ruzie met wei eigenaar om kersenbompjes wie heeft er gelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nanjaluna

ruzie met wei eigenaar om kersenbompjes wie heeft er gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 17:15

hoi

ik sta bij een boer waar ik een weitje huur . in mijn wei staan zeker 50 kersenbomen nou hebben mijn paarden er drie aangebeten .

nou moet ik deze gaan vergoeden er staan reken omheen vast gemak met een kramentje . 1 x schuren en die zijn los .

wie staat er in zij recht hij of ik

ik heb zo iets verhuur dan geen wei met boompjes je weet dat paarden schuren.

groetjes

Vjestagirl

Re: ruzie met wei eigenaar om kersenbompjes wie heeft er gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:17

Wat staat er in je contract? In principe moeten zij zorgen dat hetgene wat ze verhuren geschikt is voor hetgene waar jij het voor huurt. Aan de andere kant mag jij geen schade toebrengen aan het gehuurde.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:20

Misschien eerst ff leren typen, dit is onleesbaar.

Maar het lijkt me niet meer dan redelijk als jij de schade vergoedt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:23

Ik vind het onzin dat de schade vergoed zou moeten worden, de weide-eigenaar diend een goed hek erom heen te zetten als die zijn bomen wil beschermen, dat is niet jou veranwoordelijkheid.

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 17:43

mij gaat het er om of ik in mijn recht sta . of hij is erg moeilijk er is geen contract.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:47

Dan ist (in mijn ogen) simpel... De kans dat hij iemand anders vindt om zijn wei te huren, hoe groot is die? En hoe groot is de kans dat jij iets vergelijkbaars kunt vinden om je paard(en) neer te zetten?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:52

heb je een rechtsbijstand verzekering?
ik zou die even bellen dan weet je zeker.
ik zoiets van, dat de vehuurder zelf het risico neemt om er paarden van een ander in te zetten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:54

Aan de andere kant, de TS had zelf ook kunnen zien datg het nooit stevig genoeg zou zijn om haar paarden tegen te houden, en daar de eigenaar van op de hoogte kunnen stellen. Het zijn wel haar dieren die schade toebrengen aan spullen van n ander.

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 18:08

ik heb het meerdere keren gezegd toen was het niet erg . tot ik zei dat ik weg ging , er zijn ook andere huurders die hebben gezegt dat het niet slim is om paarden en bomen samen te houden

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:21

Wie er wettelijk gelijk heeft , weet ik niet , het recht in Nederland is erg krom .

maar mening , ik zou niks vergoeden, de boer verhuurd voor een paard ,dan moet die wei ook deugen voor het houden van een paard

Tis anders als je die wei huurt voor 3 kippen , en er stiekum een paard opzet hahaha , maar nee hoor deze boer is zelf fout en moet zelf de schade betalen .

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:50

En als er geen contract is dan gok ik zo maar dat je het zwart huurt. Dan heeft de boer helemaal geen poot om op te staan. Wil je vriendjes blijven met deze meneer? Ben je hem in de toekomst nog nodig? Zo ja dan zou ik een regeling treffen. Zo nee dan zou ik mijn paard inpakken en wegwezen. Had hij zijn zaken maar beter moeten regelen..

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:55

Jouw dieren hebben schade aangebracht aan andermans eigendom. Daar ben je via je WA gewoon voor verzekerd. Net als wanneer je kind tegen een auto aan fietst......Vraag het daar eerst eens na? Om hem nu voor de schade op te laten draaien vind ik niet helemaal fair; hij heeft toch niet aan die bomen gezeten? Jij bent ten alle tijden verantwoordelijk voor wat je paarden uitvreten... ( in dit geval letterlijk?

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:40

lianne74 schreef:
Jouw dieren hebben schade aangebracht aan andermans eigendom. Daar ben je via je WA gewoon voor verzekerd. Net als wanneer je kind tegen een auto aan fietst......Vraag het daar eerst eens na? Om hem nu voor de schade op te laten draaien vind ik niet helemaal fair; hij heeft toch niet aan die bomen gezeten? Jij bent ten alle tijden verantwoordelijk voor wat je paarden uitvreten... ( in dit geval letterlijk?

