2 paarden aan huis,1 gaat uit rijden; wat doet achterblijver

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

i_s

2 paarden aan huis,1 gaat uit rijden; wat doet achterblijver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 15:17

Hallo,

Binnenkort gaan wij verhuizen. Mijn eigen paard gaat dan aan huis komen. Een paard hoort niet alleen dus ik ga er 1 bij zoeken. Het zal voorkomen dat 1 van de 2 mee wordt genomen voor een buitenrit en er dus 1 alleen achterblijft. De achterblijver kan het paard dat op buitenrit gaat dan niet meer zien en ook geen andere paarden. Tot op heden heb ik op pensionstallen gestaan maar zelfs daar - met nog meerdere paarden op afsand in het zicht - zag ik al wel eens dat er achterblijvers waren die al helemaal onrustig werden (hinniken, op en neer draven) als de weidemaat vertrok.

Nu vraag ik me af of er mensen zijn met eenzelfde situatie en wat daar de ervaringen zijn. Is het per paard erg verschillend? Trad er geleidelijk gewenning op? En als er onrust was bij de achterblijver, hoor ik het ook graag of men dat misschien af heeft kunnen leren op een of andere manier. De buren wonen te dichtbij om ze gedurende een uur lang een hinnikend paard aan te laten horen.

Bij voorbaat dank voor ervaringen.

Mungbean

Re: 2 paarden aan huis,1 gaat uit rijden; wat doet achterblijver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:20

Het ene paard kan het niets schelen en de ander komt na 10 jaar nog steeds over het hek.
Kwestie van proberen, als het een probleem is kun je denken aan een kleine pony als gezelschap.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:23

Ik heb een minishetlander aangeschaft toen mijn paard aan huis kwam te staan, als ik ga rijden of weg ga van thuis en ik rijd in de baan dan hoor ik de shet zeker wel roepen :D ga ik echt een dag weg dan is het wel prima, hij gaat niet een dag door met roepen. Mijn paard roept helemaal niet naar zijn maatje, haal ik de shet weg om te longeren dan vindt mijn paard dat niet leuk (wordt wat onrustig) maar met een plak hooi is dat heel snel weer vergeten.
Geen ellende dus hier en wel dikke maatjes.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:29

Dat is heel erg verschillend die van mij staat in een groep van 4 maar als je er daar 1 uithaalt gaat alles ook roepen en op en neer rennen, dat is altijd al zo geweest ongeveer 10 jaar dus echt wennen doet het niet. Na verloop van tijd wordt het wel minder als het paard langer weg blijft. Maar als ze hem dan weer terug horen komen dan beginnen ze weer.
Mijn paard zou ik niet alleen op de wei achter durven laten. Gegarandeerd dat ze ofwel eruit komt of zich in de nesten werkt.
Als je een ander paard zoekt kun je natuurlijk aan de eigenaar vragen hoe die daar op reageert maar goed dat kan ook altijd nog veranderen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:50

Als Vel hier weggaat dan wordt Lor helemaal gek. Onrustig langs het hek heen en weer, hinniken etc. Dit is niet af kunnen leren..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:52

Wij hadden er 3 staan. Als ik er 1 mee uit rijden nam ging moeder die achter bleef rustig staan eten terwijl haar dochter als een gek langs de draad stond te schreeuwen en gewoon nat was van het zweet.

Garanties heb je nu eenmaal niet, het ene paard maakt zich er niet druk om en de andere kan het slecht hebben.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:54

Wij zetten de achterblijver in stal met een emmer biks, dan is die wel rustig. Maar ook in de wei is ze wel rustig, eerst een beetje draven en gek doen maar na een tijdje gaat die gewoon staan wachten tot haar vriendinnetje weer terug komt!. Een pony die nu verkocht is maakte wel heel veel herrie.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:13

Het fjordje wat bij ons achterblijft wordt dan altijd even op stal gezet met een dikke plak hooi. Hij hinnikt wat en is even onrustig maar gaat geen rare dingen doen verder.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:16

