ecologisch verantwoord weidebeheer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vang

ecologisch verantwoord weidebeheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 20:45

Alle tips zijn welkom! Zoals de titel al zegt wil ik mijn weide graag onderhouden met zoveel mogelijk respect voor het milieu, maar dit blijkt niet zo makkelijk ;)

Hier al enkele zaken die ik weet:

Niet:
Kalkcyanide -> lijkt mij een wondermiddeltje voor een mooie groene weide, MAAR bodemleven wordt volledig vernietigd, erg milieuverontyreinigend
stikstof -> goed voor grasgroei, maar is slecht voor de wateren (groene algen in vijvers etc. zijn gevolg van teveel stikstof)

Wel:
schapen of geiten! (helaas kan ik hier geen geschikte omheining voor plaatsen)

Hoe kan ik onkruid nog onder controle houden?
Lang gras vermijden?-> gewoon regelmatig maaien?

vang

Re: ecologisch verantwoord weidebeheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 22:12

Is niemand hiermee bezig?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:26

Bio Ron mss?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:40

Wat ik doe, is regeltmatig laten maaien, daarmee voorkom je het lange gras en krijgt het onkruid niet de kans om erg te groeien. Het ergste onkruid uitsteken en dan de kale plekken weer doorzaaien. En koeien mest over je land rijden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:47

Heel interessant! Ik heb nog niet zelf de verantwoordelijkheid voor een weide, maar dat komt hopelijk wel.

Het enige wat ik over kalk weet is dat het heel goed is voor de paarden, omdat paarden die op een kalkrijke grond leven gezonder zouden zijn. (Een of ander onderzoek wat ik ooit las)

Onkruid heb ik (bij mijn verzorgpony's vroeger) onder controle gekregen door de wei uit te mesten. Veel, zwaar werk ( ging om een landgoed waar 7 pony's liepen) maar werkt wel heel goed. Als er dan toch nog hoog gras kwam werd dat gemaaid, en het grote onkruid staken we er met de hand uit.
Na twee jaar waren de weides getransformeerd van gedeeltelijk kaal met grote plaatsen kniehoog onkruid, naar egaal groen en kort. Alleen de boterbloemen-invasie kregen we nog niet onder controle, al schijnt dat kalk daar ook tegen helpt.

In de winter bleef de mest trouwens gewoon liggen, maar dan mestten ze ook veel in de schuilstal en die werd natuurlijk wel uitgemest. Nadeel van onze inspanningen was dat de wei veel 'eetbaarder' werd, en de pony's die er stonden te dik werden. Grote delen onkruid en mestplaatsen maakten de wei kleiner zeg maar. Het ging hier dan wel om heel veel land voor een paar C-pony's en shetlanders.

Verder is het land daar bij mijn weten nooit bemest in de 6 jaar dat ik daar kwam. Heb daar dus geen ervaring mee. Als ik zelf een wei zou hebben zou ik weer aan het uitmesten gaan, dat weet ik wel zeker.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 08:55

Ik heb een 40 are waar ik zelf verantwoordelijk voor ben (de paarden lopen ook nog op 1ha ernaast, maar die is van een andere eigenaar, en die laat alles maar zoals het is... ;( )
Tot vorig jaar werd deze weide door een boer als hooiweide gebruikt. Hij gooide volgens mij wel stikstof elk jaar, maar of hij het onkruid bestreed betwijfel ik (ik denk dat er vaak onkruid in hooi zit). Sinds vorige zomer gebruiken wij de weide, maar ik mer dat ik toch wat inspanningen ga moeten doen om het een 'gezonde' weide te laten blijven. Ik wil graag de weide onderhouden zonder milieuverontreinigende producten te gebruiken, maar veel informatie vind ik er niet over.
Vaak het gras afdoen is blijkbaar belangrijk. Met wat doen jullie dit dan? Bosmaaier? lijkt me erg arbeidsintensief. Kennen jullie een vingermaaibalk? Hebben jullie hier ervaring mee?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:58

wat wordt beschouwd als ''onkruid''? :)
Aangezien paarden meer eten dan gras, en dat ook zeer zeker goed zelf uit weten te zoeken :)

waar ga je naar streven? Naar een strakke weide met alleen gras, of naar een gevarieerde weide met gras, zevenblad, stukjes met brandnetel etc?

