Moeilijk onkruid , hoe het beste handmatig uitroeien ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Moeilijk onkruid , hoe het beste handmatig uitroeien ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 20:30

Als je her en der in de wei een plant JKK , Zuring , Bereklauw , Boterbloem enzo hebt , hoe kun je die dan het beste te lijf gaan zodat er gewoon gras op die plek terug komt ?

De plant uit de grond trekken ? Wat verdunde Round-Up erop spuiten ? Met een kwastje een streep pure Round-Up op de blaadjes zetten ? Handje kunstmest of strooizout er op ? Echt met een schop uitsteken en het gat opvullen met nieuwe aarde + graszaad ?

Of nog wat anders ?

Wat is jullie aanpak om hardnekkige losse onkruidjes definitief te verdrijven , en wat is het resultaat daarvan ? :)

natascha44

Re: Moeilijk onkruid , hoe het beste handmatig uitroeien ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:41

JKK komt in mijn wei niet voor gelukkig maar als je het ziet moet je het , net als ridderzuring, met wortel en al eruit trekken..ridderzuring heeft een erg lange wortel!! en kan niet met round-up bespoten worden maar daarvoor gebruik je verdunde optica..
Voor alle andere onkruid kan je wél het beste round-up gebruiken (er is ook een goedkopere variant in de handel)wel áltijd verdunnen, puur heeft geen zin..
Let er wel op dat je paarden dan een week daar niet mogen lopen..
Succes!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:43

Roundup doodt ook gras. Zou ik niet gebruiken als het niet nodig is.
Voor JKK gebruik ik Starane (al dan niet met MCPP/MCPA), voor de andere onkruiden MCPP/MCPA. Meestal laat ik het eens in de 3 jaar volvelds doen door een loonwerker, en houd ik het tussentijds een beetje bij met de rugspuit.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:48

De Ragfork. Speciaal ontwikkeld voor't ontwortelen van JKK in Engeland (waar ze verplicht zijn die zooi te verwijderen) en via Paard Natuurlijk gewoon in Nederland te koop. Ik heb jaren met de hand lopen trekken maar uiteindelijk toch de ragfork es besteld en hij werkt echt, ook voor bijv. zuring, brandnetels en ander ongewenst spul. Ik heb de verbeterde grijze versie.
Gif wil ik hoe dan ook niet gebruiken en dit is misschien wat werk maar 't werkt wel en als je't goed doet (dus bijv. met de ragfork) dan is't niet alleen een milieuvriendelijke maar een permanente oplossing ook.
Oh... en ik dacht, nadat ik deze al es eerder gezien had, dat 't ook wel met een greep zou werken, maar dat is dus niet zo. Juist doordat 'ie maar 3 tanden heeft én de ronding om te kunnen kantelen onder druk, werkt dit, met een greep kun je pollen niet 'wippen' zoals je dat met de ragfork wel kunt (en met relatief weinig kracht ook).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:04

Ik heb al zeker 5 jaar een ragfork :P

Maar daarmee laat je toch wel een kratertje achter , verstoor je de grond waardoor andere zaadjes en onkruiden meer kans krijgen en de kans is toch wel groot dat er stukjes wortel achter blijven.

Ik heb dan het idee dat je secuurder kunt werken door de plant echt per plant te vergiftigen , zodat het gif via de bladeren door de hele plant heen gaat en dan hopelijk ook de wortels kapot maakt , zonder het gras er omheen te verstoren ?

Daarom juist ook echt gericht op de plant en niet op het omliggende groen :)

Wordt pure Round-Up niet opgenomen ? Dat vroeg ik me namelijk al af :)

Ik heb anderhalve week geleden met verdunde Round-Up gespoten maar zie er amper effect van , ik had toch al lang iets moeten kunnen zien zeker ?
Zit me nu dus af te vragen hoe ik dat onkruid een hardere oelewapper kan geven zodat het echt duidelijk is dat het me menens is *grom* ~~}>

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:27

Ik heb dat ook geprobeerd, gericht vergiftigen maar 't is haast niet te doen en 't gros ging er dus ook niet van dood. Als je de plant zelf goed wil raken ontkom je er niet aan dat je de omgeving van de plant ook raakt, spuit je minder dan gaat de plant dus gewoon niet dood. Ik kreeg m'n weitje waar flink wat JKK stond niet schoon met gif. Later met de ragfork wel, alleen bij grote pollen krijg je een gat maar bij de kleintjes kwam echt alleen de plant er uit met nauwelijks aarde aan de wortels. Even aanstampen met je voet en je zag nauwelijks dat er een plant gestaan had. In twee jaar had ik 't weitje schoon.
Daarnaast kun je de ragfork gebruiken in een wei waar je paard gewoon loopt. Met gif zou ik m'n paard er toch een poosje niet in willen hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:30

