WERKEND spul v. bijvoeren voor spieropbouw?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

WERKEND spul v. bijvoeren voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:04

Sinds bijna 4 maanden heb ik een nieuw paardje. Toen ze kwam was ze erg rank, was arm van bespiering, werd snel nat in de hals etc.
dus heb haar ook langzaam opgepakt qua rijden (niet te lang en niet te inspannend)

Heb haar heel langzaam opgevoerd (ze stond op 3x 1/2 bix bij handelstal) naar 3/4-1-1 van Pavo.. (sportmuesli die ze op stal voeren.. met niet teveel eiwitten/energie)

Ze is aardig aangekomen.. mag nog iets meer vet op haar billen krijgen bovenop (ruggengraat zie je nog heel ietjes) maar
verder begint ze al aardige bilspieren, rugspieren, schouderspieren en langzaamaan ook wat rugspiertjes te krijgen.

Wat me alleen opvalt (we zijn nog met basis rechtrichten en een beetje B oefeningetjes bezig) is dat ze sommige dagen heel snel
aders op haar hals en soms ook op haar buik heeft staan.. dan hebben we eigenlijk niet veel bijzonders gedaan met rijden.. is ze niet
erg bezweet en ook niet erg gespannen? Ze krijgt het meestal als ik haar wat meer op probeer te pakken van voren (waarbij ze over
de rug moet en dus de buikspieren aanspant)

Heb een vermoeden dat dat betekent dat ze dan een beetje verzuurt sommige dagen.. en ik wil natuurlijk spieropbouw en geen spierafbraak...

Wie o wie kent dit verhaal/herkent dit verhaal en weet iets om toe te voegen aan haar schema dat ook echt daadwerkelijk werkt?
(geen zin om 20.000 verschillende poedertjes door elkaar te gooien en ik heb geen tijd om zelf dingen te maken dus ik zoek echt een voerklaar iets.)

Hier op stal zijn er een hoop die korreltjes geven maar ik zie niet echt verandering aan hun paard...?

1e dag bij mij:
Afbeelding
na bijna 4 mnd (DE LINK is van 1e x op gras.. misschien wat duidelijker):
Afbeelding
http://94.100.121.80/1293400001-1293450 ... _Q_Rd.jpeg

Graag hoor ik wat van jullie!

jendemen25

Re: WERKEND spul v. bijvoeren voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:12

mijn DA zegt altijd "wat je erin stop komt er ook weer uit" hij gaf mij altijd het advies:
muesli met ontsloten granen en daarbij omega olie. nooit problemen met spieren ed.

ik trainde mijn pony van 15 voor endurance wedstrijden, toen de dag van de wedstrijd was en ze door de keuring moest dachten ze dat ze 9 jaar was en super losse en ontspannen spieren zowel voor als na de wedstijd

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:13

mooi paardje trouwens mijn pony zag er ook zo "rank"uit ze was een NRPS pony van 1.48 m

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:25

Ik kan niet zelf voeren, zit echt vast aan het voer dat ze krijgt op stal.. vandaar dat
ik ook echt een werken supplement zoek..

jendemen25 dit is een KWPNer van 7 jaar oud van 1.67/1.68 :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:59

equitop myoplast staat goed bekend. Mijn merrie ging er echter van aan de diaree.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:03

Ik heb positieve ervaring met equitop myoplast. Had met een bitzomeractie een pot gewonnen en was nogal sceptisch, maar mijn paard werd er echt mooier en beter bespierd van! Aan de training had ik niets veranderd. Het werkt ondersteunend, dus je training moet wel goed zijn opgebouwd anders werkt het natuurlijk niet. Succes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 13:08

Bedankt Joyce B, ja dat kan idd gebeuren. Waarschijnlijk is je merrie dan wat overgevoelig voor een bepaalde
stof denk ik..

shirleyp

Ja ik wil juist steeds wat meer van haar gaan vragen, meer op de achterhand zetten en wat meer bij elkaar
rijden alleen ik merk dat ze met oprichten wat kramp in de 1e wervels krijgt. (als ze braaf is en ik geef haar
na een paar rondjes oppakken wat langer dan schud ze met haar hoofd vanuit de eerste wervels) en ze krijgt
heel snel de aderen op haar hals terwijl ze al veel beter in conditie is.

Zou het zo jammer vinden als de training straks averechts gaat werken omdat ze teveel verzuurt.. je ziet in
de hoge sport ook veel paarden met veeeel aders op de hals.. zomers of iig met warm weer kan ik daarmee
in komen maar bij een normale temperatuur hoort het toch eigenlijk niet tot zelden voor te komen vind ik.