Ik denk niet dat die WA verzekering gaat betalen (die willen ook overal onderuit)
ze zullen ongetwijfeld zeggen dat het te verwachten was dat de paarden aan de bomen zouden eten.
maar wie er aansprakelijk is als er niets op papier staat of afgesproken is(mondelinge afspraken zijn ook afspraken is alleen moeilijk te bewijzen) ik zou de boer er in ieder geval op aanspreken dat hij meerdere keren heeft gezegd dat het niet erg was en dat hij je nu voor de schade op wil laten draaien,
wat natuurlijk ook meespeelt is het feit wat hij al die tijd gerekent heeft ,was dat de volle mep dan had hij zelf maar alles goed af moeten zetten, heb jij daar altijd voor een prikkie gestaan dan is het misschien wel redelijk om wat schade te vergoeden

vdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:57

je zou natuurlijk ook met de boer een oplossing kunnen bedenken zo dat het niet meer kan gebeuren

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:03

Geen idee hoe het zit met aanspraklijkheid,
maar hier is het heel simpel, staat er iets groens binnen het bereik van het paard,
dan wordt het opgegeten.
Dus als je een wei verhuurt met boompjes erin, kan je er bijna donder op zeggen dat die gaan sneuvelen,
al zou het maar zijn dat ze de bast eraf eten, dan gaat de boom ook al dood.
En als je een wei huurt is de eerste opmerking die je als huurder maakt, als je die boompjes ziet.
"Denk je nou echt dat die blijven leven?"

Maar zijn het nou kersenboompjes in de zin van die met rode kersen eraan?
Want fruitboom is heeeeeel lekker volgens veel paarden.

Dat kan je als verhuurder weten, maar ook als huurder..
Ben benieuwd hoe het nou zit, qua vergoeding.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:07

Ik vraag me ook af wat je bedoelt met Kersenboompjes. Bedoel je kerstbomen, bomen met kleine kersjes (Besjes) of met grote kersen of, of, of... Weet je heel zeker dat deze niet giftig zijn voor je paard?

Om verder op je vraag terug te komen wie er in zij recht staat: Ik denk jullie beiden. Wat anderen ook al hebben gezegd: Jij had van te voren kunnen zeggen dat het niet verstandig was, en hij had ook wel kunnen bedenken dat boompjes erg aanlokkend voor paarden kunnen zijn. Bedenk je of het alleen de boompjes zijn of dat er meer dingen niet helemaal lekker gaan en of je hier wel wilt blijven. Zoja stel dan bijv. voor om samen iets nieuws te kopen wat wel paardproef is of zoek een ander compromie: Ik wil het best vergoeden maar wilt u er dan voor zorgen dat het hekwerk ED deugd?

Succes!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:11

Als jouw paarden zijn bomen kapot maken (eten of schuren maakt dan niet uit) zal jij dat moeten vergoeden. Maar als de boompjes in de wei staan waar je paatrden in staan lijkt me dat erg lastig!! Moet hij z'n boompjes maar ergens anders neerzetten of het gras zelf maaien!
Als het gebeurt is toen jouw paarden uitgebroken waren is het weer een ander verhaal....

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:07

niet handig om paarden in een land met bomen te zetten, is niet gezond voor de bomen. Kersenbomen zijn nog best redelijke bomen. Zullen dus ook nog best wat kosten.
Vergoed die bomen en zorg dat de andere bomen niet aangevreten kunnen worden. Het is schade door jou paard. Je kan er ook een grote heisa van maken, maar daar wordt het ook niet gezelliger van

