Help mij van die smerige box af!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PatriciaV

Help mij van die smerige box af!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 18:59

Hey allemaal,

ik ben radeloos wat betreft de box van mijn paard.

Eerst stond hij op stro en moest ik elke dag bijna de hele box leeg halen want alles was smerig. (oppotten heb ik met stro niet geprobeert)
Nu wil de stal eigenaresse kijken wat bij de meeste paarden een schonere box oplevert en wat ook goedkoper is dan stro.
Vandaar dat we nu over waren gegaan op gehakseld stro, wekte ook niet bij mijn paard! Dus heb ik heel snel een paar balen vlas gehaald.
Dit vlas leek eerst veel beter, ik pot het op (poging tot). Maar nu na zo'n 3 weken? is mijn box nog steeds nat terwijl er toch een laag van zo'n 15 cm in ligt. Ondertussen heeft mijn paard ook nog eens rotstraal gekregen :(

Er speelt ook steeds de vraag in me hoofd of het misschien zou schelen als hij in een grotere box staat. Hij staat nu in ong 3x3 en er is mogelijkheid tot ongeveer 4x4 maar dat kost wel weer €45 extra in de maand. Ik ben wel bereid dit een maand bijv. aan te kijken maar van de meeste hoor ik dat het waarschijnlijk tot niks uit zal maken. Als ik volgende maand nog geen oplossing heb zal ik die grotere box toch maar eens uitproberen.

Hebben jullie tips wat ik het beste kan gebruiken als bodembedekking en misschien matten of iets dergelijks op de bodem leggen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:00

Bij vlas moet je wel de natte plekken eruit halen en schoon vlas toevoegen.
Dus alleen droog toevoegen gaat niet helpen.
De onderlaag moet wat nattig zijn, maar verder is het toch aan te raden dat de bovenlaag droog en schoon is.

Anoniem

Re: Help mij van die smerige box af!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:04

15 cm is voor vlas nog maar een beginlaagje. En inderdaad de natte plekken er uit halen, net als de keutels.
Wat ik ook altijd doe als ik de stallen net helemaal geleegd heb en dus helemaal opnieuw begin met oppotten, is als er geen zichtbaar natte plekken zijn, toch de gehele vlas met elkaar mengen. Wellicht zit er dan wel een kleurtje aan, maar droog is het zekers! Werkt bij mij erg goed om een goede bodem te krijgen. Als er wel zichtbaar natte plekken zijn haal ik die er uit, en meng ik het overige over de gehele stal. Alleen de eerste paar dagen/ kleine week is dit nodig daarna is het alleen nog maar randjes naar binnen gooien en natte plekken en drollen er uit. Ik vind het ideaal.

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 19:06

Cassidy schreef:
Bij vlas moet je wel de natte plekken eruit halen en schoon vlas toevoegen.
Dus alleen droog toevoegen gaat niet helpen.
De onderlaag moet wat nattig zijn, maar verder is het toch aan te raden dat de bovenlaag droog en schoon is.

Ja maar we krijgen nu 1 baal vlas per week en als je meer nodig hebt moet je dat bij kopen. Nu heb ik al geprobeert om elke dag een beetje schoon erop te gooien (eerst mesten natuurlijk en dan het schoonste alvast naar het midden. Daarna heb ik geprobeert om bijv. om de dag of paar dagen wat meer schoon erop te gooien, of in 1x een hele baal. Maar het maakt allemaal niks uit. Nu heb ga ik zaterdag proberen hoe het eruit komt te zien als ik nu nog eens 2,5 baal erin gooi maar heb geen vertrouwen erin.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:08

Mijn paardje maakt ook een aardig zooitje van haar stal.. Ik gooi er gewoon niet een heel dik pak stro in, en mest het iedere dag helemaal uit. (laat schoon stro natuurlijk liggen)
Ik weet in welke hoeken ze niet plast en poept, daar leg ik wat meer stro om te knabbelen. Hoeken waar ze meer doet leg ik wat minder.
Heb meestal 3 kwart vieze kruiwagen om eruit te halen (per dag)
Mijn paard was op vlas en stro veel viezer.
Oja, wat bij mij goed werkt is de stal even 'open' leggen voor je gaat opstrooien. Als de vloer droog is, wordt je stro niet gelijk weer nat van onderaf.
Succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:09

Is je stal ook echt nat? Of alleen gekleurd?
Mijn ruin heeft ook echt een rampstal, de shet en 3 jarige hebben vaste poepplekken waar dus ook geen strooisel ligt, maar mn haflinger krijgt elk hoekje van zn stal smerig. Hij verstopt zn drollen ook, maar bij hem is het vlas meer gekleurd dan echt nat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:10

Mijn ervaring van dik 40 jaar paarden is..een vies paard, blijft een vies paard!
Of je nu vlas, stro, hele grote of kleine box gebruikt, maakt niets uit!
Alles al uitgeprobeerd! Sorry meid, geef je weinig kans op een schone stal!

