Zouden jullie dit doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marls

Zouden jullie dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 18:53

Hoii,

Ik weet niet of dit goed staat maar weet niet waar het anders moet staan. :+

Maat laat ik beginnen. XD

Ik heb een verzorgpony van 10 jaar, New Forest merrie. Ze word niet heel goed verzorgd haar hoeven zijn bijvoorbeeld al vanaf de zomer niet meer bekapt. En ze hebben geen weiland en soms geen water op stal & gaat ook niet naar de tandarts en de stallen word soms niet uitgemest. Nu had ik gehoord dat je op Manege Onstwedde (Manege de Driesporen) Een paard gratis kon stallen maar dan moet de pony wel meelopen in de lessen. De manege betaald dan mee aan de hoefsmid, veearts & tandarts etc.. Mijn ouders hebben niet veel verstand van paarden en hebben er dus ook niks mee. Maar dit idee vonden ze ook wel een goed idee. Ze krijgt dan ook gewoon elke dag beweging dus als ik niet kan word ze wel bereden. En krijgt ze ook een beter leven vinden jullie niet? Maar zouden jullie zoiets doen? En het paard wat naast haar staat, staat ook te koop dus die kan zo verkocht zijn. En me verzorgpony heeft nog nooit alleen gestaan. Dan word ze denk ik heel erg eenzaam. Maar zouden jullie dat doen haar naar een manege verplaatsen? (voor beter leven.)

Groetjes Marlies.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Zouden jullie dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:56

Als het je verzorgpony is kun jij toch niet zomaar je pony ergens anders stallen?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 18:56

Dan koop ik haar. ;)
Zo bedoel ik dat ook, koop haar dan & ga haar dan op de manege stallen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:56

Kun je haar niet op diezelfde manege in pension zetten? Ik denk dat je er uiteindelijk spijt van krijgt dat je pony in de lessen meeloopt...

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 18:57

Nou mijn ouders hebben helemaal niks met paarden & willen er dus niet teveel voor betalen.. Weet niet of je dat begrijpt? Kan het wel doen maar dan moet ik het zelf betalen werk nog niet. Maar ik denk dat het voor de pony wel beter is.

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:59

ja precies wat bromfiets zegt! daar ga je veel spijt van krijgen, dat weet ik bijna zeker. als er elke dag een ander (onervaren) ruitertje op haar rug komt, word die pony daar echt niet beter van. ik zou als ik jou was er maar heeeel goed over nadenken ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:00

Maar wil je dat zelf wel? Want dat heb je eindelijk een eigen pony en dan rijden er alsnog andere kinderen op haar. En die doen misschien wel dingen met haar die jij niet wil en ze rijden heel anders dan jij...lijkt me niet fijn. Als ik jou was zou ik nog een paar jaartjes wachten zodat je je eigen pony ook helemaal voor jezelf hebt. Ik (en vele Bokkers met mij) heb ook heel lang moeten wachten op mijn eigen pony, pas toen ik 18 was, kocht ik mijn eerste eigen pony van mijn eigen geld waarvoor ik alles zelf betaalde.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:01

Het is iig beter voor de pony omdat ze dan niet alleen komt te staan... Maar als je het pensiongeld niet kan betalen, hoe doe je dat dan als er een dierenarts bij moet komen? Of springen je ouders dan wel bij?

En als ze in de lessen loopt heb je een vrij grote kans dat ze verkeerde dingen aanleert, daar moet je wel rekening mee houden.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:01

Ik denk dat het een alternatief kan zijn. Vooral in de situatie nu, maar of het paard er echt geschrikt voor is. Misschien duidelijke afspraken maken met de manege-eigenaren meer informatie erover krijgen en dán pas gaan kijken of het echt is wat je wilt.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:02

De manege let daar goed op, dat er niet verkeerd mee omgegaan word.
Maar we moeten er ook nog over nadenken. Maar als ik lang wacht als ik werk dan loopt het niet goed af met de pony. Want dan is het andere paard al verkocht en gaat ze dood van eenzaamheid..

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:03

bromfiets schreef:
Het is iig beter voor de pony omdat ze dan niet alleen komt te staan... Maar als je het pensiongeld niet kan betalen, hoe doe je dat dan als er een dierenarts bij moet komen? Of springen je ouders dan wel bij?

En als ze in de lessen loopt heb je een vrij grote kans dat ze verkeerde dingen aanleert, daar moet je wel rekening mee houden.