Gelukkig verdwijnt het bij die van mij ook vrij vlot als ik 15 minuutjes ga stappen.. maargoed..

Heb je toevallig foto's van voor gebruik en na gebruik en gebruik je het nog steeds? (ja ben wel nieuwsgierig nu he hihi := )

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:12

Ook ik heb sinds half januari een ander paard die totaal geen bespiering meer had. Ben begonnen met sectolin sanconil (€35,- bij Agradi) werkt het zelfde als myoplast alleen veel goedkoper. Verder longeer ik veel met pesoa.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 13:17

Zie je verbetering sinds januari? Onze longeerbakken zijn vrij zwaar.. heb eigenlijk geen pessoa nodig daarom :=

Maar omdat de bak zo zwaar is en zij pas zo kort echt aan het werk longeer ik nog niet veel. Het
longeren is meer inspannend dan het rijden geloof ik :=

(stiekem zie ik longeren meer als beweging geven bij een dagje vrij..)

Podiumzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:29

Soul-Mate Muscle Forte is echt bewezen werkend in mijn directe omgeving gezien bij verschillende paarden.
Eventueel word je goed geadviseerd bij speciale gevallen door de producent. Verkrijgbaar bij diverse zaken waaronder Podiumzadel.

Na jaren van onderzoek in de praktijk door trainers, fokkers en eigenaren van paarden in diverse disciplines heeft Soul-Mate Nutrition® besloten om het product Soul-Mate Nutrition® Muscle Forte op de markt te brengen.
Soul-Mate Nutrition® Muscle Forte is bedoeld als hulpmiddel om de bespiering van het paard te verbeteren en krachtiger te maken. Soul-Mate Nutrition® Muscle Forte heeft een anabole werking op de spieren zonder negatieve bijwerkingen en is absoluut dopingvrij.
De effecten van Soul-Mate Nutrition® Muscle Forte zijn:
Een betere en volle bespiering, daardoor meer kracht.
Verbetering van het uithoudingsvermogen.
Jonge "slappe" paarden kunnen beter het werk aan zonder nadelige gevolgen.
Meer looplust.

55,00 euro

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:30

longeren (en rijden) in een zware bak is zeer belastend voor de pezen, zou dat niet te vaak doen...
Sanconil werd door mijn instructrice inderdaad als alternatief voor Equitop Myoplast genoemd.

Oprichten van voor, komt vanuit dalende achterhand, van voor oprichting vragen door je paard om hoog te vragen of korter te pakken, maakt dat je paard eerder af zal breken in de rug. Door kleine korte tempowisselingen en extra activeren van de achterhand met schouderbinnenwaarts, hoeken inrijden met achterhand, etc. komt je paard vanzelf omhoog van voor. Door dit slechts korte stukjes te doen en dan weer wat anders, of even lange teugel stappen, draven of galoperen, verzuurt je paard minder snel...

Heeft spanning er misschien wat mee te maken dat je paard zo snel de aders er op zet? Heeft ze om andere redenen meer moeite haar warmte kwijt te raken? Sommige volbloedstypes hebben het sneller dan andere paarden. Mijn merrie had het ook bij flinke inspanning in de warmte. Tussendoor iets eerder en vaker stappen hielp daar ook tegen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 13:48

Nee longeren doe ik ook niet vaak, de longeerbak is meer geweldig voor haar om in te rollen omdat
het zand zo los zit (we hebben ook paddocks maar daar voelt ze zich niet comfortabel) Eens in de 2 weken
mag ze 15 minuutjes even lekker uitbokken in de longeerbak en een beetje draven links en rechtsom en
verder rijden we of we gaan stukken stappen op het harde.

(ik ben niet zo'n longeermuts) Joyce B. Het verhaal dat je verteld staat ook precies zo in mijn vorige
post alleen niet zo uitgebreid. Ik weet hoe het werkt. SB is het paard nog niet klaar voor.. en echt
oprichting als in Z-houding doen we niet. Ik bedoel meer wat opvragen ipv alleen maar vwnw en je lang
maken ;)

Ik doe opvragen ook max 3 rondjes door de bak, vaak zelfs minder dus echt pure verzuring kan ik het
niet noemen.

Nja.. buiten het terrein heeft het zeker te maken met spanning.. dat gaat gepaard met overvloedig
zweten en heel veel schuimen op het bit (en dan zit ik er nieteens op en heb ik geen koperbit)

Onder het rijden soms.. als ze iets eng vind buiten de bak ofzo.. maar in de binnenbak heeft ze het
ook weleens en dan heeft ze geen druppeltje zweet.. voelt ze ook niet heel warm aan en heb haar
zelfs een keer getemperatuurd maar ze had ook niet echt verhoging.

