Ijslander heeft geen bodembedekking nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilsexxx

Ijslander heeft geen bodembedekking nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 19:46

Hey!

Mijn nichtje heeft een aantal ijslanders, die staan wel op stro. Alleen toen zij les had op een ijslanderstal, ging ik kijken in de stallen. Even later vroeg ik haar; waarom zijn alle stallen leeg?
Ze zei dat het zo hoorde, dat ijslanders geen bodembedekking nodig hebben, en dus kunnen ze gewoon op beton staan. Alleen is dat waar? Vind het zelf wel een beetje gek namelijk... Want dan kunnen ze ook niet lekker liggen, en dan de bodem best koud is of tocht etc. En dus geen warmte vast houdt.

Ben benieuwd!

x

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:52

Eh? :? Wat onzinnig zeg...een IJslander is gewoon een paard.Omdat het in IJsland koud en bevroren is in de winter? Geen enkel paard zou langdurig op kaal beton mogen staan.

Mijn jongens hebben dezelfde bodembedekking als de dravers...zaagsel en stro.De stoetereijen waar ik geweest ben staan ze ook keurig op stro.
Soms zetten ze ze wel even in kale stallen voor de lessen maar daarna gaan ze weer op zand of gras.

Een paard wat op stal staat heeft gewoon bodembedekking nodig,minimaal rubber maar bij voorkeur een zacht bed.

ellentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:03

mijn shet staat ook gewoon kaal. toen ik een leen-ijslander had stond die ook kaal. ik heb er geen problemen mee.

paarden in het wild hebben ook geen prachtig dik stro of vlas bedje toch?

ik vind dat het wel kan, maar dat is mijn mening...

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:04

Tinky12 schreef:
Eh? :? Wat onzinnig zeg...een IJslander is gewoon een paard.Omdat het in IJsland koud en bevroren is in de winter? Geen enkel paard zou langdurig op kaal beton mogen staan.

Mijn jongens hebben dezelfde bodembedekking als de dravers...zaagsel en stro.De stoetereijen waar ik geweest ben staan ze ook keurig op stro.
Soms zetten ze ze wel even in kale stallen voor de lessen maar daarna gaan ze weer op zand of gras.

Een paard wat op stal staat heeft gewoon bodembedekking nodig,minimaal rubber maar bij voorkeur een zacht bed.

Precies, dat dacht ik dus ook. Wel vreemd dat ze het daar niet doen. Omdat het natuurlijk goedkoop is enzo. Ben het verder ook met je eens, dat ieder paard gewoon bodembedekking nodig heeft! :j

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:05

ellentjes schreef:
mijn shet staat ook gewoon kaal. toen ik een leen-ijslander had stond die ook kaal. ik heb er geen problemen mee.

Ja maar paarden in het wild blijven lopen om warm te blijven enzo, in een stal kan dat niet. En die kunnen ook kiezen om lekker in het gras te gaan liggen. Beton zouden ze niet uit hunzelf gaan uitzoeken om daar even 'lekker' op te liggen lijkt mij! :)

Sjors

Re: Ijslander heeft geen bodembedekking nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:08

raar hoor! maar waarom vraag je niet waarom ze gewoon kaal staan? ik ben van mening dat elke paard die 2u of langer in de stal moet staan een lekkere laag stro of zaagsel moet hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:10

plassen die paarden wel in een lege stal?
Een stal hoort bodembedekking te hebben...wat een onzin.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:12

ilsexxx schreef:
ellentjes schreef:

Ja maar paarden in het wild blijven lopen om warm te blijven enzo, in een stal kan dat niet. En die kunnen ook kiezen om lekker in het gras te gaan liggen. Beton zouden ze niet uit hunzelf gaan uitzoeken om daar even 'lekker' op te liggen lijkt mij! :)

Wat ik doe is half/half, aan de ene kant stro en aan de kant waar het voer ligt gewoon kaal. Ik heb hiervoor gekozen imv de doorbloeding van de benen, maar ze kan toch liggen als ze wil. In de zomer gaat ze weer 24/7 naar buiten, dat is eigenlijk de beste optie voor een paard. Ieder zijn eigen mening maar ik vind het wel kunnen, mits ze daat niet de hele dag op staan, dus voldoende beweging door weidegang. :)

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:14

dit klinkt me als een smoesje van een sspaarzame manegehouder :(
de ijslanders die ik ooit heb gezien staan gewoon lekker in een strostalletje

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:15

Een IJslander is toch ook een paard?! En alle paarden hebben bodembedekking nodig!
Nogal onzinnig...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:19

ellentjes schreef:

die hebben dan wel gras, modder, iets zachts ;)

Vind het onzin om een dier op beton te knallen, of t nu een shet, shire, ijslander of konijn is =)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:19

Bizar verhaal, zeg. Wij hebben ook ijslanders en niet een paar, maar die staan gewoon lekker dik in het stro, hoor. Neem van mij svp. aan dat dit helemaal niets met het ras te maken heeft, deze stalhouder is nmm. gewoon een schriep.

