ellende: zwaar de griep en paarden aan huis................

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

india

ellende: zwaar de griep en paarden aan huis................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 23:16

wat een ellende,
ben echt goed ziek en moet toch elke dag de paarden doen,
en heb constant het gevoel dat ik ze verwaarloos, dan weet ik weer wat een luxe een pension stal is,
maar als ik me goed voel, zou ik niet anders willen,

hoe lossen jullie dat op,
sleep je je ook naar de stal of laat je ze maar in hun vuil een weekje? |(

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:20

Ik heb een ´bijrijder´ achter de hand, die ik volledig vertrouw met de paarden en mijn spullen, zonder dat ik er slapeloze nachten van heb, dat ik niet zelf alles gedaan heb. Normaal geef ik echt helemaal niets aan stalwerk uit handen, omdat ik hier zelf zicht op wil hebben en ook het welzijn van de paarden zo goed in de gaten kan houden.

Laat ze lekker veel buiten spelen, heb je minder zooi op stal. Als ze ruim twaalf uur buiten staan, en je wipt enkel de drollen en de hele natte plekken weg, evt. wat bijstrooien, heb je ook geen dagelijks zwaar stalwerk.
Met voeren en drinken, moet je dan de dag rond zijn. Evt. een handige buurman-vrouw-pennymeid in de buurt?

india

Re: ellende: zwaar de griep en paarden aan huis................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 23:26

nee helaas, die heb ik net weer moeten laten gaan, die maakt er een hangplek voor 14 jarige van, zaten ze de hele dag op mijn bankje te roken!

dus was blij dat ik het rijk weer alleen had, tot de griep

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:27

ik heb gelukkig nooit griep...het is in 20 jaar nog niet voorgekomen dat ik ze niet kon verzorgen.
Op het moment heb ik het in mijn rug,alles gaat dan redelijk langzaam en wat kreten als het er weer in schiet :D
Maar het gaat tenminste nog....
Als ik migraine heb gaat alles ook iets langzamer en worden ze bijvoorbeeld niet geborstelt.Maar verder worden de stallen iedere dag schoon gemaakt....desnoods kruipend ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:28

ik heb mijn merrie ook aan huis staan maar doe ook alles zelf hoor ben nu ook goedziek griep oorpijn etc maar loop wel paar keer per dag heen. ze staat overigens hele dag buiten maar wel met schuilstal die elke dag uitgemest moet worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:29

Geen vriendin/bekende die je zolang even kan helpen met dat soort dingen? (evt. tegen betaling)
Even niet rijden kan weinig kwaad. En jezelf druk maken, vertraagt je beterschap...

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:31

Dan moet je ze ook iets ouder uitzoeken ;) :Y)

Mijn ervaring is dat halverwege de twintig een ideale leeftijd is, ze zijn uitgestudeerd, hebben geen bijbaantjes meer in het weekend en hebben een redelijk stabiel leven. Enige bedreiging is enkel vriendjes, trouwen en kinderen krijgen... Ik hoop dat die van mij daar nog even mee wacht :P

Beterschap in iedergeval!
india schreef:
nee helaas, die heb ik net weer moeten laten gaan, die maakt er een hangplek voor 14 jarige van, zaten ze de hele dag op mijn bankje te roken!

dus was blij dat ik het rijk weer alleen had, tot de griep

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:37

Parner en fam zijn altijd bereid om te helpen. Daarbij heb ik ze ook wel eens extra opgestrooid ipv uitgemest. Zolang ze te eten krijgen en droog kunnen liggen is het goed hoor....

