De alleralleraller-eerste keer op de wei.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nonxballard

De alleralleraller-eerste keer op de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 22:56

Hallo!

Ik heb sinds een halfjaar een E-Pony in mijn bezit, een echt schatje!
En hij gaat voor de allereerste keer op de wei, nu heb ik al wat rondgevraagt en ben ik bezig met het opbouwen van grazen, en ben ik al met hem naar de wei geweest om daar te grazen, maar mijn vraag is ook, móet ik een vliegendeken, is het aan te raden? En een vliegenmasker/spray?
Het is voor hem de eerste keer, maar natuurlijk voor mij ook, dus ervaring heb ik er niet mee!
En daarbij nog een vraag; moet hij 'snachts een zomerdeken om? Of zonder deken (op stal dan)
Hij stond laatst met een fleece-dekentje, nu inmiddels zonder door de temperatuur.

Graag ideeen, ervaringen en tips!

Danku. _/-\o_

_00_0

Re: De alleralleraller-eerste keer op de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:02

hij gaat 24/7 op de wei? een vliegendeken moet je afwachten, eerst zien hoeveel vliegen etc er nou zitten. voor je pony is het fijner om zonder deken te lopen imo.

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 23:10

Imo? Nee, ong. van 9 tot 6.

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 23:10

Hij heeft nu in de paddock wel regelmatig vliegen in z'n ogen enz...

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:12

Wat bedoel je nou precies met voor de allereerste keer op de wei?
Sinds de winter, of in zijn hele leven (dat laatste neem ik aan van niet) .

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 23:13

Hele leven, hij was voor mij van een Manege...

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:17

komt hij in groepverband te staan? hoelang is het gras al, je moet het eerst goed opbouwen. je kan hem niet gelijk van 9 tot 6 op de wei gooien, grote kans op diarree ed.

Vliegen in de ogen is redelijk normaal, indien hij echt last krijgt van traanogen kan hij een vliegennetje voor zijn ogen krijgen. Ik zelf vind dat eng als hij bij andere ponys staat. Ik heb zelf van die klieren die elkaar vast pakken bij halster en/of vliegennetje.

IMO = in mijn ogen = bokt taal haha :)

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 23:19

Sorry, kende IMO nog niet. :$
Euhm, nou ik weet iig 3 jaar dat het gras er al is?
Nee, ik was zelf van plan opbouwen met grazen van een kwartier tot een halfuur, en dan zodra de weidegang er is 2 uur op de wei zetten en er dan weer af...

En een vliegendeken? Of mijn vraag over een zomerdeken op stal?

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 23:19

Oh, oeps! Ja, alleen met ze hoeveele weet ik nog niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:22

Geen dekens, geen gedoe. Hooguit het eerste halfuurtje peesbescherming.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:23

Het gaat mij om de lengte van het gras en de kleur. Gelig is vaak dat er minder suikers in zitten dan heel groen gras. Je opbouw schema klinkt goed, gewoon goed je pony in de gaten houden en dan lukt het wel.

Vliegennetje is iets wat je voor de ogen hangt. Een vliegendeken kan zeker al moet je wel rekening houden met vriendjes. Als die hun tanden in zijn deken zetten heb je al snel gaten :D

Je kan altijd nog aan stalgenootjes vragen wat hun doen en waarom :)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:25

nee ik zou geen zomer deken doen , en zou hem lekker de hele dag op het land gooien en dan telkens stroken gras bij geven .

vliegendeken zou ik ook nog niet doen , ze staan liever zonder , vliegen netje is wel fijn als hij nu al echt vliegen om de ogen heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:25

Geen dekens, geen masker, geen beenbescherming (of hij moet ijzers onderhebben en zich echt voortdurend aantikken...)
Opbouwen is goed....

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:26

Weidetijd rustig opbouwen begin met een half uurtje volgende dag even kijken of de mest nog goed is. Bij dun of waterig niet op het land, bij goede mest weer een half uurtje. Na een dag of 4 dan 1 uurtje op het land zo elke keer na een paar dagen een half uurtje bij. Blijf goed kijken naar de mest dun is een teken van teveel dan een half uurtje terug. Sommige dieren kan je snel fulltime op het land zetten sommige duurt het langer dit heeft te maken met hoe snel hun darmen wennen aan gras. De omgang geeft gasvorming door de darmbacterie en ze kunnen er (gas)koliek van krijgen. Blijf tijdens de gewenningsperiode wel hooi aanbieden op stal/paddock.

Anti vlieg spullen zou ik (nog) niet doen pas wanneer ze echt onrustig worden van de vliegen iets gaan ondernemen. Hoe kaler het dier op het land hoe minder kans op schuurplekken. Helemaal ideaal is als hij een maatje heeft dan kunnen ze saampjes hoofd aan staart staan om vliegen weg te zwaaien en voor een kuddedier een stuk gezelliger.