TS: Ik ben reuze benieuwd op welke stal je bent geweest.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:22

kale bodem kan alleen bij inloopstallen, beton in boxen vind ik not-done. Het paard moet op het beton liggen, met kans op bezeren/schaafwondjes/etc en moet plassen op harde bodem waardoor die nat wordt en vies. Paarden plassen het liefst niet op harde bodem, wel op zand/gras/strooisel.

Ijslanders hebben geen stal nodig, maar wel een plek om droog en zacht te liggen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:24

Het is al erg genoeg dat ze binnen moeten staan...dan moet het wel een beetje comfortabel.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:42

de ijslanders op de stal waar ik sta, staan in een potstal, wordt 1x per jaar geleegd, voor de rest gewoon elke dag opgestrooid. Dus ze hebben een hele dikke laag stro, mest en vlas. Daarnaast hebben de een deel van de paddock met beton, waar ze soms op gaan liggen rollen _O-

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:47

ik vind dat geen enkel paard ooit een zacht strobed nodig heeft (behalve in putje winter) als die buiten op de (gewone) grond kan liggen
ik bedoe wel bij een inloopstal dan hé

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:47

Ik vroeg me af, als een paard op alleen beton gaat liggen, kan het dan nog wel lekker op staan? Misschien zeg ik iets heel stoms hoor :p maar je ik hoor soms ook dat paarden op vlas al moeilijk kunnen op staan omdat het glad zou zijn? Ik vind overigens ook dat een stal (geen inloopstal) gewoon een redelijk zachte bodem moet hebben om op te rusten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:32

Wat doet een IJslander op stal? Laat ze lekker buiten blijven dan ze in een kale stal op te sluiten.. :?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:17

Mijn paarden hebben van voorjaar tot najaar geen bodembedekking in de stal, ze lopen 24/7 in de buitenbak en in de zomer op de wei, ze slapen dan ook buiten. In de winter heb ik vlas in de box.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:21

Mijn ijsje staat ook op een heerlijk strobed .

En voor er gegild gaat worden, ze heeft spat en gaat alleen in de winter de nachten op stal .
Nu staat ze 24/7 buiten, maar zet der toch echt niet in een kale box......we hebben zelf toch ook graag een lekker bedje .

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:25

Beton geeft alleen maar pijn als je zo hard langere tijd ligt, kans op beschadigingen bij het opstaan en gaan liggen. Verder plassen ze het nat, glijden ze dus sneller uit. Een laagje zand of rubber is al anders. Iets van bodembedekking lijkt me een minimum.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:30

ok dat een dik (stro)bed onnodig is bij een inloopstal (met een zandbodem) kan ik me in vinden. Maar van zodra je paard/pony niet langer de keuze heeft en alleen op beton staat, dan moet je toch voor bodembedekking zorgen.
Anders liggen en staan ze continu in hun eigen nattigheid om van schuurplekken etc nog maar te zwijgen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:32

ellentjes schreef:

hehehe, grappig.... Paarden in het wild hebben ook geen stal....

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:34

@ilsexxx: waren het binnen/dichte stallen of uitloopstallen?

Als ze niet vrij naar buiten kunnen lopen, dan is een bodembedekking toch wel noodzakelijk. Een paard plast nl. niet graag op een opspattende kale vloer. Ze liggen bij mij buiten ook nooit op de beton, maar zoeken altijd een zachter plekje, dus ook daarom bodembedekking in dichte stal.

Uitloopstallen is een ander verhaal:
In de zomer gooi ik ook niks in mijn uitloopstallen, omdat ze dan liever buiten liggen.

Ik heb trouwens ook nog rubber matten in de stallen, maar als de paarden daarop gaan liggen, dan krijgen ze vieze natte plekken op benen en buik omdat ze er ook plassen. Vandaar dat ik in de winter er toch stro ingooi. En dan kiezen ze er toch vaak voor om binnen te gaan liggen.

@Pauline: het ligt er maar net aan hoe glad de betonnen vloer gevlinderd is. Ik heb bij de zaak rubber matten in de stallen moeten leggen, omdat het te glad gevlinderd was en mijn paard idd een keer is uitgegleden en toen niet meer omhoog kwam.

Bij onze nieuwe stallen aan huis zin de betonnen vloeren echter grof gevlinderd; is lastiger schoon te vegen, maar uitglijden kunnen ze niet meer.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:36

Maar zich kapotschuren weer wel.