, alleen zit ik met de winter maanden... als het een strenge winter word valt er in de bak dus niet te rijden, en elke dag vervoer naar de manege heb ik niet..

ik zet even de voordelen onder elkaar:

luxe manege:
alle faciliteiten zijn aanwezig, altijd rij mogelijk heden

pension stal:
weidegang ( wat ik wel heel belangrijk vind)

nadelen:
luxe manege:
geen weidegang (s winters )
geen buiten rijd mogelijkheden

pension stal:
weinig faciliteiten

nu heb ik de voornaamste dingen even neer geschreven maar nu wil ik jullie vragen mijn lijstje van voor en nadelen aan te vullen
ook hoor ik graag ervaringen van mensen die op een pension stal staan en dus s winters ook tegen het probleem aan lopen..

nou zit ik niet echt te wachten op reacties van egoistisch dat je daar nog over na moet denken, en ga voor de pension stal. maar ik wil gewoon het beste voor mijn paard en wil er goed over nadenken zodat ik niet na een half jaar als nog wat anders wil..

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..

groetjes,
Marieke

mang

Re: keuze uit luxe manege en pension stal, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 00:48

ik zou voor de pensionstal gaan, je paard gaat hierin denk ik voor :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 00:52

Zit je in een omgeving waar zo weinig keuze is dat dit je enige twee opties zijn? Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je eigen vervoer is, met de auto of zelfs scooter heb je al een stuk meer keuze dan met de fiets natuurlijk :j

In dit geval zou ik denk ik toch voor je paard kiezen en voor de pensionstal gaan, puur omdat ik zo weinig uit de box komen écht geen optie vind voor een paard. Maar ik zou toch ook goed rondkijken of er niet nog andere mogelijkheden in de omgeving zijn die haalbaar zijn, die wellicht iets meer comfort voor jou bieden, maar toch ook genoeg gelegenheid voor beweging/weidegang voor je paard :)

marieke212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 00:54

dit zijn eigenlijk de enige twee opties, ja ik zou naar meerder pension stallen kunnen kijken maar dan hou ik de zelfde faciliteiten als op de pensionstal waar ik het nu over heb dus dat heeft weinig zin.. ik moet het op de fiets toen. Thuurlijk word ik zo nu en dan gebracht maar verdere maneges met weidegang erbij worden echt te ver weg

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 01:01

Ik heb vorig jaar voor een vergelijkbare keuze gestaan.
Of manege met alle faciliteiten, maar paard dat weinig buiten komt.
Of pensionstal met enkel een buitenbak, maar wel wandelmogelijkheden.

Ik heb gekozen voor de pensionstal en heb nog geen moment spijt gehad van mijn keuze. Paard is er duidelijk gelukkig, en ik dus ook. Tijdens de winter kon ik wel enkele dagen geen gebruik maken van de buitenpiste, maar dan maakte ik gewoon een wandelingetje, of deed ik wat grondwerk. Dingen genoeg om je mee bezig te houden als de piste te hard ligt :j

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 01:05

Ik zelf zou ook voor de pensionstal kiezen als daar je paard wel naar buiten kan en in de winter ook langer.
Waar onze paarden staan is er ook alleen een buitenbak, maar deze is vaak goed te rijden in de winter vaak wat minder, maar daar vind je ook wel weer wat op. Ik vind omgang met anderen en een plek voor buiten belangrijker dan het rijden zelf. Afspuiten dat kan ook met een tuinslang en koud water (in de winter geen optie) en een emmer en spons met warm water is ook al een begin.

Die manege is die niet op rij afstand te bezoeken? of echt alleen maar met de auto?

marieke212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 01:10

voorlopig alleen met de auto omdat mijn paard niet geheel verkeersmak is en je een aantal drukke wegen moet oversteken

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 01:16

de stal met veel weidegang , zou nooit op een manege willen staan , luxe mis ik totaal niet ,
paard zal heel gelukkig worden met de pensionstal , waar ie lekker paard kan zijn .

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:08

Ik zou kiezen voor de pensionstal. Een half uurtje in de paddock in de winter vind ik echt veel te weinig.
Ik sta ook op een stal met alleen een buitenbak en bos om de hoek. Alleen met de sneeuw heb ik wat minder kunnen rijden, verder kan ik de rest van het jaar prima rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:12

Ik zou ook kiezen voor de pensionstal :)
Waar je wel op kan letten als je kiest tussen deze pensionstal en evt een andere pensionstal met vergelijkbare faciliteiten is de buitenbak. Met alleen een buitenbak kan je prima trainen, maar dan moet er wél een goeie bodem in liggen. Niet een die bij de eerste de beste herfstbui glad wordt.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:12

Ik zou gaan voor de manege.

