Weidegang sportpony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kruidenpotje

Weidegang sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 09:17

We hebben voor onze dochter 2 sportpony's, ze hebben samen 2x 2500 m2 weide tot hun beschikking waardoor ze nu veel gras ter beschikking hebben. Gisteren gaf onze trainster aan dat sportpony's eigenlijk maar 2 tot 3 uur per dag op een "vette" weide mogen staan en de rest op een ruime zandpaddock (eventueel met wat hooi). Ze geeft aan dat de pony's door de grote hoeveelheden gras snel te dik worden en hun conditie verliezen. Aangezien wij niet zo veel ervaring hebben met paarden/pony's wil ik hier om jullie mening vragen, graag jullie reacties en zienswijzen.

Collie2008

Re: Weidegang sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:21

Ik denk dat het voor geen enkel paard goed is om de hele dag op een 'vette weide' te staan, dus inderdaad 'omweiden' naar een karig/kaal stuk of een paddock lijkt me beter

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:23

Ik heb het daar een tijdje geleden nog met iemand over gehad.
Zijn dochters reden in het kader voor de SGW (o.a. EK) en die pony ging ook maar een aantal uur per dag op het land en verder in de paddock.

Zelf ga ik uit van het paard. Een gelukkig paard doet (m.i.) beter zijn best. Die van mij staat dus zoveel mogelijk buiten, en dan ook gewoon lekker op het gras. In het begin van het seizoen hebben ze dan veel te eten ja, maar dat wordt toch steeds minder. Nu rij ik niet in een kader en doe ik ook niet mee aan EK's, maar ben wel een fanatieke ruiter (zie onderschrift).

Bovendien is het per paard verschillend hoe hij het doet op (veel) gras, dat is ook een factor die meespeelt. Paard bij ons op stal werd erg moeilijk te rijden (moeilijk te buigen en inderdaad minder conditie) als hij hele dagen op het gras stond. Dus.. als je het gewicht van de pony's goed onder controle houdt en je er verder met rijden geen/weinig last van hebt, zou ik ze lekker buiten laten staan hoor. Misschien is strookbegrazing een idee om e.e.a. goed onder controle te houden, wat Colway al aangeeft: een zomer lang op een supervette weide is voor geen enkel paard goed.

Succes :)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:24

Wij hebben onze sportpaarden gewoon op het land staan, wel hebben we het verdeeld in verschillende percelen.
Alleen in de ochtend tot 12u staan ze in de paddock met hooi, daarna worden ze gevoerd en gaan ze het land op. Ook heb ik sportponies gehad, ik heb nooit ergens last van gehad.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:25

Wij deden vroeger inderdaad aan strookbegrazing, da's ook nog een idee idd, en makkelijk te realiseren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:25

Kan heus geen kwaad hoor! zet met een prikpaaltje een stukje af, als dat kaal is zet je de draad een meter verder zodat ze weer wat nieuw gras hebben. Dus gewoon aan strook begrazing doen. Niet op een zand paddock zetten als je gras tot je beschikking heb, Veel goedkoper en voor de paarden ook fijner.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:27

De meeste sportpaarden die ik ken staan in de zomer lekker de hele dag buiten hoor.
Kwestie van niet te vette wei, dus zo kort dat ze niet veel binnenkrijgen.
Begin gewoon rustig door ze iedere keer een klein stukje kaal te laten grazen, je maakt wat ze tot hun beschikking hebben steeds wat groter tot de hele wei kaalgegrazen is, dan kun je ze zeker rustig laten staan.

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:28

Sportpaarden zijn ook paarden en paarden moeten naar buiten en dus ook op het land. Ik heb ook een sportpaard maar die gaat ook heel de dag lekker het land op. Natuurlijk is het niet goed om heel de dag op een vette wei te staan, maar dat doet geen een paard goed.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:29

Strookbegrazing is inderdaad een oplossing. Elke dag een strookje gras erbij. Dan worden ze niet te dik maar hebben ze wel de voordelen van gras: lekker bezig met grazen, de hele dag in beweging en hun eten in kleine beetjes verdeeld over de hele dag. Vergeet vooral de beweging ook niet; juist door grazen en dus de hele tijd rustig rondlopen kun je spierpijn, stijfheid en dergelijke voorkomen bij sportpony's. In een paddock staan de meeste paarden toch 80% stil, terwijl hun lijf is gemaakt voor continue beweging (en hun maag voor continu kleine beetjes eten).

