Graasmasker diervriendelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Graasmasker diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 21:19

Ik heb sinds een ruim half jaartje een shetxamha. Nu heeft hij veel last van diarree gehad en we zijn bang dat hij dit in het weide seizoen weer krijgt. Daarbij vind ik overgewicht ook iets akeligs met onze enorm vette weide.
Nu ben ik dus een beetje aan het kijken naar oplossingen voor als hij inderdaad niet goed tegen het gras kan.
Iemand opperde dat een graasmasker vriendelijker is dan met 2 op een paddock weg van de kudde of op een klein afgezet stukje. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik me wel afvraag of hij uberhaubt op een afgezet stukje weide zou blijven staan.
Van 1 kant heb ik zoiets van graasmasker is toppie, geen last van overgwicht of 'te veel gras'.
Maar aan de andere kant, is het niet vreselijk frustrerend voor een dier? Gaan ze agressie vertonen tijdens het eten als het ding af is? Of gaan ze misschien juist veel meer hooi eten als het ding dan eindelijk af is.
Als hij soms 24 u op de wei gaat moet ik hem de hele tijd oplaten, is dit nou zo een goed idee?
Brand los!

z0rr0

Re: Graasmasker diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:22

vind het voor 24/7 geen fijne dingen
verder is mijn ervaring ermee dat ze alleen maar gehaast gaan eten

Kukkie

Mijn pony staat in het weideseizoen altijd met een graasmasker op. 24/7. Anders eet ze zich dood (= geen optie dus) of staat ze helemaal alleen op de paddock (= ook geen optie). Ze doet het er prima mee, kan drinken, vertoont sociaal gedrag en is gewoon blij.
Enige wat even vervelend is, is dat ze wat eelt moet kweken op haar lippen.

boooo

Onze pony krijgt dit jaar voor het eerst een GreenGuard om. Ik vind het opzich wel diervriendelijk, wij zijn ervoor haar te beschermen tegen overgewicht :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:26

Ik heb er niet veel ervaring mee,maar de ervaring die ik er mee heb was niet echt positief.
(graasmasker was veel te groot op mijn shetje,ze was ook erg gefrustreerd toen ze hem ophad,slepen,schuren,alles deed ze om 'm af te krijgen) maar ik heb inderdaad het gevluchte eten gezien. Ook in een kudde (was een te dikke shet,liep in een kudde met o.a. twee D-hengsten die nogal klieren) kunnen ze zich minder verweren (ze kunnen niet bijten als andere paarden dat naar hen doen.)
Verder vind ik dat er meer nadelen dan voordelen aan zitten,want ik heb nog niet veel paarden gezien waar het echt heel goed heeft gewerkt.

Voor 24/7 zal ik het niet doen,dan kun je hem beter bijv. een halve dag in de paddock en een halve dag met graasmasker op de wei zetten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-11 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:28

Mijn paard krijgt hem ook om in de wei hoor :j
Is helemaal niet zielig, maar voor 24/7 zou ik het niet
prettig vinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:29

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 21:49

[pien_2010] schreef:
[VN] Korte weidegang tegen hoefbevangenheid niet erg effectief
Deze link gaat over een bericht dat gaat over hoefbevangenheid in relatie tot korter tijd hebben om te eten. Heeft dus wel raak vlakken met jouw vraag.

Mijn vraag is eigenlijk vooral of er veel probleemgedrag voort komt uit een graasmakser. Het is wel een interessant stukje en ik denk dat de situatie ergens ook wel vergelijkbaar is. Maar ik hoor vooral graag ervaringen van mensen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 21:51

Kukkie schreef:
Mijn pony staat in het weideseizoen altijd met een graasmasker op. 24/7. Anders eet ze zich dood (= geen optie dus) of staat ze helemaal alleen op de paddock (= ook geen optie). Ze doet het er prima mee, kan drinken, vertoont sociaal gedrag en is gewoon blij.
Enige wat even vervelend is, is dat ze wat eelt moet kweken op haar lippen.

Betekent het dik gedrukte dat de lippen kapot gaan van de korf? Zoja, is dat het geval met een plastic of synthetische korf?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:33

Ik heb de Greenguard, van plastic. En daar heeft ze dat dus mee. Die andere, met zo'n hele zak om de snuit, vind ik te zweterig in de zomer. En die krijgt ze ook snel afgeschuurd, aan haar benen ofzo.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:36

Oook geen goed iets erover gehoord..
Je zegt zelf 2 ver van de kudde.
2 = gezellig bij mekaar dus no probleem
Vind een graasmasker zoveel nadelen hebben.. Gehaast eten , af proberen te krijg , idd minder verwering en ga zo maar door...

