Stroomdraad.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Stroomdraad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 16:25

Hallo Bokkers,

Wij gaan van binnenkort het ''oude'' stroomdraad vervangen voor ''nieuw'' stroomdraad. Dit stroomdraad knapt regelmatig uitelkaar. Dit willen wij juist voorkomen en daarom krijgen wij nieuw stroomdraad. Maar een paar vragen:

-Welk stroomdraad is het best (bijv. koort of lint)?
-Wat is verstandig 1 of 2 draden?
-Om de hoeveel meter een paal?
-Wat zijn prijzen van stroomdraad ong.?
-Wat voor merk is het best?

Ik hoop op veel reaties!

Gr.Sjors493
Laatst bijgewerkt door Sjors op 13-02-11 16:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Susyb

Re: Stroomdraat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:26

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten.,. wel zou ik als ik jou was even me post aanpassen want je schrijft stroomdraad ene keer met een d en dan weer met een t ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:28

Ik zou gaan voor lint, is duidelijker zichtbaar, voor de rest zou ik minimaal 2 rijen maken. Prijzen die kun je eventueel opzoeken bij Agradi.
Om de hoeveel meter durf ik niet te zeggen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:33

Hoe dikker de draad, hoe beter het paard het draad ziet. En dunner draad kan scherper zijn als ze er in blijven hangen.
Ik zou de palen om de 2, 5 meter zetten en dan 3 draden.
Wij hebben dit draad om de wei en paddock

http://94.100.121.251/1166100001-116615 ... _zL65.jpeg
Echt super , rekt mee als het paard er in blijft hangen en je kan het draad makkelijker strak krijgen.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 13-02-11 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:35

Wij hadden altijd lint, maar dat gaat inderdaad sneller kapot, ook het duurdere lint.

Nu hebben we draad (deels), drie rijen en om de 4 meter een paal.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:36

Bij breed lint (4 cm) maximaal om elke vijf meter een paal omdat het toch wel windgevoelig is. Isolatoren gebruiken met rubberen bescherming binnenin zodat de draden niet beschadigen en het stroom erop blijft staan. Twee rijen lint boven elkaar en alles goed op spanning vastzetten en strak trekken. Niet bezuinigen uit kwaliteit want dat kost uiteindelijk veel meer. Hier hebben we lint ruim 15 jaar om de weide gehad, is vervangen omdat er een bak werd gemaakt, niet omdat het af was of defect. Gallagher is misschien niet het goedkoopste product maar kwalitatief super, zowel het lint als de isolatoren.

fjordnina

Re: Stroomdraat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:43

Kijk anders ook eens naar permanentkabel. Gallagher verkoopt het onder de naam Equiwire. Zichtbaar, veilig, duurzaam en onderhoudsvriendelijk zegt men. Ik heb het nu om diverse weilanden zien hangen en het lijkt heel geschikt moet ik zeggen. Gallagher kan je er vast meer over vertellen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 16:47

fjordnina schreef:
Kijk anders ook eens naar permanentkabel. Gallagher verkoopt het onder de naam Equiwire. Zichtbaar, veilig, duurzaam en onderhoudsvriendelijk zegt men. Ik heb het nu om diverse weilanden zien hangen en het lijkt heel geschikt moet ik zeggen. Gallagher kan je er vast meer over vertellen.

dit is een soort ijzerdraad, toch?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:48

Het lijkt op het draad wat wij om de wei hebben.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:00

Lint is beter te zien dan draad, gaat ook minder snel kapot. Nadeel is dan weer wel dat het ook minder snel kapot gaat als er een paard doorheen gaat.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:24

Sjors493 schreef:
fjordnina schreef:

dit is een soort ijzerdraad, toch?

Permanentkabel is een draad ommanteld met stroomgeleidend kunststof (wit met 3 zwarte lijnen), speciaal ontwikkeld voor een veilige paardenafrastering.

Wat voor draad het precies is weet ik niet, maar ik weet wel dat een paard er niet in kan blijven hangen. Stel dat ze erdoor gaan, dan kan het niet snijden zoals schrikdraad/lint/koord omdat het glad en rond is. Het draait in principe ook niet om een paardenbeen heen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:21

wij gaan dinsdag nieuw stroomdraad maken. We hadden eerst 1 koort, omdat onze jaarlin er best wel vaak onderdoor gaat, maken we er nu 2. Papa zij dat hier en daar een nieuwe paal moest, dus dat gaan we morgen doen, we draaien dan ook gelijk nieuwe isalotooren erin. Zodat we woensdag gelijk het oude stroomdraad kunnen vervangen voor nieuw.

ssvanvliet

Re: Stroomdraad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:40

ik zal gaan voor lind en dan 2 draden.
ik zal om de 2/3 meter een paal doen.:D

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 23:32

Ik zou kiezen voor Cord.
Heb laatst een rol gekocht van 200 meter en die was ongeveer 40 euro.
Het is goed zichtbaar, sterk en geleidt ook goed. Ik vind het wel mooi spul.

