Eigen pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Eigen pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 13:04

Hey iedereen!

Het is altijd al mijn droom geweest om een eigen pensionstalling te hebben. Nu is dat voor mij nog heel ver weg, maar ik vind het toch leuk om mij alvast hierin te verdiepen.
Ik vroeg mij af of jullie mij met wat dingetjes kunnen helpen :)

Ik heb een lijstje gemaakt van de faciliteiten die ik zou willen aanbieden:
- Weidegang (gehele jaar door, dus zomer- en winterweide)
- Schuilstallen (op winterweide)
- Paddockparadise
- 2 Noodstallen met kleine uitloop (mocht er ooit een paard op stalrust moeten of voor nieuw paard)
- Buitenrijbak
- Longeerbak
- En verder natuurlijk alle standaard benodigdheden (kruiwagens, poetsplaats, zadelkamer, hooi en stro, etc)

Nu een paar van mijn vraagjes :D
- Hoeveel hectare land per paard?
- Hoe groot schuilstal?
- Belangrijke stalregels?

Waarschijnlijk kom ik op nog veel meer vragen en ideeën halverwege het topic, maar laat ik hiermee beginnen :P

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:09

Denk dat je er ook rekening mee moet houden dat je waarschijnlijk moet verhuizen als je dit wilt, want waar woon je? Meestal heb je toch flink wat grond nodig om dit allemaal te realiseren of je koopt iets kant en klaars over maar ik zou het liever zelf allemaal opbouwen, dan is het toch echt meer van jou! :+

en wat wil je verder aanbieden, moeten mensen zelf de stallen uitmesten, zet jij ze buiten of moet dat onderling geregeld worden, hou er rekening mee dat paarden meerdere keren per dag gevoerd moeten worden qua hooi dus jij moet op meerdere tijdstippen per dag beschikbaar zijn om ze dat te bieden (behalve als je ze onbeperkt geeft maar dat kost ook nogal wat?) moeten mensen hun eigen hooi en stro regelen, doe jij dit allemaal?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:12

Volgens mij mag je al heel blij zijn als je eerst een stal+land+buitenbak hebt, dat kost al aardig wat geld!

Wat betreft de weides, die kun je volgens mij zo groot maken als je zelf wilt. Het hangt er denk ik ook van af of je ze nog wilt bijvoeren. Onze 5 paarden lopen momenteel op 1 hectare, samen met een tiental schapen, en ze houden het gezamelijk goed kaal. Ik denk dat je er ook nog rekening mee moet houden dat het goed is om land een jaar te laten rusten. Wij hebben 2,5 hectare, en het ene jaar lopen ze dus op de rechterhelft, en het andere jaar op de linkerhelft. Omdat ze het dus behoorlijk kaal eten heeft het kaalgevreten land een jaartje tijd om weer bij te komen.

Over de stalregels loopt al ergens een topic geloof ik, je vind hem vast als je de zoekfunctie gebruikt.

Schuilstal heb ik geen ervaring mee, die hebben wij niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:13

hmm, lijkt me vooral belangrijk om de financiele kant te bekijken.
Hoeveel pensionpaarden heb je nodig om geld te kúnnen verdienen (zonder hypotheek en dan kun je eens gaan kijken hoeveel finaciele ruimte je hebt met hypotheek - hoeveel pensionpaarden moeten daar dan bij) en heb je daar personeel voor nodig? Hoe zit het met je kennis over het onderhouden van het land en van de machines die je nodig hebt?

Daisies

Re: Eigen pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:15

En je moet het wel aardig uit eigen zak kunnen betalen of bekend zijn als een goede ondernemer, anders leent de bank je echt geen geld voor een pensionstal. :n

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:30

Het duizelt mij al als ik er over begin na te denken, en het zijn niet eens mijn plannen :')

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:33

Daisies schreef:
En je moet het wel aardig uit eigen zak kunnen betalen of bekend zijn als een goede ondernemer, anders leent de bank je echt geen geld voor een pensionstal. :n

Ach, ik denk dat wanneer ze gaat rekenen zelf wel op tot de conclusie komty dat het niet tot nauwelijks haalbaar is. Hierdoor zal de "droom" ook minder heftig worden. En als de "droom" blijft gebaseerd op feiten, dan moet ze hard werken om die droom werkelijkheid te maken en is het misschien wel haalbaar!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:36

bedenk ook vooraf hoe je zult handelen bij het niet betalen van je 'klanten", ik hoor dit steeds vaker bij stallingen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:36

