welke weide verdeling is het best? voor mijn shetten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roxy_ZharaX

welke weide verdeling is het best? voor mijn shetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 10:14

hallo
ik huur een mega grote weide sinds november voor mijn shetten(ze zijn bijna 2) maar ze lopen op het hele stuk en zo heeft ht gras de tijd niet voor te groeien.
Zouden jullie vragen of dat je de weide op eigenkosten zou verdelen?
ik heb al veel gemeten en nagedacht en ik heb 2opties gemaakt

weide optie 1:
Afbeelding
of
weide optie 2:
Afbeelding

en later zouden we misschien ook nog 2stallen in weide 1 pllaatsen 1gesloten stal voor het materiaal en 1gesloten stal die overdag open blijft en in de winter of als het regent toe kan doen.welke verdeling vinder jullie het best? heb ik iets over het hoofd gezien? dan mag je het zeker ook zeggen.

alvast bedankt :)

Beebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:38

Hallo Roxy,

Dit ziet er weldoordacht uit. Denk er aan dat Shetties van de wind al dik worden en zomaar hoefbevangen kunnen raken. Als je aan stripbegrazing gaat doen, ondervang je dat probleem en heb je controle over hoeveel ze eten, zeker in de periode dat het gras groeit. Je zit dan niet vast aan een vaste omheining, dus in de winter hebben ze weer veel ruimte. Als je dat (stripbegrazing) doet met het perceel verdeeld in 2 weides, kan de ene groeien terwijl de andere wordt opgegeten.
Ik kan niet goed lezen wat je erbij geschreven hebt, misschien heb je stripbegrazing al in je plan verwerkt...
Hoop je een beetje te hebben geholpen.
Succes!
Groet, Beebee

VDB

Re: welke weide verdeling is het best? voor mijn shetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:18

Misschien is het een idee om eerst de gemeente een vergunning te vragen voor het plaatsen van stallen.
Die mag je niet zomaar plaatsen. :-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:18

Ik zou de paddock inderdaad zoals bij optie 2 over de korte zijde maken, maar de weide zou ik in de lengte opsplitsen. Dus dat je vanaf het midden van de paddock de scheiding van beide weides maakt en daar waar de inkeping zit die weide op laat houden (evt. een hek daar over het extra stukje breedte zodat je achterin van weide 2 door naar weide 1 kan)

Op die manier kunnen de pony's altijd in de paddock en als je aan beide kanten van de paddock een doorgang maakt, voor elke wei 1, kun je kiezen welke wei je evt. open zet, en welke wei rust heeft.
Zo hoef je ook nooit door de 1e wei als je weide 2 wilt gebruiken en kun je je paddock open laten staan en daar water geven en eventueel hooi bijvoeren.

17,5 meter breed is voor een shetlander een mooie breedte van een wei, waar ze makkelijk de bocht kunnen halen als ze eens flink gaan rennen. Een lange, smallere wei, nodigt meer uit tot bewegen dan een vierkante wei.

Hoe zit dat met de stal? Waarom heb je die in dat achterste stukje gezet? Of is dat achterste stukje eigenlijk vooraan?
Je kunt je stal beter in de paddock zetten, zodat ze altijd in de stal kunnen schuilen, onafhankelijk in welke wei ze staan en onafhankelijk van hoe slecht het weer is en hoe nat de wei is.

Als die stal er al staat, zou je kunnen overwegen je paddock/rijbak rondom je stal te maken en de weide daarachter laten beginnen op het brede gedeelte en dan ook opsplitsen in de lengte.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 14:12

VDB schreef:
Misschien is het een idee om eerst de gemeente een vergunning te vragen voor het plaatsen van stallen.
Die mag je niet zomaar plaatsen. :-)

ja dat was ik zeker van plan hoor maar de stallen is nog niet voor dit moment

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 14:14

joyce B schreef:
Ik zou de paddock inderdaad zoals bij optie 2 over de korte zijde maken, maar de weide zou ik in de lengte opsplitsen. Dus dat je vanaf het midden van de paddock de scheiding van beide weides maakt en daar waar de inkeping zit die weide op laat houden (evt. een hek daar over het extra stukje breedte zodat je achterin van weide 2 door naar weide 1 kan)

Op die manier kunnen de pony's altijd in de paddock en als je aan beide kanten van de paddock een doorgang maakt, voor elke wei 1, kun je kiezen welke wei je evt. open zet, en welke wei rust heeft.
Zo hoef je ook nooit door de 1e wei als je weide 2 wilt gebruiken en kun je je paddock open laten staan en daar water geven en eventueel hooi bijvoeren.

