ik krijg mijn eerste paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MAAAIKSTER

ik krijg mijn eerste paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 22:31

Heeei bokkers :)
ik krijg binnekort mijn eerste paard maar waar ik nou de hele tijd aan zit te denken is , dat als ze net komt dan moet ze natuurlijk ff wennen !
maar is het raar dat je op de dag dat ze bij haar nieuwe huisje is al met haar gaat wandelen en poetsen ?
dat weet ik nog niet zo goed.
zal ik haar eerst een dagje bij laten komen op stal of gewoon lekker gaan vertroetelen?
ik hoor het graag van jullie :)

_00_0

Re: ik krijg mijn eerste paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:32

ik zou haar lekker een dagje of 2 met rust laten om even te wennen.wel meenemen in het stalritme maar dan zonder rijden ed.

MAAAIKSTER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 22:33

Pelryo schreef:
ik zou haar lekker een dagje of 2 met rust laten om even te wennen.wel meenemen in het stalritme maar dan zonder rijden ed.

Bedoel je gewoon lekker poetsen beetje knuffelen enzo ?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:33

Het lijkt mij wel goed om rustig een beetje te poetsen om haar ook aan jou te laten wennen, zolang je maar goed in de gaten houdt hoe ze reageert op jou en haar nieuwe omgeving :) Je moet natuurlijk niet meteen verwachten dat je op dag 1 al keihard met haar kan gaan werken, beter kan je gewoon kalm aan doen en er niet meteen alles van verwachten en haar lekker een beetje laten acclimatiseren door haar lekker te poetsen en een stukje te gaan lopen en na een paar dagen rustig wat te gaan rijden. Het is vooral belangrijk om het paard goed in de gaten te houden en te kijken wat zij aangeeft. :)
En gefeliciteerd natuurlijk!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:35

ja ze mag zeker weten dat jij lief bent! dus knuffelen en wat lekkers zullen zeker gewaardeerd worden. gefeliciteerd trouwens.

het ligt ook een beetje aan de ponyzelf, de ene gaat grazen alsof er niks aan de hand is en de ander is nog een week enorm onrustig. Gewoon afwachten :)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:37

Mijn eerste paardje (shet) heeft een week allen op stal+ wei gelopen, en af en toe een poetsbeurt/hoefjes oppakken. De week daarna kwam mijn tinker (toen 6 maanden), en daar heb ik hetzelfde mee gedaan. Beide zijn trouwens bijzonder relaxed, en schrokken niet van trekkers/shovel of iets dus dat scheelde wel.

Sind seen paar week heb ik er een KWPN merrie bij, die de eerste week best gespannen was. Die heb ik gewoon lekker laten lopen, en de boel laten ontdekken. Na een week ben ik eens erbij gaan zitten met borstels en voorzichtig gaan poetsen. Inmiddels is ze helemaal gewend, maar dat heeft wel een week of 2/3 geduurd.

Mijn advies; kijk naar je paard, is ze nog onrustig doe dan weinig. Is ze gewoon ontspannen en nieuwsgierig dan kun je misschien wel wat meer doen (poetsen bijv). Wandelen zou ik wel rustig opbouwen, vooral als je wat verder van huis gaat/langs de weg moet oid.

Succes!

MAAAIKSTER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 22:38

Oke super bedankt , hier heb ik wel wat aan!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:43

nou poetsen nog niet een dagje of 3 wachten, in die 3 dagen gewoon lekker knuffelen, vertroetelen, enz.
en wat caroline_max al zegt: als je paard doed alsof er niks aan de hand is dan kun je al eerder beginnen (minimaal 2 dagen wachten!) Laat je als het zover is nog foto's zien? weet je al wat het word?

MAAAIKSTER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 22:45

Sjors493 schreef:
nou poetsen nog niet een dagje of 3 wachten, in die 3 dagen gewoon lekker knuffelen, vertroetelen, enz.
en wat caroline_max al zegt: als je paard doed alsof er niks aan de hand is dan kun je al eerder beginnen (minimaal 2 dagen wachten!) Laat je als het zover is nog foto's zien? weet je al wat het word?

Ja het is een draver merrie , ze heet Adelinde buitenzorg.
Ze is donkerbruin met een beetje zwart en is superlief!
ze is heel veelzijdig. ze kan springen en is heel erg verkeersmak!
ik ben nu al helemaal verliefd op haar.
en er komen binnekort uiteraard foto's !

