Hit-actief stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandymeisje

Hit-actief stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 10:34

Wie heeft er ervaring met een hit-actief stal..??
Wat zijn de voor en nadelen ervan..??
En wat betalen jullie ervoor (als jullie er staan, of hebben gestaan)

Sammyoo

Re: Hit-actief stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:12

Wij hebben zelf een hit-actiefstal en zowel de paarden als wij zijn erg tevreden. Ik heb geen ervaring met het hit systeem voor grote groepen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:33

Moderatoropmerking:
Offtopic berichten verwijderd. Graag wel ontopic blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:41

Mijn paard heeft 3 maanden in een HAS gestaan, voor 275 euro per maand.

Voordelen
Het was een erg knappe HAS, met veel ruimte en afwisseling. Paard leerde er ook echt paard te zijn.

Nadelen
Na 3 maanden was mijn paard compleet uitgeblust. Ze was totaal uitgeput, apathisch en zwaar verkouden.
Hoe dit kwam is mij nog niet helemaal duidelijk. Is het omdat de kudde te stresserend was voor haar, is het omdat ze haar luxueus stalleventje miste, is het omdat ze geen krachtvoer meer kreeg... geen idee.

Het hangt van paard tot paard af. Er liepen veel gelukkige paarden rond, maar voor mijn merrie was het niet zo'n geslaagd experiment, helaas!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:06

Het is een goed concept voor plekken waar te weinig ruimte is om een paddock paradise aan te leggen (www.paddockparadijs.nl)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:51

In de meeste betere bewegingsstallen (w.a. de beter Hit-actief stallen) zie je veel dezelfde principes van Paddock Paradise terug (niet in alle, sommige stallen hebben een eenvoudige rechthoekige paddock)
nl verschillende plekken om te eten, drinken, rollen, spelen, lopen, te rusten en te verblijven. Lange loopwegen tussen verschillende plekken om te eten en te drinken (ruwvoer, krachtvoer, water) De creativiteit van de aanleg en indeling van de paddock is "in the creativity of the beholder" Oftewel, maar net wat iemand er van maakt...

Ik persoonlijk vind Paddock Paradise minder geschikt voor grote groepen paarden. Zeker als je dan ook nog een nieuw paard moet integreren. Beide kun je zo groot en zo klein maken als je wilt. Maar meestal geld wel: hoe meer leefruimte hoe beter...

Hit-actief is vaak duurder vanwege de enorme investeringen die gedaan moeten worden ivm geautomatiseerd voeren. De rest van de investeringen is afhankelijk van de eigenaar: verharding, bodemversteviging middels drainerende bodemroosters, matten/opstrooien, etc.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:49

Robin, was het de bedoeling dat je paard geen krachtvoer meer kreeg? In de computer kan je dagelijks controleren wat je paard de dag ervoor gegeten heeft, zowel van het ruwvoer als krachtvoer.

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 10:34

Ik ben er van de week wezen kijken, en ze zijn er nog druk mee bezig met opbouwen. Over 4 weken gaan we weer kijken, kijken hoe het er uit komt te zien enzo.
Prijs weet ik ook al en ik denk dat dat qua voorzieningen een redelijke goede prijs is.

@ Robin, daar waar ik heb gekeken krijgen ze wel gewoon krachtvoer, en inprincipe zou die van mij het niet echt nodig hebben, maar ze krijgt het wel gewoon van me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:38

Sammyoo schreef:
Robin, was het de bedoeling dat je paard geen krachtvoer meer kreeg? In de computer kan je dagelijks controleren wat je paard de dag ervoor gegeten heeft, zowel van het ruwvoer als krachtvoer.

Ja dat was de bedoeling, de paarden daar kregen enkel hooi, kuil en grote grasweiden. Ondanks haar flinke grasbuik vloog ze als een gek op haar bak brokjes toen ze weer in een gewone stal stond :D

@Mandymeisje: een HAS mét krachtvoer is ideaal, toch? :) Hopelijk valt het daar 100% mee als het helemaal af is, want ik vind het wel een leuk concept! Waar ik stond voerden de meeste eigenaars hun paarden overigens wel bij, maar ik had hier de tijd niet voor. Mijn paard is ook al wat ouder, dus na een heel leven op krachtvoer was de overgang naar zonder waarschijnlijk iets te heftig ;)

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 00:16

Robin_S schreef:
Sammyoo schreef:

Ja dat was de bedoeling, de paarden daar kregen enkel hooi, kuil en grote grasweiden. Ondanks haar flinke grasbuik vloog ze als een gek op haar bak brokjes toen ze weer in een gewone stal stond :D