Hard kunnen werken, veel tijd, geduld met klanten, op je strepen staan en toch respect hebben voor de zeer verschillende handelswijzen van eigenaars. }>

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:00

En bijna het ergste is wanneer klanten en paarden niet zuinig zijn op je dure spullen en "jouw stal" als "eigen" gaan zien en rechten gaan "toe-eigenen"... :D

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:16

hou er rekening mee, dat je ook vergunningen moet hebben voor het houden van meer paarden...
Wat ook regelmatig gebeurd, is dat je bv bij iemand die wel alle faciliteiten heeft, maar daar zelf niet zoveel mee doet, of het liever uit handen geeft: boxen huurt en zo op andermans terrein een pensionstal kan runnen. komt evengoed heel veel bij kijken hoor, onderschat dat niet.

Jaap_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:40

Houd er rekening mee dat sommige eigenaren verwachten dat je 24/7 op hun paarden let, dat je dus altijd thuis bent. Dat het veel geld kost en de bank je dat niet gaat lenen. De concurrentie qua pensionstallen groeiende is door het vele aantal boeren die een pensionstal beginnen als bijverdienste. Heel aantrekkelijk is het niet om een pensionstal te beginnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:41

Loterij winnen, zodat je alles goed kunt opzetten zonder stress qua hypotheek verstrekking en het kunnen blijven betalen. Dan kan je voor een leuke prijs kleinschalig een pensionstal runnen (naast basisinkomen!) waar je net de snoepjes en toetjes van kunt kopen naast (mits een beetje geluk) het terugverdienen van het voer voor je eigen paarden (waar je hopelijk ook nog wat tijd voor over houd).

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:44

tamary schreef:
Loterij winnen, zodat je alles goed kunt opzetten zonder stress qua hypotheek verstrekking en het kunnen blijven betalen. Dan kan je voor een leuke prijs kleinschalig een pensionstal runnen (naast basisinkomen!) waar je net de snoepjes en toetjes van kunt kopen naast (mits een beetje geluk) het terugverdienen van het voer voor je eigen paarden (waar je hopelijk ook nog wat tijd voor over houd).

Wow! Ik dacht het, jij zegt het. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:14

je kunt heel veel willen, maar het belangrijkste is dat je bij een locatie eerst gaat uitzoeken wat er mogelijk is qua bestemmingsplan en vergunningen, en of je de kosten op kunt brengen, of de bodem en de ligging, indeling terrein en gbouw geschikt is en wat er eventueel nog aan extra kosten bij komt om het geschikt te maken voor het doel dat je voor ogen hebt.

Op veel plekken met woonbestemming mag je maar heel beperkt in oppervlakte bouwen en maar een beperkt aantal paarden hobbymatig houden. een professionele stal starten met een woonbestemming, zal dus vaak botsen.
Ook bij het kopen van een (voormalige) boerderij loop je tegen dat probleem aan.
Veel voormalige boerderijen hebben geen agrarische bestemming meer maar een woonbestemming. Andere boerderijen die nog wel agrarische bestemming hebben zijn ook niet altijd te gebruiken als paardenhouderij wanneer gemeenten de regel hebben dat paardenhouderij niet valt onder agrarisch gebruik, maar bijvoorbeeld onder bedrijf of handel of speciaal agrarisch of toerisme. Zoek dit soort dingen altijd uit voor je een huur of koopcontact sluit! Informeren bij een gemeente kan vrijblijvend! Dan hoor je ook hoe zij denken over je plannen en of ze eventueel mee willen werken aan wijziging van bestemmingsplan, het toekennen van bepaalde bouw of milieuvergunningen of het geven van vrijstellingen. Dat is nooit een garantie dat het lukt! Maar de intentie om mee te willen denken en werken moet er zijn, anders moet je er niet aan beginnen ;)

Dit is alleen nog maar over de locatie. Een stukje terrein huren van iemand anders, levert veel minder persoonlijk risico op dan een eigen locatie kopen.

Dan als je een locatie hebt, kun je gaan kijken naar wat er mogelijk is aan faciliteiten.
een Paddock Paradise klinkt fantastisch, maar is je bodem daar geschikt voor, of moet je er veel geld in stoppen om het geschikt te maken, en hoeveel animo onder pensionklanten is daarvoor, of hebben die liever hun paarden elke nacht in een box en overdag op de wei of in de winter in een individuele of duo-paddock...