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:18

Ik heb ooit ook de keuze gemaakt, van luxe manege naar vrij eenvoudige pensionstal. Mijn paard staat daar zomer(wei) en winter(paddock) buiten. Afgelopen 2 winters was het wel even tobben, maar ik heb daarvoor nooit last gehad met de winters, misschien een paar dagen niet kunnen rijden. Afgelopen winter heeft mijn paard dus 4 weken vakantie gehad, konden we alleen longeren, is tie ook niet slechter van geworden, nu staat hij lekker heel de dag te genieten op het land, is toch beter voor je paard dan 4 weken door kunnen rijden in de winter. Gewoon gaan naar die pensionstal, omdat daar ook nog eens minder mensen komen staat je paard ook nog eens heerlijk rustig.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:27

Ik zou voor de pensionstal gaan. Een half uurtje per dag in de paddock is écht niet gezond! :\

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:30

Tja.. Lastig, waar heb je je paard voor? Als je veel op concours wilt is het in de winter misschien erg lastig. Daarnaast moet je ook kijken wat voor jou fijn is, als je elke keer wat moet regelen hoe je op de manege moet komen zodat je kan rijden als de buitenbak te slecht is. En hoe zit het met de winter? Laat je je paard dan ook 24/7 buiten? En staat je paard snachts alleen als de andere paarden op stal gaan? Daarnaast zou ik ook de sfeer op beide stallen meenemen in je beslissing :) ook wel belangrijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:31

Pensionstal, ik zou mijn paard in de winter echt niet alleen maar een half uurtje in de paddock willen hebben en voor de rest op stal.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:34

hangt er eigenlijk ook vanaf wat jij met je paard wil doen/doet.

Ik mijn vorige paard heb ik 24/7 buiten gehad, was het op een paddock in de winter of weide in de zomer. Fijn, ik reed maar 2x/week op verplaatsing (clublessen). Met mijn huidige paard zou ik dit nooit meer doen. Die staat nu op een stalling, waar ik alles zelf doe (voeren, mesten, binnen en buitenhalen al kan ik dat laatste wel afspreken met enkele vriendinnen). Ik rij minimaal 4x/week soms wel alle dagen meerdere paarden (ook van anderen dan). Paard gaat overdag of tijdens hittegolven 's nachts buiten, staat in groep, maar wordt dus apart bijgevoerd. Als ze een ijzer aftrapt, blessure heeft, ... kan ze op stal blijven. Ik heb binnenbak, buitenbak, longeerbak, galopbaan (1600m), stap- en drafmolen ter beschikking). tijdens de strenge vorst konden de paarden enkele dagen niet buiten, toen zijn ze dagelijks in de molen geweest en nog een kwartiertje in de bak om even hun kont te luchten. Ik heb geen enkele training moeten schrappen omwille van het slechte weer. Ik zou die luxe niet meer kunnen missen... Mijn paard geniet van haar rondjes op de galopbaan en doe je echt geen plezier om alleen in een weitje te zetten...

Ik zou dus nooit een van de opties kiezen die jij hebt... in beide gevallen zou ik voor de winter uitkijken naar iets anders...

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:50

Ik heb een paar maanden geleden precies dezelfde keuze 'moeten' maken. Van een enorme luxe manege, waar alles op en aan zat, naar een hele kleine pensionstal.
Mijn paard had eigenlijk alles op de luxe manege, ook weidegang het gehele jaar door. Ze leek ook altijd tevreden... Ik was alleen niet meer zo tevreden en ging op den duur bijna met tegenzin naar stal.
Ik ben verhuisd naar de kleine pensionstal, omdat de luxe waar ik eerst voor ging, niet iets is waar mijn paard voor zou kiezen. Natuurlijk was het in de winter heerlijk om haar onder het solarium te zetten, maar het was meer heerlijk voor mij, dan was ze sneller droog.

Over de winters maak ik mij niet zo'n zorgen. Er is dan wel alleen een buitenbak, maar als die goed bijgehouden word, kun je altijd nog wat stapwerk doen.

Mijn paard is enorm veranderd na de verhuizing. Nu staat ze 24\7 buiten, vroeger wilde ze al na een uur of 4 naar binnen, want er lag dan altijd wel biks in haar voerbak.
Voorheen kon ze het niet goed vinden met andere paarden, was ze meer op zichzelf. Nu staat ze met 2 andere merries.
Nu zit ik erg dicht bij het bos, ben daar ook veel te vinden. Op de manege was buitenrijden geen optie.

