Hele dag land of langzaam opbouwen? Ik denk het eerste!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Hele dag land of langzaam opbouwen? Ik denk het eerste!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:29

Na het zoveelste topic over paarden die koliek krijgen nadat ze op het land werden gezet, mijn vraag ( en eigenlijk is het meer advies) over hoe de ervaring er mee is!
Ik zette de paarden altijd direct op het land na het ochtend voer, dus behoorlijk hooi en biks.
Als dat op was gingen de paarden richting weiland, waar ze voor ze werden los gelaten nog wat krachtvoer kregen!
Ik heb eigenlijk nooit een paard gehad die daar koliek van kreeg.
Waarom...waarschijnlijk omdat...als je elke keer het paard van het nieuwe gras laat proeven...dus het laten wennen aan gras...ze zich vol eten en daar dus de koliek van komt!
Buik vol is minder eten van het gras! ben ik de enige die het zo doet of zijn er meer bokkers!?

Gina

Re: Hele dag land of langzaam opbouwen? Ik denk het eerste!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:31

Ik heb m'n pony eerst gevoerd en daarna voor een uurtje 's avonds op het land gegooid, daarna weer terug in de paddock gezet. Volgende dag gewoon een hele dag op de wei. Hier ook nog nooit koliek gehad.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:32

Bij ons is het een combi van beiden. Eerst binnen volvreten, en daarna een uur of 3 op het land, dat uitbreiden. Geen problemen mee gehad, ook niet bij drachtige merries!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:34

momenteel staan mijn paarden voor de 2e dag van het nieuwe jaar op het land.. ik laat ze inderdaad 'sochtends eerst een bak met hooi eten (half pak) en dan gaan ze het gras op voor een paar uurtjes.. daarna zet ik ze weer terug op de paddock, met een heel pak hooi... het gaat hier over een minishet, en een paard van 160..

het is de bedoeling dat ik de tijd dat ze weidegang krijgen, langzaam aan uitbreid... gisteren twee uurtjes gras, vandaag 3 en volgende week verwacht ik dat ze met 1 pak hooi en heel de dag op de wei, goed uit gaan komen... het is alleen nog even kijken of de shet het aan kan, al het nieuwe gras.. voorheen heeft hij nooit problemen gehad, maar better safe than sorry...

mijn paarden krijgen geen krachtvoer, dus dat geef ik nu natuurlijk ook niet :)

overigens hebben er bij ons wel eerst twee weken schapen op het land gelopen, om het allereerste gras eraf te eten...

ik heb nog nooit een paard met koliek gehad zo...
en het lijkt mij inderdaad ook, als ze nog niets gehad hebben voor ze de wei op gaan, dat ze dan een soort van "honger" gevoel hebben, en daardoor meer eten...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:34

Ik bouw het graseten rustig op. Twee weken voordat de paarden de wei op mogen mag mijn paard iedere dag wat gras smikkelen (half uur tot max een uur) .
Als het weideseizoen dan echt is begonnen, gaan de paarden de eerste twee dagen drie uur de wei op, en daarna uitbreiden naar een uur of 8 per dag.
In de ochtend krijgen de paarden hun brokken (muesli, of net wat ze eten) en hooi. Ze gaan bij ons dus niet met een lege maag de wei op.
En volle buik of niet.... de mijne heeft een eettempo waar je u tegen zegt ...
Ik laat mijn paard geleidelijk wennen, omdat ik dat zo geleerd heb. Ik heb geen ervaring met een andere manier.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:35

aerdenhout1 schreef:
Na het zoveelste topic over paarden die koliek krijgen nadat ze op het land werden gezet, mijn vraag ( en eigenlijk is het meer advies) over hoe de ervaring er mee is!
Ik zette de paarden altijd direct op het land na het ochtend voer, dus behoorlijk hooi en biks.
Als dat op was gingen de paarden richting weiland, waar ze voor ze werden los gelaten nog wat krachtvoer kregen!
Ik heb eigenlijk nooit een paard gehad die daar koliek van kreeg.
Waarom...waarschijnlijk omdat...als je elke keer het paard van het nieuwe gras laat proeven...dus het laten wennen aan gras...ze zich vol eten en daar dus de koliek van komt!
Buik vol is minder eten van het gras! ben ik de enige die het zo doet of zijn er meer bokkers!?