Het aantal m2 per paard is afhankelijk van bodemgesteldheid/grondsoort, ligging en hoe (intensief) je de bodem gebruikt in de zomer, winter en tussenliggende perioden.
Heb je zandpaddocks en een zandtrack, en lopen de paarden slechts enkele uren per dag van voorjaar tot najaar op de hoge zandgrond weide, kun je met veel minder grond toe dan wanneer de paarden 24/7, 365 dagen per jaar toegang hebben tot je weide, en is die weide veen of klei, dan heb je kans dat je plan voor 24/7/365 dagen per jaar onhaalbaar is...

Over de kosten: als je zelf moet bouwen, moet je veel eigen geld hebben en veel kunnen lenen voor een eigen hypotheek en kun je er op rekenen dat het vele(tientallen) jaren zal duren voor je de investeringen voor stal, bak, omheining etc, er weer uit kan halen.

Koop je iets wat relatief goedkoop is en waar vrijwel alle faciliteiten al aanwezig zijn, dan kun je het sneller terug verdienen en verdien je er eerder een klein inkomen aan. Maar verwacht niet dat je met een kleinschalige pensionstal een volwaardig inkomen kunt verdienen. Zie het eerder als een tegemoetkoming in de kosten en een extraatje om je eigen paarden van te bekostigen, met nog een normalal gezinsinkomen/baan/banen er naast.

Met huren is het makkelijker om je eigen paarden terug te verdienen en nog een extraatje over te houden mits de huur niet te hoog is. Kost een kale stal je al 125 euro per maand, of een ha weidegrond met inloopstallen, voorraadschuur en bak, geschikt voor zo'n 4 paarden al €250,- of meer per maand dan wordt het al lastiger om er wat aan te verdienen...

Maar dromen kan altijd, en moet je ook doen, want al zou je maar een klein deel van je dromen waarmaken, dan kom je al verder dan iemand die niet durft te dromen ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:16

Het handigste is om een rijke boer te zoeken die al een stal met een berg land heeft. Anders zijn dit soort dingen niet te doen (tja, de staatsloterij winnen kan nog bijdragen)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 21:20

Zo, ik ben blij dat ik dit topic heb gestart zeg! Wat leerzaam :P
Ik ga even alle reacties rustig doorlezen en dan zal ik gaan reageren ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 11:09

Millanka schreef:
Denk dat je er ook rekening mee moet houden dat je waarschijnlijk moet verhuizen als je dit wilt, want waar woon je? Meestal heb je toch flink wat grond nodig om dit allemaal te realiseren of je koopt iets kant en klaars over maar ik zou het liever zelf allemaal opbouwen, dan is het toch echt meer van jou! :+

en wat wil je verder aanbieden, moeten mensen zelf de stallen uitmesten, zet jij ze buiten of moet dat onderling geregeld worden, hou er rekening mee dat paarden meerdere keren per dag gevoerd moeten worden qua hooi dus jij moet op meerdere tijdstippen per dag beschikbaar zijn om ze dat te bieden (behalve als je ze onbeperkt geeft maar dat kost ook nogal wat?) moeten mensen hun eigen hooi en stro regelen, doe jij dit allemaal?

Verhuizen hoort erbij dat weet ik. Ik woon nu in Katwijk aan Zee. Op zich een mooie locatie, maar er zijn al 2 stallen en weinig ruimte (en de grond is waarschijnlijk erg duur!).
Wat ik zou aanbieden is hooi en stro. Ik zorg voor het voeren van hooi. In zo'n paddock paradise is dit verdeeld over de track en dit zou ik dan 2 keer per dag bijvullen. Wat mijn klanten verder willen bijvoeren doen ze in principe zelf, maar stel dat het voor iemand onmogelijk is zou ik dat voor een meerprijs willen doen. Dit zelfde geld voor het uitmesten. Klanten doen het zelf, maar als het niet kan doe ik het voor een meerprijs.

Mavelle schreef:
Volgens mij mag je al heel blij zijn als je eerst een stal+land+buitenbak hebt, dat kost al aardig wat geld!

