Vliegenmasker of vliegen netje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Vliegenmasker of vliegen netje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 21:01

Hallo,

Hele stomme vraag misschien :P

Mijn paard heeft deze tijd van het jaar altijd last van de vliegen.
Omdat hij geen voorpluk heeft, heeft hij dus ook niks wat de vliegen een beetje tegen houdt.

Ik heb een een Vliegenmasker voor hem en zo'n vliegending met van die franjes.
Wat denken jullie wat fijner is voor een paard?

Zelf denk ik een masker omdat die franjes tegen z'n ogen aan hangen maar wil even meer meningen horen van jullie ;)

Dank je wel alvast.

Tooske

Re: Vliegenmasker of vliegen netje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:05

Ik heb altijd een vliegenmasker omdat je dan geen halster om hoeft te doen en het veel beter werkt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 21:10

Ja ik heb vorig jaar ook het hele jaar een masker om gehad.
Heeft wel mijn voorkeur ook.

Was wel benieuwd naar de meningen hier op bokt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:13

Mijne heeft altijd een vliegenetje om. Vooral omdat ze alles afgooit in de wei en een halster+netje is wat makkelijker zoeken. En het is volgens mij niet zo gemakkelijk stuk te krijgen. Die van mij krijgt alles wel kapot. Vindt die netjes ook erg handig voor het rijden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:36

Masker, die sprietjes hangen vrij snel op de wangen en dan heb je nog trossen vliegen bij de ooghoeken zitten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:09

masker, om dezelfde reden als tamary.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:32

hier ook het masker
van die sliertjes kreeg paardlief een lekkere oogontsteking :D

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:27

mijn 2 oudere pony's hebben wel een masker en die andere hebben van die sliertjes. Vind die maskers wel beter werken maar ik heb verder geen masker die mijn andere 2 passen dus hebben ze nu nog van die sliertjes

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:35

tamary schreef:
Masker, die sprietjes hangen vrij snel op de wangen en dan heb je nog trossen vliegen bij de ooghoeken zitten.

inderdaad !

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:42

Sliertjes, veel goedkoper. zo'n masker maken ze zo kapot of schuren ze af waardoor ze vaak zonder masker staan en ik vind ze vrij duur om vaak nieuw te moeten kopen. dan koop ik liever vaak nieuwe Sliertjes. al is zo'n masker wel handig zonder halster.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:57

Tigra_ schreef:
Mijne heeft altijd een vliegenetje om. Vooral omdat ze alles afgooit in de wei en een halster+netje is wat makkelijker zoeken. En het is volgens mij niet zo gemakkelijk stuk te krijgen. Die van mij krijgt alles wel kapot. Vindt die netjes ook erg handig voor het rijden.

Mijn ervaring is dat sliertjes (leuk woord er voor) juist heel snel stuk gaan. De 'sliertjes' vallen er gewoon uit! Of het klittenband scheurt, of ...

Met een masker heb ik geen ervaring, geen idee of mijn pony dat laat zitten. Zonder halster is dan wel weer een groot voordeel vooral ivm diefstal. Al lijkt het me altijd fijner voor het paard om nergens 'doorheen' te moeten kijken, paarden zien al niet erg scherp. Dat gewapper voor hun ogen hebben ze met manen ook denk ik dan.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 22:06

12sterre34 schreef:
Sliertjes, veel goedkoper. zo'n masker maken ze zo kapot of schuren ze af waardoor ze vaak zonder masker staan en ik vind ze vrij duur om vaak nieuw te moeten kopen. dan koop ik liever vaak nieuwe Sliertjes. al is zo'n masker wel handig zonder halster.

Mijn paard sloopt hem niet dus het probleem vd kosten heb ik niet.

@safiera: ja dat er doorheen kijken zat ik ook mee indd. Of ze daar niet kriegel van worden.
Diefstal hoef ik niet bang voor te zijn, ze staan aan huis en er zit een groot hek wat altijd op slot zit. Meestal is er ook iemand thuis.

Ik denk dat ik het zo ga doen:
Masker bij de erge vliegen dagen en slierten als het iets minder vliegerig is ;)
Dan wissel ik het gewoon een beetje af.
En ff aankijken hoe hij op de sliertjes reageerd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:38

Safiera schreef:
Tigra_ schreef:

Mijn ervaring is dat sliertjes (leuk woord er voor) juist heel snel stuk gaan. De 'sliertjes' vallen er gewoon uit! Of het klittenband scheurt, of ...

Met een masker heb ik geen ervaring, geen idee of mijn pony dat laat zitten. Zonder halster is dan wel weer een groot voordeel vooral ivm diefstal. Al lijkt het me altijd fijner voor het paard om nergens 'doorheen' te moeten kijken, paarden zien al niet erg scherp. Dat gewapper voor hun ogen hebben ze met manen ook denk ik dan.