17,5 meter breed is voor een shetlander een mooie breedte van een wei, waar ze makkelijk de bocht kunnen halen als ze eens flink gaan rennen. Een lange, smallere wei, nodigt meer uit tot bewegen dan een vierkante wei.

Hoe zit dat met de stal? Waarom heb je die in dat achterste stukje gezet? Of is dat achterste stukje eigenlijk vooraan?
Je kunt je stal beter in de paddock zetten, zodat ze altijd in de stal kunnen schuilen, onafhankelijk in welke wei ze staan en onafhankelijk van hoe slecht het weer is en hoe nat de wei is.

Als die stal er al staat, zou je kunnen overwegen je paddock/rijbak rondom je stal te maken en de weide daarachter laten beginnen op het brede gedeelte en dan ook opsplitsen in de lengte.

een stal in de paddock is toch helemaal niet handig als ik er wil in werken?
de foto staat zoals in het beginn het kleine stukje met stal is de voorkant

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 14:16

Beebee schreef:
Hallo Roxy,

Dit ziet er weldoordacht uit. Denk er aan dat Shetties van de wind al dik worden en zomaar hoefbevangen kunnen raken. Als je aan stripbegrazing gaat doen, ondervang je dat probleem en heb je controle over hoeveel ze eten, zeker in de periode dat het gras groeit. Je zit dan niet vast aan een vaste omheining, dus in de winter hebben ze weer veel ruimte. Als je dat (stripbegrazing) doet met het perceel verdeeld in 2 weides, kan de ene groeien terwijl de andere wordt opgegeten.
Ik kan niet goed lezen wat je erbij geschreven hebt, misschien heb je stripbegrazing al in je plan verwerkt...
Hoop je een beetje te hebben geholpen.
Succes!
Groet, Beebee

ja ik was erover aan het nadenkken voor stripbegrazing

ps. vinden jullie het normaal dat ik vraag voor de weide opte spiltsen of vinden jullie dat ongepast?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:11

Ik vind het helemaal niet ongepast hoor dat je om advies vraagt, daar is bokt voor. Het lijkt mij handig om voor de winter een stukje te betegelen, voor de stal, voor het hek en voor de drink/voerplaatsen. Dat vertrappen ze snel.

Aan welke kant is de opening? Je kunt er ook voer kiezen in het smalle gedeelte onderaan op je foto de bak in de lengte te leggen, je hebt dan minder hoeken in het weiland. Weide splitsen is een goed idee, maar stripbegrazing lijkt me handiger omdat ze dan niet in 1x heel veel gras er bij hebben.

Als je een (schuil) stal gaat maken dan is het wel handig om te kijken vanaf welke kant de wind komt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:15

roxy_ZharaX schreef:
joyce B schreef:

een stal in de paddock is toch helemaal niet handig als ik er wil in werken?
de foto staat zoals in het beginn het kleine stukje met stal is de voorkant

voorbeeld hoe wij het hebben gedaan:
Afbeelding
Afbeelding
bij de schuilstal en achterin de paddock doorgangen naar de wei. tegenover het weidehek richting stallen begint de bak en van daaruit weer doorgangen naar de achtergelegen weides.

zo staat de stal en de bestrating toch niet in de weg?
Als de stal er nog niet staat, kun je het gelijk handig indelen.
Staat de stal er al wel, kun je voor de stal misschien een stukje bestraten en achter de stal de paddock/rijbak laten beginnen en die door laten lopen zoveel als je ruimte nodig hebt. dan kun je bijvoorbeeld aan de zijkant naar de rechterwei (waar dat smalle hoekje breder wordt) en aan het eind naar de linkerwei, die is dan misschien wat korter.