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:51

ik heb 2 kanjers van verzorgsters en voor nood een vriendinnetje die altijd even kan voeren als de nood echt hoog is..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:53

Dat is het nadeel van paarden aan huis. Of je nu ziek bent of niet ze moeten toch verzorgd worden. Ik doe gewoon altijd alles wat ik anders ook doe, alleen het rijden sla ik dan over maar voor de rest verzorg ik ze normaal zoals ik altijd doe. Kost wat meer moeite maar het is niet anders.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:02

Beterschap India. :-)
Dat heb ik nu met mijn schouder/arm die niet werkt.
Paard staat net niet aan huis maar de hele locatie moet ik zelf draaiende houden, tot en met weidebeheer / onderhoud houten omheining aan toe.
Locatie-eigenaren zijn er wel (zouden mij ook absoluut helpen :j ) maar ziek of niet ziek, arm kapot of geen arm kapot, ik ga er wel naar toe. :j
Het gaat bij mij inderdaad, net zoals bij Geerke, allemaal wat langzamer, vooral het mesten.
Nu heb ik het geluk dat het maar om 1 paard gaat (binnenkort wordt de andere stal ook gevuld)

geerke schreef:
ik heb gelukkig nooit griep...het is in 20 jaar nog niet voorgekomen dat ik ze niet kon verzorgen.
Op het moment heb ik het in mijn rug,alles gaat dan redelijk langzaam en wat kreten als het er weer in schiet :D
Maar het gaat tenminste nog....
Als ik migraine heb gaat alles ook iets langzamer en worden ze bijvoorbeeld niet geborstelt.Maar verder worden de stallen iedere dag schoon gemaakt....desnoods kruipend ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:06

Ik heb het geluk dat dan mijn man voor een x extra voert/verzorgt.
Maar ik als moeder moet toch doorgaan omdat mijn kids naar en van school moeten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:22

Plaats anders n oproepje op bokt, of iemand de komende week tegen vergoeding jouw stallen wil komen doen?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 02:50

ik heb met megagriep en zelfs longontsteking nog puf gevonden om naar stal te rijden en te mesten, elke dag. weliswaar in een tempo van 100x zo traag maar toch. even paracetamolletje nemen en een halfuurtje aan de gang, en dan weer plat, lukt dat niet? sochtnds en savonds voeren is toch zo gebeurd? en anders stallen aleen goed strooien. zullen ze ook niet dood van gaan die paar dagen

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 07:31

Ja, daar sta je niet zo bij stil he als je denkt; leuk! paarden aan huis!
Ik kocht mijn shetlander van iemand die een pensionstalling had, maar er mee stopte omdat ze NOOIT een moment vrije tijd had. Ik snapte er in het begin niks van, zo'n topplekje, met zoveel paardjes en zoveel land. Maar nu ik er wat verder over na dacht begrijp ik het best! Ik zou ook op zoek gaan naar een verzorgster. Om je paarden lekker te poetsen en aandacht te geven, en misschien te rijden (misschien!) en om te helpen met uitmesten ed. In ruil daarvoor wellicht les geven op jouw paard?
LEeftijd zegt niet altijd wat hoor, ik was als 13/14 jarige penny mega betrouwbaar, en zette me 100 procent in voor mijn 'werkgevers'.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:35

Als ik niet kan door bv ziekte oid, dan doet vriendlief de paarden. Kunnen we met zijn tweeen niet (dagje of weekendje weg) dan hebben we oppas aan huis die wel volledig vertrouwen met onze paarden (en honden en katten, kippen e.d.)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:51

Ik vraag me serieus af wat je dan doet als je kleine kinderen hebt?
Als ik ziek ben, zorg ik liever voor de paarden, dan voor de spruiten hoor...
Weliswaar in een laag tempo, maar alles beter dan een aantal tetterende spruiten als je ziek bent :=

Maak je niet druk, als ze maar kunnen eten, drinken, naar buiten komen en een droge stal hebben ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:56

Zo heb ik het laatst gedaan: 2 tabletten paracetamol van 500mg en 1 tablet ibuprofen van 400mg tegelijk innemen, uurtje wachten en toen gauw heen gegaan en het minimale werk gedaan...
Beterschap!!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:02

Zo heb ik ooit met belachelijk zware buikpijn de wei aan het opkuisen geweest (er staan 12 gigantische eikebomen in onze wei, die elk jaar onze wei gezellig omtoveren tot 'ravagebied', vol afgebroken takken. Dat moet volledig opgeruimt zijn als de wei gemest moet worden.. het mesten doen we niet zelf, dus het moest op de dag dat ze dat kwamen doen wel proper zijn... pijn of niet). . Dat was toen 4minuten werken, 3minuten dubbelgeplooit op de grond zitten, 4minuten werken, 3minuten dubbelgeplooit op de grond zitten,...