@Mandymeisje: een HAS mét krachtvoer is ideaal, toch? :) Hopelijk valt het daar 100% mee als het helemaal af is, want ik vind het wel een leuk concept! Waar ik stond voerden de meeste eigenaars hun paarden overigens wel bij, maar ik had hier de tijd niet voor. Mijn paard is ook al wat ouder, dus na een heel leven op krachtvoer was de overgang naar zonder waarschijnlijk iets te heftig ;)

@ Robin: Ja is wel ideaal hoor dat ze er ook krachtvoer krijgen :). Die van mij wordt in april 19, en van elk extra dingetje wordt ze al dik haha. Maar idd ideaal dat ze er gewoon krachtvoer krijgen. Als ik er heen ga, krijg ze van mij natuurlijk ook na het werk wat lekkers.. Heeft ze altijd al van mij gehad, en dat blijft er gewoon in :).. Maar goed, over 4 weken gaan we weer kijken, ben benieuwd hoe het er dan uit ziet :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:08

Ik snap ook niet waarom er geen brokken gevoerd worden. De grotere systemen van Hit kunnen wel 4 verschillende soorten brok voeren. Dan kan weer per paard ingesteld worden hoeveel hij van welke brok per dag mag hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:36

Sammyoo, dat kwam door de filosofie die de eigenaren hanteerden: paarden leven in het wild ook niet op brok..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:12

Tja, dan ben je denk ik een beetje doorgeslagen. Jammer dat je nu misschien mede daardoor een slechte ervaring hebt met het Hit-systeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:25

Ach, voor alles moet er een plekje zijn op de wereld hé ;)

En ik heb zeker geen slechte ervaring met het Hit-systeem. Ik bekijk het objectief: voor mijn paard was het niets, maar ik vind het verder een enorm goed concept!

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 23:08

Zo te horen en te lezen is het idd een heel erg goed systeem. Lekker in groepsverband.
Brok of geen brok, maakt mij niets uit, als me paard het er maar d'r zin heeft en goed wordt opgenomen in de groep vindt ik alles best.
Ik wou er eerst heen gaan, maar wegens andere redenen zie ik er toch van af. Maar ik hou het wel in me achterhoofd voor als me paard met pensioen gaat, dan is dit wel het ideale stekkie denk ik :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:53

een vriendin van mij heeft haar paardje op hit-actief gehad (nu met soort van pensioen)
heb haar paardje toen een tijdje gereden maar kan je vertellen dat het heerlijk is hoor
meerdere weides gekoppeld, hard en zacht gedeelte (paddock), overdekt en open
en eventueel 3 stallen ivm eventuele blessures
hooibakken die automatisch open en dichtgaan

wel lachen was, als je je paard ging halen dat vaak de hele kudde mee ging
dus vandaar actief ;)

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:11

Denk dat het afhankelijk is van paard en stal. In mijn omgeving zit er eentje en daar staan ze met zn dertigen in de blub.
's winters een grote modderpoel of ijsplaat, 's zomers één dampende hitte. Menig paard is daar er niet op vooruit gegaan.
Maar zullen er ook ongetwijfeld zijn die er mee weglopen.

Ik ben absoluut pro-beweging en pro-vrijheid maar mijn paardjes daar neerzetten zie ik niet zitten.
Denk dat er door de enorme investeringen vaak sprake is van belangenverstrengeling.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:15

op de manege waar ik heb gereden stonden de meeste paarden en pony's in de actiefstal.
ik vind het een mooi concept, maar op die manege was het gewoon een te klein stukkie grond voor te veel paarden en inderdaad, 3 maanden later waren de pony's en paarden het laagst in de rangorde stront mager en vaak ook niet bepaald vrolijk..

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:19

oh op bovenstaande manier ken ik echt niet hoor
als de winter valt dan werden de weiden gedeeltelijk gesloten zodat alles mooi bleef
maar echt zeeeen van ruimte voor kudde van 20