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:14

Mijn merrie staat ook met een graasmasker om (ook een Green Guard, van de stoffen korf die ik eerst had kreeg ze schuurplekken). Ik heb er hele goede ervaringen mee :j Ze kan nu gewoon met de kudde in de wei staan, probeert de korf ook niet af te schuren ofzo en van eelt kweken heeft de bij de Green Guard geen last. Gaat echt prima zo :j Ze vertoont ook gewoon sociaal gedrag.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:22

Hier heb ik de shetlander (en kruising haf) in de zomer ong. 4 uur op de weide, nu we 2 shetties hebben komen die in een aparte weide op strookbegrazing dag en nacht.. :D

Edit] oja sorry grasmasker :+

Ik heb er een voor mijn pony gehad, zo'n kunststof ding. Ze kon er alles mee, maar haar lippen gingen wel kapot en ze kreeg hem gemakkelijk af. Toen we verhuist zijn (stonden eerst op 2 hec gras met 2 paarden) hebben we gelijk de weide geregeld dus dat ding niet meer nodig gehad, ik zelf zou hem niet snel meer gebruiken, alleen in korte periodes.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:31

Zal net aan het paard liggen of het diervriendelijk is of niet..
Voor mijn haf werkte een graaskorf (greenguard) prima, ze accepteerde hem goed, ging niet gehaast eten en kon gewoon drinken en doen wat ze anders ook deed. Voor haar was het geen leven om in de zomer in een zand paddock te moeten staan, ik heb het eens een paar dagen geprobeerd maar ze veranderde in een zwaar gefrustreerd paard.
Een stukje afzetten voor haar of strookbegrazing ging ook niet, dan werd gewoon de omheining gesloopt om bij vers gras te komen.
En hoefbevangen laten worden is nou ook niet bepaald diervriendelijk.

Mijn arabier heeft ook aanleg om dik te worden, verder geen problemen gelukkig. Ik denk dat zij een paddock of een kaal stuk land prima zou accepteren.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 08:01

Ik zou 't gewoon uitproberen. Mijn welsh-pony heeft hem ook tijdens 't weideseizoen 24/7 om (natuurlijk gaat ie tijdens 't poetsen/rijden af). Ik ondervind geen enkele problemen, alleen maar voordelen!
Hij heeft trouwens een green guard om.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 08:19

ik heb er niet echt goede ervaringen mee (GreenGuard), pony werd gefrustreerd en ging heel haastig en driftig eten en had echt even last van pijnlijke lippen. is toen opgelost door hem op een kaal afgezet stuk in de wei te zetten, en hem daar met een vriendje naast de rest van de kudde te weiden.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:13

Bij de Paardendrogist kun je de Green Guard trouwens een week op proef nemen tegen een kleine vergoeding.
Heb ik vorig jaar ook gedaan, als ie niet bevalt kun je 'm weer terug sturen.

Ik heb mijn merrie ook wel es apart in de bak gezet, maar daar werd ze niet blij van.. dan stond ze ook alleen omdat de andere paarden gewoon op de wei konden. Nu kan ze fijn in de kudde zonder zich helemaal klem te eten :)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:12

kjoetie schreef:
ik heb er niet echt goede ervaringen mee (GreenGuard), pony werd gefrustreerd en ging heel haastig en driftig eten en had echt even last van pijnlijke lippen. is toen opgelost door hem op een kaal afgezet stuk in de wei te zetten, en hem daar met een vriendje naast de rest van de kudde te weiden.

Deze oplossing is de ideale , ik vind graasmaskers rotdingen , pony op kale wei en zelf naar behoefte hooi bijvoeren is veel vriendelijker lijkt me zo .

layka1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:18

mijn pony heeft het ook vaak om hoor niet altijd maar vaak wel

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:03

sjonnie48 schreef:
kjoetie schreef:

Deze oplossing is de ideale

Ik denk niet dat je kunt stellen dat de ideale oplossing bestaat...
Voor mij zou dit niet de ideale oplossing zijn, op een kale wei is het risico op een hoog fructaangehalte vele male groter, wat weer niet wenselijk is voor mijn pony i.v.m. hoefbevangen, ook wordt mijn pony er echt niet vrolijk van wanneer hij apart van zijn kudde staat.