Het zijn maar tips...
Stel jezelf eens deze vragen?
Wat heb je aan een stal als die in de wei staat waar de paarden niet kunnen lopen?
Wat heb je aan een paddock/rijbak achteraan als de paarden in de wei bij die stal vooraan lopen?
Hoe kun je het zo indelen dat je er elke dag plezier van hebt en flexibel bent in gebruik, onafhankelijk van het weer en of je ze wel of niet in de wei wilt hebben en op welk stuk...
Hoe kun je het zo indelen dat je zelf makkelijk de paarden kunt verzorgen, zonder door lange stukken modder te moeten met kruiwagens mest, hooi en water?

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 20:59

_Cindy schreef:
Ik vind het helemaal niet ongepast hoor dat je om advies vraagt, daar is bokt voor. Het lijkt mij handig om voor de winter een stukje te betegelen, voor de stal, voor het hek en voor de drink/voerplaatsen. Dat vertrappen ze snel.

Aan welke kant is de opening? Je kunt er ook voer kiezen in het smalle gedeelte onderaan op je foto de bak in de lengte te leggen, je hebt dan minder hoeken in het weiland. Weide splitsen is een goed idee, maar stripbegrazing lijkt me handiger omdat ze dan niet in 1x heel veel gras er bij hebben.

Als je een (schuil) stal gaat maken dan is het wel handig om te kijken vanaf welke kant de wind komt.

nee ik bedoel om dit te vragen aan de verhuurder van de weide

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:52

Heej Astrid :)

Ik zou het een beetje doen zoals optie 1 en dan weide 1 nog eens onderverdelen :j (breedte van paddock doortrekken zegmaar)
Maar als ze in wei 1 zitten, hebben ze dan toch geen stal of hoe zou je dat doen?

groetjes ;)

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:25

lottex schreef:
Heej Astrid :)

Ik zou het een beetje doen zoals optie 1 en dan weide 1 nog eens onderverdelen :j (breedte van paddock doortrekken zegmaar)
Maar als ze in wei 1 zitten, hebben ze dan toch geen stal of hoe zou je dat doen?

groetjes ;)

daar was ik ook over aan het nadenken maar ze gaan alleen op de grote weide(1) als het niet regent of als het warm genoeg is

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:27

vinden jullie het raar om dit te vragen om de weide te verdelen aan de verhuurder?

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:29

kzou da eens vragen (maar persoonlijk, niet aan telefoon ofzo) :)

uiteindelijk heeft hij er geen kosten aan & het is beter voor de 'kwaliteit' van zijn weide dat pony's het niet helemaal kaal eten of gras kapot lopen hé

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:44

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:47

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 22:25

ps=de verhuurder is de hoefsmid van de ponys en heeft zelf thuis ook 4paarden en
een grote weide maar in de winter lopen ze in een paddock dus neit op de weide omdat
anders de weide kapot gaat dus ik denk dat het gaat mogen hopelijk

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 22:26

_Cindy schreef:

de stal staat er al zie naar de foto

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:48

hey, Als het kleine stukje met de stal de voorkant van je weide is (dus waar jij er in komt) zou ik het volgende doen:
in het kleine stukje onderaan je foto: Voor de stal verharden, dan hebben ze altijd een droog plekje. Vlak achter de stal een paddock maken. Dan heb je ongeveer 19,5m op 10 m als paddock/piste.
De rest zou ik dan in de lengte doormidden splitsen zodat vanuit beide weides er toegang tot de paddock en de stallen is.

Nadeel van jou 2 voorstellen is dat te altijd door de ene weide moet als je naar de andere weide wilt. Dus als je bijvoorbeeld water zou aanbieden aan de stal, moet je altijd weide 2 toegankelijk houden (en krijgt deze weide dus geen rust) of moet je ook drinkwater voorzien in de weide 1 (en dus dubbel werk).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:45

Ik ga mee met Joyce B en b485 , vind je eigen ontwerpen totaal niet handig nu :P

Het beste systeem blijft toch dat je een centrale plek hebt waar ze ALTIJD mogen lopen. Ook bij heel erg nat en slecht weer , als ze de wei niet op mogen doordat ze die helemaal vertrappen dan.

Je moet dan dus een stal + bestraat erfje hebben waar ze kunnen lopen.
Daar aan vast dan een zandpaddock of bak , waar ze even lekker kunnen rennen / ontploffen / rollen / slapen.

Dat is dan je uitvalsbasis :)

Vanaf die uitvalsbasis zou je dan weer poorten naar de verschillende stukken wei moeten hebben , zodat je ze behalve stal + erf + paddock , ook 1 wei op kan laten gaan.

