Zondag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Zondag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 19:41

Bij ons mag je op zondag niet gebruik maken van de bak. Ik ben zelf niet gelovig en ik heb respect voor mensen die dat wel doen, maar ik heb er geen boodschap aan. Ik werk in de zorg, soms is zondag 1 van de dagen dat ik juist even iets in de bak wil doen of even mn paard wil losgooien/grondwerk of lange lijnen met mn shet.

Net ook, mn fjord is al een week niet gereden en ik ging samen met een vriendin lekker naar buiten, maar ik dacht laat ik hem eerst even de gekke 5 minuten in de bak geven en dan gaan we wel.
Ik loop naar de bak toe en besef me, sh*t het is zondag, nou ach die 5 min, jammer dan.

Dus terug op stal zegt stalgenoot, zo dat was kort. Ik zo ja heb hem alleen even losggegooid nu gaan we zadelen. Ze ging me toch tekeer tegen me :oo
HET IS ZONDAG, JE MAG NIET LOSGOOIEN. Andere stalgenoot zei ook dat daar de longeercirkel voor was, ja leuk alleen die is veels te rond en te klein om echt even los te gaan. En dan heb ik het ook over bokken, 4 benen in de lucht, rengalop, uitsloven, noem maar op.

Dus met zo'n _-:( gevoel op weggegaan.
Vaak zeg ik niks of weet ik niet wat te zeggen in zulk soort situaties, maar ik voel me dan echt rot. Verdorie, stalbaas ziet me wel vaker mn shet en mn fjord losgooien en dat is vaak geen probleem. Bak is zwaar en ligt er altijd redelijk goed bij en daar maken die paar rondjes dan ook echt niet uit.

Hoe is dat bij jullie op stal? Wel of niet bakgebruik op zondag?

Yael_Tdh

Re: Zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:01

nou dat vind ik ook belachtelijk hoor

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:04

Wow, dan hadden ze echt de verkeerde aan mij zeg. Als ze om zoiets tegen mij tekeergaan zou ik doodleuk vragen of het dan wél ok is om te verongelukken op zondag omdat ik mijn paard niet even uit zn dak mag laten gaan...

Als je op zondag op die manier rustdag wil hebben, vind ik eerlijk gezegd niet dat je paarden moet houden. Lomp gezegd misschien, maar dieren heb ook op zondag behoefte aan beweging en gekkigheid, en sommige baasjes hebben juist op zondag behoefte aan de broodnodige ontspanning.
Ik heb trouwens ook nog nooit gehoord van een bak waar je op zondag niet mag rijden.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:06

het zou voor mij reden zijn om niet op die stal te gaan staan.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:08

Ik begrijp je, maar als ze het niet willen vanwege hun geloof, heb je je daar gewoon aan te houden.
Als je dan toch wat op zondag wil gaan doen in de bak, moet je toch echt op zoek naar iets anders.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:10

Dit zou voor mij ook reden zijn om per direct een nieuwe stal te zoeken :n sorry hoor maar de bak niet mogen gebruiken op zondag? In welke zin belemmert het hun geloof als jij even je paard in de bak losgooit?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:10

Nou gebruik ik helemaal nooit een bak maar ik snap je punt: toen ik een leuke stalling zocht voor mijn paard werd ik ook gebeld door een stalling in de buurt waarvan ik weet dat je er op zondag niet naar je paard kunt. Stalling was allemaal prima, hartstikke aardige mensen enzo. Maar die zondag was voor mij de reden om mijn paard daar niet neer te zetten. Ik ga helemaal niet iedere zondag naar mijn paard maar dat iemand anders mij vertelt wanneer ik er wel en niet heen kan... nee dank je feestelijk :Y)

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:11

Dat zij hun paarden nou niet loslaten op zondag vanwege hun geloof, prima. Maar dat jij dat dan niet zou mogen, vind ik vreemd....

*Edit: Het is natuurlijk wel zo dat je er al van wist, maar kan me best voorstellen dat het vervelend is := als het je daar voor de rest wel goed bevalt.
Laatst bijgewerkt door Dewii op 13-02-11 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:23

anders zijde.. als je wel gewoon mag komen op zondag is toch wel een plus punt want op veel stallen met geloof mag je op zondag het erf niet eens op..
het zal het punt zijn waar ligt de bak kijken de mensen er zelf op of is het uti het zicht..

jij heb voor die stal gekozen en zal je dus moeten houden aan hun regels of je wil of niet..
maar boos worden om zo iets kleins nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:30

Als ze je netjes van deze regel op de hoogte gesteld hebben vóór je daar in pension ging, dan snap ik eerlijk gezegd je topic niet. Dan heb je je aan hun regels geconformeerd door daar te gaan staan en moet je nu niet zeuren.