Verder was het echt wel basic als ik ziek was. Gewoon paarden 's morgens voor een hele dag buiten zwieren, wat drollen uit de stal halen en gewoon terug bed/zetel in tot 's avonds. Uiteindelijk was ik ook nooit langer dan een dag of 3/4 écht serieus ziek. Zo lang overleven ze het wel zonder 'perfecte' verzorging... Een drol meer of minder overleven ze wel voor vier dagen :).

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:07

Tijdens de momenten dat je je iets beter voelt snel proberen te doen wat je kan doen en dan maar weer gauw in bed. Ik heb, jaren geleden, een zeer zware griep gehad, Huisarts vond op een bepaald moment ziekenhuisopname gerechtvaardigd maar ik wilde niet. Ook vanwege mijn dieren. Ging, als ik me iets beter voelde, op mijn knieen kruipend naar de paarden en deed het hoogstnodige. Iemand vragen om hulp kon wel maar overdag werkten die en omdat ik me pas achteraf realiseerde dat het zo'n zware griep zou zijn...... tja, dan ben je al weer een paar dagen verder en het is uiteindelijk ook allemaal wel gelukt.
T'is dat je ver weg woont anders kwam ik je even helpen. Als je je straks weer beter voelt dan maar een extra goede stalschoonmaak. Beterschap. Wie weet woont er een bokker wat dichter bij en wil die even een uurtje bij je stallen wat werk verrichten

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:10

het is dat je te ver woont , anders had ik best willen helpen hoor .

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:11

Kaja schreef:
Ik vraag me serieus af wat je dan doet als je kleine kinderen hebt?
Als ik ziek ben, zorg ik liever voor de paarden, dan voor de spruiten hoor...
Weliswaar in een laag tempo, maar alles beter dan een aantal tetterende spruiten als je ziek bent :=

Maak je niet druk, als ze maar kunnen eten, drinken, naar buiten komen en een droge stal hebben ;)

Ik ga ook een tandje lager, ik vind het juist een voordeel dat ze aan huis staan als ik ziek ben, kun je tenminste een pauze inlassen. Als ik heeeeeeel ziek ben doet mijn man de laatste ronde om 22:00 (normaal doe ik die om 23:00 uur) en helpen mijn kinderen op hun manier ook mee.

Moeders kunnen nu eenmaal niet ziek zijn, want dan houdt de wereld (in iedergeval ons kleine stukje daarvan) op met draaien, dus paracetamolletje bij hand lekker warm inpakken en in delen aan het werk. En idd. als ze hun natje en droogje hebben en een droge stal is het toch goed.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:14

Mijn man ment met de paarden. Dus een van ons is altijd wel in staat om te mesten, buiten te zetten, etc.
Vooral als ik een migraine aanval heb, dan gaat alles heel wat langzamer, maar laat ik hem de stallen uitmesten en de hoeven uitkrabben. Want op zulke momenten is voorover bukken niet echt fijn. :D
En verder heb ik bijrijdsters die de vakantie periode opvangen.

Beterschap :(:)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:15

Ben helaas de komende maanden uit de running.... Heb wel Willem op een pensionstal staan, gelukkig 3 hele lieve vriendinnen die hem de nodige aandacht geven en zijn stal doen.
Pas op die momenten kom je erachter hoeveel tijd je met de paarden bezig bent en wat je allemaal doet!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:15

Amalarab schreef:
Zo heb ik het laatst gedaan: 2 tabletten paracetamol van 500mg en 1 tablet ibuprofen van 400mg tegelijk innemen, uurtje wachten en toen gauw heen gegaan en het minimale werk gedaan...
Beterschap!!

Zo doe ik het idd. ook! [als mijn hernia en artrose weer opspeelt] ik neem dan 2 Ibuprofen á 400mg in óf 2 Advil á 400mg.
Voel me dan een poosje stuk beter en dan gauw al het werk doen.
Sterkte TS,ziek zijn kan je nooit gebruiken als je dieren hebt.