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:31

Kruidenpotje schreef:
Gisteren gaf onze trainster aan dat sportpony's eigenlijk maar 2 tot 3 uur per dag op een "vette" weide mogen staan en de rest op een ruime zandpaddock (eventueel met wat hooi).

Je zegt hier 'eventueel met wat hooi'. Voor de gezondheid van de pony's is het veel beter om ze zéker met hooi in de paddock te zetten. Als een paard te weinig ruwvoer krijgt, kan het allerlei klachten krijgen aan zijn verteringsgestel (o.a. maagzweren!). Langer dan 4 uur zonder ruwvoer is al schadelijk.
Verder kun je gras prima rantsoeneren met strookbegrzing, zoals al is aangegeven. Kunnen de pony's wel de hele dag door knabbelen, maar niet teveel gras ineens opnemen.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:14

Is maaien misschien geen optie?
Doen wij ook regelmatig, vooral aan het begin van het jaar

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 11:40

Allemaal bedankt voor jullie reactie. Het zal een mix worden van de door jullie genoemde zaken: maaien voor de wei waar het gras nu het hoogst staat. De wei waar ze nu in staan gaan we in stroken laten begrazen (en een stuk maaien want ze krijgen dat nu nog niet op). Wanneer het weer het niet meer toelaat zal het paddock worden met onbeperkt hooi.

Nogmaals dank voor jullie input!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:47

Geen dank :j

Wij zitten ze met slecht weer ook in paddock, als ze dan gaan rennen op het natte land hou je niet veel over.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:32

Onze (sport)paarden/pony's staan hele dagen in de wei, zomer winter. Nooit geen problemen mee gehad. Altijd prima conditie en zien er super uit. M.i. complete onzin om ze maar 2 a 3 uurtjes in de wei te zetten.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:35

Hier staan alle paarden de hele adg op het land, ook de sportpaarden. Lekker veel beweging en de hele dag eten (desnoods kort gras/redelijk kale weide) houdt je paard zo veel mogelijk gezond, die zijn er voor gemaakt de hele dag rond te scharrelen en te eten/eten te zoeken. :)
Ik zou ze lekker buiten laten, alleen als het land te nat is in de paddock oid.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:39

VeerenAshley schreef:
Kruidenpotje schreef:
Gisteren gaf onze trainster aan dat sportpony's eigenlijk maar 2 tot 3 uur per dag op een "vette" weide mogen staan en de rest op een ruime zandpaddock (eventueel met wat hooi).

Je zegt hier 'eventueel met wat hooi'. Voor de gezondheid van de pony's is het veel beter om ze zéker met hooi in de paddock te zetten. Als een paard te weinig ruwvoer krijgt, kan het allerlei klachten krijgen aan zijn verteringsgestel (o.a. maagzweren!). Langer dan 4 uur zonder ruwvoer is al schadelijk.
Verder kun je gras prima rantsoeneren met strookbegrzing, zoals al is aangegeven. Kunnen de pony's wel de hele dag door knabbelen, maar niet teveel gras ineens opnemen.

Mijn sport pony staat nu dag en nacht in de wei (kale wei) en 's ochtends op stal voor hooi.
Maar na een uur heeft ze het alweer op hoor.. nooit problemen mee gehad.
Voor de fjorden en haflingers van mijn opa geld precies hetzelfde als voor mijn pony. Ook nooit problemen mee gehad.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:40

Bente, je hoeft ook niet altijd problemen te ontdekken, soms gaat het goed, soms gaat het niet goed. Soms laat het paard het merken, soms niet, maar Veerenashley heeft wel gelijk. :j

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 01:42

Dit geld natuurlijk niet alleen voor sportpony's, maar voor alle paarden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 02:02

Hier ook alles gewoon op de weide, ook de paarden en pony's die op niveau gereden werden stonden in de zomer 24/7. Nooit problemen gehad, hooguit dat de mest wat dun was waar ik ook geregeld commentaar op kreeg van pc/lr maar daar waren ze ook van mening dat een paard maar 2/3 uur op de weide mocht.
Hoe langer buiten, hoe blijer ze zijn en waarom zou je hooi gaan voeren als je stikt in het gras?

