Wilgentakken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dominiquesr

Wilgentakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 23:58

Wilgentakken zijn erg goed voor paarden, maar waar haal ik dezen takken vandaan ? Het moeten wel dikke takken zijn, toch ?
Als ik ze dan ik de paddock leg, is dan niet gevaarlijk i.v.m splinters, gevaarlijke stukken ?
Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door dominiquesr op 27-02-11 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:00

Die kan je bijna overal wel krijgen, bij een boertje ofzo. Voor zover ik weet niet gevaarlijk ;)

dominiquesr

Re: Wilgentakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 00:08

Oke, maar ik stond eerst bij een pension stal, en daar hadden ze hele dikken takken. maat als ik dan op google zoek, krijg ik zeg maar van die spriet takjes... kan ik ze ook zelf plukken ? en een kaartje bij de welkoop ophangen, of is dat dom ?:P

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:58

Je kunt ze zelf zo van een knotwilg in de polder afknippen of zagen.
Knotwilgen groeien vaak langs oude boerenweggetjes in de polder.
Als je ziet dat mensen aan het snoeien of zagen zijn bij de wilgen kan je hen ook vragen om wat takken.
Berkentakken met wat blad vinden ze ook heerlijk.(nog even geduld hebben )

Een kaartje ophangen bij de Welkoop vind ik een goed idee van je.

En met sprietjes kunnen ze ook heel zoet zijn, het hoeven echt niet altijd dikke takken te zijn.
Voor splinters hoef je niet bang te zijn mits het hout vers van de boom komt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:51

Polsdikke takken zijn het lekkerst.
Ik zou niet zomaar gaan zagen aan wilgen die in de polder staan.

Wat een goede bron is, zijn de lokale (jeugd-)natuurverenigingen, die organiseren vaak wilgenknotdagen. http://www.ivn.nl/
Wilgenhout is uiteraard niet jaarrond verkrijgbaar - geknnot wordt er óf in het voorjaar, óf in het najaar.

Overigens zit er 'aspirine' in wilgenhout. Dat maakt dat het de naam 'goed' heeft gekregen. Om je paarden dat jaarrond te geven zonder reden is niet logisch.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:56

wilgentakken zijn heel erg goed voor paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid.
Ze vinden de bladeren er van ook heel erg lekker.
De dunne takjes eten ze in het geheel op.
De dikkere takken eten ze de schors vanaf (daar zitten de äspirines in zeg maar)
En de hele dikke takken zijn leuk om mee te spelen als de schors er ook af is.
Het splintert niet, het is zachter hout.
Je kunt het zelf van de bomen breken, het breekt erg makkelijk, kan gewoon met de hand.

Wij hebben vele wilgen bomen dus ik bof weer :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:02

Aspirine werkt naast pijnstillend ook bloedverdunnend, daarom is het goed spul bij paarden die bevangen zijn. Maar om het aan gezonde paarden te geven zonder reden (het is erg slecht voor de maag) zou ik niet doen.

Paarden die geen pijn/ongemak hebben, eten het ook helemaal niet graag.

Eet je paard erg graag aan wilgentakken, dan is er iets niet goed met 'm. Ik zou dan eens gaan kijken waar hij last van heeft, ipv wilg geven.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:04

Ibbel schreef:
Aspirine werkt naast pijnstillend ook bloedverdunnend, daarom is het goed spul bij paarden die bevangen zijn. Maar om het aan gezonde paarden te geven zonder reden (het is erg slecht voor de maag) zou ik niet doen.

Eet je paard erg graag aan wilgentakken, dan is er iets niet goed met 'm. Ik zou dan eens gaan kijken waar hij last van heeft, ipv wilg geven.

