paard heeft een beetje 'roos' in de manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

paard heeft een beetje 'roos' in de manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:06

Hoi allemaal,

Mijn paard had een aantal weken geleden best wel roos in haar manen vooral als je echt zo tussen de manen keek... (bij de wortel)

Dit ging na ongeveer een week bijna weg, dus dacht ik dan zal h et laatste beetje ook wel weg gaan....
Maar nu kwam het dus toch weer terug...

wat zou ik hier aan kunnen doen...

Alvast bedankt :j

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:39

Niemand... Heb binnenkort een wedstrijd dus het zou leuk zijn als het dan weg is ;)

ik weet het staat er pas een half uurtje...

Optiwolk

Re: paard heeft een beetje 'roos' in de manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:28

Wassen met head en shoulders voor gevoelige huid.
Doe ik trouwens héél m'n paard mee als ze de eerste keer gewassen worden na de winter, gaat super

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:29

Het staat er inderdaad nog niet zo lang, iets meer geduld, dan krijg je vanzelf antwoorden...

Als jury zie je echt niet dat een paard wat schilfers heeft in de manen. Het kan geen kwaad, zou er niet teveel aan wassen en prutsen, gaat vanzelf wel weer weg.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:21

Mijn paardje heeft daar ook 'last' van. Ik heb eens gekeken bij de andere paarden waar hij mee samen leeft en ze hebben het eigenlijk allemaal. Ik dacht dus dat het normaal was en er gewoon bij hoort.

Ik begrijp nu dus dat het roos is zoals wij mensen roos kunnen krijgen en je het dus wel moet behandelen (lees wassen met anti roos shampoo) ?

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:23

Iemand zij tegen ons dat paarden geen roos kunnen hebben en dat dat manen exceem was, als je paard schilfers had.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:24

ik volg dit ook, mijn paard heeft het ook.. maar denk dat wel veel paarden het een beetje hebben.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:26

Tijdens de rui verhaart je paard niet alleen, maar laten ook oude huidschilfers los. Ook tussen de manen kan dit is tenslotte ook huid. Niks aan doen, gaat van zelf weg.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:27

Ik denk dat zeggen dat het manenexceem is een beetje extreem is.... ;) Ik heb mijn paardje en de andere paarden waar hij bij staat namelijk nog nooit zien schuren etc. Verder zitten de schilfers alleen bij de aanzet van de manen en verder nergens.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 20:04

Salka schreef:
Ik denk dat zeggen dat het manenexceem is een beetje extreem is.... ;) Ik heb mijn paardje en de andere paarden waar hij bij staat namelijk nog nooit zien schuren etc. Verder zitten de schilfers alleen bij de aanzet van de manen en verder nergens.

Dit is bij mij dus ook zo :)

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 20:05

kleinvosje schreef:
Het staat er inderdaad nog niet zo lang, iets meer geduld, dan krijg je vanzelf antwoorden...

Als jury zie je echt niet dat een paard wat schilfers heeft in de manen. Het kan geen kwaad, zou er niet teveel aan wassen en prutsen, gaat vanzelf wel weer weg.

Je ziet het niet, maar zal het wel leuk vinden als het weg is :o

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 20:07

Salka schreef:
Mijn paardje heeft daar ook 'last' van. Ik heb eens gekeken bij de andere paarden waar hij mee samen leeft en ze hebben het eigenlijk allemaal. Ik dacht dus dat het normaal was en er gewoon bij hoort.

Ik begrijp nu dus dat het roos is zoals wij mensen roos kunnen krijgen en je het dus wel moet behandelen (lees wassen met anti roos shampoo) ?

De meeste bij ons op stal behandelen het... Maar het is allemaal verschillend waar ze het mee doen...

Ik denk zelf dat ik het zaterdag maar eens ga wassen, head en shoulders is volgens mij best wel slecht (tenminste dat zeggen ze...)

