Rubberen matten in de stal, vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Rubberen matten in de stal, vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 08:45

Hoi!
Ik vraag me af hoe dat precies werkt met rubberen matten op stal. Gebruik je dan geen andere bodembedekking meer? En spuit je het dan dagelijks schoon of zo?
Wat kosten ze?

EarthFocus

Re: Rubberen matten in de stal, vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 08:53

Wij hebben ook rubberen matten in de stal en geen andere bodembedekking.
Je kunt er zaagsel opdoen als je dat nodig vind, om je paardje toch enigzins een zachte ondergrond te geven.

Mijn paardjes lopen 24/7 buiten, en kunnen naar binnen om te schuilen, ze mesten en plassen dus eigenlijk altijd buiten.. Ik spuit ze 4x per jaar schoon en elke dag veeg ik ze uit. Als je paard heel de dag door op stal staat zal ik het inderdaad vaker uitspuiten..

De prijs weet ik niet precies.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:05

Wij hebben in 1 van onze stallen rubber matten liggen, plus voor de helft daaroverheen stro. Werkt prima, ook met uitmesten. Ze doet eigenlijk alles in het stro.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:05

hoe je er mee om moet gaan hangt van het soort rubber matten af en van je ondergrond.
Op een dichte vloer zonder afwatering ga je voor vloeistofdichte rubbermatten. Afhankelijk van de dikte (zachtheid) en of de paarden opgesloten staan of vrij naar buiten op het zand kunnen komen, en natuurlijk je eigen gevoel en inzicht, strooi je wel of niet of deels op.

Staan je paarden er alleen in te schuilen en hebben ze een droge paddock, dan hoeft er geen strooisel in. Plassen ze veel in de stal, dan is het handig in die hoek wel strooisel te leggen zodat dat het vocht opneemt en ervoor zorgt dat het niet zo gaat stinken.

Staan ze 's nachts op stal opgesloten, zou ik minimaal een deel instrooien zodat ze daar kunnen plassen en eventueel zacht en droog kunnen liggen.
Ik heb dat in mijn eigen stal en dan is de helft tot 2/3 ingestrooid en 1/3 is kale matten. bij mijn inloopstal heb ik alleen in 1 hoek strooisel liggen. Dat is hun toilet en wordt daarvoor ook intensief gebruikt. Zeker bij slecht weer! (blijkbaar is droog plassen en poepen erg fijn)

Bij losse vloeistofdichte matten kun je 1 of 2x per jaar de matten en de ondergrond goed schoon spuiten als ze verder netjes vlak liggen.

Bij drainagematten (die laten vocht door zodat het strooisel daarboven droger blijft of je geen strooisel nodig hebt) zou ik het vaker doen, tenzij ze op zandgrond liggen. (dan werkt afspuiten niet zo fijn en kun je beter af en toe de zandbodem verversen en verder vegen)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 19:49

En wat zijn de kosten voor die matten?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:49

drainagematten speciaal voor de paardenstal tussen de €35,- en €50.- per m2.

vloeistofdichte matten tussen de €25,- en €50,- per m2, soms goedkoper bij reststukken of aanbiedingen.
Je hebt ze ook als puzzelstukken en als paardenmatras (opgevuld van binnen waardoor het zachter is.)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 11:33

Mm, dat valt me eigenlijk niet echt tegen! Mijn pony komt op een betonnen vloer te staan, en vind het niet echt ideaal eigenlijk. Ik ga eens even kijken of dit wat is voor ons (in overleg met de baas natuurlijk:-)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:33

Beton zonder afwatering word wel heel snel nat inderdaad. Dan zou het wel fijn zijn als het gros wer onder zou stromen zodat ze wat droog staat.