Tja , de Ragfork werkt niet op Bereklauw en dat is ons grootste probleem :)

Paarden een tijdje uit de wei is geen enkel probleem , wei is in 5 stukken verdeeld en elk stukje wei gaat toch maar een weekje open en heeft dan een maand weer rust :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:50

Bereklauw weet ik dan niet, ik heb em voornl. op JKK, een ander raar onkruidplantje (geen idee wat 't was maar 't werden zowat struiken als 't door kon groeien), zuring, distel, een kamille-achtige plant en brandnetels gebruikt. Brandnetels werkt ook wat minder omdat die geen 'pollen' hebben maar van die draderige woekerwortels maar vooral de wat oudere stukken kreeg ik er toch wel deels mee los. Maar de brandnetelbos heb ik uiteindelijk juist wel met roundup weg gekregen, daar heb ik toen wel gewoon rijkelijk op gesproeid. 't Overige onkruid heb ik wel met de ragfork weg gekregen.

Ik had maar 1 heel klein stukje wei waar ik de ragfork voor gekocht heb, daarnaast wel ook een paddock maar ze mochten altijd dagelijks even op 't gras dus gif spuiten betekende een poos geen gras maar alleen paddock.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:53

Ja ik vind de Ragfork ook wel fijn voor allerhande planten , die grote brede platte distels kun je er ook mee mooi uitsteken :j

Maar die Bereklauw is zulk waardeloos spul , dat is erg sappig en breekt snel af als je het weg wilt trekken :P

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:03

Dan zou ik die Berenklauw gewoon helemaal plat spuiten. Geen gezeur en rigoureus zodat je er ook in 1 keer goed vanaf bent. Misschien es laten informeren bij een hovenier of kweker welk gif je daar 't best voor kunt gebruiken zodat 't zo min mogelijk schade voor de omgeving doet maar de plant wel in een keer nekt.
Zeker als je paarden gewoon kunt omweiden. Berenklauw is ook van die enorme zooi, dat sap wil je niet op je huid hebben.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:03

Ragfork is heel fijn voor brandnetels en JKK. Niet voor zuring, dat krijg je er niet mee uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 16:20

Ik blijg het overigens toch nog steeds fijner en secuurder vinden werken om brandnetels en JKK er gewoon met de hand uit te trekken :)

Grond een beetje tussen vochtig en droog in en je trekt zo die hele pennen er uit +:)+

Toen we de wei vrij van JKK gemaakt hebben voordat Rena hier kwam (stonden echt honderden planten JKK...) hebben we de ragfork alleen gebruikt voor de grotere "struiken" van JKK die er met de hand niet meer uit te trekken waren :P

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:48

hanteer een goed maaibeleid. Wanneer je gaat maaien voordat de planten zaad verspreiden roei je al een hoop uit. Staatsbosbeheer werkt ook op deze manier om zeldzame planten te bescermen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:42

gewoon geen roundup maar mcpa spuiten, spaart gras, doodt alleen onkruid

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:37

ik heb een paar jaar terug een paar hardnekkige zuringen geinjecteerd :') met round up en reken maar dat dat werkt :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 09:25

Hihi , serieus met een injectiespuit , pure round-up erin , en dan in de stengel ofzo ? :P

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:40

yep, tip van schoonpapa..
het voelde ook wel een beetje eeeh apart :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:17

Hihi.. met mondkapje en witte jas en dan zo'n grote ouderwetse metalen spuit... ik zie je gaan. En dan later met de stethoscoop er achteraan om ze dood te verklaren :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 18:06

Ik zie je ook al schichtig om je heen kijkend door dat weiland sluipen met een druppel aan je naald :P

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:43

nurse Jacky???

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 19:55

Wie is dat nou weer :P

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 07:26

een leuke serie op dvd!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:57

_O- OMG Werkt dat serieus met een naald? Lijkt me nog best aardig om te doen ook, haha. Moet je alleen zorgen dat de politie je niet van de weg haald met injectiespuiten vol round-up. "Hoezo u wilde alleen een paar planten vermoorden?"
Dat spul lijkt me best giftig!

De enige manier die ik verder ken en gebruik(te) is met een stevige riek er onder, en dan pas trekken, zodat de wortels zo veel mogelijk heel blijven. Nog nooit van die ragfork gehoord, misschien is dat wel een uitkomst, ik heb namelijk al een paar rieken om het leven geholpen door in de kleigrond te wrikken!

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:10

mcpa en mcpp zijn naar mijn weten alleen nog verkrijgbaar als je in het bezit bent van een spuitlicentie.

pure roundup wordt niet voldoende opgenomen dan gaat alleen het blad dood en niet de wortels, wat kan helpen bij grotere planten en planten die een waslaagje op het blad hebben zitten de onderkant van de bladen besproeien, dan drinkt het gif wel binnen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:13

Zeis kopen :j