Ik zou er echter nooit gaan staan. Zondag = qualitytime voor mij. En dat een ander naar de kerk wil vind ik prima, maar leven en laten leven...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:34

Je wist ervan dus dit is zeuren vindt ik. Je had gewoon een ander pension moeten kiezen. Nu ben jij de enige die het doet de volgende keer gaan andere het doen want zij deed dat ook!
Je hebt ongelijk. Als je je niet aan deze regel wil houden zul je een andere pensionstal moeten zoeken.

Zegt toch genoeg dat je zondag niet in de bak mag. Dus ik snap jouw probleem eigenlijk totaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:44

Ik ken nog wel een paar stallen waar je 1 dag/week niet bij je paard mag, maar da's voor de rust van de paarden. Die dag gaan ze ofwel in het land, ofwel in de paddocks. Enige uitzondering is bij noodgevallen, als je paard bepaalde behandeling krijgt die ook op die dag doorgevoerd moet worden of als je wedstrijd hebt.

Het is die dag geen rustdag voor de eigenaars, die profiteren er dan van om de bak een keer extra netjes te maken, alles wordt massaal uitgemest en ontsmet 1x/maand, er worden herstellingen gedaan... Omdat het ook op een weekdag was, heb ik er nooit problemen mee gehad. Het waren sowieso ook uiterst bekwame mensen waar je je paard echt compleet gerust kon laten.
En ze kregen beweging, al was het dan in het land :)

Het zou inderdaad wat anders zijn als dat op een zondag zou zijn, dan zijn er erg veel mensen die gewoon vrij hebben en inderdaad met hun paard bezig willen zijn. Of als je paard op de rustdag zelfs het land niet in mag, zo zijn er hier ook een paar.

Ik vind het niet onoverkomelijk, als het goed onderbouwt is en niet in het weekend valt.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:46

Ik doe op zondag de stallen bij mijn verzorgpony (aan huis bij iemand) en dan mag ik de bak ook gebruiken. Gelukkig wel op zondag heb ik lekker veel tijd :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:10

Bij ons mag je altijd in de bak (ja, ok midden in de nacht is misschien niet helemaal de bedoeling). Ik zou een andere stal zoeken als ik jou was, want als dit echt om het geloof van die mensen gaat zul je er niets aan kunnen veranderen.
Komen ze wel buiten? Want dan kun je je paard desnoods ook gewoon even door de wei jagen i.p.v. in de bak...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:16

ja hoor je mag alles gebruiken
er worden ook gewoon lessen gegeven
ik vind het echt belachelijk

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:42

Ik vind dit écht belachelijk! _O-
Je betaald tenslotte toch ook voor een piste!
Bij ons op stal mag er wél op zondag gebruik gemaakt worden van de pistes.

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:46

Bij ons is dit dus echt niet.
Kijk respect voor het feit dat zij hun paarden niet losgooien maar dan kunnen ze jou toch eigenlijk niet verbieden om je paarden niet los te gooien of wat extra beweging te geven? Ja technisch gezien kan het allemaal maar ik vindt het een beetje te bedacht allemaal, dat hun het niet willen bepaalt niet dat jij het niet wil.. Of denk ik nu verkeerd :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:48

De DA mag hopelijk wel op de dam komen die dag? Want dan heb je nog mazzel. Die maneges ken ik daar namelijk ook nog. Ik vind het van de zotten dat we onze paarden op zondag niet zouden mogen losgooien. Woon ook op een stukje van de bijbelberg. Bij ons mag je niet aanstootgevend gekleed zijn enzo. Gelukkig woon ik vrij buitenaf en ondervind ik er weinig last van.
Ik weet niet waar je woont? Maar ik heb zat accomodaties gezien. zou voor mij een reden zijn om mijn paard te verhuizen of ze moeten bereid zijn om doordeweeks af en toe je paard even voor je lost te gooien. Die éne die jou de huid heeft volgescholden heeft daar vast en zeker even tijd voor. ;) (Ik noem dat naastenliefde...)
Probleem heb ik verder niet. Wij katholieken gaan gewoon biechten. Dan mag je letterlijk alles. :+ Dus ook rijden in de bak van de vereniging. Iedereen heeft daar een eigen sleutel voor hier.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:51

een STALGENOOT moet haar mond toch houden.. het is niet haar bedrijf.