Manege onstwedde betaald mee met veearts, hoefsmid & tandarts.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:03

En als je het doet, zorg dan dat je de afspraken zwart op wit hebt staan. Kan een hoop moeilijkheden voorkomen ;)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:04

bromfiets schreef:

Ja dat klopt, maar als ze daar blijft staan loopt het ook niet goed af. Dan is het toch weer beter dat ze op een manege staat & misschien word er juist wel helemaal niet slecht opgereden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:05

Je hebt je keus al gemaakt... Zorg er aub voor dat je goede afspraken maakt van te voren en laat dat stukje dat ze meebetalen aan de da en zo op papier zetten.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:06

op zich een leuk idee, maar wat als de manege na een paar maanden zegt je pony is niet geschikt? Of wil het niet meer, of jij wil niet meer dat er andere op rijden.. Wat dan, als je volledig pension ed niet kan betalen?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:06

Ja, moet eerst nog even goed overleggen met me ouders.
En wacht nog even rustig af. :) Want ik hoop dan echt dat het met haar op de manege beter afloopt dan nu..
Maar bedankt voor de reacties, nog meer reacties zijn welkom & mensen die hiermee ervaring hebben.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:07

marise83 schreef:
op zich een leuk idee, maar wat als de manege na een paar maanden zegt je pony is niet geschikt? Of wil het niet meer, of jij wil niet meer dat er andere op rijden.. Wat dan, als je volledig pension ed niet kan betalen?

Ze zeggen heus niet zomaar de pony moet weer weg. Ik denk eerst dat ze misschien op proef komt..

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:08

Daar zou ik niet van uit gaan, als er wat aan gaat mankeren of ze vinden haar niet geschikt dan is het dubbel verdrietig natuurlijk.. Als ze eerst op proef komt is dat wel fijn, maar wil de eigenaar dat?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:09

Volgens mij heb je al een beslissing gemaakt ;) Daar kunnen wij weinig tegen in brengen. Dus, je gaat haar kopen en stalt haar daar. Best een goed alternatief, maar het is inderdaad met die beginners die dan elke dag op d'r rug klimmen niet slim...Maarik denk dat het toch uiteindelijk beter is dan hoe ze nu leeft :j

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:09

marise83 schreef:
Daar zou ik niet van uit gaan, als er wat aan gaat mankeren of ze vinden haar niet geschikt dan is het dubbel verdrietig natuurlijk.. Als ze eerst op proef komt is dat wel fijn, maar wil de eigenaar dat?

Daarom moet ik eerst nog contact opnemen met de manegen enz..
Wat bedoel je met wat aan mankeren? Dat die ziek word?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:09

xmarlies96 schreef:
bromfiets schreef:

Manege onstwedde betaald mee met veearts, hoefsmid & tandarts.

Dat klinkt heel mooi, maar vraag het eerst maar eens goed na. Een koliekoperatie met onverwachte complicaties kan al gauw zo'n 10.000 euro kosten. Daar gaat de manege echt niet (veel) aan meebetalen ben ik bang! Ik vind het ook heel goed van je dat je over het welzijn van je pony nadenkt, maar als ik jou was zou ik niet alleen daarvoor de pony kopen. Ze kan ergens anders ook prima terecht komen hoor! :)
Wat het belangrijkste hierin is is dat je ouders er helemaal achter staan, zodat die ook goed weten waar ze aan beginnen. Juist omdat het geen paardenmensen zijn, kunnen ze zich nog wel eens verkijken op de totale kosten van een paard...Zorg dat je je ouders ook meeneemt als je echt wat besloten hebt!

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:11

Dus daarom moet ik er ook nog heel goed over nadenken. Maar een koliekoperatie van €10000 klopt dat wel?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:14

Met complicaties, een weekje verzorging en stalling op de kliniek, checks door de veearts...zou zo maar kunnen hoor! Ik wil je natuurlijk niet bang maken, maar vraag wel even heel goed na wat er precies allemaal meebetaald wordt door de manege en tot welk bedrag.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:14

Ja dat wil ik ook nog weten, ik moet nog even een mailtje sturen. Vraag ik nog wat dingen over de lessen & hoeveel ze meebetalen idd.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:16

Met mankeren bedoel ik idd, kreupelheid, mss regelmatig koliek en wat ze allemaal nog kunnen krijgen. Een manege steekt nu eenmaal niet veel geld omdat ze vaak goedkoper uit zijn door een nieuwe pony aan te schaffen.. Maar eerst eens een goed gesprek hebben met de manege om alles duidelijk te hebben is een goed idee :)