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:27

Ja mijn paard staat in een hitactief ruimte (stal klinkt zo raar) voor foto's kijk op http://www.stalhilverzicht.nl/index.php?actie=fotos&dir=aktiefstal/ dit kost 285 euro per maand.
Maar daar zit dan ook alles in.
Je kan kiezen uit 2 soorten krachtvoer of een combi er van en kunt dit instellen in de computer.
Je kan kiezen hoeveel minuten je paard hooi mag eten en hiernaast is er nog een stroruif voor de knabbel die altijd gevuld is.
Een schuilstal voor zon/regen en ook weidegang.
Wij hebben niet zón traditionele hitactief want deze is over een lang stuk verdeeld (moedigt meer aan tot lopen dan een vierkant stuk)
Je kan op de foto's zien dat we een drink of badder plek hebben en een gewone drinkbak die tot -20 vorstvrij is.
Daarnaast speelgelegenheid met een zandbult en boomstammen, stukken bestraat en stukken zand voor de afwisseling van de hoeven.
En aansluitend 2 wenboxen/blessure boxen met uitloop zodat ze het contact met de groep niet verliezen.
Joey doet het er goed, voordeel.... je paard is lekker altijd buiten en kan zelf kiezen om binnen te staan.
Alles is inclusief, hooi, stro, uitmesten, krachtvoer, zoutblokken, enz.
Paard altijd buiten maar niet altijd op gras (handig voor snelle dikworders zoals ik die bezit) in de winter geen stal frisheid, ik zet mijn paard voor de wagen en hij is altijd rustig, storm of geen storm.
Paard staat in een kudde en toont zijn natuurlijk gedrag en word daar heel gelukkig van.
Waar ik zelf zo gelukkig van word is dat ik geen deur hoef dicht te doen als ik naar huis ga, Joey kan zelf kiezen wat hij doet, eten, spelen, rennen, liggen enz.
Wat mij ook opgevallen is dat hij bijvoorbeeld in de nacht de meeste hooi minuten ophaald dit kan dan op stal weer niet omdat er in de nacht niet gevoerd word.
Wat ook bijzonder is dat er voor het hek van de hitactief ruimte geen paard staat te dringen om er uit te mogen, nee ze hebben het duidelijk naar hun zin.
Voor vragen mag je me pb sturen, of hier in't topic natuurlijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:39

ik vind het een heel mooi concept,jammer dat dat(volgens mij)hier in de buurt niet is!
lijkt me echt super voor mijn pony

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:03

wij gaan ook een hit aktief stal beginnen.
misschien zijn er nog mensen met tips waar we op moeten letten.
we moeten het nog bouwen en inrichten.
dus we kunnen nog alle kanten op.
alles is welkom.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:25

paddy schreef:
alles is welkom.

Zorg dat er geen doorgangen zijn die kleiner zijn dan 6 meter zodat er geen paarden in een hoekje gezet/gedrukt kunnen worden.
Let bij aanleg van waterleiding erop dat het best koud kan worden dus zorg dat dit vorstvrij blijft.
Verdeel de voerstations over het terrein, is meer beweging en minder ophoping van groepen paarden
Let op een goede bodem zodat de paarden elk jaargetijde zich goed kunnen bewegen.
Leg verschillende bodems aan, goed voor de hoeven.
Niet elk soort krachtvoer is geschikt voor de voersilo's, vorst, condens, vastplakken.
Ga kijken bij andere hitactief stallen, je hoeft het wiel geen 2e keer uit te vinden.
Leer van waar zij al tegenaan gelopen zijn.
Bij ons werkte het niet om een deel van de schuilstal te bedekken met stro, het werd eerder een voermoment waarbij er ruzie's ontstonden dus word hier stro gevoerd uit een ruif, niet op 1 moment maar gedurende de hele dag dan is er geen geruzie meer.
Als er paarden in de ruimte gaan met dekens zorg dan wel dat die een heeeeeeeeeeel goede kwaliteit hebben.
Bij onze stal hebben de voerruimtes daken, dit is wel heel prettig, voor paard en persoon die moet bijvullen.
Ik heb ook voerstations gezien zonder dak en dat vond ik een stuk minder.
Let bij het bouwen van de schuilstal erop dat er genoeg uitgangen (of een heeeeeeeeeeeel grote) uitgang is ook weer om het feit dat er dan geen paarden kunnen worden klemgezet.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:11

paddy schreef:
alles is welkom.

hit- aktief moet heel ruimtelijk zijn
verschillende ondergronden, deel zand, deel steen en wei
deels overdekt
en inderdaad de weilanden in lange stroken, beetje doolhofidee zodat ze een stuk moeten lopen om ergens te komen
dus niet 1 grote wei

weet niet waar je vandaan komt, maar in amerongen aan de dijk is een pravhtig voorbeeld

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:08

Paddy, ga je een actiefstal met combistation beginnen voor je eigen paarden, of wordt het een groter, commercieel, iets? Wij hebben onze Hit voor kudde van vier vorig jaar gebouwd, dus we hebben nu wel wat ervaring. Ik woon in het midden van het land, je zou eventueel bij ons kunnen komen kijken.