Ik ben het ergens wel met je eens. Mijn pony's krijgen 's morgen ook eerst een volle ruif hooi voordat ze naar buiten gaan, zodat ze zich niet te barste eten aan het jonge gras. Daarbij gaan mijn pony's het gehele jaar de weide op mits het weer het toelaat. Ze zijn hierdoor meer gewent aan de structuur van het gras. De koliek gevallen die ik heb gekend mochten in april/mei, wanneer het eiwit gehalte nog aan de hoge kant is, zo een dag de weide op..............niets gewend en uiteindelijk koliek. :(

(Die gevallen waren trouwens niet zo goed voorbereid, als Kesia dat nu aanpakt :o. Vind dat overigens ook een goede manier!! )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:39

Ik denk dat het inderdaad meestal mis gaat met het op het land zetten, zeker in het jonge gras, met het niet vooraf voeren van de paarden!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:26

En wat als je paard geen biks krijgt normaal? Dan laat ik hem toch liever rustig wennen aan gras.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:32

Hier krijgen ze bijna geen brok. Wel hooi voordat ze het land op gaan. Meestal gooi ik ze tegen de tijd dat het slaap uurtje begint het gras op. Dan zitten ze net vol van het hooi en kakken ze al wat in. Dan is het vaak nog kort eten en dan slapen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:41

Nou ik heb een merrie gehad die als veulentje ecolie heeft gehad.
Daar heeft de merrie altijd erg slechte darmen van gehad.
Ook was dit een paard wat alles at en geen stop kenden (zelfs de hele bodem vlas en stro ging in een nacht naar binnen)
Deze kon ik niet in een keer hup in het jonge gras zetten.

Wij moesten wel opbouwen.
Dan stonden ze al weer dag en nacht buiten, onbeperkt hooi en dan gingen ze eerst een uurtje op het jonge gras en dan steeds langer.

Het paard wat ik nu heb staat in een groot land (zomer en winter)
Die kan ik gewoon de hele dag buiten gooien.
Die heeft ook geen extreem gevoelige darmen.
En je hebt nooit echt jong gras.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:02

kleinvosje schreef:
Bij ons is het een combi van beiden. Eerst binnen volvreten, en daarna een uur of 3 op het land, dat uitbreiden. Geen problemen mee gehad, ook niet bij drachtige merries!

Ik zit te denken om dit ook bij mijn paard te gaan doen, ze gaat nu soms aan de hand grazen voor een half uur en dit wil ik ook uitbreiden naar een uur totdat ze op het land kunnen.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:38

Die van mij zet ik ook gewoon van een volledig kale wei in één keer over op een grasweide. (En met kaal bedoel ik echt kaal/grasloos.)
Gaat tot nu toe altijd goed. Van tevoren zorg ik wel dat ze een flinke bodem hooi in hun maag hebben. Het enige wat ik absoluut niet moet doen, is ze brok geven na de eerste dag in de grasweide. Brok op een maag vol gras geeft wel koliek bij die van mij.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:57

Hier gooi ik ze ook gewoon gelijk het land op, nu is het zo dat die van mij wel ergens tegen kunnen denk ik en vaak swinters ook buiten kunnen. En idd hier worden ze altijd eerst op stal gevoerd.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:59

Mijn paard krijgt dikke benen als hij de wei meteen te lang op gaat.
Ik denk dat het meer is dat het lichaam zich moet aanpassen op de kwaliteit van het gras, en die de kwantiteit.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 05:37

Hier wordt het kuil wat opgevoerd voor ze naar buiten gaan, toch wat natter ook net als het gras heb ik het idee. Ik zet ze eigenlijk gelijk 3 a 4 uren op het land, en na 1.5 week stonden ze al hele dagen en na 2.5 week ofzo dag en nacht. Ze hebben opstal altijd onbeperkt hooi, sochtends krijgen ze op stal kuil, dus ze gaan nooit echt helemaal met een lege buik het gras op. Hier oko nooit koliek gehad. Vroegah, paar jaar terug, ging de boel gelijk hele dagen het land op. De jonkies dit jaar ook, die zijn ook gelijk hele dag naar buiten gegaan als de 'oude' manier, ik doe nog voorzichtig met mijn 4 uurtjes in het begin. Maar koliek hebben ze nog nooit gehad hier op stal *klopt snel af*

