Wondjes door zweten, wat helpt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Wondjes door zweten, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 22:06

Mijn paard heeft eind vorig jaar singelwondjes gekregen. Gelukkig gingen die na een paar weken dicht. De rest van de winter zijn ze weg gebleven. Inmiddels rij ik elke dag met haar. Geen licht werk maar zwaar. Hierdoor en mede door het feit dat het warmer word in onze binnenbak zweet ze veel.

Sinds een dag of 4/5 heeft ze dus weer singelwondjes. Het zijn eigenlijk gewoon kale plekken zonder haar die roze zijn. Eerst weet ik het aan de singel. Andere singel gekocht. Maar inmiddels weet ik wel beter. Ze krijgt de plekjes namelijk ook op andere plekjes waar ze veel zweet. Achter d'r oren, rond d'r neusriem en sperriem.

Duidelijk een zweet ding dus. Maar hoe zorg ik er nou voor dat zij er zo min mogelijk last van heeft?

Ze is heeft best zadeldwang en ik wil niet dat ze door die kale plekken er nog meer last van krijgt. ik zat al te denken om er bv vaseline op te smeren. Maar vaseline bij d'r mondhoeken lijkt me dan ook weer niet zo fijn.

Hier nog mensen met paarden die dit ook hebben en die me kunnen helpen met goede tips?

zodiacje

Re: Wondjes door zweten, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:14

En bontjes?
En dan van goede kwaliteit wat het vocht echt opneemt ipv nog meer broeien.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 22:18

Ik heb een soort fleece bontje, maar dat helpt niet :n
Ding is wel altijd nat van het zweet. (Dus dan moet ie weer onder de kraan en aan het droogrek.) Maar heb juist het idee dat het daar erger van werd.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:20

De evt warme plekken scheren en van te voren insmeren met vaseline zodat je het schuureffect zo klein mogelijk houdt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:22

zodiacje schreef:
En bontjes?
En dan van goede kwaliteit wat het vocht echt opneemt ipv nog meer broeien.

Probleem is vaak dat zweet opnemen voor schuren zorgt, doordat huid en tuig gedeeltelijk aan elkaar gaan plakken. Je wil een oplossing waarbij dat juist niet gebeurt. Het is 1 van de redenen dat er in de endurance zoveel kunststof tuig in gebruik is, zweet wordt niet door het ruig opgenomen en werkt daardoor als soort glijmiddel tussen huid en tuig wat schuren voorkomt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 22:24

Scheren is niet echt nodig. Paard is echt enorm in kort in d'r vacht. (Ik zou zeggen dat ik er bijna niks meer af kan scheren hoor)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:55

ik wou net zeggen dat Wisse hetzelfde had maar toen las ik dat het echt door zweten kwam omdat ze het op andere plekken ook krijgt.
Wisse had het vorig jaar zomer namelijk ook en nu sinds een week of 2 ook weer. Hij krijgt ook aan beide kanten een bult onder de singel, heel vreemd!
Het is dus inderdaad ook kaal. Ik smeer er toch vaseline op zodat het wat beter glijdt.
Misschien ook een tip om de voorbenen even te strekken na het aansingelen zodat de huid niet plooit onder de singel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:08

bontje eronderuit, en singels testen
ene paard loopt beter op leer, ander op neopreen of van dat zacht spul, echt lamsvel?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:41

Mijn Haflinger heeft daar met de singel van het mentuig snel last van. Ik heb een singelbontje van Mattes gekocht, dat heeft goed geholpen. Ik denk dat een hoes van fleece onvoldoende vocht opneemt en misschien wat gaat kreuken. Andere singel is wellicht ook een optie.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 20:33

Het is niet alleen de singel, maar ook de neusriem bv. Ik zie nog wel mogelijkheden om de singel inderdaad ergens mee af te dekken. Wol lijkt me dan weer warmer dus sneller zweetbaar.

Maar wat doe ik met d'r neus en oren?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:36

misschien toch iets in de trant van biothane?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:38

En als je echt bont neemt? Dus lamsvel? Dat kan ook bij de neusriem en achter de oren. Dan zou je alleen zonder sperriem moeten rijden :=

Wol is juist niet warmer, doordat je échte wol pakt voert dat warmte en zweet juist af waardoor ze gee last zou moeten krijgen van plekjes.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 20:41

Wat is biothane?

Echte wol dus bekijken of ik daar iets van kan maken.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:00

Fleece is niets anders dan gerecycelde petflessen oftwel frisdrankflessen. Dus pure plastic en nee, dat neemt geen zweet op. Je zou een ouderwets middeltje kunnen gebruiken om de huid te versterken, nl. kampferspiritus. Dit maakt de huid sterker.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 21:03

Kampferspiritus?
Wat google zegt klinkt positief maar waar koop ik dat? Vast niet bij de kruidvat of wel?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:10

Veulen84 schreef:
Kampferspiritus?
Wat google zegt klinkt positief maar waar koop ik dat? Vast niet bij de kruidvat of wel?