Wat betreft de weides, die kun je volgens mij zo groot maken als je zelf wilt. Het hangt er denk ik ook van af of je ze nog wilt bijvoeren. Onze 5 paarden lopen momenteel op 1 hectare, samen met een tiental schapen, en ze houden het gezamelijk goed kaal. Ik denk dat je er ook nog rekening mee moet houden dat het goed is om land een jaar te laten rusten. Wij hebben 2,5 hectare, en het ene jaar lopen ze dus op de rechterhelft, en het andere jaar op de linkerhelft. Omdat ze het dus behoorlijk kaal eten heeft het kaalgevreten land een jaartje tijd om weer bij te komen.

Over de stalregels loopt al ergens een topic geloof ik, je vind hem vast als je de zoekfunctie gebruikt.

Schuilstal heb ik geen ervaring mee, die hebben wij niet.

Het is inderdaad ook mijn bedoeling om de weides te verdelen, zowiezo al in een winter en zomerweide (en dan misschien die 2 ook weer door de helft). Zijn schapen eigenlijk voordelig voor het land?

superwoman schreef:
hmm, lijkt me vooral belangrijk om de financiele kant te bekijken.
Hoeveel pensionpaarden heb je nodig om geld te kúnnen verdienen (zonder hypotheek en dan kun je eens gaan kijken hoeveel finaciele ruimte je hebt met hypotheek - hoeveel pensionpaarden moeten daar dan bij) en heb je daar personeel voor nodig? Hoe zit het met je kennis over het onderhouden van het land en van de machines die je nodig hebt?

Daisies schreef:

Daar moet ik me inderdaad ook nog heeeel goed in gaan verdiepen, de financiële kant. Maar ik hoop dat te leren tijdens mijn opleiding :D

Mavelle schreef:
Het duizelt mij al als ik er over begin na te denken, en het zijn niet eens mijn plannen :')

Hihi, ja er is zoveel waar je ook aan moet denken. Maar ik vind het wel heel erg leuk om mee bezig te zijn eigenlijk :)

superwoman schreef:
Daisies schreef:
Ach, ik denk dat wanneer ze gaat rekenen zelf wel op tot de conclusie komty dat het niet tot nauwelijks haalbaar is. Hierdoor zal de "droom" ook minder heftig worden. En als de "droom" blijft gebaseerd op feiten, dan moet ze hard werken om die droom werkelijkheid te maken en is het misschien wel haalbaar!

Jaap_K schreef:
Houd er rekening mee dat sommige eigenaren verwachten dat je 24/7 op hun paarden let, dat je dus altijd thuis bent. Dat het veel geld kost en de bank je dat niet gaat lenen. De concurrentie qua pensionstallen groeiende is door het vele aantal boeren die een pensionstal beginnen als bijverdienste. Heel aantrekkelijk is het niet om een pensionstal te beginnen.

Ik ben mij ervan bewust dat het een hele opgave gaat worden. Dit is ook de rede waarom ik voor de studie Small Business and Retail Management heb gekozen ipv de HBO Paardenhouderij. Dan zou ik altijd eerst geld kunnen verdienen in een andere bedrijfstak en mocht het nooit lukken heb ik altijd nog werk ;)

friesiszwart schreef:
bedenk ook vooraf hoe je zult handelen bij het niet betalen van je 'klanten", ik hoor dit steeds vaker bij stallingen

senna21 schreef:
Hard kunnen werken, veel tijd, geduld met klanten, op je strepen staan en toch respect hebben voor de zeer verschillende handelswijzen van eigenaars. }>

superwoman schreef:
En bijna het ergste is wanneer klanten en paarden niet zuinig zijn op je dure spullen en "jouw stal" als "eigen" gaan zien en rechten gaan "toe-eigenen"... :D

Tja, deze problemen heb je overal waar je gaat en staat, dus dat weerhoud mij er niet van ;)

martine2610 schreef:
hou er rekening mee, dat je ook vergunningen moet hebben voor het houden van meer paarden...
Wat ook regelmatig gebeurd, is dat je bv bij iemand die wel alle faciliteiten heeft, maar daar zelf niet zoveel mee doet, of het liever uit handen geeft: boxen huurt en zo op andermans terrein een pensionstal kan runnen. komt evengoed heel veel bij kijken hoor, onderschat dat niet.

suuzepuus schreef:
Het handigste is om een rijke boer te zoeken die al een stal met een berg land heeft. Anders zijn dit soort dingen niet te doen (tja, de staatsloterij winnen kan nog bijdragen)