wat een onzin zeg..9de reden het geloof..) als het op alle dagen mag moet het toch ook op zondag kunnen. tenzij de hele stal dan dicht zou zijn ofzo..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:55

Hmm apart! Ik dacht dat het bij het geloof om rust ging op zondag, nou paardrijden hoort toch ook ontspanning te zijn? Vind ik dus raar , het is geen 'werken' ..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:02

Eén van de tien geboden: Gij zult uw ezel op de 7e dag rust geven (o.i.d.). ;)
Maar ja, als die al 6 dagen rust heeft, dan is ie blij dat ie de 7e dag even de beentjes mag strekken. In de bijbel staat niet expliciet dat dat de zondag is. Dat hebben de christenen er maar van gemaakt. Er was namelijk niemand bij toen god de wereld schiep. Ja. Adam, maar ja, die deed zulke rare dingen, die geloof ik niet op zijn woord. :+ Boek is zowiezo jaren later pas geschreven en je weet hoe dat gaat met verhalen, die worden met de dag mooier.

Zo staat het in de wikipedia...

Citaat:
1.Vereer naast mij geen andere goden.
2. Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast Mij. Voor de schuld van de ouders laat Ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze Mij haten; maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik hun Mijn liefde tot in het duizendste geslacht.
3. Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie Zijn naam misbruikt laat Hij niet vrijuit gaan.
4. Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er in leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.
5. Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Dan wordt u gezegend met een lang leven in het land dat de HEER, uw God, u geven zal.
6. Pleeg geen moord.
7. Pleeg geen overspel.
8. Steel niet.
9. Leg over een ander geen valse getuigenis af.
10. Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’
Bovenstaande tekst is ontleend aan de Nieuwe Bijbelvertaling, © Nederlands Bijbelgenootschap 2004/2007
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 13-02-11 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:04

idefix4 schreef:
Eén van de tien geboden: Gij zult uw ezel op de 7e dag rust geven (o.i.d.). ;)
Maar ja, als die al 6 dagen rust heeft, dan is ie blij dat ie de 7e dag even de beentjes mag strekken. In de bijbel staat niet expliciet dat dat de zondag is. Dat hebben de christenen er maar van gemaakt. Er was namelijk niemand bij toen god de wereld schiep. Ja. Adam, maar ja, die deed zulke rare dingen, die geloof ik niet op zijn woord. :+ Boek is zowiezo jaren later pas geschreven en je weet hoe dat gaat met verhalen, die worden met de dag mooier.

Wel als uw ezel zoals vroeger 6 dagen keihard werkte, wat mensen vroeger ook 6 dagen deden. :Y)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:06

Als je het wist tja dan had je het niet moeten doen. Ik weet niet of de eigenaar het gezien heeft maar misschien handig om ff sorry te zeggen dat je te laat aan dacht dat het zondag was en dat je hem eruit heb gehaald zodra je het doorhad. Je was toch maar 5 minuten bezig.

Persoonlijk zou ik verhuizen ik weet dat hier in de omgeving ook aparte regels zijn van wel en niet mogen komen. 1 mag je op zondag niet komen, hun doen alles. Een ander mag je voor de middag en na ik geloof 20.00 uur niet meer komen, en op zondag alleen de eigenaren. Ook al zijn het leuke lokaties en niet duur ik zou het niet doen. Ik sta nu op zelfverzorg (alleen met 2 pony's) ik hou zeker rekening met de tijden en dat het zondag is. Maar als het lekker weer is ben ik er op zondag ook gerust een paar uur, niet te vroeg niet te laat :P
Als de eignaar het doet om 1 dag even bij te kunnen werken (bak stallen ed) dan zou een door de weekse dag in mijn ogen dus weer ideaal zijn. Je heb het dan toch al druk dus dan een dag niet mogen oke.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:07

Ja, ik heb even zitten googlen. haha. Dat 6 dagen werken hebben we ook al grotendeels afgeschafd hè? Zowiezo is de Sabbat geen zondag... :+

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:08

Ja, op zondag werken mag niet, maar op andere dagen van de week vrouwen lastig vallen, afgunstig zijn en ten koste van een ander geld verdienen mag wel. Ik ken er één die zelfs een speciale dienst heeft in zijn bedrijf. De rest van de week doet ie alles wat god verboden heeft. Alleen moord niet, althans niet bij mensen. :+