Kosten p/m voor paard bij ons?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AnneJa

Kosten p/m voor paard bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:31

Even een vraagje, Kon zo gauw niet een onderwerp vinden wat erop lijkt...
Wij wonen op een boerderij, en we krijgen waarschijnlijk binnenkort ook een pony/paard, maar mijn tante wil al heel lang een paard, ze heeft er ook al een op het oog, en het liefst wil ze em bij ons stallen. Ze wil er €130 per maand voor betalen. Is €130 euro dan een redelijke prijs? Of is dat te goedkoop, want we moeten dan ook een stalling maken,(in de oude koeienstal is daar wel plek voor) maar dat kost wel extra veel geld...
We zouden het paard op de wei zetten en voeren denk ik, voor de rest hebben we het er nog niet over gehad.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:33

Het licht er ook aan waar je woont, en wat ze zelf moet betalen en wat jullie betalen. En wat ze zelf doet voor verzorging en wat niet.

Bv. wat voor een bodem bedekking komt in de stal, wat zijn de hooi en strooi prijzen, moet ze zelf mesten en voeren, of doen jullie dat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:34

Ligt aan de faciliteiten die je hebt, hoe de stallen zijn, hoe de weide's zijn, of je een rijbak hebt, of het incl voer en strooisel is, hoeveel het paard binnen of buiten komt te staan, of ze zelf moet mesten of jullie dat doen enz.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:34

Idd,
misschien even een berekening maken qua voer, (biks, hooi, stro is behoorlijk duur),
daarnaast misschien ook kijken hoeveel tijd je eraan kwijt bent met buiten/binnenzetten ed

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:36

Dan is mijn eerste vraag...waar woon je? In deze regio is 130 euro echt een schijntje, ook op de zelf verzorging stallen. Dan zou ik als ze dat zo graag wil, haar in elk geval mee laten betalen voor haar eigen box die nog moet worden neer gezet.
Stel die kost 400 euro en jullie betalen dat, dan staat ze de eerste maanden al voor niets natuurlijk!

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:36

We wonen in Gelderland, en ik denk dat ze dierenartskosten en de hoefsmid e/d zelf moet betalen, en misschien haal ik dagelijks de drollen eruit, zodat ze zelf niet persé elke dag hoeft te komen.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:37

ik ga verhuizen en ga ook 130 betalen...
-Buiten bak met polyvlokken
- 4x4 stal
- stro
- hooi
- buiten zetten in de ochtend en eind van de middag weer binnen.

excl bix enz
vind het een mooie prijs :)
maja is inderdaad ee beetje per regio verschillend

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:37

idd wat verwacht ze dat jullie doen, gewoon stalling bieden of ook dagelijks mesten, binnen en buiten zetten, moeten jullie ook voor hooi en krachtvoer zorgen...
zijn jullie van plan iets te voorzien zodat er een wasplaats met stromend (warm) water is en iets wat kan doorgaan voor een rijbak al dan niet verlicht...
dat speelt ook een grote rol

AnneJa

Re: Kosten p/m voor paard bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:39

We hebben geen rijbak, die komt er waarschijnlijk niet, maar er is wel gelegenheid om ze te wassen en er is een manege in de buurt(daar rijdt ze nu ook al) En we zorgen wel voor hooi en krachtvoer

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:41

En die nieuw te bouwen stal?
Wat gaat die kosten? Zou die er ook komen als zij haar paard niet bij jullie zou stallen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:43

ik reken altijd per maand
40 euro voor bodembedekking van de stal (al zal dit het komende jaar waarschijnlijk meer zijn)
30 euro voor hooi (zo goed als onbeperkt, en ook hier zal de prijs stijgen)
40-50 euro krachtvoer (muesli, spelt en grasmix/luzerne)

dus dat is al zo'n 120 euro/maand, daarbij moet nog water en elektriciteit en een vergoeding voor het voeren, binnen en buiten zetten en stal uitmesten.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:45

IK zou inderdaad met haar overleggen dat als zij een aparte stal wil en jullie die speciaal voor haar gaan maken dat ze die dan zelf betaalt.
Verder zal je moeten uitzoeken wat je maandelijks per paard aan stro/hooi/krachtvoer/elektra/water kwijt bent en dat bedrag sowieso aan haar vragen. Als je ook nog elke dag drollen schept en het paard buiten zet doe je daar nog een klein beetje bij voor de moeite. Het hoeft geen winstgevend gebeuren te zijn toch? Zolang je maar quitte draait...
Laatst bijgewerkt door Delaja op 14-02-11 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:48

petitparis schreef:
ik reken altijd per maand
40 euro voor bodembedekking van de stal (al zal dit het komende jaar waarschijnlijk meer zijn)
30 euro voor hooi (zo goed als onbeperkt, en ook hier zal de prijs stijgen)
40-50 euro krachtvoer (muesli, spelt en grasmix/luzerne)

dus dat is al zo'n 120 euro/maand, daarbij moet nog water en elektriciteit en een vergoeding voor het voeren, binnen en buiten zetten en stal uitmesten.