Het beste advies aan de TS lijkt mij: probeer de verschillende aangedragen oplossingen en ervaar wat voor jouw pony het beste werkt!

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:16

ik ga het dit jaar ook proberen,
mijn paard word gewoon echt heel erg snel dik (zelfs als hij op een kale weide staat)
maar vind ze wel erg duur.
niet dat ik het er niet voor over heb,
maar als het nou niet werkt ?
zal wel even kijken of ik hem ergens 2de hands kan krijgen.
ik heb dan overgins wel twee vliegen in een klap want het paard kan gelijk niet meer luchtzuigen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:50

Obelix_Luna schreef:
ik ga het dit jaar ook proberen,
mijn paard word gewoon echt heel erg snel dik (zelfs als hij op een kale weide staat)
maar vind ze wel erg duur.
niet dat ik het er niet voor over heb,
maar als het nou niet werkt ?
zal wel even kijken of ik hem ergens 2de hands kan krijgen.
ik heb dan overgins wel twee vliegen in een klap want het paard kan gelijk niet meer luchtzuigen.

Wat Vankje zei: Je kan hem dus ook lenen/ huren middel de paardendrogist:

Vankje schreef:
Bij de Paardendrogist kun je de Green Guard trouwens een week op proef nemen tegen een kleine vergoeding.
Heb ik vorig jaar ook gedaan, als ie niet bevalt kun je 'm weer terug sturen.

Ik heb mijn merrie ook wel es apart in de bak gezet, maar daar werd ze niet blij van.. dan stond ze ook alleen omdat de andere paarden gewoon op de wei konden. Nu kan ze fijn in de kudde zonder zich helemaal klem te eten :)

Wat TS betreft: Ik denk dat je goed naar je eigen paardje moet kijken: voor elk paard is een kudde belangrijk maar het ene paard is onafhankelijker dan de andere en kan dus ook makkelijker comfortabel alleen of met zijn tweeën blijven.. Mijn knol breekt er bijvoorbeeld echt voor uit en heeft ook moeite met allee n op stap gaan. Mocht de jouwe dat niet hebben is een stukje appart met hooi + een vriendje wellicht een oplossing. Ik heb zowel positieve ervaringen met een graasmasker (eerste paar dagen zijn altijd moeilijk dus daar moet je even doorheen). De ene accepteert het na een dag of 2 3 prima en legt zich er bij neer, de ander blijft vechten om dat ding af te krijgen en valt aan op voer als het zonder masker beschikbaar wordt. Dus denk dat een kant en klaar antwoord er niet is...

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:03

Bij ons op stal hebben we veel te veel land en veel te weinig paarden. Als het land eenmaal kaal wordt moeten ze van de eigenaar naar het volgende stuk met als gevolg hele dikke paarden. Vorig jaar begonnen er twee paarden en een shetlander met een masker, komende weide periode staan alle paarden en de kleintjes met een masker op.

De twee paarden werden er (vorig jaar) aardig gefrustreerd van, de eerste dag heeft de een geeneens geprobeerd om te eten en nummer twee werd er gefrustreerd van, hard schuren over de grond en flink met haar hoofd gooien, het was niet heel spectaculair... Volgende dag stonden ze beide netjes rustig te eten :)

De twee shetlanders (de ene had al ervaring) kunnen er ook prima mee overweg. Gisteren bij mijn eigen shetlander voor het eerst omgedaan en het ging gelijk prima, het lukte hem niet echt helemaal maar vandaag stond hij netjes rustig te eten :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:32

Ik heb vorig jaar ook een grasmasker geprobeerd maar mijn haflinger kon er echt niet mee eten (week geprobeerd en eet alles :Y) ) Hij werd ook erg boos, zodra er iemand in de wei kwam kwam die erop af om te smeken of schuren of die af mocht. Daarna op kort gras gehad wat prima ging.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:38

Ik wil het ook gaan proberen, zo'n stoffen.. maar snachts staat ze op stal, dus het is alleen overdag. ;)
Ik denk dat het zieliger is als ze ziek worden van het gras dan een 'muilkorf' aan hebben!