Stands, waren die nou verboden of?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Stands, waren die nou verboden of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 14:21

Ik dacht dat je nergens meer stands had, omdat die verboden waren?
Van de week kwam ik op een manege/pensionstal waar de paarden allemaal in stands stonden. De bodem was vies en de paarden stonden er echt ongelukkig bij.
Ik vond het een vreselijk gezicht. :n

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:21

Je mag bij nieuwe stallen geen stands meer zetten. Maar als ze er al stonden mogen ze gewoon blijven. Beetje krom maarja. Met de tijd zullen ze allemaal verdwijnen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:11

bij bestaande stallen is het inderdaad niet verboden. bij een manege hier in het dorp staat meer dan de helft ook nog steeds in stands.

pas zodra deze mangeges sluiten of gaan verbouwen zullen de stands verdwijnen.

Sammyoo

Re: Stands, waren die nou verboden of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:43

Ik vind het ook verschrikkelijk, die paarden en ponies in stands. Het zou van moed getuigen als de sectorraad voor de paarden voor afschaffing gaat in hun nota paardenwelzijn. Maarja, het is een makkelijke en goedkope manier om paarden te stallen. Winst gaat dan toch voor welzijn. Dus wordt er in de nota vooral naar de recreant gewezen in plaats dat de sector de hand in eigen boezem steekt en het over dit soort zaken heeft.

Tsjebbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:34

ik vind de stands ook vreselijk!!

op een manege snap ik het opzich wel scheelt natuurlijk heel veel ruimte!

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:44

bij mijn verzorgpaarden staan ook 2 pony's op stands.
de rest in stallen.
staan alleen in de winter er in (en slecht weer)
anders 24/7 in de wei.

Noa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:47

Sorry, maar stands vind ik toch wel zo onvriendelijk en oneerlijk voor de paarden vind echt dat ze dat helemaal moeten afschaffen

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:48

Nogal een duur grapje voor de maneges die stands hebben, om alles te verbouwen. Kun je ineens nog maar de helft aan stallen kwijt en kun je zowat een heel nieuw pand plaatsen om de rest van de paarden kwijt te kunnen. Begrijpelijke regel dus dat bestaande maneges hun stands mogen houden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:54

smeetjoew schreef:
Nogal een duur grapje voor de maneges die stands hebben, om alles te verbouwen. Kun je ineens nog maar de helft aan stallen kwijt en kun je zowat een heel nieuw pand plaatsen om de rest van de paarden kwijt te kunnen. Begrijpelijke regel dus dat bestaande maneges hun stands mogen houden.

Waarom vindt je dat begrijpelijk? Ik vind persoonlijk dierenwelzijn voor gaan.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:57

Snap ik, maar dat is financieel toch niet te redden voor maneges? Het is geen vetpot hoor. Ofwel: zie wat ik al genoemd heb.

Ken een paar maneges met stands en tjah, ideaal is anders, maar die beesten krijgen genoeg beweging, staan 's nachts op 't land en de boxen zien er altijd netjes uit.

Madeliefjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:59

Stands hebben in mijn optiek meer voordelen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:07

Stands zielig.. tja ik weet het niet.. de meeste mangepony's die in stands gehouden worden staan daar alleen gedurende de periode dat er lessen gegeven worden voor de rest van de dag staan ze buiten op de wei (let op, dit is meestal! zo, natuurlijk zal het overal anders zijn)

Ik denk dat ik dat minder zielig vind dan manegepaarden/ponys die continue in een box van 3x3 staan en alleen uit hun stal komen omdat ze een les mee moeten lopen..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:32

Madeliefjeee schreef:
Stands hebben in mijn optiek meer voordelen.

Noem ze eens op. Ik ken er 2 bedenken. Ruimtebesparing en geld besparing. Dus ben benieuwd naar de rest.
Bedoel ik niet banketstaaf. Ben oprecht benieuwd.

mikado98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:55

Stands zijn echt vervelend.
bij ons op de manege haflinger(breed gebouwd) in een box toen kwam er een pensionpony echt een super klein a welshje en die ging in die box en toen moest die haflinger in een stand.
egt stand zijn verschrikelijk

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:57

Ze zijn niet verboden maar wel degelijk ongewenst. Ieder zichzelf respecterende paardenhouder zou er toch alles aan moeten doen om ze te vervangen voor een redelijke maat box.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:00

ja manege waar ik vroeger stond heeft ook stands
en paarden komen er toch echt alleen uit voor de lessen,
maar wat kan je eraan doen als de manege eigenaar het niet intresseerd ;)

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:03

Op mijn manege staan de pony's ook in stands. Ze komen elke dag een uurtje los en voor de rest lopen ze lessen. Ik vind stands niet ideaal, maar bij ons kunnen de pony's wil snuffelen aan elkaar en dat kun je niet zeggen van de paarden in stallen hier.
Laatst bijgewerkt door MerelxG_R op 26-02-11 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:03

Wat zijn stands?
Een stal waar de paarden achter een touwtje staan ofz?

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:04

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:10

ik heb een pony en die moet eigenlijk het liefst in een stand staan vroeger stond ze daar ook in omdat ze anders de hele dag rondjes draaid in haar box. en er letterlijk een hoefslag in haar box staat. maar als een paard het niet nodig heeft vind ik het onzin.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:12

Waves schreef:
Waarom vindt je dat begrijpelijk? Ik vind persoonlijk dierenwelzijn voor gaan.

Dan kan je net zo goed maneges afschaffen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:14

Isaboy schreef:
ik heb een pony en die moet eigenlijk het liefst in een stand staan vroeger stond ze daar ook in omdat ze anders de hele dag rondjes draaid in haar box. en er letterlijk een hoefslag in haar box staat. maar als een paard het niet nodig heeft vind ik het onzin.

Voor zo'n paard is er ook een andere oplossing dan een stand, lijkt mij dan toch. Paard zal niet voor niets neurotisch zijn.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:14

vroeger op mijn mange was dat ook zo (18 jaar geleden ofzo)

ze werden nieuw gebouwd, breed genoeg met ruimte er achter.. en schoten opzij, de touwen gingen ook mee met bewegig van paard als die ging liggen gingen ze langer tot de knoop maar dat was ruim genoeg.

daarvoor haden ze gewoon gewoon buizen.. die beesten hadden links een buis en rechts een buis.
in die nieuwe buis hadden ze meer de ruimte en minder last van de buurpaard.

tijdens de verbouwing stonden ze los in een hele grote schuur, dat was ook niks.. kwa trapperij en voeren.. en te klein voor zoveel.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:18

echt zo sneu vind ik het altijd! pony van de buuren had bij oude eigenaren op een stand gestaan als veulen en die was zich gaan vervelen en met haar been vast komen te zitten in de ijzeren ketting waarmee ze vast stond! ze had haar been zo verwond dat de voorste strek pees helemaal kapot was! het gaat nu weer goed met haar en ze is een super blij vrolijk jong paard geworden! maar wel met een groot litteken en geen voorste strekpees meer. ik zou mijn pony dus echt nooit op een stand zetten!!!

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:19

Isaboy schreef:

mijn pony deed dat eerst ook maar toen ze 1 stal verder op naast haar beste maatje kwam te staan was het over. misschien kun e dat proberen!!!