Kersenbomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DaisNBenj

Kersenbomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:30

We hebben 3 weien. De achterste 2 gaan alle bomen om.
In het eerste staan nog kersenbomen. We vragen ons af of dit schadelijk is voor paarden?
Wat denken jullie?
Groetjes!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:34

Kersen zijn niet schadelijk, als je paard er maar niet te veel van eet.
De pitjes kunnen ze gewoon eten of sommige tuffen het zelfs uit. ;)

DaisNBenj

Re: Kersenbomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:38

Ben wel bang ja dat ze er eventueel te veel van zouden eten... Dat heb je niet in de hand natuurlijk.
Hopelijk lusten ze het gwn niet hahaha. In ieder geval, op dit moment zijn we enkel van plan wei 2+3 te gebruiken,
maar dan weet ik het iig!
Groetjes

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:39

Nee dat is waar, ik zou eerst kijken of ze er wel van eten.
Anders kan het natuurlijk helemaal geen kwaad. ;)

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:46

het kersenseizoen is niet zo heel lang (helaas, want ze zijn zooo lekker) dus je kan ze toch gewoon als er kersen aanzitten in de andere weides zetten, in de winter is zo'n extra wei heel handig, en dan is er niets te eten! Behalve de boom zelf, bij sommigen paarden staat die ook gewoon op het menu.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:48

Ja eigelijk is dat wel zo haha. Het is maar een klein wei'tje. Maar goed alle beetjes helpen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:49

Fruitbomen zijn nooit giftig voor paarden dus om een kers hoef je je ook niet druk te maken.
Teveel vruchten zullen ze niet snel eten want kersen zijn erg geliefd bij volgens en wanneer je de boom niet beschermd met een net zullen de meeste vruchten zijn opgegeten voor ze de grond raken.

Ik zou ze mooi laten staan, maak een hekje rond de onderstam zodat ze paarden hem niet kaal eten en je hebt in de zomer mooie zonwering voor je paarden en nog vruchten op de koop toe, wat wil je nog meer?

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:34

Gewoon plukken! ( En naar mij toe sturen!! :P )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:10

Kijk wel uit dat de paarden niet te veel kersen eten wanneer die uit de boom zijn gevallen. Overrijp fruit gaat gisten en dan krijg je aangeschoten paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:20

Een aangeschoten paard...hiks....lijkt me weleens leuk....hiks....om op te rijden....:D

Ik zou me in dat geval eerder zorgen maken om gaskoliek dan of mijn paard wel of niet dronken wordt...:D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:26

Ach, er worden al zo veel paarden met "passoa" gelongeerd... beetje zelfde idee ;)

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:28

Cassidy schreef:
Een aangeschoten paard...hiks....lijkt me weleens leuk....hiks....om op te rijden....:D

_O- _O-
Mijn oude verzorgpony stond ook in de appelboomgaard afgelopen zomer. Heb hem nog nooit dronken of ziek aangetroffen (lijkt me wel hilarisch, een dronken hengst :Y)).

Maar ontopic, voor zover ik weet kan het inderdaad geen kwaad! Sowieso is fruit volgens mij nooit slecht voor paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:32

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:53

HAHAHAHAHAHAHA _O- Oh hilarisch gewoon! Arme beesten, zullen niet weten wat zich overkomt :').
Edit: Het is gewoon herkenbaar, een keer toen ik heel veel op had liep ik net zoals die olifanten etc, ook van links naar rechts ipv rechtuit. _O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:00

Kersen zijn maar klein hoor en die blijven echt niet liggen om te gaan gisten, vogels zijn daar veel te gek op.
Denk dat je paard gelukkig mag zijn als hij er al eens een te pakken krijgt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:07

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 23:07

Komisch topic is dit geworden :P iig bedankt voor alle reacties!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:49

niet alleen afrikaanse dieren hebben last hiervan :D

Poooooor squirrel

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:58

Waar je erg voor moet uitkijken bij fruitbomen is dat het veel wespen aantrekt. Onze buren hebben veel fruitbomen en laten het meeste fruit verotten en dat trekt veel insecten aan.
De spreeuwen zullen je wel helpen om de kersen op te eten ;)

