waarheen met de mest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Verafjord

waarheen met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 21:46

Wij staan kleinschalig bij mensen op stal/wei en er zijn van die kliko bakken waar de mest in gedeponeerd kan worden. Helaas laat de gemeente dus regelmatig die bakken staan en dan zitten wij dus met een groot probleem, want waar moeten we heen met de mest? In de wei laten liggen vind ik vies en geen gezicht, maar we kunnen er ook verder geen kant mee op. Ja in vuilniszakken gooien en hier bij mij thuis in de gezamelijke containers dumpen, maarja dan gaat mijn autootje zo stinken :+
Hoe doen anderen dat? Ik heb al overwogen om de wei dan maar te gaan slepen, zodat de mest verdeeld wordt en het land op die manier weer kan bemesten.
Zaterdag gaan we met de kliko bakken naar de gemeente om ze daar dan maar zelf te legen, alleen weet ik niet eens of dat wel kan :o

Wie heeft tips?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:50

ik sleep het land een keer of 5 per seizoen maar ik heb er alleen maar shetlanders op staan.
De mest uit de paddock gaat op een hoop en die word 1x per jaar aan het einde van het seizoen verdeeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:51

Composteren en daarna uitrijden over de wei. Je zal dan wel daarnaast moeten kalken, want paardenmest verzuurd de grond.

vdbos

Re: waarheen met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:51

wij verzamelen het en het seizoen erna rijden we het uit over de wei

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:54

Logisch dat de gemeente het niet ophaalt, daar heb ik in ieder geval nog nooit van gehoord??? Hoewel het misschien wel bij gft afval hoort...

Gewoon opsparen op een mesthoop en 1 of meerdere keren per jaar door een loonwerker in de buurt op laten halen....

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 07:57

Maak een mesthoop in je wei en gooi het over je weide als het gecomposteerd is, of vraag een boer uit de buurt of die de mest hoop wil ophalen, of dat je hem mag brengen, of zet een advertentie (in het voorjaar) in een plaatselijk krantje "gratis paarden mest". Als er mensen zijn die een moestuin of een grote tuin hebben, zullen het graag hebben, omdat paardenmest wat gecomposteerd is zeer goed voor de bodem is (humesrijk)

Ik composteer het zelf en gooi het 1 keer per jaar over de weide en al wat ik te veel heb mag ik bij een boer op het land gooien, ook komen er regelmatig mensen vragen, voor (moes)tuinen. Ik hoef nooit veel weg te brengen.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:06

Ik zelf gooi het op een hoop, laat het composteren en heb een advertentie op marktplaats staan, zodat mensen het gratis op kunnen komen halen. Werkt bij mij erg goed!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:11

Vind het niet vreemd dat de gemeente het niet meeneemt trouwens.

Wij hebben een eigen mesthoop en brengen het als we de mesthoop vol hebben naar een bevriende boer. Die rijdt het over z'n land uit zodra het kan.

Even in de buurt bij wat boeren rondvragen of je het daar kwijt kan is de mooiste oplossing. Mijn vriendin kiept alles op een aanhanger en brengt die dan 1x per maand leeg bij een boer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:51

Kliko's mogen max. 80 kg wegen, dus goed opletten hoeveel gewicht je er in gooit. Zwaarder kan de vrachtwagen niet optillen, dus dan blijft de bak inderdaad staan.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:41

thnx voor jullie tips en we hadden de kliko's nog niet eens half vol, want we weten dat ze dan niet meegenomen worden

Ik ben zelf ook nog wat gaan zoeken en kwam op een site terecht waar ze rolcontainers verhuren en dus om de zoveel weken komen omruilen, prijs valt op zich best mee, zeker als we het met een paar doen.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:16

Gewoon een mesthoop creeëren en eens in de zoveel tijd op laten halen.
Wij zelf hebben hier veel akkerland om ons heen en we mogen 2x per jaar (net voordat het land geploegd wordt) onze mest kwijt op (een van) deze akkers. Verder hebben we elke lente twee vaste afnemers die paardenmest ophalen voor hun tuin. En zelf gebruiken we nog een deel als plantenbemesting.

Maar voordat je het als bemesting kan gebruiken moet je het dus wel eerst laten composteren op een mesthoop.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:38

Rolcontainers voor mest? Ik wist niet dat dat kon.
Wij hebben wel voor het bedrijfsafval (hout/plastic/papier/huisvuil) rolcontainers staan.

