hooi voeren op stal.. waarin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eszy

hooi voeren op stal.. waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 21:52

Hallo :)
Even een vraagje:
Als jullie hooi voeren op stal, waarin doen jullie het?

Mijn paard heeft een stal met open bovenkant, dus een ruif ofzo ophangen kan niet.
Ik deed het altijd in een speciekuip en dan in de hoek van zijn stal, maar mijn paard gooit zo'n bak gelijk om. Dat is opzich niet erg, maar het hooi vermengd zich dan gelijk met het stro (als hij er doorheen loopt) en dan eet mijn paard het niet meer.
Een hooinet is ook geen optie omdat ik die niet hoog genoeg op kan hangen, en ik heb hem al eens gewond/bloedend en kreupel aangetroffen omdat hij vast had gezeten in zijn hooinet.
Nu gooi ik het maar los in zijn stal maar hij blijft het door zijn hele stal lopen.

Ik heb er ook aan gedacht om een zware steen onderin zo'n speciekuip te doen maar dan ben ik bang dat hij zich verwond aan die steen.

Hoe doen jullie dat? Ideeen?

kleinvosje

Re: hooi voeren op stal.. waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:54

Mijn paard krijgt het ook gewoon op de grond, dweilt het door de stal, maar ze eet het wel op. Als ze honger hebben, gaan ze wel eten, waar het ook ligt. Aan een steen verwonden ze zich denk ik niet zo snel hoor, zou je ook nog kunnen proberen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:55

kan je niet zo een kliko ombouwen? en die in een hoek van de stal vastzetten?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:56

thja toch wel lekker op de grond , ophangen is net zo goed omdat het stof dan naar beneden valt en ze het inademen. ik gooi het onder de voerbak voor de biks , en wat ze verlopen zoeken ze later zelf wel weer op in de stal.

xx_Irisje

Wij voeren alles in speciekuipen op de grond, deze zitten bevestigd aan de stalmuur.
Als het ware een voerbak op de grond en op dezelfde manier vastgemaakt.
Scheelt een hele hoop rotzooi en hooi ;)

veersche

Op de grond onder de voerbak, geen enkel probleem!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:58

En als je paard op vlas staat? Lijkt me niet dat je het dan op de grond kunt gooien. Gevaar van teveel vlas binnenkrijgen is toch wel groot.....

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:58

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:59

Ik heb stropellets in de stal en dat is geen probleem.
Maar ik veeg wel altijd de voorste strook in de stal schoon dus dat daar geen pellets liggen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:01

_Sim_ schreef:
En als je paard op vlas staat? Lijkt me niet dat je het dan op de grond kunt gooien. Gevaar van teveel vlas binnenkrijgen is toch wel groot.....

Het maakt ook echt een zooi van je vlasstal, vandaar dat wij voeren zoals ik het hierboven aangaf.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:01

wij hebben in de hoek van de stal een houten schot (schuin in de hoek) gemaakt en daar gooien we het hooi achter. Zo eet ze toch met haar hoofd op de grond maar kan ze niet knoeien of zich verwonden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:03

xx_Irisje schreef:
_Sim_ schreef:

Het maakt ook echt een zooi van je vlasstal, vandaar dat wij voeren zoals ik het hierboven aangaf.

Da's een ding wat zeker is. Maar voor de hoeveelheid hooi die mijn paard krijgt is een speciekuip niet groot genoeg.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:03

Wij geven het ook gewoon op de grond. Is ook het beste, hooi uit een ruif is helemaal niet zo goed ivm stof dat naar beneden dwarrelt. Van de grond eten is ook beter voor de houding, een paard is daarop gebouwd.
Twee staan er op vlas, nooit geen problemen mee gehad, ze kunnen het heel goed uitzoeken en duwen of schudden het vlas er wel van af.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:04

xx_Irisje schreef:
_Sim_ schreef:

Ik heb altijd +/- 70 cm over de breedte aan de voorkant geen vlas liggen, lopen ze het niet zo makkelijk uit die stal en leg ik het hooi daar neer, blijft keurig, wel elke dag even vlas daar weg halen.

Inge_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:06

Je hebt ook andere zware gewichten waaraan een paard zich minder snel kan verwonden dan aan een steen. Heb je daar al eens aan gedacht?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:07

Gewoon op de grond voeren. Alle paarden staan bij ons op vlas, maar dat geeft bij ons op stal geen problemen. De paarden zoeken netjes de laatste sprietjes hooi ertussenuit.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:13

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:15

_Sim_ schreef:
xx_Irisje schreef:

Da's een ding wat zeker is. Maar voor de hoeveelheid hooi die mijn paard krijgt is een speciekuip niet groot genoeg.

Die van mij krijgen de gehele dag door hooi, dus dat gaat best ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:19

Maar ik ben er maar 1 keer per dag en leg op dat moment het hooi klaar in de stal voor als ze binnen komt. Paard staat de hele dag buiten dus als ze 's avonds binnen komt ligt daar het hooi voor de hele nacht. Past niet in een speciekuip.

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 22:20

xx_Irisje schreef:
Wij voeren alles in speciekuipen op de grond, deze zitten bevestigd aan de stalmuur.

Hoe maak je zoiets vast dan? Kan je er gewoon iets doorheen schroeven ofzo?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:21

Ehh op de grond? Om de natuurlijke graashouding te behouden :)

Die van mij eet altijd van de grond in stal en natuurlijk in de wei.
Alleen der brok en muesli krijgt ze in de voerbak

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:24

eszy schreef:
xx_Irisje schreef:

Hoe maak je zoiets vast dan? Kan je er gewoon iets doorheen schroeven ofzo?

Gaten geboord in de kuip en in de stalwand en moeren er doorheen, hetzelfde als een voerbak.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:27

Ik weet niet of het mogenlijk is om 2 of meerdere keren een beetje hooi te geven. Zo eten ze het denk ik gewoon het hooi op en als je de volgende portie hooi erin legt. Ik weet niet hoelang jouw paard verder buiten staat. Maar mischien ook een idee. :)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:29

Mijn paarden staan overdag buiten en rond 19.00 uur gaan ze naar binnen tot de volgende ochtend. Ik heb een grote ruif in de stallen staan (daar kunnen ze overdag ook in). Het is het onderstel van een 1000 litervat. En voor het slapengaan krijgen ze hooi gewoon op de grond in de stal.

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 22:31

MarliesV schreef:
wij hebben in de hoek van de stal een houten schot (schuin in de hoek) gemaakt en daar gooien we het hooi achter. Zo eet ze toch met haar hoofd op de grond maar kan ze niet knoeien of zich verwonden.

Hoe hoog maak je dat schot dan? Ik ben weer bang dat ie zijn benen er overheen gooit. Hij haalt wel vaker rare fratsen uit in zijn stal.

Zo'n hooibak met zo'n metalen rek erin is wel ideaal.. maar daar zou mijn paard dus zijn been overheen gooien.
Die hooitas is wel een goed idee voor de nacht. Misschien ga ik daar wel voor kijken. Dan verveelt ie zich ook niet zo. Maar voor de ochtend moet ik toch iets anders hebben anders heeft hij niet op tijd zijn hooi op voordat hij buiten gezet wordt.