Is jou paard gelukkig waar hij woont?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDjailo

Is jou paard gelukkig waar hij woont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 23:32

Wat ik mij al een hele tijd afvraag is hoe iedereen denkt dat zijn paard zich voelt op de plek waar hij woont.
- Op welke manier is jou paard gehuisvest?
- Waaraan zie/merk jij dat jou paard zich fijn voelt waar hij woont?

Ik weet niet of het hier goed staat, maar wist niet waar ik het anders moest plaatsen.

Calanddra

Re: Is jou paard gelukkig waar hij woont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:41

Ik denk zeker dat mijn paard gelukkig is. Hij staat op een pensionstalling, hebben twee gebouwen met ong. 20 stallen. Hij staat vanaf eind maart dag en nacht buiten. En vanaf okt/nov stond hij met een vriendje in een eigen weiland nog dag en nacht buiten tot mid januari. (de meesten hadden hun paarden al naar binnen gehaald). Momenteel staat hij dus weer op stal, maar komt elke dag 3-6 uur buiten metvriendjes, verdeeld over meerdere keren op de dag.

Hij heeft nog nooit zoveel buiten gestaan op een stal :D vooral van de winter toen hij dag en nacht buiten stond kon ik het goed merken. Hij was altijd vrolijk, had overal zin :D Helaas moest het land rusten en gemest worden en moesten ze naar binnen.

Toen hij weer op stal stond was hij wel gelijk wat minder vrolijk, maar gelukkig door het vele buiten komen is hij weer aardig vrolijk geworden :D al staat hij liever dag en nacht buiten. Gelukkig aan ze eind van de maand weer naar buiten :D

Ik heb eerder op een stal gestaan waar hij in de winter helaas niet veel buiten kwam. Het was goed te merken dat hij niet gelukkig was. Hij was continu chagrijnig en viel op een gegeven moment paarden aan met het buitenstaan, terwijl hij een echte allemansvriend was. Dat was voor mij toen ook de druppel en heb hem zsm verhuisd. Daarna ging het gelijk beter.

Mijn paard is echt een buitenpaardje, wind, regen, sneeuw, maakt hem niet uit :)

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:44

Ik hoop van wel. Hij staat 24/7 buiten, heeft een mega grote inloopstal en staat samen met een vriendinnetje. Helaas is hij als luchtzuiger naar mij toegekomen en dat is helaas niet meer weg gegaan. (Arm ding.... ik begrijp t wel hij heeft dagen en dagen achter elkaar op stal gestaan... dan zou ik ook gek worden :P)

joyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:48

Mijn paarden zijn gelukkig. Ze staan in stallen zonder tralies en lage schotten(1.20). Ze kunnen dus ruimschoots contact met elkaar maken. Dit contact verschilt van vriendelijk gedrag tot bijten. Soms lijkt het voor mensen niet al te vriendelijk, maar ze vinden het zelf erg leuk. Verder komen ze iedere dag naast het rijden (longeren) ongeveer 1-2 uur buiten in een paddock. Ze vormen een hechte kudde.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:50

Onze paarden zijn zeker gelukkig!

In de zomer 24/7 weide in een groep,
in de winter met groepjes op de paddock,
elke dag wat persoonlijke aandacht, mn pony heeft andere ponymaatjes om mee te spelen, en ze krijgen lekker veel beweging, en ze zijn enorm vrolijk en actief!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:54

Ik denk wel dat mijn paard gelukkig is.
Hij staat 24/7 op het land met 3 andere ruinen.
Hij speelt veel, is vrolijk en energiek, lief,
werkt goed mee en is bijna nooit in een slechte bui.
Ook speelt hij veel met de anderen :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:59

Mijn paard heeft zelf zijn huis gekozen.

Hij kon niet wennen op mijn vorige stal, hij was op van de stress en de kilo's vlogen er af :o Ik heb hem toen in eerste instantie tijdelijk naar zijn huidige stal gehaald maar vanaf dag 1 was hij hier weer zich zelf. Hij kreeg zijn glans terug (zowel op zijn vacht als in zijn ogen) hij was weer relaxed en oogde weer fit.

