Wormenkuur over de datum

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Wormenkuur over de datum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 07:26

Na het opruimen van mijn kasten kwam ik nog een stuk of 10 wormenkuren tegen, echter zijn deze enkel over de datum. Bijna allemaal 1-2 jaar.
Toch wil ik ze wel gaan gebruiken maar ik weet niet wat de consequenties ervan zijn. Vaak heb ik het idee dat datums ook soort stimulans is tot aankoop.

Is het schadelijk of is enkel de werking minder...aan de andere kant het is pasta en zit dicht dus...lijkt me een datum overbodig?

meggiemeg

Re: Wormenkuur over de datum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:32

Ben ik ook benieuwd naar, ik weet dat bij bijvoorbeeld vlooienmiddelen de werking niet af neemt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:36

Met medicatie moet je nooit een risico nemen,vaak zijn ingrediënten maar een bepaalde periode houdbaar en verliezen hun werking.Bovendien is dit een middel wat zijn volledige systeem ingaat(geen vergelijking met een vlooienmiddel dus). Een maand over datum zou ik nog over nadenken maar 1 á 2 jaar is echt not done.Neem geen risico maar gewoon je verlies.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:41

ik zou ze niet meteen wegmieteren maar gewoon even overleggen met je DA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:00

Ik heb er hier dus ook 3 liggen.

Ik ga er eigenlijk ook van uit dat er regels zijn gevormd, en dat er een termijn wordt aangehouden om veiligheidsnormen. Want fabrikanten hebben anders geen veiligheid ingebouwd als iemand over de datum gaat gebruiken en er blijken toch wormen te zijn.

Er zijn genoeg paarden die een infectie hebben en op tijd ontwormd worden, dus je sluit het nooit uit.

Kijk eens op blikvoer, andere voedingsmidelen, staat ook een houdbaarheidsdatum op, zelfs op specerijen, die kun je jaaaaren goed houden ook na de datum. Mits ongeopend.

Ik ga ze dus nu ook gebruiken, met die 3 red ik het toch niet dit jaar, en ik heb nog een zakje liggen voor de wormen ei tellng, doe die eeerst maar, dan oude wormenspuit en wacht even op uitslag onderzoek. Doe dus meteen maar even equest erin, 1 oude en 3 nieuwe..

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:07

Ik heb ook een keer een paar gehad die over dd waren, heb toen de leverancier gebeld en die verzekerde mij dat je deze rustig nog kon geven, die van mij waren driekwart jaar over dd. hij garandeerde mij dat de werking niet minder of slechter was. Dus ik zou ze wel gewoon gebruiken of bij twijfel even je leverancier bellen waar je ze vandaan hebt.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:08

Gewoon geven,werkt nog steeds hoor :j

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:09

meggiemeg schreef:
Ben ik ook benieuwd naar, ik weet dat bij bijvoorbeeld vlooienmiddelen de werking niet af neemt.

nee bij het spul van 'Frontline' neemt die werking zelfs toe en vermoordt ie behalve vlooien ook je hond of kat..

zou ermee uitkijken en het inderdaad aan je DA of de fabrikant vragen..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:16

Naaltje schreef:
nee bij het spul van 'Frontline' neemt die werking zelfs toe en vermoordt ie behalve vlooien ook je hond of kat..

:')

Even de dierenartsbellen inderdaad, ik denk dat het niet zoveel kwaad kan maar beter het zekere voor het onzekere!

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:18

Ik heb ze wel vaker over de datum gegeven en het enige wat vermoord werd waren wormen ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 08:35

Da bellen ik kijk wel uit mijn stalgenoot belde van de week de da met een vraag over medicijnen en die kreeg gisteren een factuur voor medisch advies over de telefoon. :') alla 15 euro ecl btw

Zelf werk ik met chemicaliën ook als deze over de datum zijn maken/verbruiken we ze toch de werking wordt niet anders.
Houdbaarheidsdatum op middelen is verplicht in Nederland....bij sommige produkten is het niet nodig maar moet het van de wet...altijd handig voor de portomonee van de leverancier
Noten van de supermarkt die over de datum zijn gaan terug in de fabriek en worden gemengd met de verse noten.
Bij de voedselbank liggen dingen die echter al 1 jaar over de datum zijn (macaronie en alles wat poedervorm heeft)
Op een oude manege werd vroeger altijd wormenkuren over de datum gegeven omdat die goedkoper waren.