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:05

Je weide late slepen maar deze moest je al laten doen hebben.
Wat je altijd kan late doen is je weide late bloteren met een weide bloter.
http://www.sprldurant.be/weidebloter1.htm
wat dees dan weer is in geval je moet denken wat is dat :-)
Dees kan je wat vergeleiken met een een grasmachiene maar het voordeel is dat je hier dan ook echter bijna niets van terug vind van het vuil en gras dat er af is gekomen.

Wij zelf slepen ze eerst , daarna vet en dan nog eens kalk op ons een stuk dicht bij huis staat bijna 30cm gras op :-).

ik hoop dat je hier iest mee bent.

ps sorry voor de schrijf fouten.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 14:40

Jah eigenlijk zijn onkruiden ook maar gewoon planten :D Eigenlijk bedoel ik met onkruid al wat de paarden laten staan, steeds uitbreidt als er niets aan gedaan wordt, en uiteindelijk ervoor zorgen dat er niet veel 'eetbaars' meer in de weide staat en de weide er verschrikkelijk verwaarloosd uitziet ;) Er staan brandnetels (geen erg, behalve de klachten van een buur), ridderzuring, boterbloemen, en dan nog wat planten die ik niet ken (zal het eens moeten opzoeken).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:41

Google even op bioron. Die weten er veel van, staat ook veel op de site.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 14:43

Medra schreef:
maar het voordeel is dat je hier dan ook echter bijna niets van terug vind van het vuil en gras dat er af is gekomen.
wat bedoel je hiermee?
En wat bedoel je met 'vet', dat de je het gras laat groeien? of dat je stikstof gooit?

Die weidebloter ziet er wel efficïent uit, maar ik heb geen tractor :D

Bedankt, het zijn allemaal erg nuttige tips! *\o/* Hopelijk volgen er nog veel ;)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 14:46

Ja Bioron vind ik heel interessant, maar hij zegt dat er 3 jaar nodig is om een weide opnieuw in evenwicht te brengen (met oa lava enz.), maar ik zou graag op korte termijn aan weidebeheer doen, aangezien ik niet weet hoelang ik op de weide blijf. Dus eigenlijk alles een beetje in toom houden ;)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:47

bij de Silverlinde hebben ze een syllabus over biologisch weidebeheer, kan je voor ik dacht iets van 10 euro bestellen

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:15

Bedankt! Ga ik zeker bekijken.
Maar ik hoop vooral op praktijkervaringen hier...

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:41

Met het meeste kan ik je niet helpen, behalve de brandnetel. Die kun je ook gewoon afknippen en laten liggen. Na een paar uur eten je paarden het op, is ook nog eens erg goed voor ze :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:45

Boterboemen schijnen giftig te zijn (in grotere hoeveeleden).

Bij ons werd een zitmaaier gebruikt, ging gemakkelijk :) En verder een gevaarlijk uitziend ding voor onder het hek te maaien, maar dat was echt een onding om mee te werken, heel zwaar. Het maaide wel alles om, ook kleine boompjes (en weidepalen als je niet uit keek := ) Wat een vingermaaibalk is weet ik niet.

vang schreef:
(...) en uiteindelijk ervoor zorgen dat er niet veel 'eetbaars' meer in de weide staat en de weide er verschrikkelijk verwaarloosd uitziet (...)