Over vergunningen had ik nog niet eens nagedacht.. Kan je daar informatie bij de gemeente over vinden?
En dat zou ook een goed idee zijn ja. Natuurlijk bouw ik het het liefste zelf op, maar we moeten realistisch blijven :P

tamary schreef:

Loterij winnen zou natuurlijk altijd fijn zijn *\o/*

joyce B schreef:
je kunt heel veel willen, maar het belangrijkste is dat je bij een locatie eerst gaat uitzoeken wat er mogelijk is qua bestemmingsplan en vergunningen, en of je de kosten op kunt brengen, of de bodem en de ligging, indeling terrein en gbouw geschikt is en wat er eventueel nog aan extra kosten bij komt om het geschikt te maken voor het doel dat je voor ogen hebt.

Op veel plekken met woonbestemming mag je maar heel beperkt in oppervlakte bouwen en maar een beperkt aantal paarden hobbymatig houden. een professionele stal starten met een woonbestemming, zal dus vaak botsen.
Ook bij het kopen van een (voormalige) boerderij loop je tegen dat probleem aan.
Veel voormalige boerderijen hebben geen agrarische bestemming meer maar een woonbestemming. Andere boerderijen die nog wel agrarische bestemming hebben zijn ook niet altijd te gebruiken als paardenhouderij wanneer gemeenten de regel hebben dat paardenhouderij niet valt onder agrarisch gebruik, maar bijvoorbeeld onder bedrijf of handel of speciaal agrarisch of toerisme. Zoek dit soort dingen altijd uit voor je een huur of koopcontact sluit! Informeren bij een gemeente kan vrijblijvend! Dan hoor je ook hoe zij denken over je plannen en of ze eventueel mee willen werken aan wijziging van bestemmingsplan, het toekennen van bepaalde bouw of milieuvergunningen of het geven van vrijstellingen. Dat is nooit een garantie dat het lukt! Maar de intentie om mee te willen denken en werken moet er zijn, anders moet je er niet aan beginnen ;)

Dit is alleen nog maar over de locatie. Een stukje terrein huren van iemand anders, levert veel minder persoonlijk risico op dan een eigen locatie kopen.

Dan als je een locatie hebt, kun je gaan kijken naar wat er mogelijk is aan faciliteiten.
een Paddock Paradise klinkt fantastisch, maar is je bodem daar geschikt voor, of moet je er veel geld in stoppen om het geschikt te maken, en hoeveel animo onder pensionklanten is daarvoor, of hebben die liever hun paarden elke nacht in een box en overdag op de wei of in de winter in een individuele of duo-paddock...

Het aantal m2 per paard is afhankelijk van bodemgesteldheid/grondsoort, ligging en hoe (intensief) je de bodem gebruikt in de zomer, winter en tussenliggende perioden.
Heb je zandpaddocks en een zandtrack, en lopen de paarden slechts enkele uren per dag van voorjaar tot najaar op de hoge zandgrond weide, kun je met veel minder grond toe dan wanneer de paarden 24/7, 365 dagen per jaar toegang hebben tot je weide, en is die weide veen of klei, dan heb je kans dat je plan voor 24/7/365 dagen per jaar onhaalbaar is...

Over de kosten: als je zelf moet bouwen, moet je veel eigen geld hebben en veel kunnen lenen voor een eigen hypotheek en kun je er op rekenen dat het vele(tientallen) jaren zal duren voor je de investeringen voor stal, bak, omheining etc, er weer uit kan halen.

Koop je iets wat relatief goedkoop is en waar vrijwel alle faciliteiten al aanwezig zijn, dan kun je het sneller terug verdienen en verdien je er eerder een klein inkomen aan. Maar verwacht niet dat je met een kleinschalige pensionstal een volwaardig inkomen kunt verdienen. Zie het eerder als een tegemoetkoming in de kosten en een extraatje om je eigen paarden van te bekostigen, met nog een normalal gezinsinkomen/baan/banen er naast.

Met huren is het makkelijker om je eigen paarden terug te verdienen en nog een extraatje over te houden mits de huur niet te hoog is. Kost een kale stal je al 125 euro per maand, of een ha weidegrond met inloopstallen, voorraadschuur en bak, geschikt voor zo'n 4 paarden al €250,- of meer per maand dan wordt het al lastiger om er wat aan te verdienen...