Haf_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:00

Kersenbomen horen tot de prunus soort en volgens mij zijn de bladeren van kersenbomen wel degelijk giftig voor paarden. Vooral als ze gedroogt zijn zoals in de herfst.
Mijn ouders hebben een wei met kersenbomen en om deze reden hebben wij deze wei nooit als een paardenwei gezien.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:03

Kersenbomen is idd geen probleem. Zoals hier al aangegeven zullen de vogels 90% er uit eten voor het op de grond valt. Daarnaast eten lang alle paarden geen kersen.

Wij hadden een pruimenboom. Alleen onze shet was er gek op, die spuugde de pitten keurig uit trouwens.
De andere paarden taalden er niet naar en lieten alles dan ook voor ons en de vogels liggen.

Haf_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:07

Uit een ander bokt topic:

Stukje uit het boekje 'paardenvoeding in de praktijk':

*Prunussoorten brengen veel vruchten voort die door de mens worden gegeten, bijvoorbeeld de perzik, de kers, de abrikoos, de amandel en de pruim.
Prunussoorten bevatten cyaanhoudende glucosiden. Eén van de producten, die ontstaat als enzymen inwerken op deze glucosiden is amygdaline. Deze stof komt ook voor in bittere amandelen. Het meest giftig van alle plantendelen zijn de bladeren, in het bijzonder als deze verwerkt zijn.
Door het eten van delen van de Prunus worden de paarden onrustig, krijgen ze krampen en gaan moeilijk ademhalen. De dood treedt meestal binnen het uur na het eten van prunusplantendelen in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:18

singasong schreef:
Waar je erg voor moet uitkijken bij fruitbomen is dat het veel wespen aantrekt. Onze buren hebben veel fruitbomen en laten het meeste fruit verotten en dat trekt veel insecten aan.
De spreeuwen zullen je wel helpen om de kersen op te eten ;)

Dat heb je vooral bij pruimen erg ja, maar paarden weten dat ook snel genoeg hoor dus ik denk dat dat wel mee zal vallen.
Bij kersen zul je daar echt geen last van hebben, die raken de grond niet eens, laat staan dat ze kunnen gaan rotten.

Bij mijn weten zijn alle fruitbomen ongevaarlijk voor paarden, dus ook blad ed. Notenbomen is een ander verhaal maar daar gaat het hiet niet over.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:33

Haf_Eline schreef:
Uit een ander bokt topic:

Stukje uit het boekje 'paardenvoeding in de praktijk':

*Prunussoorten brengen veel vruchten voort die door de mens worden gegeten, bijvoorbeeld de perzik, de kers, de abrikoos, de amandel en de pruim.
Prunussoorten bevatten cyaanhoudende glucosiden. Eén van de producten, die ontstaat als enzymen inwerken op deze glucosiden is amygdaline. Deze stof komt ook voor in bittere amandelen. Het meest giftig van alle plantendelen zijn de bladeren, in het bijzonder als deze verwerkt zijn.
Door het eten van delen van de Prunus worden de paarden onrustig, krijgen ze krampen en gaan moeilijk ademhalen. De dood treedt meestal binnen het uur na het eten van prunusplantendelen in.

Hoe hoog moet de dosis zijn voor een paard hier aan dood gaat? Kan me niet inbeelden dat dit al gebeurd na een paar blaadjes, maar kan er natuurlijk naast zitten..

Edit:
Annemiek80: Hahaha _O- arm beest, probeert waarschijnlijk weg te vluchten :'). Word al duizelig als ik er naar kijk, zeker dat laatste stukje :P.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:48

Nee dat krijg je idd niet van een paar blaadjes, dan moet hij wel langere tijd staan eten.
Maar zowieso worden bladeren vaak niet gegeten, het is hooguit de stam en takken voor het 'knaageffect' maar daarom is het ook slim gaas rondom de onderstam te maken.
Zolang je maar zorgt dat er voldoende gras op de weide staat zullen ze er niet bij gaan.