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:11

Maan haar stal is echt kledder nat!! (vooral in het midden)
Daarbij ligt ze heel veel snachts, dus alle drollen zitten helemaal door haar stro heen geplet :)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:12

ik heb ook een zwijn op vlas.
Beginnen met vier pakken. Ik haal dagelijks de mest eruit (en dat is een hele zoektocht :+ )
natte plekken laat ik liggen dan krijg je eerder een soort stevige onderlaag.
Glad harken en na een paar weken begin ik met om de dag een half pak bij te strooien. Het is de kunst om zolang op te potten dat je een goede onderlaag krijgt. Dus niet TE snel alles er weer uit. Ik heb net gister leeggehaald en het lag er een half jaar in, nu moest het ECHT.
belangrijk is dat je niet te zuinig begint

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:18

Ik gebruikte altijd poederzaagsel wat ze voor de koeien gebruiken,neemt veel meer vocht op,wel met een dikke laag beginnen,elke week 1 baal erbij,en het natte pas weghalen als het rood kleurt,dagelijks de mestballen eruit halen,deed ik met een rubberen huishoudhandschoen.had een erg smerig paard,nu geen last meer

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:18

een grotere stal zal wel helpen denk ik.
Ken een paard die eerst in een merriebox stond (die groter is omdat er merries en veulens stonden) en die is verhuisd, naar een kleinere stal, 3.5/3.5 en die is nu heel vies. terwijl zijn stal eerst prima bij te houden was.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:19

wij hebben matten liggen op een dikke laag zand.
1 van onze paarden staat op vlas, ik kom met 1 pak/week toe.
Dagelijks haal ik de mestballen eruit en de natte plek als het echt verzadigd is.
Nog nooit problemen gehad met de hoeven, de onze staan alleen 's nachts binnen.
Hoeveel uren staat jouw paardje binnen?

Het is inderdaad zo dat je echt vuile paarden ertussen hebt en dan wordt het moeilijker.
En zonder matten moet je inderdaad beginnen met een flinke basis zoals shera zegt

De matten hebben wel veel voordelen vind ik

NaatSaloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:21

Ik gebruik het zelf niet maar mischien toch matten?

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 19:47

Shanna schreef:
Is je stal ook echt nat? Of alleen gekleurd?
Mijn ruin heeft ook echt een rampstal, de shet en 3 jarige hebben vaste poepplekken waar dus ook geen strooisel ligt, maar mn haflinger krijgt elk hoekje van zn stal smerig. Hij verstopt zn drollen ook, maar bij hem is het vlas meer gekleurd dan echt nat.

De stal is echt donkerbruin, dus geen lichte stukjes er meer tussen. Alleen een heel klein beetje van de randjes is nog schoon.
Ik haal elke dag de drollen eruit en trek het weer recht.

Hij staat minstens 2 uur per dag buiten en zodra het mooi weer is of goed heeft gevroren mogen ze het land op en blijven ze langer buiten.
Dus ja ik snap wel dat ie zijn behoeftes kwijt moet. Toen hij op stro stond liep hij 1 rondje door de box en lag alle stro op een hoop achterin. Vervolgens vesrstopte hij tussen/onder dat schone stro zijn behoeftes.

Ik denkd at ik mijn paard vanaf zaterdag in een grote box zet en dan de drollen én natte plekken er steeds uit ga halen en dan kijken hoe het gaat.