Ik had bij mijn ouders (nu nog in de boxen daar) ook rubber matten, maar daar zat ook een afwatering af, dus ze waren altijd superdroog. Ik had er wel stro in liggen hoor, dat was voor mijn eigen idee.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:35

Wij hebben ook rubberen matten, bevalt prima.
Er ligt ook hier een laagje stro over, de matten zijn niet extreem nat ;)

Mylou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:41

Wij hebben 1 grote rubber mat voor de helft van de stal en de rest stro en daar doet mijn pony ook eigenlijk alles. ;) Dus het blijft mooi schoon. Overigens ligt de mat voor in de stal. Die mat ligt er omdat mijn pony zijn hoeven te snel afsleten of we konden voor hoefijzers kiezen. ;)

Madeliefjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:54

Let wel op dat rubber poreus is en zal uiteindelijk veel viezigheid ophopen!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:35

Hier zijn de tegels een pak duurder, nl 45euro PER tegel! Dus kom toch op een kostenplaatje van +- 300euro!
Zorg wel voor een afloopje zodat de urine wegkan, regelmatig matten eruit halen en afspuiten (plus aangekoekt spul dat er soms onder blijft liggen) moet je echt doen. En geloof me das een hels karwei, weegt enorm veel en vind het terug leggen van de matten niet echt makkelijk :n
Ik leg altijd een plakje of 3stro in de stal, gewoon extra knabbelmateriaal

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:02

Mijn paarden staan op rubberen matten met daarover heen een flink pak stro. Ik heb vanavond besloten om ze eruit te halen.

Ik mest iedere dag mijn paarden goed uit, schone stro gaat op 1 hoop en de mest en natte plekken gaan eruit. Iedere dag veeg ik mijn stal helemaal schoon. Maar het bleef maar stinken. Gisteren heb ik met een riek is onder die matten gekeken, helemaal wit met schimmel. Er was maar 1 mogelijkheid eruit die dingen, dit kan niet goed zijn zoveel viesigheid en schimmel in stal, ook al ligt het onder de matten.

De bodem is beton.

Ik heb vanavond de matten bij mijn jongste (was het ergst) eruit gehaald. Alles helemaal schoon gemaakt en daarna even laten drogen en nieuwe laag stro eroverheen. Het rook ten eerste een heel stuk frisser. Ik hoop als ik morgenavond ga mesten dat het ook minder stinkt, want dan hou ik ze eruit en haal ik ze bij mijn oudere fries er ook uit. Ik vind rubberen matten dus niks. (denk ik, moet even morgeavond afwachten als ik gemest heb) Om het verschil te kunnen zien.

1 ding weet ik wel zeker de stal is een stuk frisser van mijn jongste paard. Ik ben benieuwd morgenavond als ik ga mesten.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 11:45

Ok, dat klinkt wel als een enorm nadeel.schimmel is absoluut niet gezond!!!
Ik ga er toch nog eens diep over denken dan....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:48

mijn paarden staan zo'n jaar of 5 op matten,en ik vind het ideaal :j

schoonspuiten doen we echt zelden eigenlijk,maar goed mijn stal loopt een beetje scheef,waardoor de pis goed wegloopt...

schimmel heb ik echt nog nooit onder de matten egzien...

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:07

@brendaaa, de bodem in de stal van mijn paarden is voornamelijk beton, en de urine kan dus niet weg, het komt te liggen in een soort kuil en als het teveel is overstroomt het en komt het aan de voorkant van zijn stal eruit. Dit zag ik gisteren dus ook toen ik aankwam, dacht eerst dat ie met zijn waterbak had staan spelen, maar nader onderzoek wees dus uit dat het urine was.

Een van de matten was wit uitgeslagen en onder de matten was het urine wittig, ik vind schimmel not done in een stal, dus daarom heb ik besloten ze eruit te halen.

Ik ken ook hele positieve verhalen. En misschien hebben wij niet de juiste matten of ondergrond in stal, ik weet het niet eerlijk gezegd. Ik ken ook stallen daar staan de paarden alleen op matten, dus geen stro, dat vind ik persoonlijk helemaal niks, maar goed. Ik denk dat het afhankelijk is van je ondergrond e.d. Ik mest altijd erg uitgebreid uit en daarom laat ik die matten eruit, met een flinke laag stro, ik denk dat het geen verschil zal geven, alleen wel minder stank ????ik weet het vanavond als ik bij mijn paarden ben geweest, dan zal ik het verschil merken en zien.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:10