Maar dromen kan altijd, en moet je ook doen, want al zou je maar een klein deel van je dromen waarmaken, dan kom je al verder dan iemand die niet durft te dromen ;)

Bedankt voor de overload aan informatie! Hier kan ik echt veel mee!
Een paddock paradise leek mij een slim idee omdat je het nog niet zoveel ziet. Ik bied dan zeg maar iets 'nieuws' aan waarmee ik mensen hoop aan te trekken. Want pensionstallen met alleen maar stellen van 3 bij 3 die zijn er genoeg ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:26

ninajojo schreef:
[Ik ben mij ervan bewust dat het een hele opgave gaat worden. Dit is ook de rede waarom ik voor de studie Small Business and Retail Management heb gekozen ipv de HBO Paardenhouderij. Dan zou ik altijd eerst geld kunnen verdienen in een andere bedrijfstak en mocht het nooit lukken heb ik altijd nog werk ;)

Verstandig!
Is er niet iemand die je nu alvast kan helpen met een stukje uitrekenen van de financiele kant?
Een droom is heel mooi, maar kan ook voor onrust zorgen of verkeerde beslissingen en zelf het missen van kansen.
Wanneer je van te voren al goed op de hoogte bent, kun je ook makkelijker inspringen op wat je tegen komt in het leven.
Misschien kun je en x meelopen bij een pensionstal om de werkzaamheden écht te ervaren én vragen of ze je ook betrekken bij de planning en problemen en misschien zelfs een stuk administratie.
Misschien dat het iets bijstellen van je droom ook wel verstandig kan zijn (andere manier van werken met paarden) en je daar op tijd op kan focussen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 11:38

superwoman schreef:
ninajojo schreef:
[Ik ben mij ervan bewust dat het een hele opgave gaat worden. Dit is ook de rede waarom ik voor de studie Small Business and Retail Management heb gekozen ipv de HBO Paardenhouderij. Dan zou ik altijd eerst geld kunnen verdienen in een andere bedrijfstak en mocht het nooit lukken heb ik altijd nog werk ;)

Verstandig!
Is er niet iemand die je nu alvast kan helpen met een stukje uitrekenen van de financiele kant?
Een droom is heel mooi, maar kan ook voor onrust zorgen of verkeerde beslissingen en zelf het missen van kansen.
Wanneer je van te voren al goed op de hoogte bent, kun je ook makkelijker inspringen op wat je tegen komt in het leven.
Misschien kun je en x meelopen bij een pensionstal om de werkzaamheden écht te ervaren én vragen of ze je ook betrekken bij de planning en problemen en misschien zelfs een stuk administratie.
Misschien dat het iets bijstellen van je droom ook wel verstandig kan zijn (andere manier van werken met paarden) en je daar op tijd op kan focussen.

Ik moet tijdens mijn studie ook gaan stagelopen. Ik hoop dan wel zo'n soort bedrijf te kunnen kiezen en vinden waar dit kan ;)
Droom bijstellen sta ik open voor, maar dat zien we wel op de weg ernaartoe ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:49

ninajojo schreef:
Ik moet tijdens mijn studie ook gaan stagelopen. Ik hoop dan wel zo'n soort bedrijf te kunnen kiezen en vinden waar dit kan ;)
Droom bijstellen sta ik open voor, maar dat zien we wel op de weg ernaartoe ;)

Dan moet je het zelf weten, ik denk alleen dat soms een droom bijstellen niet meer kan óf bijzonder moeilijk zijn door eerdere keuzes in het leven...
Er zijn veel mensen met moeilijk haalbare dromen én daarvan zijn er maar weinig waarbij die uit komen. In de meeste gevallen door hard te werken en doordat ze vooraf een plan heben opzet om er te komen.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:06

ik denk dat je schuilstal toch wel 4 m2 moet zijn . En stalregels ja ik denk dat je zelf goed moet nadenken wat je wilt dat er gebeurd op jou stal en voornamelijk wat je NIET wilt dat er gebeurd

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:30

sita12 schreef:
ik denk dat je schuilstal toch wel 4 m2 moet zijn . En stalregels ja ik denk dat je zelf goed moet nadenken wat je wilt dat er gebeurd op jou stal en voornamelijk wat je NIET wilt dat er gebeurd

4m2? Vind je dat niet een beetje klein? Daar kan net aan 1 pony in...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:04