Dat ligt wel aan de kwaliteit van het netje. Ik heb er gehad die inderdaad snel stuk zijn maar we hebben er ook van de boerenbond die echt al jaar of 4 á 5 meegaan. Klitteband dat schuurt dat gebeurt weleens maar dan voornamelijk bij degene die echt al paar jaar oud zijn. Ik koop trouwens jaarlijks een nieuwe want ik leg ze in de winter altijd weg maar kan ze nooit meer terug vinden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:55

Hier staan ze altijd met een masker om. De maskers gaan hier gemiddeld 5 jaar mee. Voordeel is dat de meeste UV bescherming bieden. Heb hier maskers van Farnam. Komt er een vlieg onder het masker terecht, heb je wel paniek. Een netje heeft meer nadelen vind ik, dan een masker.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:14

Hier vliegennetjes. Wilde eerst maskers voor ze, maar idd zoals Bravura zegt ben ik bang dat er dan een vlieg onder komt te zitten.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:02

Sliertjes! Bij mij werken de sliertjes best goed.
Ik heb bij zo'n masker toch altijd het gevoel dat je het paard een stukje communicatiemiddel ontneemt (namelijk gezichtsuitdrukkingen) en voor paarden is lichaamstaal het belangrijkste communicatiemiddel.
En ook de maskers passen soms niet goed, gaan kapot, gaan af, en ze worden vies als het paard rolt met zn hoofd door het zand (dan gaan die gaatjes dichtzitten).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:00

Ik ga dit jaar voor het eerst een gaasmasker proberen, maar meer omdat de pony zomereczeem heeft en ze anders haar oren en voorpluk compleet open schuurt. De eczeemmaskers laat ze niet om, ik vind de pasvorm ook niks (Heb een pagony en IR gehad).

Als deze past en blijft zitten fantaseer ik er ook nog een extra nekflap aan :j Het is er wel al een met oren, hoop dat dat werkt want die zonder oren blijven volgens mij beter zitten.
Deze: http://www.kraemer-pferdesport.de/Flieg ... &ci=248465
heb ik trouwens ook gehad, leek me ideaal maar bleef niet zitten en de koordjes kwamen er af.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:26

de ene een masker, de ander een netje, fjord gooit masker nlelke keer binnen 5 minuten af, dus sliertjes zijn daarbij handiger

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:25

bij mij hebben Zafier en Melody een masker op. Valentijn en Amor hebben niks om want die gooien de vliegenkappen af en slopen ze en de vliegennetjes moeten ze hun halster om dus die doe ik om als het echt heel ernstig is met de vliegen en dan mag je nog hopen dat ze die om laten :')

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:07

ik heb voor mijn 2shetten maskers gekoct heele goede en dure maar ze zijn helemaal kapot en ze gooien ze af.
zit vol met gaten heben nu weer sliertjes aan.
mijn pony heeft masker en dat gaat zonder problemen

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:20

Hee DZ,

Ik vind het ook lastig.
Stalhouder doet hier niets aan, dus wat ik ook kies, ze staan er permanent mee.

Nadeel van sliertjes vind ik dat ze dan continu met een halster om lopen. En vaak zitten er dan nog tig vliegen op de neus.
Ik heb een nieuw masker gekocht, van zachter materiaal, want die ik vorig jaar had gooide Boa steeds af. Je kan er goed doorheen kijken, het is UV werend en met neusbescherming. Waar ik woon stikt het van de vliegen en dazen helaas.
Ik begin denk ik met het masker, als ze het toch weer afgooien worden het sliertjes.

Vriendin van me heeft ooit meegemaakt bij haar paard dat er een vlieg onder het masker kwam. Gevolg: paard in paniek, en flink onstoken oog. Dat wil je ook niet..

Weet iemand welk materiaal halster sneller scheurt (voor noodgevallen, als ze ergens achter blijven haken, leer of stoffen halsters?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:22

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:46

Die ziet er wel heel goed uit, maaike_D! Waar verkopen ze die?

edit: http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 045/26119/ hier gevonden, dit is 'm toch? Wel duur... Ben alsnog bang dat hij afgegooid wordt of scheef gaat zitten. En de variant met oren (zomereczemertje heeft dat nodig) is echt helemaal beachelijk duur, 47,50 !!
Die voor ezels is dan wel weer echt lachen :') Ik probeer eerst toch een goedkope van HH denk ik. Vind de doorzichtigheid van deze echter wel een stuk beter uitzien. Zouden ze nog ergens goedkoper te krijgen zijn?

Wat hebben de anderen van jullie trouwens voor vliegenmasker?

Ik heb die van Pagony gepast, maar die paste niet goed, zat steeds in de ogen van de pony, en het zag er niet uit alsof ze hem op zou laten. Een zilveren van IR hebben we vroeger al eens geprobeerd, maar daar zat ook totaal geen vorm in.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:01

ik begin het seisoen vaak met sliertjes en als het heel erg word met de vliegen dan ga ik over op een masker (hier bij het water zitten zomers veeel vliegen :roll: ) .
Paard loopt wel voor gek met zijn masker maar hij sluit erg mooi bij hem aan :j .
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KH78QL86.jpg

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:04

En welk merk is dat? Ziet er inderdaad niet uit :o