Ik heb wel gedacht aan rubbere matten, maar ik krijg het idee dat die wel vocht opnemen maar zodra het paard erop staat of gaat liggen het er weer uit komt en alles toch nog nat word.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:50

mijn (vorige) stal stond ik ook op vlas... begon met 3 balen... iedere dag alles om gooien en alle plekken en drollen er uit... dan op maandag en woesdag een half pak er bij en vrijdags een hele... werkte erg goed! mijn merrie was ook een smeer pijp... vooral omdat ze zeggen dat je het vlas met rust moet laten. mooi niet dus!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:54

Staat je paard buiten?
Hier zijn het ook van die smeerpoetsjes, maar ze staan overdag buiten.
Voor de nacht doen we dan een klein laagje stro erin, dat is na een nacht één vieze prut, maar de volgende dag kunnen ze dan weer lekker de wei op en gaat er gewoon weer schoon stro in de box.

Misschien kun je dat proberen? Grote kans dat je paard ook in de wei poept, dus dat scheelt ook weer, en zo'n klein strolaagje is er in een volle kruiwagen uit te halen! :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:55

Dan is er weinig voordeel aan vlas als het nog steeds zo'n zooitje is!
Hier gaat er 1 baal bij na de natte plekken weggehaald te hebben.
Misschien toch vochtdoorlatende rubber matten overwegen?
En dan klein laagje vlas of stro er over.
Door de matten hoef je ook geen enorm dikke laag te hebben om een zachte bodem te krijgen.

Heb je de mogelijkheid tot een iets aflopende vloer? Dan zou de urine toch weg moeten lopen.
Anders blijft het inderdaad staan en word het een vieze bedoening.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:57

Een baal vlas per week is heel weinig.
Mijn paarden krijgen dagelijks een halve baal vlas in hun stal.
En daar blijven ze redelijk schoon op (zijn alledrie smeerpoetsen)
Dus 7 dagen in de week, halve baal per dag, is 3,5 balen per week.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:02

Hier gaat het met 1 baal vlas per week goed Cassidy.
En dan een keer per week de natte plekken eruit..
Je moet wel een fikse opslag hebben als je 3.5 baal per week gebruikt volgens mij.
Doe dat eens maal 20, kleine pensionstal.. :=

Mijn konijnen heb ik ook even op vlas gehad.
Handig in gebruik maar ik vond dat het eerder begon te stinken als zaagsel.
Niet een optie vond ik in een woonwijk.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 03-03-11 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:02

Moonfish: komt je paard overdag uit zijn box, of staat hij er het grootste gedeelte van de dag in (met name in de winter) ?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:03

Je hebt gelijk, niet aan gedacht! |o
Overdag de hele dag buiten, tenzij het weer écht heel slecht is.

Ik moet zeggen dat ik het wel heel fijn vind werken, zeker als je beperkt bent met je mestopslag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:09

Helaas staat mijn paard, vooral in de wintermaanden, het grootste gedeelte van de dag binnen.
In de zomer hele dagen op het land. Komt voor dat ik in geen weken vlas nodig heb.
Maar in de periodes dat ze op stal staan, heb ik drie, drie-en-een- half baal nodig.
Minder gaat gewoon niet. Vind ik ook niet kunnen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:19

1 baal vlas per week is inderdaad veel te weinig. Ik heb een vrij schoon paard en die heeft ook een half jaar op vlas gestaan met 1 baal per week. Toen heb ik er staltegels onder gelegd. Zijn hakken werden zelfs kaal omdat hij geregeld op de beton stond. Is een combinatie van materialen niets? Staltegels en daarop dan weer een laagje vlas en een plak stro zodat hij wat te knabbelen heeft bijvoorbeeld? In een ruime stal kan een paard ook weer een stuk viezer worden omdat hij meer loopt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:22

Cassidy schreef:
Helaas staat mijn paard, vooral in de wintermaanden, het grootste gedeelte van de dag binnen.
In de zomer hele dagen op het land. Komt voor dat ik in geen weken vlas nodig heb.
Maar in de periodes dat ze op stal staan, heb ik drie, drie-en-een- half baal nodig.
Minder gaat gewoon niet. Vind ik ook niet kunnen.

Mij hoor je er niet over.
Deze staan aan huis de hele dag in de paddock. Nog randstad ook. :)
Ik zou hier ook geen pensionstal weten waar ze uberhaupt buiten gezet worden voor je.. :n

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:23

Andere buurpaarden kan ook schelen, hoeveelheid licht in de stal.
En je bent pas 3 weken bezig, voor een beetje vlas stal moet je meer tijd uittrekken.

Als je graag wilt weten hoe een vlasstal werkt en info erover, er loopt hier nu een topic over, even zoeken