Ik geef de achterblijver ook altijd voer, zodat er afleiding is.
In het begin was het een drama. Nu gaat het met de ene super, die kan zelfs in de wei blijven als ik met de ander weg ga. Bij het andere paard kan dat niet, die kan slecht alleen zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:18

De ene kan ik buiten laten staan, die roept alleen wat af en toe.
De ander moet ik op stal zetten, want die gaat zo idioot lopen doen dat ze zichzelf wat aandoet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:18

Als je er eentje bij zoekt informeren of het een aanhankelijk paard is of niet. Je hebt er die al na 1 dag samen met een ander paard enorm gaan "hechten" en alles bij elkaar roepen als ze gescheiden worden om op stal te gaan en hebben geen oog meer voor andere paarden. En je hebt er die niet omkijken of hooguit enkele keren roepen en die als er geen reactie komt gewoon met hun dagelijkse bezigheid doorgaan (eten dus)

ikzelf laat indien 1 achterblijver deze binnen met extra hooi en wat wortelen en het er meerdere zijn gewoon samen buiten

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:19

Ik had vroeger 2 pony's, de een gaf er niets om als de ander meeging op buitenrit, terwijl de ander hélemaal gek werd en als een idioot langs het hek op en neer rende, net zolang tot haar maatje weer terug was. Hooi of iets lekkers geven werkte ook niet, daar werd pas van gegeten als de ander weer terug was :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:21

Ik heb 1 keer een paard gehad wat niet alleen kon blijven vanaf toen ben ik het altijd gaan oefenen.

De oudste blijft dus rustig alleen al roept hij wel totdat we uit het zicht zijn.

Met de jaarling oefenen we ook al sinds dat hij paar maanden oud was. Die is nu zover dat als ik met de andere paarden in het zicht blijf hij heel rustig alleen blijft.

Naar mijn idee is het dus wel te oefenen.

Ik laat de achterblijver altijd gewoon buiten

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:25

Tja is met ieder paard anders! Meestal valt het wel te oefenen, zet ze overdag ook eens apart, eerst dat ze elkaar nog wel kunnen zienen, bouw uit naar elkaar neit zien. Zet eerst de een buiten en de ander pas na een tijdje, bouw dat uit. Geef ze wat hooi om iets te doen hebben. Zorg er de eerste keer wel voor dat je met zn 2en bent zodat je ze goed in de gaten kan houden etc.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:32

Bijna ieder paard word wel rustig en kunnen prima alleen zijn na een tijdje.
Bij mij op stal maar 1 die het niet kan, En vrees niet dat die het nog gaat leren..

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:39

Ik heb een haf en een shet thuis staan
De haf laat ik op stal staan als ik met de shet weg gaat ,want laat ik die in de wei blijft hij rennen
Ga ik met de haf weg dan doe of laat ik de shet in de wei anders breekt hij de stal af

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:43

Ik heb 2 paarden aan huis en allebei staan wel eens alleen als de andere weg is. Wij hebben er totaal geen problemen mee, ze kunnen in de wei of in de stal alleen blijven, we doen ook niets speciaals door ze te voeren ofzo. Geen enkel probleem. Maar ze zijn het ook vanaf dag 1 gewend dat scheelt misschien ook.

i_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 16:48

Bij voorbaat dank voor de reacties dusverre. Ik sluit niet uit dat in ieder geval mijn huidige eigen paard totaal onrustig wordt als de ander vertrekt. En het is dus zeer paard gebonden begrijp ik. Of nummer 2 eventueel wel even alleen kan zijn wordt dus een gokje. Ik wil ze onbeperkt ruwvoer geven dus met voeren afleiden is ook al geen optie. En of een nummer 3 (bijvoorbeeld een echt oudje die nooit meer op pad gaat) voldoende is om de boel kalm te houden zou ook een gok zijn als ik het hierboven zo lees. Het "leren" door middel van uitbouwen is dan de enige optie, maar geen succes gegarandeerd.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:55