_Nanning_ maar heb je ook een afloop in de stal? Je moet er ook voor zorgen dat je een afloopt hebt op het einde van je stal zodat de urine ook echt wel wegkan natuurlijk. Anders blijft het idd onder de matten zitten met leuke gisting tot gevolg gok ik zo

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:39

Dat is dus een kwestie van elke maand bijv. matten schoonmaken en ook er onder. Ik heb er ook over na gedacht maar het kostenplaatje loopt al snel in de 300 euro en zelfs dan ben je nog aan de goedkope kant. Je kunt goedkoper uit zijn met speeltuin tegels maar daar zou ik mijn paard absoluut niet op hebben willen staan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:47

ik heb sinds kort rubber speeltuintegels in de (inloop) stal. van die grote van 1 bij 1 meter. ik heb een partijtje op marktplaats gekocht. het was veel meer dan ik nodig had, dus voor in de inloop van mijn stal heb ik de rest gelegd.

ik veeg het elke dag schoon. of schoonspuiten nodig is op langer termijn kan ik je nog niet vertellen.

ik ben er tot nu toe heel erg blij mee :j

edit: hier ook nog wat ervaringen:
[VSW] rubber tegels in de stal

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:02

mijn paarden staan ook alleen maar op matten,geen laag eroverheen,zou niet weten waarom eigenlijk...

en speeltuintegels zijn te zwak om een paarden gewicht te houden ,die gaan heel snel stuk,en wil je een paard alleen op matten hebben,moet je de matten nemen van 4 cm dikte...

nieuwprijs matten is meestal zo rond de 300 euro per stal ,2de hands kanje best goed shoppen,en vaak kan je dan voor de helft van de kosten je stal met matten volleggen...

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:45

@titsia, ik sta in pension met mijn paarden en de stallen waren vroeger koeienstallen, welke helemaal verbouwd zijn en het is inderdaad gewoon vlak, waardoor het niet weg kan.

@kimmie261, ik vind het een rot gezicht als ze alleen op matten staan maar dat is mijn mening/ervaring. Ik heb ze ook op vlas gehad ook dat vond ik persoonlijk ook niks. Ben waarschijnlijk gewoon een persoon die stro het prettigst vind, ieder zijn keuze.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:59

ja precies matten zien er ongezellig uit,maar voor een paard maakt het niets uit hoor...die ligt overal wel op,zelfs op zeiknatte weilanden als ze niet anders kunnen...

daarnaast matten zijn isolerend,de vloer is niet zo ijs en ijskoud als met stro..en ik heb het hier gezien aan mijn friesje,vroeger had ik ze gewoon op stro en ze had echt dikke ellebogen van het liggen op de grond,en dan zette ik ze kniehoog in het stro...sinds ik matte heb is dat helemaal verdwenen... :)

daarnaast is het werk besparend ,en mestafval besparend en dat is nu waar wij wonen erg prettig meegenomen :)

maar moet wel zeggen dat ik een stal met goudgeel stro erin zie het wel gezelliger vind uitzien,dat wel ipv die donkere matten :j

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:28

De bodem van onze boxen is ook van beton.
Wij gebruiken geen matten maar gewoon een lekkere dikke laag vlas :)
Absoluut geen last van natte stallen!

In het verleden wel vaak boxen uitgemest van paarden die voorin de box matten hadden liggen.
Onder de matten kwam toch wel rommel en ik weet nog hoe zwaar die matten waren :o

Ik ken mensen met alleen matten in de stal.
Het is goedkoop omdat je geen strooisel hoeft in te kopen en het scheelt op de mesthoop.
Persoonlijk lijkt het mij niets.

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:54

ja dat is het ook meestal he, het staat gezellig, maar bij mij werkt het echt niet. Ik maak me zorgen over het aantal schimmels wat aanwezig is, en de matten verschuiven regelmatig, doordat mijn friesje af en toe een beetje aandacht staat te vragen in zijn box waardoor schimmels er echt goed uit kunnen komen.

Dus nee voor mij geen matten meer. Maar ik snap de andere redenen ook helemaal.....

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:56

Je kan ook een soort tegels leggen van rubber. Elke dag de mest er uit, elke week schoonspuiten heb ik goede ervaringen over gehoord.