Toen ik de merrie net had was ze heeeeeel snel bezweet.. maar toen had ze het niet.. of ik zag het
niet.. want ook al reed ik maar 10 minuten lang een paar voltes links en rechtsom was ze zeiknat van
stress en spanning.

Stap idd vaak tussendoor :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:50

svdijk86 schreef:
Heb haar heel langzaam opgevoerd (ze stond op 3x 1/2 bix bij handelstal) naar 3/4-1-1 van Pavo.. (sportmuesli die ze op stal voeren.. met niet teveel eiwitten/energie)

Spieren worden opgebouwd van eiwitten, dus als paard daarvan te weinig binnen krijgt zal de bespiering te wensen overlaten hoe goed je ook traint en supplementen geeft.

Goede optie is om lucerne(mix) bij te voeren, daar zitten goed opneembare eiwitten in en het zet ook iets aan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 15:57

Is dat zo? Mijn vorige paard had een eiwitallergie en kreeg alleen maar zo min mogelijk eiwitten want
die zat helemaal onder de uitslag, bulten en dikke klieren als hij wel teveel kreeg aan (koeie)kuil e.d.
(ja dat voerden ze op mijn vorige stal.. kocht zelf hooi want hij kon er echt niet tegen)

Die zag er anders toch zo uit (hier was hij 15)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

1.65 schofthoogte. Hij was echt breed van voren en achteren.. zn buik lijkt best dik maar je kon zn
ribben voelen. Zadelmaakster vond hem zelfs wat dun op gegeven moment (laatste foto is uit die tijd)

Dat was echt een spierbundel <3 Die heeft NOOIT supplementen gehad.. die
scheet als een tierelier en die at binnen 10 minuten 1kg tot 1,5 kg weg :=

Luzerne hoor ik ook weer veel nadelen over...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:21

Eiwitten uit koeienkuil ziijn door het fermentatie proces veranderd en dus lastig opneembaar voor een paard. Lucerne heeft dat probleem niet, die eiwitten zijn juist goed opneembaar voor een paard.
Wat voor nadelen hoor je van lucerne? calcium/fosfor disbalans is bij hartog bv al rechtgetrokken en ook andere merken doen dat tegenwoordig al.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:24

Muscle grow, dat werkt wel! Wel redelijk aan de prijs, ik kocht het altijd bij Divoza

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:28

Supplementen zijn duur en werken vaak minimaal, je kunt het beter in goede/specifieke voeding zoeken!

Ik heb zelf goede ervaringen met QP gistbrokken van Horsefood,
complete sportbrok waarbij het overbodig is om supplementen bij te voeren en voorkomt verzuring!

Daarnaast geef ik dagelijks Omega 3 mix van Horsefood, door de omega olie en linamix ideaal voor vleesaanzet en vacht.
En ook voor en betere en volle bespiering en verbetering van het uithoudingsvermogen.

Mijn paard doet het er echt super op (een 6 jarige van 1.80 m, zie recent draffilmpje hieronder)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 17:17

Ja als je je paarden aan huis hebt misschien.. maar ik betaal 380 euro stalgeld incl 3 kg muesli en hooi.
Ik heb echt het geld niet een volledig voedschema klaar te zetten en die kosten ook nog te betalen.

(prijs voor stalling blijft hetzelfde) op zich is ze van het voer al lekker aangekomen hoor maar ik merk
dat ze iets mist.. ze heeft ook graag een liksteen bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:25

Haha, dat je deze 'rank' vind zeg.. :P Dit was de mijne toen we 'm net hadden

Afbeelding

Nu is ie zo..
Afbeelding
Afbeelding

Hij staat op 2 handjes basisbrok, hooi en overdag op de wei. :D Wij hebben hem een keer laten behandelen door de osteopaat zodat hij geen lichamelijke klachten meer had en lekker los was, en gewoon aan het werk zetten.. :) Nu krijgt hij ook nog wat schepjes biomag en nerv control maar dat heeft er niks mee te maken. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 17:50

Ik pak er nog de mooiste fotos uit..

Heel vaak staat ze zo:
Afbeelding

Maaar het vertekent wel iets hoor.. maar toch mag ze van mij wat meer vetjes hebben :P

Afbeelding

Zie graag aan 2 kanten een beetje buikje uitsteken

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:16

Voor € 380 euro mag je paard er een stuk beter uitzien :o

Of er is iets mis met het voerbeleid of met je paard.....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 20:46

Je kent de achtergrond van het paard niet en heb haar pas een paar maanden dus om nou
mijn paard ziek te noemen of dat stal slecht voer heeft vind ik een beetje kort door de bocht.