Gewoon een klein stukje afzetten en met strookjes steeds wat erbij geven, zeker als je ze 's nachts op stal zet kan dat makkelijk, je kunt ze zelfs op de weide nog hooi bijvoeren.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:06

Ik ben het er inderdaad wel mee eens dat ik geen enkel paard
in een vette wei zou zetten.

Mijn sportpaard (wat gewoon een fjord is btw ;) )gaat met een graaskorfje de wei op. Daardoor
blijft ze heel mooi slank maar kan ze wel de hele dag op het gras.
Savonds gaat ze op stal en krijgt dan hooi. Voor het naar buiten
gaan krijgt ze ook hooi.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:13

ja je zou ze eventueel een greengard om kunnen doen krijg je bij de paarden drogist,zo kunnen ze de hele dag op het land je hoeft geen strook begrazing te doen niet te maaien.en de pony's krijgen maar de helft aan voer binnen per dag dan normaal.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:57

Wat is een sportpony hihihi , een pony die geen wedstrijden doet heet een recratiepony en als je wedstrijden met hem gaat doen
heet ie in eens sportpony , verschil is er niet , ze moeten beiden niet dik worden , en een sportpony kan heel goed sporten op enkel hooi en gras , dus zonder sportbrok , een recreatiepony , kan ook goed werken zonder recreatiebrok .

Denk niet dat er zoveel gevraagd wordt van een sportpony , mischien als ze grote endurance ritten gaan doen , maar , je ziet vanzelf of hij dan wat extra's nodig heeft .

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:33

Ik weet niet wat jij onder een sportpony verstaat. Bij de ene is dat een pony die weleens op concours gaat en B loopt. Bij de ander is dat een pony die bijv. elke 2 weken gaat en Z of meer loopt. Het kan van alles betekenen.

Onze paarden lopen Z dressuur, springen en lopen SGW. Zij lopen de hele dag in de wei. Vanaf 's morgens heel vroeg tot 's avonds heel laat. En soms ook nog een 's nachts.
Omdat ze altijd in de wei lopen is de wei niet opeens heel erg vol.

Nu snap ik dat een hele vette weide niet zo slim is om ze de hele dag in te laten lopen opeens. Je zou het dus kunnen opbouwen. Het land eerst afzetten zodat ze niet ineens heel veel te eten hebben. En dan uitbreiden. Zodat ze wel de hele dag kunnen. In een paddock met alleen maar zand gaat ook vervelen.

Het enige excuus wat ik ken om die sportpaarden binnen te houden (en dan heb ik het over zeer hoog niveau) is omdat de ruiters bang zijn dat hun paarden zich zouden kunnen verwonden in de wei. Wat inderdaad een groot risico is als die paarden nooit of maar een uurtje per dag naar buiten mogen. Want dan kunnen ze zich eindelijk uitleven.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:33

Wat Scum zegt wordt inderdaad wel eens als argument gebruikt om sportpaarden NIET in de wei te zetten: dat ze zich zouden kunnen blesseren of verwonden. Maar als de wei 'gewoon' is, zullen ze niet als een idioot rondrennen, ze zullen gewoon rustig lopen en grazen en kroelen met hun vrienden. Juist als een paard maar weinig in de wei komt gaan ze gek doen. En dan heb je kans op blessures ja. In de wei leren ze ook beter op de ondergrond te letten en daarop hun bewegingen aan te passen. En dat is alleen maar weer nuttig op het moment dat ze aan het werk zijn.

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:22

Ik denk , gewoon eerst een half uurtje, dan een uur, en dan zo opbouwen, en dan snachts in de padock oid! :)