Een vriendin van me heeft een tijdje geleden een tweedehands zadel gekocht in een ruitersport winkel.
Omdat haar zadel gestolen was had ze snel een nieuw zadel nodig. Ze is naar de ruitersportzaak gegaan waar ze al jaren een hele goede vaste klant was heeft gevraagd naar een kwalitatief goed zadel dat nog makkelijk jaren mee kon.
De eigena(a)r(esse) had nog wel zo'n zadel liggen. Een J.C., wel wat ouder, en het zag er niet meer zo heel erg mooi uit, maar het was een zeer goed zadel en kon nog jaren mee. 325 Euro moest ze ervoor hebben, geen prijs voor zo'n goed zadel
Mijn vriendin heeft wat dat betreft geen verstand van zadels dus heeft het gekocht, met name omdat de verkopen vertrouwt was en zij afging op haar oordeel.
Nou was ik er niet bij......HELAAS.
Gisteren zijn we op zoek gegaan naar een ander zadel want ze rijdt meerdere paarden en het zadel lag op een aantal paarden gewoon niet goed. Dus zijn we bij een andere ruitersportzaak het zadel in gaan ruilen om een nieuw zadel te kopen.
Die vertelde ons tot onze verbazing dat het waarschijnlijk(99%) helemaal geen J.C. was. En dat de boom waarschijnlijk gebroken was en dat hij er 50 Euro voor kon geven. Hele betrouwbare vent die erg veel verstand had van zadels overigens.
We zijn dus terug gaan naar de ruitersportzaak waar mijn vriendin in eerste instantie dat zadel had gekocht om verhaal te halen.
Maar de eigenaresse deed niets. Dat het geen J.C. was geloofde ze niet, en de boom was niet gebroken.... Was gewoon een super zadel en de prijs meer dan waard.
Wij willen het zeker weten dus gaan naar een andere ruitersportzaak. Ook hier hebben ze naar het zadel gekeken en wilde er nog geen gulden voor geven. Hier hebben ze het zadel ook open gemaakt en naar de boom gekeken, en inderdaad gebroken...
En de eigenaresse van de winkel waar ze hem heeft gekocht op aanraden van haar doet er niets mee. Mijn vriendin heeft zelf aangeboden dat ze hem voor 200 Euro mocht terug kopen, maar dat deed ze niet. Ze bleef bij haar standpunt... Goed zadel, niets mis mee, niets teveel betaald.
En dit terwijl 2 mensen die ik goed ken, allebei in de zadelbusiness zitten, mij niet afzetten, allebei onafhankelijk van elkaar zeggen dat het een flut zadel is.
Ja, als mijn vriendin daar een nieuw zadel uit zou zoeken zou ze wel een mooi prijsje maken. Daar trappen we niet in..... jij haar eerst bedonderen, en daarna weer geld aan d'r willen verdienen. jaja....
Nu weet ze niet wat ze moet doen. Een zadel waar ze heel voorzichtig mee is geweest de afgelopen 3 maanden, heeft gekocht voor 325 Euro...
En er niet meer voor kan krijgen dan 100 Euro max.
Particulier verkoopt ze hem niet, want dat is niet eerlijk tegenover de nieuwe koper.
Ik zou terug gaan naar de winkel, nu met dus het bewijs dat de boom gebroken is en er in iedergeval 150 ervoor terug willen hebben (heb ik nog 175 euro toegelegd). Maar ik ben bang dat de eigenaresse dan zegt dat de boom is gebroken nadat ze hem heeft verkocht. Dat is absoluut niet zo, is altijd super mee omgegaan en zelfs bijna niet op gereden omdat het bijna op geen enkel paard paste. Maar goed...
Wat moet mijn vriendin met dat zadel doen? Of wat zou jij doen?