Volgens mij is wilg behalve pijnstillend ook gewoon erg lekker.. Paarden hier zijn stront gezond en eten het graag, ken geen paard wat het niet graag eet..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:06

Ibbel schreef:

Mijn vorige merrie was heel erg gevoelig voor bevangenheid, zij was er echt helemaal gek op.
Verder ben ik nog niet 1 paard tegen gekomen die het niet lust.
Maar misschien vinden ze het wel gewoon lekker om ergens op te knabbelen?
Ik zal het ook eens aan mijn nieuwe ruin gaan geven maar bij ons op stal vinden alle paarden het wel interessant.
De hoeveelheid aan aspirine, of de stof daarvan, is natuurlijk maar heel minimaal, kan me niet voorstellen dat daar maag problemen van gaan komen als ik eerlijk moet zijn.
Maar ik heb er ook niet in door geleerd zeg maar

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:10

Wij hebben een treur wilg in de tuin, en die is net gesnoeit :D Dus ik neem ook steeds takken mee naar mn paardjes en die geef ik in de paddock, vinden ze leuk. Maar het is dus niet goed voor de maag?

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:14

wij hebben wilgen bomen rond de boerderij staan en daar zagen we altijd gewoon takken vanaf, ze hoeven niet perse super groot te zijn en de meeste paarden vinden het juist lekker als er aan de grote tak allemaal kleintjes zitten want de kunnen ze dan opeten! ik gooi ook wel eens kleine takjes en blaadjes in haar voerbak dat vind ze ook erg lekker. verder hebben wij er nog nooit ongelukken mee gehad, soms gebruiken de paardjes ze zelf wel eens als hindernis :D

weet dat het indd pijnstillend werkt daarvoor gebruikte wij het eerst ook maar nu die pony is overleden aan kanker gebruiken we het nog steeds maar dan gewoon als speeltje, al onze paarden eten het graag en ze zijn ook gewoon gezond! ik denk dat ze het gewoon lekker vinden om ergens aan te knabbelen (ze staan `s winters in de bak). maar ze lijken het ook gewoon lekker te vinden en ik denk dat het ook gewoon helpt om weerstand etc. op peil te houden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:17

Ik snap jullie echt niet :n Eet je zelf voor je plezier aspirine? Nee? Waarom zou je dat dan je paard geven?
Paarden eten het van nature, ja, als ze er behoefte aan hebben (dus, als ze ergens pijn hebben).

Aspirine is een pijnstiller en bloedverdunner. Een geneesmiddel. Dat geef je alleen met een reden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:22

Ibbel schreef:
Ik snap jullie echt niet :n Eet je zelf voor je plezier aspirine? Nee? Waarom zou je dat dan je paard geven?
Paarden eten het van nature, ja, als ze er behoefte aan hebben (dus, als ze ergens pijn hebben).

Aspirine is een pijnstiller en bloedverdunner. Een geneesmiddel. Dat geef je alleen met een reden.

geneesmiddelen krijg je alleen op recept of van de DA.
De rest is alternatief en dus niet schadelijk voor de gezondheid.
Ik zie hier niet echt een handel voor de DA :')
Een wijntje werkt ook als bloedverdunner, je gaat toch ook niet eerst toestemming vragen aan je HA voor je een wijntje neemt?
En bier????
Ook heel erg goed voor je paard, voor de vitamines, voor de vacht, voor de hoeven ect ect.
Werkt ook bloedverdunnend, word ook niet moeilijk over gedaan.
Is ook gewoon in de winkel zonder recept te verkrijgen.....toch??

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:22

Maar Ibbel, is er dan een andere bomsoort die ze lekker vinden om ze te geven om mee bezig te zijn? Want mijn paardjes staan overdag in de wei, maar daar is natuurlijk in deze tijd van het jaar niet zo heel veel te doen. Dus zat ik ook al langere tijd aan wilgentakken te denken, maar na jouw relaas lijkt me dat idd niet zo'n wijs idee. Maar wat dan wel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:27

alison_belle schreef:

Alternatief en dús niet schadelijk voor de gezondheid? Was dat maar waar.

Salicylzuur, of het nu rechtstreeks uit de wilgenbast komt, of chemisch gemaakt en bewerkt tot het acetylsalicylzuur (aspirine) heet, is een geneesmiddel. En in dit geval OTC bij de drogist te krijgen, niets dokter of DA die het voorschrijft.
En die acetyl-groep wordt aan het salicylzuur geplakt om de bijwerkingen te verminderen, het pure salicylzuur dat uit de wilgenbast komt is in feite giftiger dat de fabrieksaspirine.