Wat gebruik jij dan voor bodem en hoeveel krachtvoer geef je?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:50

vroeger stro en nu houtkrullen met vlas gemengd. (om te beginnen is het natuurlijk wel duurder)
en ik geef een 2 tot 2.5kg krachtvoer/dag anders valt m'n merrie in, meer hooi krijg ik er toch niet in

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:53

Ga ervan uit dat box achterblijft mocht ze weer vertrekken?Dan vind ik niet dat ze hem hoeft te betalen.
Maar je kan ook een eenvoudige box maken van steenschotten,hardstikke sterk en niet zo heel duur.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 20:44

Ja, ik denk dat de box dan wel achterblijft, maar dat van die steenschotten is wel een goed idee, die ga ik onthouden

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:53

Zoals petit paris het al zegt ben je al makkelijk zo een bedrag bijna kwijt voor alles in de stal te hebben gedaan.
Voer, hooi, stro,...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:57

Als er geen rijbak bij is vindt ik dat een goede prijs. Neem aan dat als jullie een keer weg moeten dat zij het ook over kan nemen die dag of tijdens een vakantie?
Vindt echt niet dat je het duurder moet maken als er voor de rest geen rijbak is. Je kan altijd nog zeggen dat ze brok zelf moet betalen.
Tja de kosten die je moet maken dat zijn er een hoop maar een groot deel zul je toch al moeten maken voor je eigen paard. En er zit voor jezelf ook voordeel aan want zo komt jouw paard niet alleen te staan.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 21:01

Dat mijn 'toekomstige paard' ;) niet alleen komt te staan vind ik inderdaad wel een voordeel!
Verder allemaal heel erg bedankt, weet nou heel wat meer :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:02

tja, het is je tante... ik zou daar altijd rekening mee houden. Als het mijn tante zou zijn tenminste.
Ik zou dan echt het minimum vragen.. dus voer, bodembedekking. Zou als het me tante was het haar wel gunnen.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 21:05

Ja dat klopt, maar ben bang dat mijn vader het nut er niet van in ziet als ik stallen uitmest en voer ed. En we verdienen er helemaal niets extra mee...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:09

Renslover schreef:
Ja dat klopt, maar ben bang dat mijn vader het nut er niet van in ziet als ik stallen uitmest en voer ed. En we verdienen er helemaal niets extra mee...

Maar je zou met je tante ook kunnen afspreken dat jij het bv 4 dagen doet en zij 3 dagen. Weet niet hoeveel je tante werkt en hoever ze van jullie af zit maar ik denk dat het best haalbaar moet zijn dat jullie een beetje om en om doen. Voren en buiten zetten is niet zoveel tijd maar net als uitmesten enzo kun je toch makkelijk samen doen?
Heb je het daar met je tante al weleens over gehad? Misschien wel handig om te doen zodat jullie beide weten hoe je het gaat doen voordat je echt gaat beginne met de stallen te bouwen.
Met stallen verhuur verdien je zoiezo niet veel aan hoor. De tijd die je er in steekt weegt niet op tegen die 1 á 2 euro per uur.

_Lott_Wanda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:14

ik sta op het moment ook bij familie gestald en ik betaal 100 euro per maand. We mesten alle 4 de stallen samen uit 1 keer in de week. opstrooien en bieten schoonmaken kom ik doen als ik daar tijd voor heb. dit is dus verder geheel inclusief! heb zelf een buitenbakkie met verlichting!! We hebben gewoon samen uitgerekend wat het zou kunne kosten.. ze wilden er niet op verdienen dus hun kwamen zelf met dit bedrag!

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 21:16

@Tigra, Nee dat klopt, er wordt idd niet veel aan verdient... Ik zie nog wel... Weet niet eens of mijn vader het uiteindelijk wil :o
@_Lott_Wanda_, Dat is wel goedkoop of niet? Maar als ze er niet aan verdienen is het wel een redelijke prijs...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:05

erop verdienen hoeft idd niet bij familie, maar echte verbruikskosten mag je vind ik toch wel vragen. Tenslotte kan je nooit voor een deftige prijs je tijd rekenen dat je bezig bent... Dat is al je eigen bijdrage