Het mooiste is het als je vanaf je uitvalsbasis dan een pad rond de wei laat lopen , zodat ze op dat pad wat kunnen grazen en rennen , en vanaf dat pad kun je dan weer een toegang maken tot 1 van de weides.

Je kunt dan heel veel kanten op , kunt bij erg slecht weer de paarden dus alleen bij de stal + bestrating + paddock laten lopen. Is de bodem goed , dan geef je ze ook het looppad rond de weitjes erbij.
En een aantal uren per dag zet je dan 1 van de weides open waar ze lekker kunnen eten. Die doe je dan weer dicht als ze hun buikjes rond gegeten hebben , dan worden ze niet te vet :)

Maar ze kunnen dan nog wel op het pad rond de wei scharrelen en rennen , ideaal hoor :j

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:39

kheb een keer een ontwerp proberen te tekenen met paint,
jmoet maar zeggen wat je ervan vindt ;)

Afbeelding

EDIT :

pmarena schreef:
Het beste systeem blijft toch dat je een centrale plek hebt waar ze ALTIJD mogen lopen. Ook bij heel erg nat en slecht weer , als ze de wei niet op mogen doordat ze die helemaal vertrappen dan.

Daar aan vast dan een zandpaddock of bak , waar ze even lekker kunnen rennen / ontploffen / rollen / slapen.

Vanaf die uitvalsbasis zou je dan weer poorten naar de verschillende stukken wei moeten hebben , zodat je ze behalve stal + erf + paddock , ook 1 wei op kan laten gaan.

Haha, lees nu nog maar dit bericht, vind dat mijn bericht er wel een beetje op lijkt :j
denk dat het beter is dat ze altijd in Wei 1 kunnen (met stal en beton) + paddock
vanuit de paddock zijn er dan 2 poorten die open kunnen naar keuze, zodat de pony's in Wei 2 of 3 kunnen

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 21:13

b485 schreef:
hey, Als het kleine stukje met de stal de voorkant van je weide is (dus waar jij er in komt) zou ik het volgende doen:
in het kleine stukje onderaan je foto: Voor de stal verharden, dan hebben ze altijd een droog plekje. Vlak achter de stal een paddock maken. Dan heb je ongeveer 19,5m op 10 m als paddock/piste.
De rest zou ik dan in de lengte doormidden splitsen zodat vanuit beide weides er toegang tot de paddock en de stallen is.

Nadeel van jou 2 voorstellen is dat te altijd door de ene weide moet als je naar de andere weide wilt. Dus als je bijvoorbeeld water zou aanbieden aan de stal, moet je altijd weide 2 toegankelijk houden (en krijgt deze weide dus geen rust) of moet je ook drinkwater voorzien in de weide 1 (en dus dubbel werk).

maar ik wil in de paddock gaan werken longeren en dergelijke en springen en met 19/10m is dit echt een slechte afmeting

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 21:14

lottex schreef:
kheb een keer een ontwerp proberen te tekenen met paint,
jmoet maar zeggen wat je ervan vindt ;)

Afbeelding

EDIT :

pmarena schreef:

Haha, lees nu nog maar dit bericht, vind dat mijn bericht er wel een beetje op lijkt :j
denk dat het beter is dat ze altijd in Wei 1 kunnen (met stal en beton) + paddock
vanuit de paddock zijn er dan 2 poorten die open kunnen naar keuze, zodat de pony's in Wei 2 of 3 kunnen

maar het probleem is dat dit een huurweide is dus ik denk niet dat ik zomaar beton of nieuwe stallen zal mogen plaatsen

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:23

ja dat weet ik, maar voor de rest van de weide moet je toch niets bijbouwen?
(enkel omheining) :)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:24

Ik zou ook stal + paddock vooraan op het perceel maken, en de rest in de lengte in 2e delen. Hierdoor kun je water en voer gemakkelijk aanbieden. Bij mooi weer is het niet zo erg om met je emmertjes naar achter te lopen, maar bij regen, sneeuw etc. wordt dit wat minder.

Ook als je wellicht in de toekomst je pony's een keer uit elkaar moet houden is het makkelijk als beide stukken apart bereikbaar zijn, en je niet door wei 1 naar wei 2 moet.