Ik ga gewoon maar eens kijken als ik het met gewone paarden shampoo doe hoe het dan is :)

kahvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:37

Bij de wedstrijd, NA het vlechten de vlechtjes afplakken en dan met een doekje Equishine of olie er tussendoor. Head N Shoulders helpt ook maar kijk uit voor de ogen met wassen!

luukieluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 01:02

babyolie erop doen, en rustig uitkammen... head and shoulders niet gebruiken hoor! voor het wassen dan beter babyshampoo gebruiken.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 01:05

Head and shoulders heeft een erg krachtige werking, zeker niet gemaakt voor de gevoelige paardenhuid. Tis niet voor niks dat het roos weghaalt.

Ik raad je aan om goed te poetsen, flink rossen en met een zachte borstel alle huidschilfers eraf. Dit een paar keer herhalen en tadaaa een schoon paard :)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 01:36

Weet je wel zeker dat het roos is? Rond deze tijd is het weer luizentijd. Goed kijken dus!

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 05:20

op dit moment zijn er heel veel paarden met "roos". Het is zo extreem weer dat de vacht en de huid het verharen bijna niet bolwerken kan :)
2 weken geleden vroor het nog en nu is het overdag +18.

ik zou het gewoon wassen met wat je normaal ook doet. Eventueel babyolie olie erop voor de droge huid. Verder niet te veel aan doen, ik denk: hoe meer je gaat prutsen hoe erger het wordt!

succes!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:46

Juangi schreef:
Head and shoulders heeft een erg krachtige werking, zeker niet gemaakt voor de gevoelige paardenhuid. Tis niet voor niks dat het roos weghaalt.

Ik raad je aan om goed te poetsen, flink rossen en met een zachte borstel alle huidschilfers eraf. Dit een paar keer herhalen en tadaaa een schoon paard :)

Ook die voor gevoelige huid?
En als je goed uitspoelt?

Mijn paard is er supergoed mee.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:55

ik zou ook geen head en schoulders gebruiken,
beter gebruik je keratoschampoo van brugman, dat is er speciaal voor.
Of evt tea tree shampoo, wat ik ook in mijn kast heb is babyhaarlotion (is bij baby's tegen berg= aangekoekte huidschilfers)
dat doe ik er tussen het wassen weleens op.

Nadai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:35

Volgensmij hebben best veel paarden roos.. Maar ik zou echt niet weten wat je er tegen zou moeten doen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:18

Optiwolk schreef:
Juangi schreef:

Ook die voor gevoelige huid?
En als je goed uitspoelt?

Mijn paard is er supergoed mee.

Lijkt mij wel. De Ph waarde van een paard is anders dan die voor de mens. Een paardenhuid reageert er dus anders op. Als je H&S gebruikt, haalt hij dus én de roos weg, én natuurlijk vetlaagje van de huid en tast het de ph waarde aan. Dat kan dan heel droog aanvoelen (net als wanneer je met een gewone blokzeep gaat douchen, daar gaat je huid ook van trekken).

Die roos is eigenlijk niks anders dan huidschilfers die je eraf kan poetsen. :)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:21

Teershampoo of gewoon betadineshampoo-scrub gebruiken.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:25

Daar bestaand speciale sprays voor, speciaal voor paarden. Ik heb de mijne toen gekocht in Decathlon en hij is heel effectief! (Is wel al 1,5 jaar geleden intussen)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:11

Mijn paardje heeft ook behoorlijke roos en ik kreeg de gouden tip van een vriendin van me!
Je paard elke dag even insmeren met Klitwortel, een beetje op een sponsje doen of washandje en erop doen. Je kunt het gewoon bij de Kruidvat kopen voor €2,- geloofik. Bij mijn paard word het nu echt minder en gebruik het 6 dagen. Dus dat kan je ook nog proberen. Succes!

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 08:51

ik heb een speciaal product van leo vet. Werkt uitstekend het kost wel12euro
maar mijn ponys enpaard zijn heel goed geholpen ermee. ze hebben altijd last van een beetje roos zomers en winters.
ik raad het je eecht aan.