Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
TJolieke schreef:Hier doen we ook alles bij de paarden met grondwater, opgepompt aan de rand van de weide. En ik heb er nog nooit rekening mee gehouden ivm bemesten (koeienmest injecteren), nooit merkbare vervuiling van gehad. Water komt hier van ca. 12 meter diep.
JoyCiej007 schreef:maXcomX: oké, dat is niet even iets wat je 'voor de lol' doet, maar nog wel betaalbaar dus.
.
maXcomX schreef:JoyCiej007 schreef:maXcomX: oké, dat is niet even iets wat je 'voor de lol' doet, maar nog wel betaalbaar dus.
.
1x per 2 jaar testen is een algemene richtlijn binnen de EU. Bronwater kost niets -nou ja, wat elektriciteit en 1x per jaar leidingen doorspoelen met chloor- maar altijd goedkoper dan 1,65 Euro per kuub leidingwater van belabberde kwaliteit.
Daarnaast wordt er 15% rioolbelasting geheven over de hoeveelheid water die je via het waterleiding net afneemt.
Al met al een goedkopere oplossing en de paarden vinden het water erg lekker.
JoyCiej007 schreef:1x per jaar leidingen doorspoelen met chloor??? Volgens mij is dat hier in al die jaren nog nooit gebeurd, lijkt me ook niet zo'n fijn idee eigenlijk....
...
maXcomX schreef:JoyCiej007 schreef:1x per jaar leidingen doorspoelen met chloor??? Volgens mij is dat hier in al die jaren nog nooit gebeurd, lijkt me ook niet zo'n fijn idee eigenlijk....
...
Waarom zou het geen fijn idee zijn?![]()
Dat wordt geadviseerd. In de leidingen kunnen zich bacteriestammen ontwikkelen -herkenbaar aan wat slijmerige laag in de leidingen-.
Om deze te doden moet je de leidingen en pomp 1x per jaar doorspoelen met chlooroplossing. Hierna goed doorspoelen met water natuurlijk!
Hiermee voorkom je ook dat je zelf ziek kan worden (veteranenziekte).
maXcomX schreef:Als je paarden afspuit, ontstaat er vanzelf nevel (overigens ook soms met emmers vullen of vloeren afspuiten) Het laatste onderzoek is door de universiteit van Gent ism met EU gedaan. Daaruit bleek dat veel boeren hun leidingen nooit schoonmaken en dat daardoor de waterkwaliteit belabberd slecht was. Ik neem aan dat de eigenaar ook nooit z'n water laat testen?
JoyCiej007 schreef:1x per 2 jaar testen is een algemene richtlijn binnen de EU. Bronwater kost niets -nou ja, wat elektriciteit en 1x per jaar leidingen doorspoelen met chloor- maar altijd goedkoper dan 1,65 Euro per kuub leidingwater van belabberde kwaliteit.
Daarnaast wordt er 15% rioolbelasting geheven over de hoeveelheid water die je via het waterleiding net afneemt.
Al met al een goedkopere oplossing en de paarden vinden het water erg lekker.
1x per jaar leidingen doorspoelen met chloor??? Volgens mij is dat hier in al die jaren nog nooit gebeurd, lijkt me ook niet zo'n fijn idee eigenlijk....
de mest (koeienmest volgens mij) is inmiddels op de wei uitgereden; het is niet ingespoten, enkel uitgereden, ligt er op
Is het dan wel handig dat de pony's op het bemestte stuk weiland lopen? Ze hebben namelijk genoeg hooi in de stal, maar zag er vandaag wel eentje wat 'gras' eten tussen de mest zeg maar. Kan dit geen kwaad?
Want als ze niet op het bemestte stuk kunnen/mogen, blijft er alleen nog maar een héel klein stukje over; de stal incl. een hele kleine uitloop, hebben ze de afgelopen weken ook op gestaan ivm. verbouwingen van de wei en dan deed ik ze voor de eigenaar paar keer per week de middag op het grote stuk even laten lopen, dan gingen ze ook helemaal uit hun dak.