Bij ons mag je geen paardenmest in een GFT bak doen, dan laten ze hem idd staan. Maar als ik de container vol met afval van de konijnen- of kippenhok heb (merendeels zaagsel en stro), dan nemen ze het wel weer mee.

Vroeger bracht ik de mest altijd naar een manege. Bij bijna elke manege kun je tegen een vergoeding de mest brengen als hij op basis van stro is en niet ouder dan 2-3 weken. Dat wordt daar nl. opgehaald door de Amco die het doorleverd voor gebruik als grondstof in de champignonteelt. Vandaar dat het niet ouder dan 2-3 weken mag zijn, want het gaat in de champignonteelt eigenlijk om het vertrapte stro en niet zozeer de mest die er in zit, en het stro mag niet te zeer gefermenteerd zijn.

Tegenwoordig breng ik alles bij de boer waar ik ook mijn stro en hooi koop.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:09

Wij hebben hier een gewone grote puincontainer staan die als hij vol is geleegd wordt bij een bio-gas? station. Dat zit hier in de buurt. Kost niets, behalve de huur voor de container (10 euro de maand) en het ophalen en terugzetten van de container (60 euro per keer, zo'n 2 - 3 keer per jaar).

Jandelar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:20

Om wormbesmetting van je paard tegen te gaan is het nodig de mest van de wei te ruimen, bij voorkeur dagelijks. Het is wel mogelijk de paardenmest te composteren en daarmee het weiland te bemesten.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:24

de paardenmest word hier idd niet opgehaald.
en een mesthoop maken is ook niet zo makkelijk. je moet er 1 maken van beton, met een vloeistof dichte bodem. duur grapje dus.en ze vliegen hier zeker 2 x per jaar over met de helikopter, om te controleren.dus zomaar ophopen is riskant.
ik doe het in dikke plastic zakken,en dan in de aanhanger naar de milieustraat.en s winters op mn volkstuin.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:25

Ook hier mag paardenmest niet in de groene kliko.
Een mesthoop maken mag ook niet zomaar,het moet persé in een waterdichte containerbak die van boven ook is afgesloten.
TS je kan het beste een container huren,je hebt ze in allerlei maten.

meisje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:12

veel mensen willen de mest wel hebben voor hun rozen (schijnen er beter door te groeien ofzo), dus wellicht een advertentie in het plaatselijk krantje, marktplaats of in de supermarkt hangen met: gratis mest...Of anders wel over de wei verdelen..

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:44

spicegirl schreef:
de paardenmest word hier idd niet opgehaald.
en een mesthoop maken is ook niet zo makkelijk. je moet er 1 maken van beton, met een vloeistof dichte bodem. duur grapje dus.en ze vliegen hier zeker 2 x per jaar over met de helikopter, om te controleren.dus zomaar ophopen is riskant.
ik doe het in dikke plastic zakken,en dan in de aanhanger naar de milieustraat.en s winters op mn volkstuin.

Dat is alleen als je meer dan ik meen 8 paarden hebt , dan ben je professioneel , wij hebben er 2 en hoeven geen mestbak te hebben , gooien het gewoon op een hoop op de grond , hobbymatig paardenhouder ben je dan .

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:54

nee hoor, dat geld voor alle mesthopen.anders zou het van een particulier wel in het grondwater mogen sijpelen, en van een bedrijf niet.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:06

spicegirl schreef:
nee hoor, dat geld voor alle mesthopen.anders zou het van een particulier wel in het grondwater mogen sijpelen, en van een bedrijf niet.

WIj moeten er zelfs een dekkleed overheen gooien.

Als ze hier een kliko vergeten kunnen we gewoon bellen en worden ze alsnog gedaan.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:15

spicegirl schreef:

Waarom weet ik niet , mischien omdat het minder mest is ,
maar ik ben volgens mij wel goed ingelicht , in elk geval houden wij het zo .

Shakira_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:56

Onze mest ligt buiten op een afgesloten stuk land, is wel vergunning voor, en wordt 2x per jaar opgehaald!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:00

nou die containers gaan het niet worden, want de maat die ik wil leveren ze niet voor paardenmest en als ik het formaat neem wat wel kan dan ben ik 60 euro per maand kwijt :(

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:31

Wij gooien het over het land, maar voor jou was dat dus geen optie. :P

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:34

Verafjord schreef:
nou die containers gaan het niet worden, want de maat die ik wil leveren ze niet voor paardenmest en als ik het formaat neem wat wel kan dan ben ik 60 euro per maand kwijt :(

Misschien nog even verder bellen? er zijn veel container-aanbieders!