Ik heb geprobeerd om een weide-adviseur te vinden , maar dat wil nog niet erg lukken….
Er zal toch een plan moeten komen om de wei hier een beetje aan de praat te krijgen ,
dus als ik niks meer hoor van de wijze heren dan zullen we maar gewoon wat moeten proberen

Wellicht hebben jullie tips ?
Wat zouden jullie doen met de volgende weide :
Jaar of 9 geleden stond hij lekker sappig en egaal in het gras , daarna is de wei behoorlijk aan zijn lot overgelaten…
wel steeds kort gegraasd geweest (op de hoge strontplekken en onkruid na….) maar er is nooit iets van onderhoud gedaan ,
qua doorzaaien / bekalken / bemesten en dergelijke. Stront bleef in de wei liggen , stalmest werd ook her en der op
een hoop in de wei gegooid.
Zomer 2009 stond de wei vol met hoge plukken gras , JKK , Bereklauw , en natuurlijk ook de boterbloem-perken hier en daar

We hebben toen handmatig tientallen kruiwagens stront verwijdert , de JKK uitgetrokken , en de rest met de bosmaaier
kort afgemaaid , zodat het geheel tenminste weer een beetje overzichtelijk werd en ze in ieder geval overal weer konden
lopen…en de mest een beetje te vinden was tussen de hoge plukken :-P
Daarna hebben we steeds handmatig de JKK / Bereklauw en Boterbloem e.d. weggehaald , maar de bodem is natuurlijk
zo “uitgeput” dat die troep steeds weer terugkomt , de grasmat moet gewoon sterker en dichter worden om die rommel tegen te houden!
Vanaf januari dit jaar hebben we de huur gelukkig over kunnen nemen , waardoor we de wei nu eens grondig aan kunnen pakken.
We hebben de wei verdeeld in en looppad rondom , en 3 weitje in het midden.
Het meest linkse weitje is nu een veld van mos… deze is wel het minst lang begraasd geweest , pas de laatste jaren ,
hebben ook alleen van die lopende drollen op gelegen , geen hele hopen stalmest. Maar wat een mos , pfffft !
De middelste wei heeft een zielige grasmat , veel andere rommel staat er , maar hij is zo kort gegraasd geweest altijd dat het onduidelijk
is wat er nu eigenlijk op staat…..maar het lijkt ook voornamelijk andere rommel te zijn , en dan die eilanden van grof gras waar de ergste
strontplekken waren bij de vorige huurders.
De rechterwei heeft vanaf vorige zomer al redelijk rust gehad omdat ik graag wilde zien wat daar zoal op zou komen ,
en dat is voornamelijk een klaverveld , met wat eilandjes van voornamelijk boterbloem , en dan ook nog wat ander verschillende spul.
Al met al zijn de Bereklauw , Boterbloem , JKK , mos en klaver het grootste probleem nu.
Ik neem aan dat er sowieso gekalkt moet worden. Maar welke kalk dan , en hoeveel ?
En zou de grasmat nog te redden zijn ? Of doorzaaien ? Of opnieuw inzaaien ?
Wat zouden jullie doe om deze weitjes weer goed in het gras te krijgen , gezond structuurrijk gras , duurzame en evenwichtige aanpak ?
Ik kan de verschillende stukjes gras eventueel ook op een verschillende manier behandelen , en dan met foto’s bijhouden wat de voortgang is ,
zodat we er een "levend experiment" van maken en verschilende aanpakken kunnen vergelijken , wellicht hebben meer mensen daar iets aan !

Dus : hoe zouden jullie de verschillende stukken wei aanpakken ?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken !!
Voor foto’s van de situatie vroeger en nu :
http://www.boomloosrijden.nl/weide-advies.htm