Hij staat van half 10 tot ong. half 4 op de wei met zijn vriendinnetje, krijgt 3x ruwvoer en 3x krachtvoer en daar voelt hij zich goed bij. Ik wissel zijn training zoveel mogelijk af en ik denk oprecht dat hij gelukkig is :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:02

Ja weet ik bijna zeker. Het is een stal met maar 8 paarden. Hebben ruime frisse buitentstallen.
Overdag lekker de hele dag buiten en zomers zelfs 24/7. Het is er rustig, iedereen kent alle paarden goed.
Paarden zijn allemaal vriendjes met elkaar, zien er ook allemaal goed uit.
Vlak bij het bos, dus regelmatig een lekker bosritje.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:04

Hey Dais :D

Ja ik denk dat Xanta wel gelukkig is op haar stekkie, staat minimaal 5 uur per dag buiten, Paardjes vinden elkaar allemaal aardig, er heerst rust op stal,is lekker ondeugend, ja ze geeft mij wel een blije indruk. Ze staat tussen indian en ferron in :D Met ferron deelt ze hooi hihi (hebben open tralies , dus kunnen goed contact maken) Ze stat nu veel met Mirakel buiten en de andere keer weer met indian en een lief shetje, dus wordt veel afgewisseld

En Djailo?
Laatst bijgewerkt door Xantaatje op 16-03-11 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:05

Bij ons zijn ze allemaal gelukkig, weet ik zeker. :D

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:06

Ik denk wel dat hij gelukkig is. :j
Hij heeft heel de dag een uitloopstukje tot zijn beschikking. Kan dus heel de dag heen en weer lopen. Speelt ook elke dag met z'n vriendje. Het is rustig bij zijn stal. Staat naast hem nog 1 pony. Verder staan er nog meer paarden maar die staan 100 meter verwijderd van zijn stal. In de zomer gaan ze met 16 ofzo lekker de wei op. En in de winter dus zn uitloopstuk.
Hij kan het niet beter treffen denk ik zo.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:06

De mijnen willen dat het weer weidegang tijd is.. Dan zijn ze weer gelukkig.
In de winter kan dat hier in de polder niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:07

Ik denk dat hij tevreden is. Hij staat dag en nacht buiten met twee andere ruinen, heeft een schuilstal, genoeg te eten en ook redelijk wat variatie in de activiteiten met zijn zo begripvolle pennyvrouwtje. Hij is ook mentaal beter in balans dan toen ik hem net had.

Maar hij zou gelukkiger zijn als die andere paarden mede-IJslanders zouden zijn (ja mijn paard discrimineert), als hij volledig pijnvrij zou zijn en als ik hem écht goed zou begrijpen. Dat laatste is natuurlijk een utopie, ik hoor bij een andere diersoort.

Maar al met al heeft hij het niks slecht hoor ;)

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:11

Ik denk dat zij gelukkig zijn omdat ze van 's morgens 10 tot 's avonds rond in een bak kunnen lopen, en omdat Tosca en Lady al vele jaren samen staan, staan ze er altijd samen in. En kunnen de stallen in wanneer ze willen. Je ziet ze gewoon genieten vooral nu het weer lekkerder weer wordt kunnen ze vaker en langer buiten blijven. Dalijk kunnen ze ook weer de wei op, en 24'7 buiten rondlopen :)
Ze hebben niets te kort, ze hadden het slechter kunnen treffen den ik dan maar.

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:18

mijne staat 24/7 buiten met inloopstal in een grote paddock met nog een merrie en ruin...onbeperkt ruwvoer aan het bos. s zomers een grote wei waar ze op kunnen! qua werk wissel ik af met bosritten, dressuur, springen longeren en ze is heel erg vrolijk!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:27

Ik HOOP dat mijn paard heel gelukkig is waar ze woont. :-)
Ze zegt het nooit tegen mij....

Bijzaak is dat IK er wel heel blij mee ben waar ze woont. :D

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:31

Geen idee voor zover ik weet kan ze niet praten.. Blijft gissen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:28

Heb de indruk dat onze paardjes het naar de zin hebben hiero: gaan overdag de wei in, minimaal 6 uur in de periode december, januari en februari en ca. 10 uur vwb de overige maanden. Ze staan 2 aan 2, de mini's bij elkaar en de 2 paarden bij elkaar. Hebben een flinke wei, deze liggen gedeeltelijk naast elkaar. Ze gaan graag de wei in, maar komen altijd meteen naar ons toe, als ze weer op stal gaan, naar de smid moeten of iets dergelijks. 'Vangen' kennen we hier niet. Op stal zijn ze relaxed. De paarden staan naast elkaar en hebben aan 2 zijden een halve staldeur en via gaas kunnen ze elkaar zien en 'contact' maken. De mini's staan bij elkaar in 1 stal. Ze hebben nagenoeg steeds voedsel ter beschikking. Mankeren zelden iets en maken een gelukkige indruk (goed humeur, zien er gezond uit etc). De paarden worden 's avonds nog getraind, dus komen ook dan nog minimaal een uur van stal af. We hebben in 1 wei een aantal natuurlijke hindernissen staan. Hier maken we in de 'zomerperiode' , als het niet te nat is, regelmatig gebruik van. Vinden ze prachtig.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:36

Sjolvir schreef:
De mijnen willen dat het weer weidegang tijd is.. Dan zijn ze weer gelukkig.
In de winter kan dat hier in de polder niet.