Jandelar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:47

Er is al veel over gezegd en ik denk dat er hele goede tips zijn gegeven. Persoonlijk zou ik de WA verzekering bellen om te vragen of je hiervoor verzekerd bent. Is dat niet zo dan krijg je waarschijnlijk wel een advies wat wel te doen.
Het is in deze situatie heel lastig te bepalen wie hier aansprakelijk is. En bij dieren geldt in zijn algemeenheid dat er sprake is van risicoaansprakelijkheid, zonder dat er sprake hoeft te zijn van schuld. Hierbij geldt artikel 6:179 van het burgerlijk wetboek. Google daar maar eens op. De situatie zal hierbij van belang zijn, zoals stonden de bomen in het weiland of er buiten, en hoeveel erbuiten, hoe stevig waren de hekken of omheining, etc.

succes.

mvrg
Jandelar

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:04

Tja je huurt iets en dat moet de huurder netjes mee omgaan, en in goede/dezelfde staat achterlaten.
Als je een huis huurt kun je ook niet zeggen van.... tja ik heb honden en je weet dat die de deuren kunnen opeten en dan de verhuurder maar met de schade moet laten zitten.
Als huurder moet jezelf ook bekijken of wat je wilt huren voldoet aan wat jij ermee wilt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:32

Ik zou niet weten wie echt gelijk heeft.
Ik vraag me af of dat echt belangrijk is in deze kwestie.
Wil je daar blijven, dan zal de verstandhouding met de boer goed moeten blijven.
Wie weet heb je gelijk, maar dan is er een grote kans dat de boer niet blij met je zal zijn.
Ik zou denk ik een andere wei gaan zoeken, want dit voorval zal zich vast en zeker herhalen en daar zou ik geen zin in hebben.

Ik vind het een vreemd verhaal. Je spreekt van een weitje. Niet groot dus. Daarin staan maar liefst 50 boompje. En daar moeten ook nog eens 3 paarden leven. Dan moet je het niet raar vinden dat er regelmatig een boompje sneuvelt als deugdelijke bescherming ontbreekt. Door jouw paarden in zijn wei toe te laten, neemt de eigenaar van de grond dit risico willens en wetens. Voorspelbaar gedrag van paarden. Ik zou hierover van tevoren iets afgesproken hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:38

Boras schreef:
Door jouw paarden in zijn wei toe te laten, neemt de eigenaar van de grond dit risico willens en wetens. Voorspelbaar gedrag van paarden. Ik zou hierover van tevoren iets afgesproken hebben.

Dus als ik mijn caravan uit leen/verhuurt aan iemand met 5 kids, neem ik willens en wetens het risico dat hij kapot terugkomt?
Of dat ik mijn stal/wei verhuur aan iemand met een Bels die mijn stal omver loopt, dan had ik maar beter op moeten letten?
De huurder weet toch ook wat hij huurt en of dat verstandig is met de dieren die hij daar in wilt zetten?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:47

Je kan ook land huren op een andere manier. Dat ik paarden op het land doe is mijn verantwoording. Maar ik moet zorgen voor een degelijk hek, ect. Daar is de huurprijs ook naar. Ik huur het land niet wat eromheen ligt. Maar dien het wel in nete staat terug te geven dus gevlakt en kaal van hekken, ect

Misschien was het eerst een schapen weide en heb je nu een weide voor een prikje. Alleen moet je misschien even een paar paaltjes om de bomen zetten met een lintje zodat ze er niet bij kunnen.

Zeker zwart gaat alles naar redelijkheid en biddelijkheid.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:52

Gaat het hier om jonge kersenboompjes?of volwassen bomen?
Je kan ook geen paarden houden in een boomgaard,paarden eten nu eenmaal de schors v.d. bomen als ze de kans krijgen.Dit moest die boer weten en ook jij TS.
Maar volgens mij kan die boer jou niet verplichten de schade te betalen.Hij wist immers van tevoren dat je paarden aan de boompjes konden komen,maar hij deed er verder ook niets mee.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:57

Ik zou hem aanbieden komende winter 3 jonge kersenboompjes te brengen. Kost je 50 euro en dan moet hij maar tevreden zijn,

Overigens had ik wel veel moeite met het lezen van topic, er staan erg veel fouten in....:-/