Land is overigens niet noemenswaardig, want dan hebben de schapen al gelammert, hebben de laatste weken dracht op het paarden land gelopen, en daarna nog met hun lammetje, dus het gras is al kort gevreten. Zouden ze in een enorm vol lang land gaan, zou ik wel rustiger opbouwen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 08:38

IK zie wel dat toch de meeste eerst voeren en dan pas buiten zetten.
In mijn ogen ook de beste manier.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:41

Wij bouwen het wel op, dus eerst een uurtje en zo steeds wat langer, maar
ook bij ons krijgen ze wel eerst te eten voor ze de wei op gaan en met een week staan
ze dan 24/7 op het gras :)

Overige uren staan ze dan in de kale winterwei met voordroog.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:51

Al jaren doen wij het probleemloos als volgt: rond 08.00 u krijgen ze krachtvoer. Tegen 08.30 u gaan ze de wei in, elke dag zomer en winter. In de echte wintermaanden (november t/m januari) krijgen ze 's morgens eerst krachtvoer en hooi en gaan dan de wei in, zo rond 16.00 u weer op stal en in de overige maanden rond 18.00/19.00 uur op stal.
Op stal krijgen ze hooi als ze uit de wei komen, na de avondtraining krachtvoer en dan om 22.30 uur nogmaals hooi.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:08

Mijn shetmerrie staat al 3 jr. 24/7 op de wei, en afgelopen dinsdag toch voor het eerst in 10 jaar koliek. Mijn tinker met een hoefbevangen verleden krijgt ook eerst hooi en gaat dan een aantal uren op de wei.

Omdat de paardjes aan huis staan, krijgen ze de gehele dag door hooi- of de beschikking over gras.

Ik denk dat er veel koliek voorbij komt omdat door de aanhoudende droogte het gras een andere samenstelling heeft gekregen. Volgens de DA reed hij van koliekpatient naar koliekpatient, ook bij de doorgewinterde paardenhouders is het raak.

Ik haal voorlopig ook alle shetlanders om 21:00 uur uit de weide, dan krijgen ze om 23:00 uur hooi en om 7:00 uur flink hooi en rond 9:30 uur gaat het spul naar buiten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:16

de mijne staan zowiezo dag en nacht buiten, in de winter op een kleine paddock (20*50), in het voorjaar en najaar in de kleine grote weide, daar staat er wel iets op, maar niet veel, komen eerst de koeien af
en eenmaal de koeien de gigantische weiden wat afgegeten hebben,mogen ze daarop, de eerste week 2 uurtjes perdag, tweede week 4 uurtjes, en dan na een maandje een uur of 12 per dag (meestal overdag in de kleine weide+stal, snachts in de grote weide)

Nath_2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:21

In de wintermaanden werden bij ons de paarden gelijk in een gedeelte van het weiland gezet met daarbij krachtvoer (de andere helft was afgezet om te laten groeien) maar zodra ze op het nieuwe gras mochten werden ze eerst in de stal gevoerd en mochten ze alleen 's ochtends en 's avonds een uurtje in de wei. Nieuw gras bevat namelijk veel eiwitten waardoor je paard of pony hoefbevangen kan raken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:29

ik heb tijdens het opbouwen hooi gevoerd voor ze het gras opgingen en 's avonds als ze eraf kwamen weer hooi.
Nu gaan ze 's morgens bij het voeren gewoon het land op en als ze er 's avonds afkomen willen ze geen hooi meer...
Heb nog nooit problemen gehad op de wei

Geen_idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:34

Ik voer het ook op, eerst een paar uurtjes op de wei, dan telkens meer. Nooit problemen mee gehad :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:39

Wij laten ze altijd wennen, maar mijn pony komt vanwege zomereczeem sowieso maar max. 2/3 uurtjes per dag op het weiland.
Edit, shetties staan van 9 tot 17/19 op een kale weide met wat hooi, paard van mijn moeder staat op zijn langst van 8/9 tot 20.00 op de weide.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:37

het ligt ook aan het land zelf, Hoe rijk deze is, overigens ben ik niet bang voor koliek, mijn paard ging gelijk dag en nacht, ging echt prima, zonder hooi van tevoren
Ik ben meer bang dat ze te dik worden en ben bang van te hoge fructaangehaltes,