Standaard drogist heeft het wel, hier de DA in elk geval. Kruidvat even vragen, meestal staat het achter de kassa.

Biothane is kunststof tuig, wordt veel in de endurance gebruikt, maar is er ook in gewoon bruin/zwart lijkt bijna leer uitvoering.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 21:19

Ga ik maandag meteen even naar de drogist.

Ik heb net een nieuw zadel maar kan eens kijken voor een hoofdstel van biothane.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:33

Hier even een stipje!

Damiaantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:13

Britt schreef:
En als je echt bont neemt? Dus lamsvel? Dat kan ook bij de neusriem en achter de oren. Dan zou je alleen zonder sperriem moeten rijden :=

Wol is juist niet warmer, doordat je échte wol pakt voert dat warmte en zweet juist af waardoor ze gee last zou moeten krijgen van plekjes.

Jaa inderdaad

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:45

Zweet kunststof niet juist erger dan leer?

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:53

Pas wel op met kamfer,
Dit wordt opgenomen door het lichaam en wordt aangewezen als doping. Dus mocht je nog wedstrijd rijden,dan moet je wel bedenken of je het risico op doping controle wil nemen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:53

Vooral alles heel goed afsponsen en spuiten na het rijden en daarna afdrogen.
Daar komt de irritatie vandaan dus daar ook aanpakken..

Daarnaast plekken insmeren met Sudocreme (op het hoofd gebruik ik liever geen Kamferspiritus) en eventueel Kamferspiritus.

Vaseline kan je overgens zonder probleem op de mondhoeken smeren, evenals Sudocreme.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:55

Damiaantjuh schreef:
Britt schreef:

Jaa inderdaad

juist niet!
Ik heb zelf een halster compleet onderlegd met lamswol en nu met deze hitte krijgt mijn paard juist daar last van; wol neemt vocht op en blijft vochtig; vuil en al blijft erin en door de hitte gaat wol broeien en zweten en kale plekken veroorzaken.
is prima oplossing voor met koudere dagen maar niet v warmere dagen.
Is niet voor niks dat de schapen altijd geschoren zijn in de warmere tijden.

@ de ts; veulen84; met wat voor singel rijd je? het beste kun je rijden met een echte zacht leren singel; deze veroorzaakt zelden kale plekjes.
en mbt de kale plekjes; insmeren met levertraanzalf elke dag; werkt super goed; zelfs op schuurplekken vd dekens ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:59

Citaat:
Ik heb een soort fleece bontje, maar dat helpt niet

Is al gezegd maar dat maakt het juist erger, het kan zelfs inbranden want het is gewoon kunststof, dus alle fleece / niet natuurlijk / of niet goed ademend materiaal eraf halen.
Heb je een singel met elastiek aan de stoten? Dat werkt vaak ook goed. Thorowgood heeft wat dat betreft fijne singels, soort neopreen plus elastieken aan de zijkanten.

Ik zou beslist geen kamfer spiritus gaan gebruiken, een van mijn paarden was daar allergisch voor, je wil niet weten wat voor blaren dat spul dan geeft. Na het rijden goed schoonspoelen / spons erover met koud water hardt de huid ook af. Niet met warm water, dat maakt het juist weker. Daarna huid even droogdeppen op die plekjes, gewoon met handdoek. Niet wrijven, maak je het weer stuk van. En gewoon laten drogen, als het stug/kortsterig wordt eventueel heel licht insmeren met iets vettigs, maar ik zou zo weinig mogelijk erop smeren.

Een goed bontje om de singel, van echt lamsvel werkt goed, koop er gewoon een, bijv van Christl, dat is goed en heb je wat aan. Ga niet iets zelf in elkaar fietsen, vaak heb je dan toch naden en daar gaat de huid dan weer op stuk. Zo'n lamsvelletje is even een investering, maar je kunt er werkelijk jaaaaaren mee vooruit. Biothane voor halsters / hoofdstelletjes is ook heel fijn spul (kijk bijv bij www.goedhard.nl ).

Vaseline of uierzalf (niet de creme, de witte, maar de doorzichtige) kan prima op de mondhoeken, gewoon lichtjes insmeren, niet teveel. Maar kijk ook eens of je bit niet te smal is, of gebruik bitringen.

En halster dus af in de wei / stal whatever.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:33

Okee, Kampfer dus even voorzichtig proberen en niet te lang voor wedstrijden.

Ik denk trouwens dat ik wel ga voor een wolle singel. Maar heb nog geen oplossing gezien voor wol en sperriem.