:D

Ik ben hier thuis bezig met een Paddock Paradise realiseren voor mijn eigen en ruimte voor enkele pensionpaarden, maar het is echt heel specifiek. Je doelgroep is veel kleiner dan voor normale stalling (al zal het wel steeds meer opkomen verwacht ik omdat men steeds meer paardgericht gaat denken, en in het westen is men er denk ik meer op gebrand dan hier omdat daar meestal minder mogelijkheden zijn paarden in de winter de hele dag tot 24/7 buiten te laten lopen) en hier is weidegang vrij goedkoop, en willen mensen liever minder betalen voor 24/7 buiten dan een standaard stalling met overdag buiten en 's nachts op stal. Terwijl het onderhoud (in kosten en tijd) van inloopstallen met vrije uitlooppaddock, tracks en weidegang meer is dan traditionele stalling met elk paard zijn eigen stal en overdag een aantal uren naar buiten . Zeker als de eigenaar zelf zijn stal uitmest en je slechts 2x per dag hoeft te voeren en buiten en binnen zet.

Ik wil graag de verzorging gezamenlijk doen, en dan kost het de paardeneigenaar ook meer tijd dan alleen snel even de eigen stal uitmesten! (15 minuten of minder) Hier wordt elke dag 2 tot 3x uitgemest, 's ochtends en evt. 's avonds laat de paddock en inloopstal, 's middags of begin van de avond de wei nadat ze weer in de paddock zijn gezet. Verharding moet geveegd, rantsoendraadje verschoven, aangeveegd, ruwvoer klaargezet in netten en kruiwagen, water gecontroleerd, evt. schoongemaakt en bijgevuld, en dan nog de extra klusjes van onderhoud/reparaties aan de omheining, bak slepen/hoefslag harken, mestbak legen/uitrijden, strooisel of hooi inkopen en op de plek zetten, grote baal op de plek zetten, etc.
Als ik alleen de dagelijkse klusjes doe in mijn eentje (voeren (2x), uitmesten (3x), vegen, opstrooien, waterbijvullen, voer klaarzetten, in en uit weiland doen), ben ik minimaal 1,5 tot 2 uur per dag bezig, verspreid over 3 momenten. Bij 3 a 4 paarden. Bij meer paarden heb je ook meer werk.

Als de eigenaren uitmesten en jij alleen 2x per dag hoeft te voeren is het werk wel goed te doen verwacht ik.
Vorstvrije automatisch bijvullende waterbakken zijn erg werkbesparend!
Voor een paddock paradijs is een quad met kiep/aanhanger ook erg makkelijk! Zowel voor hooi verspreiden als uitmesten!(meer paarden, betekend anders meerdere keren lopen met kruiwagen over de track om voldoende hooi neer te leggen of tussendoor een kruiwagen mest te legen. Ik heb met 3 paarden al 2 tot 2,5 kruiwagen mest per dag. En per keer voeren 1 zo'n grote groene kruiwagen met een dikke bult er op aan ruwvoer.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:37

ik heb zelf ook een kleinschalige pensionstal en ik heb heel veel geleerd van de stallen waar ik eerst stond met mijn paard,dingen die ik anders zou doen bijvoorbeeld,mensen die hun stalling te laat betalen of overal rommel achterlaten,of mensen die denken dat als je een paard bij mij hebt staan dat ik echt alles er voor doe,nog net niet rijden .zeg maar.gewoon vanaf het begin regels opstellen,als mensen bij je op stal komen direct een papier geven met alle regeltjes,en ook nog eens op stal hangen.
wat betreft betalingen,ik laat iedereen begin van de maand betalen,en als ze weg willen is het een maand opzegtermijn.
bv, rommel niet opruimen,gewoon even persoonlijk even zeggen,doen ze het dan nog niet dan zeg ik het gewoon waar ook andere stallingsgasten bij staan.
ook zul je mensen op stal krijgen die overal heel makkelijk over denken,bv dekens omruilen,,zucht,,dan hebben ze gereden en zetten hun paard op stal met een zweetdeken en dan gewoon naar huis gaan en je dan bellen,oh ja wil jij mijn paard z'n deken even af willen doen of even om willen ruilen.
en dan noem ik nog maar een paar dingen.
langzamerhand kom je er dan vanzelf achter wat je wel en wat je niet wilt bij jou op stal.
laat ze weten dat JIJ de baas bent en niet hun.