Bijna alle paarden bij mij op stal zijn zelfs te dik op 3kg voer. EN mijn paard wordt met alle
paarden ge-ent en ontwormd.. Alles in 1 x. Mijn paard heeft de eerste maand op 1/2 1/2 3/4 gestaan
omdat ze bij die stal op bix heeft gestaan. De 2e maand op 1/2 3/4 3/4 en 3e maand 3/4 3/4 1
en pas sinds kort 3/4 1 1 dus ben haar nog aan het opvoeren..

Ik ga er niet zomaar 3 kilo inproppen en extra hooi en met voer lopen k*tten terwijl ik niet weet
of ze makkelijk of niet makkelijk aankomt.. of ze koliekgevoelig is of niet e.d.

Bij de vorige eigenaar was er geen klik en kon hij niets met haar.. ze heeft toen weinig gedaan.
Op de handelstal is ze weer een beetje aan het werk gezet. 1 dag stappen en 1 dag half uurtje
rijden en dat om en om.

Omdat ze zo'n belabberde conditie had heb ik haar langzaam op moeten rijden tot we echt aan
werken konden beginnen en vaker konden rijden.

Ze was toen ik haar kocht erg slecht in de aanleuning. Ze kroop achter de hand en accepteerde
geen aanleuning. Heb gelijk een afspraak gemaakt bij de tandarts en toen bleek ze in haar hele
leven nog nooit naar de tandarts was geweest.. maar wel 3x glansrijk door de klinische en rontgenologische
keuring heengekomen. Haar mondje was er zo slecht aan toe dat hij medelijden met haar had
en niet kon begrijpen dat ze het bit accepteerde en dat de neusriem aangesnoerd mocht worden.
Ze heeft heel lang heel slecht haar eten kunnen vermalen.. waardoor ze blijkbaar niet genoeg
binnen heeft gekregen om op te kunnen nemen..

Sindsdien is het een heel ander paard geworden. De stal waar ik haar van kocht was zelf ook
geschrokken en hebben direct de tandartsrekening betaald. Maargoed.. het heeft gewoon tijd nodig
voor ze een mooi gespierd vol paard is.

Ze is al heel veel aangekomen op de belangrijkste plekken. Heb daar helaas geen verschilfoto's van.
En in de bespiering komt ze ook al veel meer.. alleen ik heb ZELF het idee dat ze wat extra's kan
gebruiken.

Misschien is die 3 kg al voldoende, ik weet het niet.. dat komt wel :')

Fijn dat je meedenkt en reageert.. maar je reactie vond ik niet zo leuk. Paard zit super in haar vel,
is reuzevrolijk en zit onder de appels. Ze was de eerste op stal die volledig over was naar haar zomervacht
dus nee.. ik denk niet dat ze ziek is. Ik denk gewoon dat ze een hele tijd heel veel gemist heeft.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:31

Je paard is niet rank maar gewoonweg mager, in een paar maanden tijd kan zo iets echt wel bij trekken. Dat je paard super in zijn vel zit kan best, maar ik zou het toch verder zoeken dan gewoon wat rank. Op de laatste foto vind ik haar echt ver uit te mager (op de 1e foto toont ze dat niet zo) en voor 380 euro mag je wel wat verwachten, ook wat kennis van de stalhouder. Kan deze je niet advizeren?

Hoe oud is het dier?

Ik zou eerst je paard in conditie krijgen alvorens te denken aan bijvoeren voor spieropbouw...

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:39

Tandarts was al geweest ?? (ik heb niet alles gelezen sorry :o ) oja ik lees nu van wel :D
Zonnebloem olie over een goede sportbrok en megablut zakjes (kun je bestellen bij doc horse )geven geen duur vitamine preperaat maar wel super resultaat .

Ook veulens hier in de opfok als ze bv snotteren of iets extra`s nodig hebben geef ik vaak een 10 daagse kuur (om de dag een zakje over de brok )Rijpaarden en pony`s hier krijgen 1 x per week een zakje over het voer .

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:46

svdijk86 schreef:
Fijn dat je meedenkt en reageert.. maar je reactie vond ik niet zo leuk. Paard zit super in haar vel,
is reuzevrolijk en zit onder de appels. Ze was de eerste op stal die volledig over was naar haar zomervacht
dus nee.. ik denk niet dat ze ziek is. Ik denk gewoon dat ze een hele tijd heel veel gemist heeft.

Sorry als je het niet leuk vind, maar ik reageerde puur op je foto....daar zie ik toch echt een te mager/schraal paard (ik kan zijn ribben tellen)
Hij staat nu toch al een tijdje daar op stal en de tandarts heeft hem behandeld,
wordt getraind, goed voer en het paard komt op de wei, dan zou dit vanzelf bij moeten trekken :)

Afbeelding