Maar goed er zijn meer mensen nieuwsgierig :D en ik denk iid dat ik ze ga geven .....ogod 10 een paard dat wordt lachen kan dus nog 2 jaar vooruit

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:39

ja suiker over de datum gebruik ik ook nog..
maar frontline over de datum is dodelijk
ik zou dat risico niet willen lopen denk ik... Of er in elk geval die 15 euro aan spenderen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:39

Wat is 15 euro nou? :)
Je kunt jezelf straks voor je kop slaan als het wel mis gaat, neem dan even de zekerheid door een belletje te plegen.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:41

Heb ditzelfde gehad met het paard van een pensionklant (heeft zelf ontwormd) , spuit over datum en paard had twee maanden later een flinke bloedworm besmetting, volgens onze dierenarts kan het geen kwaad maar de werkzame stof is minder en daardoor werkt de spuit ook niet voldoende meer.
Ik geef in ieder geval nooit een paard meer een spuit over datum.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 08:50

jenneke1029 schreef:
Heb ditzelfde gehad met het paard van een pensionklant (heeft zelf ontwormd) , spuit over datum en paard had twee maanden later een flinke bloedworm besmetting, volgens onze dierenarts kan het geen kwaad maar de werkzame stof is minder en daardoor werkt de spuit ook niet voldoende meer.

Dat komt absoluut niet van de spuit doordat die over de datum was, dat was hetzelfde gebeurd met een spuit die wel goed was.
Waarschijnlijk had dat paard al wormen en juist door de spuit zijn ze naar buiten gekomen, dat is ook de bedoeling van zo'n spuit.

Een paard wat ik ken wordt al jaren niet ontwormd en die heeft dus ook al jaren niks (niet te zien in poep...darmen kunnen een ander verhaal zijn).
Dus de vraag of ontwormen wel juist is, is dan ook op zijn plaatst. Want het is wel een mode-verschijnsel

Wat frontline betreft kan ik niet geloven anders stond het wel op mijn verpakking, wat ze verplicht zijn

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:54

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:55

Ik heb gehoord wanneer je spuiten wat over datum is geeft aan je paard dat je paard een infectie kunt krijgen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:21

Producten die over over de datum zijn toch geven vind ik verkeerde zuinigheid!
Die datums staan er niet voor niks op. :)*
En tuurlijk bij sommige voedingswaren zul je echt niet dood gaan als het 3 dagen over datum is maar met medicijnen zou ik wel effe opletten hoor. :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:23

jenneke1029 schreef:

ws had ze niet de juiste werkzame stof gegeven of gewoon pech :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:26

tita schreef:
Da bellen ik kijk wel uit mijn stalgenoot belde van de week de da met een vraag over medicijnen en die kreeg gisteren een factuur voor medisch advies over de telefoon. :') alla 15 euro ecl btw

Zelf werk ik met chemicaliën ook als deze over de datum zijn maken/verbruiken we ze toch de werking wordt niet anders.
Houdbaarheidsdatum op middelen is verplicht in Nederland....bij sommige produkten is het niet nodig maar moet het van de wet...altijd handig voor de portomonee van de leverancier
Noten van de supermarkt die over de datum zijn gaan terug in de fabriek en worden gemengd met de verse noten.
Bij de voedselbank liggen dingen die echter al 1 jaar over de datum zijn (macaronie en alles wat poedervorm heeft)
Op een oude manege werd vroeger altijd wormenkuren over de datum gegeven omdat die goedkoper waren.

Maar goed er zijn meer mensen nieuwsgierig :D en ik denk iid dat ik ze ga geven .....ogod 10 een paard dat wordt lachen kan dus nog 2 jaar vooruit

Bij ons in het bedrijf werken we ook met chemicaliën en daar zitten echt wel degelijk stoffen tussen die gelijk weg moeten als ze over datum zijn omdat de werking veranderd, materiaal gaat bv vlokken, mengt slechter enz.

Ik zou gewoon het risico niet lopen. Waar leg je de grens, jaar over datum, 2 jaar of nog meer. Sorry maar ik vind dit verkeerde zuinigheid. Gewoon weg gooien en nieuwe kopen.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:27

Juist tegen die dingen ontwormd, ach ja iedereen moet het zelf weten ik doe het op advies van de dierenarts niet meer, ben nu wel overtuigd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 09:54

jenneke1029 schreef:
Juist tegen die dingen ontwormd, ach ja iedereen moet het zelf weten ik doe het op advies van de dierenarts niet meer, ben nu wel overtuigd.

Jij ontwormt dus helemaal niet meer..als ik het goed begrijp (of bedoel je over de datum) als je niet meer ontwormd zou ik dan je verhaal mogen weten.

Zelf ontworm ik behoorlijk afwisselend kan me een periode herinneren dat ie meer dan 4 jaar niet ontwormt was (ik leasde hem) hij heeft echter daar nooit last van ondervonden

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:59

Ja ik ontworm 3 drie keer per jaar ( ik ontworm niet meer met kuren over datum ;) ,) twee maal met Equest in het voor en na jaar en 1 maal tuseen door met een andere kuur.
Voorheen ontwormde ik vaker maar dat werd me afgeraden.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:49

ik heb 4 jaar niet ontwormd en nergens last van..
nu weer wel ivm stalbeleid.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:53

ik zou het niet gebruiken. bel anders even je DA op, die weet daar wel raad mee.
ikzelf denk dat er niet voor niets een datum opstaat en dat je je daaraan moet houden.
ikzelf zou mijn wormekuren ook niet maarzo in je zadelkast leggen, maar in een speciale E.H.B.O. kastje. of gewoon thuis.