Dit bedoelde ik in mijn vorige post. Zo zag de wei bij mijn vz-pony's er eerst uit, daarna een heel stuk beter. En dan bedoel ik echt niet dat er alleen nog gras stond. Het is geen gazon! Gewoon veel gras, maar ook ander eetbaar spul er tussen, en de lelijke dingen hielden we kort, zodat ze niet meer opvielen en niet alles overwoekerden. Die plaatsen werden ook steeds kleiner :)

Ik zal eens kijken of ik ergens een foto vindt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:34

Rianne11_42 schreef:
Met het meeste kan ik je niet helpen, behalve de brandnetel. Die kun je ook gewoon afknippen en laten liggen. Na een paar uur eten je paarden het op, is ook nog eens erg goed voor ze :)

hee leuke tip!
ga ik doen!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:56

Ze eten het niet altijd hoor... Maar je kunt ze natuurlijk ook altijd drogen en hakselen. Bij de paardendrogist is brandnetel best een duur 'supplement' ;) (Al gebruiken ze daarvoor alleen de blaadjes, maar dat maakt niet zo heel veel uit. Lucerne door de biks gaat ook, toch.)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 20:32

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:54

Of een bakje thee van zetten voor jezelf.. :9

Safiera schreef:
Ze eten het niet altijd hoor... Maar je kunt ze natuurlijk ook altijd drogen en hakselen. Bij de paardendrogist is brandnetel best een duur 'supplement' ;) (Al gebruiken ze daarvoor alleen de blaadjes, maar dat maakt niet zo heel veel uit. Lucerne door de biks gaat ook, toch.)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 23:42

vang schreef:

Dat is precies het gevaarlijke onding dat ik bedoelde in mijn vorige post! Ik kende alleen de duitse naam (eigenaar van vz-pony's was duitser). Voor kniehoog onkruid ontkom je er niet aan om dit ding te gebruiken, omdat een zitmaaier dat niet trekt. Voor de rest zag ik de voordelen niet (oja, zij hadden toen een model waar ook een ploeg op kon, dat was wel handig, om bijvoorbeeld mest+stro te hakselen/mengen met tuinaarde voor de moestuin)

Probeer in de winkel maar eens met zo'n ding te lopen... Heel zwaar, stuurt bijna niet en je hebt dus zo je weidepaal om liggen als je daar per ongeluk tegen aan botst.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 23:50

gewoon je weide bemesten met mest. Dan voorkom je dat het gras te arm word.

Als het namelijk te arm is krijgen onkruiden en andere planten de overhand. Wij rijden daarom altijd gier uit over het land. Wil je helemaal ecologisch dan moet je vaste stalmest laten uitrijden. Injecteren is namelijk niet zo goed voor het bodemleven. Helaas is het verplicht in Nederland.

Wij spuiten wel tegen onkruid maar je kan dat eventueel ook met de hand verwijderen.

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 02:44

Ik heb ervaring met een vinger maaibalk en vind het niet het handigste apparaat om te gebruiken ze zijn zwaar sturen niet makkelijk en vaak trekken ze een kant op als de grond maar iets scheef loopt ik adviseer een zitmaaier en gewoon op tijd beginnen met maaien en bijhouden , voor het onkruid geld dat je moet zorgen dat er geen zaad in komt dan hou je al een hoop in toom ,boterbloemen worden vers niet gegeten want die zijn bitter het is inderdaad niet gezond ,en als je niet bemest krijg je op den duur allemaal andere onkruiden op je land

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 08:34

Een vingermaaibalk staat hier nu toevallig (van de eigenaar van de weide) dus ik ga het toch maar eens proberen. Een zitmaaier heb ik niet, en ik zou het ook niet kunnen kopen, want ik kan die nergens opbergen ;)
Hopelijk vind ik het een fantastisch ding :D
Achja, dit jaar ben ik er misschien wat te laat aan begonnen, maar volgend jaar pak ik het helemaal anders aan op basis van deze tips! Pfoe, een eigen weide hebben is moeilijker dan ik dacht :o

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 08:36

robert45 schreef:
gier

Nog nooit van gehoord... Wat is het precies?