De achterblijver hinnikt, rent, bokt,... makkelijk. Train je er 2 ipv 1. Nee als Boobs achter blijft flipt hij. Nemen we hem mee en blijft Rosk achter dan hinnikt ie wat en gaat eten.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:59

Ik heb er twee en als er eentje weggaat geef ik de ander wat hooi in de paddock of op stal en dat gaat prima.
De pony interesseert het geen bal of haar maat weggaat :+ Het paard hinnikt wel maar stopt daar vrij snel mee als we uit zicht zijn met de pony.
Het is ook een kwestie van wennen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:01

Als je voordat je weggaat met de andere aan het werk gaan (Longeren, grondwerk) vervolgens met een hoop hooi neerzet, dan heeft de achterblijver negen van de tien keer meer aandacht voor het hooi, of voor de biks dan voor het maatje dat weggaat.

Het helpt helemaal als je iemand hebt die met de achterblijver aan het werk gaat, om zijn aandacht af te leiden.

En als hij op het weiland echt niet te houden is, rest alleen een ding: opsluiten in een box of in een paddock met hoog stevig hekwerk (round pen oid)
Ze gaan gaandeweg leren dat het maatje altijd terugkomt...

i_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 17:13

Goed te lezen trouwens dat er ook wel ervaringen zijn dat de paarden er geen bal om geven dat het maatje vertrekt.

Is het bij diegenen bij wie de achterblijver er een scene van maakt, dat dit uberhaupt een hinnik-graag paard betreft? En dat de achterblijver die er niets om geven, altijd stil zijn? Dat zou enig houvast geven in het zoeken naar een - stil aangelegde - nummer 2.

Dat de achterblijver gaat rennen is ook vervelend, maar vooral voor het paard zelf. Buren hebben daar geen last van. Overigens had ik er nog geen rekening mee gehouden dat er paarden zijn die zo in de stress raken, dat ze over hekken heen gaan proberen te komen. Dat is ook een goed aandachtspunt. Die van mij - type hinnik graag - zie ik wel het op een hinniken gaan zetten maar ik verwacht niet dat die gaat klauteren.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:16

Wij hebben twee paarden, aan huis.
Als er eentje weg gaat, breekt de ander compleet de tent af...

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:18

wij hadden ook eerst 2 paarden, gingen met 1tje weg en de andere werd helemaal overstuur, is een kleine D en sprong over alle draden heen, over een ijzere hek de weg op erachteraan.
sinds dien hebben we er 2minipaardjes bij gekocht, die staan samen in een stal en hoef je ook niet veel aan te doen. vind het wel heel prettig zo blijven ze allemaal rustig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:22

Mijn merrie staat normaal in een groep van 4 ik kan haar echter ten alle tijde van de weide plukken en aan het werk zetten, buiten een keer omkijken reageert ze niet.
Zij zal ook hooguit enkele keren roepen en 5 minuten zenuwachtig draaien als de anderen buiten gaan en zij moet binnen blijven. Ze staan met 4 op een rij... Ik kan haar ook alleen buiten zetten, indien het een kleine weide is of paddock geeft ze geen kick is het een grote weide of "haar vertrouwde" weide dan zal ze enkele malen op en neer lopen en roepen.

eentje uit de groep breekt haar stal af als de andere buitengaan en zij moet binnen blijven (de anderen roepen niet terug), dit gaat gelukkig na een half uur over, maar begint wel vaak terug te roepen als er een ander paard passeert. Alleen buiten gaat, maar loopt eerst enkele minuten zenuwachtig en roepend rond.

Een andere kan perfect alleen op stal staan, roept zelden of nooit, mar kan absoluut niet alleen naar buiten, want loopt zich te pletter...

Dus zoals ik eerder zei je hebt afhankelijke paarden die echt panikeren als je ze alleen laat en je hebt er die vrij "zelfstandig" zijn. Staar je echter niet blind op een paard dat alleen gehouden wordt... deze kunnen achteraf vaak nog het moeilijkst zijn, want hechten zich vaak harder aan het maatje dat ze nooit gehad hebben...