Wat is er mis met gewoon hooi of stro voeren om ze bezig te houden? Paarden zijn geen knaagdieren, waarom zou je ze op hout laten knagen? Met een beetje pech vinden je dat ze daarna ook lekker op de staldeur of het hek verder kunnen gaan ook...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:29

Je kunt ook berkentakken geven.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:31

Ik denk dat hier geldt: overdaad schaadt. Af en toe een takje lijkt me helemaal geen kwaad kunnen. Is voor de paarden ook weer eens wat anders, kunnen ze lekker mee "knutselen".
Brandnetels zijn bloedzuiverend wordt gezegd. Mijn paard vindt ze heerlijk. Af en toe een takje brandnetel kan ook geen kwaad.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:32

alison_belle schreef:

Hmm, zou deze beredenering dan ook opgaan voor alle giftige planten, paddo's, wiet, opium etc. etc.....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:37

wuswa schreef:
Je kunt ook berkentakken geven.

Zit ook salicylzuur in.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:37

ik denk, dat als je een boom in de wei hebt staan, zonder bescherming, paarden deze ook zo opvreten. Dan doe je er toch ook niks aan?
Of paarden in het wild/park? die eten toch ook van de bomen?
Ik denk dat ze dit heel goed kunnen inschatten, net als zout aan een zoutblok.

En onze paarden zijn er ook gek op!
Enkele paarden vraten aan de bak, dus die geven we een alternatief in de vorm van wilgenhout.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 11:54

die reacties :=
dus het is best slecht ? of kan ik ze af en toe een takje geven (als ik ze ergens kan krijgen).

maar brandnetels, die moet je gewon afknippen en dan toch laten drogen ? hoe lang ?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:56

Voor de brandnetels trek ik tuinhandschoenen aan, ga een mandje plukken en verdeel dit dan over de paarden. Krijgen ze allemaal een tak of 6. Gewoon vers. Mijn paard vindt ze heeeerlijk.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:10

Ibbel schreef:
Salicylzuur, of het nu rechtstreeks uit de wilgenbast komt, of chemisch gemaakt en bewerkt tot het acetylsalicylzuur (aspirine) heet, is een geneesmiddel. En in dit geval OTC bij de drogist te krijgen, niets dokter of DA die het voorschrijft.
En die acetyl-groep wordt aan het salicylzuur geplakt om de bijwerkingen te verminderen, het pure salicylzuur dat uit de wilgenbast komt is in feite giftiger dat de fabrieksaspirine.

Wat een merkwaardige redenering. Datzelfde salicylzuur zit ook in heel veel groenten (witlof en komkommer bijvoorbeeld). En toch eet ik die gewoon omdat ik het lekker vind, niet omdat ik van alles mankeer.
Mijn paarden/ezels eten al jaren wilgentakken. Om ze iets te doen te geven en omdat ze het lekker vinden.
In de natuur eten paarden ook bladeren en bast als ze de kans krijgen. Alleen hooi en stro (de natuur kent geen stro ;) ) is een uitvinding van de mens.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:25

Gooya schreef:
Voor de brandnetels trek ik tuinhandschoenen aan, ga een mandje plukken en verdeel dit dan over de paarden. Krijgen ze allemaal een tak of 6. Gewoon vers. Mijn paard vindt ze heeeerlijk.

ik heb wel eens gehoord dat het na 1 minuut niet meer prikt, de brandnetel.
ik ga het van de zomer proberen kijken of mijn paardjes het eten, ze plukken het iig niet zelf uit de wei.

en van de wilgentakken, ik prop het niet in zijn mond, hij bepaald zelf of hij het eet of niet als ik het neergooi.
in de natuur eten ze het ook zelf wanneer ze willen, of ze nou ziek zijn of niet.
en ken het kwaad?? . :n .... lijkt me stug.

weet je wat ik slecht vind, en wat veel te veel word gevoerd.
althans ik lees het heel vaak op bokt.
een berg of zelfs onbeperkt wortelen!!!! 8)7
veel te veel suiker zit er in.
af en toe kan geen kwaad maar niet teveel, en al helemaal niet onbeperkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:27

ik denk dat ieder hier zijn eigen mening over wilgentakken heeft.
Moet kunnen dacht ik zo.
het word alleen voor TS wat lastig inschatten met welke mening ze mee moet :j