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:53

MAAAIKSTER schreef:
Sjors493 schreef:

oké leuk!! ik wacht af op de foto's!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:27

MAAAIKSTER schreef:

Ik neem aan dat je daar ook al op hebt gereden toch? Inderdaad even een dagje laten staan en haar eens wat lekkers brengen en even kijken hoe ze is en dan na bv een dag of 2 lekker ook gaan rijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:31

Ann_moi schreef:
Het lijkt mij wel goed om rustig een beetje te poetsen om haar ook aan jou te laten wennen, zolang je maar goed in de gaten houdt hoe ze reageert op jou en haar nieuwe omgeving :) Je moet natuurlijk niet meteen verwachten dat je op dag 1 al keihard met haar kan gaan werken, beter kan je gewoon kalm aan doen en er niet meteen alles van verwachten en haar lekker een beetje laten acclimatiseren door haar lekker te poetsen en een stukje te gaan lopen en na een paar dagen rustig wat te gaan rijden. Het is vooral belangrijk om het paard goed in de gaten te houden en te kijken wat zij aangeeft. :)
En gefeliciteerd natuurlijk!

Helemaal mee eens :j

Je kunt ook best een stukje gaan rijden hoor, maar zwaar aan het werk vind ik ook geen goed idee.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:33

Verschillend. De 1 kan je meteen dezelfde dag opstappen en wegrijden. Ik heb ooit een paard gehad dat 2 maanden niet fatsoenlijk wou eten.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:36

Henkjan schreef:
Verschillend. De 1 kan je meteen dezelfde dag opstappen en wegrijden. Ik heb ooit een paard gehad dat 2 maanden niet fatsoenlijk wou eten.

klopt, mijn paard had een weekje nodig :)
Ik zou er ook nog niet meteen opstappen, eerst lekker grondwerken en het paard leren kennen (maar dat moet ieder voor zich weten)

Romyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:38

Heel veel plezier met je paardje!
ben benieuwd naar de foto's!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:43

iig zou ik haar iig wat tijd geven en niet gelijk veel doen en verwachten.
Geef haar ook de tijd om aan de andere paarden incl de lokatie te wennen.
Jij weet al een poosje dat ze komt, maar voor haar is alles nieuw incl eigenaar/leider.
Probeer haar zo veel mogelijk naar jou te laten komen ipv andersom.
Dus geef haar de ruimte, je kan best in het land of in de stal gaan staan/zitten, maar laat haar naar jou toekomen.
Succes!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:54

ligt idd aan het paard.. De laatste keer dat ik met haar verhuisd ben (vorig jaar) reageerde ze daar super op.. Heb meteen dezelfde dag al gereden.. En paard was al van mij, dus dat is ook wel iets anders..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:45

nine1987 schreef:
ligt idd aan het paard.. De laatste keer dat ik met haar verhuisd ben (vorig jaar) reageerde ze daar super op.. Heb meteen dezelfde dag al gereden.. En paard was al van mij, dus dat is ook wel iets anders..

Dat vind ik een heel groot verschil.
Met wedstrijden ga je ook "direct" rijden, dan moet het paard vertrouwen op de eigenaar..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:30

Maar op wedstrijden heb je er ook altijd wel een paar die idioot gaan doen, dus ligt t alsnog aan het paard..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:46

Ik heb sinds 12 april weer een eigen paardje. We kwamen tegen de avond met haar aan bij de stalling en toen is ze gelijk op wei gegaan. De volgende dag ben ik er even wezen kijken en voeren, maar meer ook niet. De dag daarop voor het eerst wezen wandelen en poetsen :)

Ik kan nog niet rijden, ik loop nu voornamelijk met haar langs de weg (de ritten die ik ook onder t zadel wil gaan maken). Mijn zadel komt over 1 of 2 weken.

Edit: las net je post. Ook een draver? :D Violet is ook een draver :) Zie mijn fototopic @ bokt.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:59

Laat haar eerst wennen voordat je veel gaat doen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:02

nine1987 schreef:
Maar op wedstrijden heb je er ook altijd wel een paar die idioot gaan doen, dus ligt t alsnog aan het paard..

Kan ook aan de spanning van de ruiter liggen of dat er te weinig leiderschap vanuit de ruiter komt en er te wenig vertrouwen is.. en ja het verschilt ook per paard hoe sensitieve ze zijn.

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:33

Toen ons paard verhuisd werd, waren we bij aankomst meteen gaan rijden. Voor het rijden hadden we haar gelongeerd en in het begin met rijden ook aan de longeerlijn (voor ons eigen gevoel van vertrouwen). Hierdoor was de aadacht van het paard bij ons en was ze haar meeste enrgie kwijt, voordat ze op stal ging. Daarna is ze gelijk meegegaan in het 'stalritme'. De andere paarden stonden toen al op stal. Op het moment dat ons paard ook rustig op stal stond heeft ze pas brok gekregen.

nanoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:16

Ik zou een dagje rust geven maar wel knuffelen en poetsen en de 2e dag misschien eens beginnen met rijden. Het ligt ook aan het paard natuurlijk, als hij/zij nog heel zenuwachtig is zou ik misschien nog (minimaal) 1 dagje extra wachten.

carmennine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:08

Ik zou als ik jou was een rondje langs de stallen wandelen en dan laten rusten.