Lint vangt veel wind en is dus nogal bewerkelijk, steeds weer strak trekken..

Wij hebben zelf ook deels ijzerdraad, gaan ze niet door en de paarden kennen de wei, dus ze botsen er ook niet tegenop. Bij veulens heb ik daar wel een breed lint onder hangen, zodat ze het zien. Niet het meest ideale, maar goed om onze wei helemaal van cord te voorzien wordt een duur grapje.

Dat dunnere draad gaat snel kapot en als ze dat door hebben racen ze daar zo doorheen..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 00:10

ik zou een draad pakken, die breekt als ze bijv. vastzitten oid. Palen heb je niet zo veel nodig, als het draad maar strak is.
Lint breekt niet als als je paard vast zit, en klappert als het hard waait.

@ jeskim, een paard is echt niet dom, ze gaan niet door de draad heen omdat ze weten dat die knapt.
Ze krijgen dan alsnog stroom en ik denk dat zo'n draad nog best snijt...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 12:36

_Amigo schreef:
ik zou een draad pakken, die breekt als ze bijv. vastzitten oid. Palen heb je niet zo veel nodig, als het draad maar strak is.

@ jeskim, een paard is echt niet dom, ze gaan niet door de draad heen omdat ze weten dat die knapt.

dat is wel zo! ;)

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:51

lint is het beste zichtbaar maar vangt veel wind, ik zit zelf op de open vlakte en kan iedere paar jaar het lint vervangen(omdat het zo oprekt door de wind dat alle ijzerdraadjes erin afbreken) cord rekt ook op door het gewicht moet je nog een keer na spannen , palen heb ik staan om de 3 tot 3 en halve mtr

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:05

Mijn fjord racet er gewoon doorheen!!

johancoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:22

Het ligt een beetje aan de grootte van je weiland, maar anders is Equisafe van Patura verreweg de beste stroomdraad. Zichtbaar, veilig, stevig en gaat zeer lang mee.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:34

Wij willen ook over op nieuw stroomdraad. We elastische namelijk. Die zijn super wit , en als je paard ertegen aan loopt dan rekt hij nog een stukje mee.
Ohwja , wij hebben er nu ook nog van die stukjes plastic eromheen zodat de paarden het draad ook wat beter zien ( we hebben nu groene draad.. )
De prijzen verschillen heel erg volgens mij , het is wel duur iig.
Wij hebben om de 2,5 m een paaltje gezet.

Succes :D!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:45

Ik zou de dikste soort draad pakken. Lint gaat sneller slap hangen. Op de verpakking staan waardes aangegeven over de hoeveelheid stroom die erdoor kan/komt en het verlies per meter. Vraag hiernaar in de winkel. Het merk zegt niet zoveel, de waardes des te meer. De kwaliteit van het draad moet hoger zijn bij een langere omheining, omdat er minder verlies mag optreden.

Daarnaast zou ik kiezen voor 3 draden, waarbij op de onderste geen stroom staat. Hier komt snel gras e.d. tegenaan, wat het verlies veel groter maakt, en dus de rest van de draad minder effectief.

o0horsey0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:54

Het beste is lint, want bij draad als je het vast maakt en je paard komt erin met zijn benen komt hij erzelf niet uit en bij lint "springt" het los. Als je het tenminste bevestigd met een lintklem. http://www.agradi.nl/productimages/0003867.jpg

Hoeveel draden ligt aan de grootte van je paard. Bij een shetlander zou ik er bijvoorbeeld 3 doen, maar een groot paard is 2 wel genoeg. :) En om de 5 meter een paal.

En de prijs ligt denk ik ook aan watvoor draad je koopt. Als je echt kwaliteit wil zal het wel wat duurder zijn.

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:05

Zelf hebben wij een combinatie :') vooral omdat mijn shetlander er anders onderdoor gaat.
De bovenste is lint dit vind ik zelf het fijnste omdat het niet steeds breekt. Het onderste is draad. Je hebt wel gelijk want dat breekt heel vaak. Vooral als je een ponytje hebt die al te graag naar de andere weide wil ¬¬

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:06

_Amigo schreef:

Ik denk juist dat ze niet dom is, maar goed weet dat ze er op die manier door kan.. Fjorden en sommige andere rassen kunnen vrij lomp zijn en zijn daar niet meteen van onder de indruk.
Ik heb nu breed lint hangen en daar is ze nog niet door gegaan!!

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:59

Wij hebben rondom de bak waar de paarden ook lopen, 3 zwarte banden, met daarvoor boven en onder een klein, dun stroom draadje dat ze er niet op gaan hangen. Erg stevig, kan niet schuren als het paard vast komt. Dit loopt dan in het land over naar 3 dikke witte stroomdraden met paaltjes om de ongeveer 3 meter.