Wat ik met dit lange verhaal duidelijk wil maken is dat ik nooit gedacht had dat mijn verwende paard het zo naar haar zin kon hebben om echt 'paard' te zijn. Alle luxe zaken zijn vaak heel belangrijk voor de ruiter, maar het paard zal er echt niet om geven dat er geen stapmolen meer is.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:25

Het zijn wel twee extremen waar je het over hebt. De ene heeft alle 'mensen-luxe' die je je maar kan voorstellen, maar weinig 'paarden-luxe'. Bij de pensionstal is het dan eigenlijk weer omgekeerd. Alhoewel, goede buitenrijmogelijkheden, dat is toch wel heel erg leuk! Ik zou voorlopig zeker voor de pensionstal gaan. Wel zo lekker in de zomer dat je paard buiten staat zonder dat je hem zelf naar buiten moet brengen en weer terughalen. Hou ondertussen je ogen en oren wijd open voor een stal die wat meer de middenweg bewandeld tussen de luxe manege en de sobere pensionstal. Mocht het tegenvallen, dan heb je in ieder geval iets om op terug te vallen. Succes!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:31

Ik ken iemand die in zomer naar kleinschalig pension gaat met alleen buitenpiste en veel wei. Als het winter aanbreekt verhuist ze naar luxemanege waar ze kan binnen rijden en op winterwei kan zetten. en in lente verhuist ze gewoon terug naar die kleinschalilg pension.

marieke212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 09:37

bedankt voor al jullie reacties, ik ga gewoon even alles rustig op een rijtje zetten en er goed over nadenken..
er vroeg iemand of ik ook wedstrijden rijd, ja ik rijd ook wedstrijden dus dat is indd lastig in de winter maar ik denk dat overal wel een oplossing voor is..

marieke212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 09:39

wat ook nog wel een beetje meespeeld is dat ik al vanaf mijn 7ende jaar daar loop en het altijd ernorm naar mijn zin heb gehad, dat is ook lastig omdat nu ineens achter je te laten.. maar aan de andere kant de mensen op de pension stal ken ik ook..
er is trouwens wel stroom voor de hoefsmit of voor evt. tondeuses.. ook zou ik zelf wel warm water in een emmer kunnen maken.. er staat een water koker en er is een kraan voor koud water... ook is er wel een tuinslang voor in de warme dagen mn paard af te spuiten...

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:43

Ik denk dat het beide niet de beste opties voor jou zijn. :) Ik zou eerst even gaan kijken of je geen stal kunt vinden waar je voor jezelf net iets meer luxe hebt, en waar je paard ook naa rbuiten kan. :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:43

Heb je wel een goede buitenbak bij de de pensionstal? Ik ben afgelopen jaar ook van binnenbak, solarium, stapmolen etc. Naar alleen een buitenbak gegaan. Gelukkig wel warm water, mijn paard haat het om afgespoten te worden met koud water. Mijn paard staat nu lekker de hele dag buiten en de verzorging is heel goed. Groot voordeel vind ik dat ik een dagje over kan slaan, dat vind ik persoonlijk ook een enorme luxe.
Op de stal met binnenbak werd de buitenbak in de winter amper onderhouden en kon ik dus alleen binnen rijden. Hier ben ik altijd buiten en dat vind ik heerlijk. Mocht de buitenbak een keer niet goed zijn, sta ik 50 meter van het bos af. Alleen met vorst heeft mijn paard vrij.
Mijn paard moet voor op ijzers staan vanwege zijn hoeven, ik heb al bedacht dat er winter preventief sneeuwbeslag onder gaat, dat kost 40€ voor nov-dec-jan-feb, maar dan kan hij zelfs met sneeuw veilig de hele dag de wei op. Een ander voordeel is dat ik nu maandelijks ook een stuk goedkoper uit ben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:51

even een klein vraagje, hoe rij jij dan die wedstrjden zonder vervoer? Of zijn al die wedstrijden op de stal waar je staat?
Ik zou gaan voor de pensionstal. Hoe vaak gebruik je al die luxe op de manege zoals de stapmolen of het solarium? Wij hebben ook een stapmolen en een solarium en in al die jaren dat ik al op deze stal sta heb ik ze beiden nog nooit gebruikt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:06

Dit zijn wel 2 extremen! Alhoewel ik voorstander ben om zoveel mogelijk een paard buiten te houden, zou ik dat hier niet rechtstreeks adviseren, want ga jij dan wel gelukkig zijn met zo'n overgang?

Ik zou toch nog even verder kijken in de omgeving of er andere opties zijn.