Hier, eveneens in de polder, hetzelfde probleem. Vanaf oktober weer dag en nacht op stal. Ongeveer 2 uurtjes per dag buiten spelen met zijn vriendje in de paddock, maar dat is helaas alleen het geval als er niemand anders op die paddock heeft ingeschreven. Heb hem dit jaar gelukkig wel de hele winter kunnen blijven trainen, iets waar hij beter van in zijn vel gaat zitten. Maar het blijft hier gewoon heel erg lastig!

Hij heeft het er lastig mee gehad, maar zit nu goed in zijn velletje! Komt lekker door zijn wintervacht heen en is af en toe nog heerlijk eigenwijs! Eigenlijk mag hij nauwelijks klagen, hij is 6 jaar lang een manegepaard geweest dat dag en nacht op stand stond, zonder buiten te komen! Hij heeft ook moeten leren hoe je speelt met een ander paard, maar dat concept heeft hij nu begrepen! :j

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:39

Ik weet natuurlijk niet wat mijn paardje precies denkt, maar ik zou best wel met 'm willen ruilen.
Hij heeft sinds eind januari een grote inloopstal samen met nog 3 andere pony's/paarden, 2 grote ruiven die altijd gevuld zijn, een pad waar ie op kan staan met daaraan een weiland ter groote van een voetbalveld. Hij is zelfs gestopt met luchtzuigen, dus ik denk dat het 'm wel bevalt :-)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:41

Zollang die van mij eten krijgt dan is ze gelukkig :D
Alhoewel wanneer de zadel erop zit dan stop ze 9/10 met het eten en kan ik de hoofdstel in doen en wilt ze al de stal uit.(behalve met biks ma dan rij ik een half uur niet)

Tsja ze is zover nog aardig gelukkig ik denk dat ze alleen nog wat meer wilt bewegen dan een uur :')

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:45

Dat hoop ik toch dat mijn paarden gelukkig zijn :') Ze hebben hier een 5 sterren hotel, met elke dag een schoon bed met schone lakens.
Onbijt op bed, de hele dag lekker zonnen, spelen en onbeperkt eten en drinken met de hele groep, s'avonds een 4 gangen diner.
Zou wel willen ruilen met dat leven van ze :D

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:45

Ik heb mijn paard sinds september vorig jaar op een andere stal.
Voorheen stond hij op een manege met van april t/m november volop weidegang met veel vrienden maar in de winter stond hij op stal.
Nu staat hij 's winters overdag lekker op de paddock en kan hij spelen met zijn maten en 's nachts is hij gewoon binnen. Bovendien krijgt hij hier heel wat meer ruwvoer.
Hij is blij, veel meer wakker en dat is ook fijn voor mij want daardoor is ie toch een stuk minder lui dan eerst.
Kortom paard en ik zijn beide gelukkig!!

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:46

VDB schreef:
Ik HOOP dat mijn paard heel gelukkig is waar ze woont. :-)
Ze zegt het nooit tegen mij....

Bijzaak is dat IK er wel heel blij mee ben waar ze woont. :D

ja precies !
ze zeggen het nooit , en het kan altijd beter ....
je probeert als eigenaar je paarden gelukkig te maken , zoals je dat zelf voelt en denkt .
want dan ben je zelf ook blij .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:20

Ik denk dat die van mij het wel naar hun zin hebben. Ze kunnen practisch 24/7 in een kale wei lopen en ze kunnen in hun stal wanneer ze willen. Ze krijgen op gepaste tijden hun hooi, water en voer en ze staan met zijn 3e. Het enige nadeel voor ze is dat ze maar zeer beperkt gras krijgen, in verband met hoefbevangenheidsgevoeligheid.

Zeker weten doe je het natuurlijk nooit omdat ze niet kunnen praten. Maar als ik naar mijn pony's kijk dan hebben ze een zekere rust over zich. Verder hebben ze geen stalondeugden en ze zien er in mijn ogen wel gezond en tevreden uit.