Kijk ook elke dag even op fructaanindex (google maar even) bij gemiddeld met hoog cijfer of hoog laat je dier voorlopig maar even van het land, later op de dag zal het zakken en is het fructaan minder hoog en dus minder kans op hoefbevangheid. Probeer je paard ook niet te vet te laten worden. Meer werk of een stuk weiland afzetten is een goed middel tegen te vet worden.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:30

IMO= In my opinion O:)

Een vliegendeken is niet nodig, ik zou eerst gewoon lekker zonder deken proberen, en alleen opdoen als het paard echt last heeft van de vliegen (exceem bijvoorbeeld). Masker zelfde verhaal, eerst kijken of het wel echt nodig is :) Mocht je een masker gaan gebruiken kies dan 1 die makkelijk los kan, mocht er iets gebeuren scheurt hij er makkelijk af. Paarden zijn niet van suiker, ik zie ze het liefst gewoon het liefst gewoon helemaal bloot op de wei staan.

Je bent nu goed bezig met opbouwen. Zometeen een paar dagen uurtje op de wei zetten en er weer af halen, vanuit daar steeds langer op de wei laten. Zorg dat er op de paddock voldoende arm hooi ligt waar hij in de grasloze uren op kan kauwen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:02

Opbouwen idd.
En wat je kan doen is even met je paard langs de omheining lopen zodat die een keer gezien is.
Afhankelijk van de afzetting is dat niet altijd goed zichtbaar en is het handig als je paard weet dat er uberhaupt iets staat.
Verder zou ik ook niks gebruiken, gewoon kaal.

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 11:58

Pelryo schreef:
Het gaat mij om de lengte van het gras en de kleur. Gelig is vaak dat er minder suikers in zitten dan heel groen gras. Je opbouw schema klinkt goed, gewoon goed je pony in de gaten houden en dan lukt het wel.

Vliegennetje is iets wat je voor de ogen hangt. Een vliegendeken kan zeker al moet je wel rekening houden met vriendjes. Als die hun tanden in zijn deken zetten heb je al snel gaten :D

Ze vertelde mij dat het 'langere' gras beter was voor hem?

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:59

Citaat:
Of mijn vraag over een zomerdeken op stal?

Zomerdeken op stal ook niet, als het warm wordt staan ze al te zweten, laat staan als je er nog een deken opgooit. Vliegennetje alleen als hij last krijgt van zijn ogen, de ene heeft er wel last van, de andere niet. Verder sluit ik me helemaal aan bij het bovenstaande.

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 12:02

BlueStar schreef:
Weidetijd rustig opbouwen begin met een half uurtje volgende dag even kijken of de mest nog goed is. Bij dun of waterig niet op het land, bij goede mest weer een half uurtje. Na een dag of 4 dan 1 uurtje op het land zo elke keer na een paar dagen een half uurtje bij. Blijf goed kijken naar de mest dun is een teken van teveel dan een half uurtje terug. Sommige dieren kan je snel fulltime op het land zetten sommige duurt het langer dit heeft te maken met hoe snel hun darmen wennen aan gras. De omgang geeft gasvorming door de darmbacterie en ze kunnen er (gas)koliek van krijgen. Blijf tijdens de gewenningsperiode wel hooi aanbieden op stal/paddock.

Anti vlieg spullen zou ik (nog) niet doen pas wanneer ze echt onrustig worden van de vliegen iets gaan ondernemen. Hoe kaler het dier op het land hoe minder kans op schuurplekken. Helemaal ideaal is als hij een maatje heeft dan kunnen ze saampjes hoofd aan staart staan om vliegen weg te zwaaien en voor een kuddedier een stuk gezelliger.

Kijk ook elke dag even op fructaanindex (google maar even) bij gemiddeld met hoog cijfer of hoog laat je dier voorlopig maar even van het land, later op de dag zal het zakken en is het fructaan minder hoog en dus minder kans op hoefbevangheid. Probeer je paard ook niet te vet te laten worden. Meer werk of een stuk weiland afzetten is een goed middel tegen te vet worden.

Ik kijk bij fructaanindex, maar kan nieuwerkerk aan den ijssel daar niet vinden...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:19

Nonxballard schreef:
Pelryo schreef:

Ze vertelde mij dat het 'langere' gras beter was voor hem?

Ik zou hem niet gelijk op langer gras zetten. Eerst maar eens in een schraal weitje en met een weekje elke dag een klein tijdje op gras. In het begin erg kort, een kwartiertje en dit steeds opbouwen. Dit is mij verteld, ik zat een beetje met hetzelfde als jij (nu niet meer).

Kun je geen advies vragen aan de manege/iemand die hier ervaring mee heeft?

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:23

En welke kleur neus heeft je paardje? Mijne heeft een heel licht neusje, verbrand meteen bij een middagje lekker weer. Iets wat je misschien helemaal niet zou verwachten, maar wel goed om daar even naar te kijken!

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 13:04

Hij heeft een hele witte neus! Kijk maar op m'n profiel als je wilt,
maar dat zie je dan toch niet zo?

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:27

hiermee bedoelt ze dat je dan iets op het neusje moet smeren tegen het verbranden ;)
Somige paardjes verbranden heel snel en krijgen dan lelijke en pijnlijke vellen en korsten op de neus !

Voelt bij je zelf ook niet lekker als je verbrand.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:05

Nonxballard schreef:
BlueStar schreef:

Ik kijk bij fructaanindex, maar kan nieuwerkerk aan den ijssel daar niet vinden...

even kijken welke 1 of 2 steden het dichtste bij jou ligt, ik pak ook het gemiddelde van de 2 steden waar ik tussen woon.

xBVN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:36

Je kunt ook een vliegenmasker kopen met een neuslapje, dan heb je én geen vliegen én geen verbrande neus.