Paard aan huis: Benodigdheden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Paard aan huis: Benodigdheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 17:51

Wij hebben aan huis een stukje grond waar wij nu niks mee doen, er staat een naaldbomenbosje en een paar geiten en kippen op. Nu heb ik mijn ouders zo ver gekregen dat ik een paard aan huis mag gaan houden *\o/* En nu ben ik een inventaris aan het maken van wat ik allemaal nodig heb. Ik heb al een heel lijstje:

Voor de weide en de bak
*Stroomklok
*Lint
*Weidepalen
*Kommetjes
*Handvaten
*Een poort voor de geitenweide, zodat die niet kunnen ontsnappen. Daar zit nu ook een poortje in maar daar past geen paard doorheen.
*Het moet opnieuw ingezaaid worden, het is nu namelijk gazongras. Kunnen we dit zelf of kunnen we dat beter door een loonwerker laten doen?
*Zand voor in de bak, het is droge, hooggelegen zandgrond. Welk zand kan ik dan het beste laten komen? Daarnaast hebben we betonrandjes nodig om ervoor te zorgen dat het zand niet wegspoelt.

Voor de stallen
*2 Zeecontainers van 6 meter (eventueel 1 container van 8 meter zodat de stallen wat groter worden), 1 voor opslag van hooi en stro en tevens moet die gaan fungeren als tuigkamer en 1 om 2 stalletjes van te maken. Daar moeten dan deuren in gemaakt worden en de binnenkant moet betimmerd worden.
*Tegels om een stukje voor de stallen te bestraten
*Aanhangwagen voor de mest
*Nog meer tegels om een paadje achter langs de stallen aan te leggen, zodat we de aanhanger en later de trailer weg kunnen zetten en ook weg kunnen rijden.

Langs de buitenrand van het perceel komt een heras-hek van 1.75 hoog, daar moet ook een stroomdraadje langs gespannen worden, zodat ze niet tegen het hek kunnen gaan schuren/hangen. De binnenomheining wil ik met lint afzetten.

Volgens mij ben ik zo al een heel eind, maar zou graag jullie mening horen en of ik wat vergeten ben....

Ibbel

Re: Paard aan huis: Benodigdheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:06

Beginnen met navragen welke vergunningen je nodig hebt, of je die containers wel mag plaatsen, en of je wel herashekwerk mag plaatsen rondom. Anders kan je de hele zooi weer weghalen als de gemeente moeilijk doet.

Hoe groot is het stuk, en hoeveel paarden moeten er op komen? Minimaal 2 begrijp ik, en dat is ook goed...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 18:12

Vergunningen ben ik idd al mee bezig, maar moet je voor een hek ook een vergunning hebben? Het deel van de geitenwei is al omheind namelijk.

Het stuk is niet zo groot, ik zou het moeten nameten voor de precieze maten. Er is precies ruimte voor een 20 x 40 bak, een 20 x 40 wei en dan de geitenwei nog die in een punt loopt. Maar we kunnen ook vragen of we de weide achter ons kunnen huren. Het is idd de bedoeling dat er twee komen te staan.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:12

zeecontainers worden loeiheet in de zomer, is niet ideaal als stallen. Idd ff de gemeente bellen en vragen, en ik zou als ik jou was ook even de buren polsen, je hebt geen zin in gezeur over vliegen en stankoverlast. Daarnaast heb je dingen nodig als riek, schep, kruiwagen, goede bezem. Heb je mestafvoer al geregeld? Daarnaast is het goed om over de watervoorziening na te denken, emmertjes slepen is erg arbeidsintensief. Voor water op de wei gebruik ik een h2obag waarmee ik in 1 keer zo'n 50 liter kan vervoeren. Is erg handig en niet duur. Daarnaast moet je denken aan hoe je je grond goed gaat houden: hoe groot is het stukje? is het puur uitloop en hebben ze elders nog grasland, of moeten ze er ook van grazen? Je moet rekening houden met verweiden dus.

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel grond het is en hoe groot de paardjes zijn die erop komen, wel echt heel leuk hoor, niks zo heerlijk als paarden aan huis :D

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 18:19

Kijk dat ze zo heet worden heb ik helemaal niet bij stilgestaan :D Toch verder kijken naar een houten stalletje dus.

Er ligt al een waterleiding naartoe voor de geiten, dat is dus al geregeld :)

En wat voor paarden er komen? Ik heb nog geen idee :D Ik wil eerst alles in orde hebben voordat ik naar een paard ga zoeken. Het is wel de bedoeling om er een pensionklantje bij te zoeken, ik heb zelf genoeg aan 1 paard en wil wel dat hij of zij gezelschap heeft. Verder krijg ik in de toekomst het eerste veulen van een van mijn verzorgpaarden, maar die moet nog gemaakt worden :D Ik denk dat ik in de tussentijd 1 van mijn verzorgpaarden leen om hier te zetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:23

Met die afmetingen zou ik toch ernstig overwegen om de ruimte als een paddock-paradise in te delen :j

Een stukje gras van 20 x 40 is zo kaal gegeten en / of kapot gelopen , en om je beestjes nu lange tijd alleen maar in een bak te houden is ook niet echt tof , dat is behoorlijk geestdodend :)

Een schuilgelegenheid / stal met bestrating er omheen , en uitloop naar de bak en een looppad rondom het perceel zou ik dan zelf minimaal voor elkaar willen krijgen + liefst inderdaad nog een stuk wei erbij als dat kan en de beestjes niet al te gevoelig zijn op gras :)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:26

Ik zou goed investeren in de bak/paddock aangezien de weide niet zo groot is en 2 pony's die binnen een maand kaal gegeten hebben. Mijn stukje wei is denk ik 3 x zo groot en ze gaan beperkt op het land anders is het met 2.5 maanden leeg gegeten ondanks lintbegrazing.

Weiland aanleggen is niet een makkelijk iets, je zit met gazongras dat zo kapot gelopen is. Ik zou goed informeren naar wat je moet inzaaien vergeet niet dat sommige zaden pas het jaar erop doorkomen. Horsemaster is er zo 1 wij hebben daar vorig jaar mee doorgezaaid en dit jaar zijn sommige kale plekken pas een beetje gevuld (beginnen nu voorzichtig sprietjes daar te komen)

Ik weet niet op wat voor grond je staat maar,verdiep je ook even in bemesten of kalk gooien. Je gaat een nieuwe grasmat aanleggen hier zit dus even meer werk in. Elk jaar dat de mat ouder is kan het meer hebben. Dus in het begin (later ook wel op kleigrond) bij nat weer direct dieren eraf halen.

Kijk ook even naar een spoeigeval voor water met erg droog weer heb je dit nodig wil je wat gras overhouden. Het allerfijnste is een grondwatervoorziening zodat je kan vrij beregenen (bak en land) en je paardjes afspoelen zonder dat ouders gaan klagen over de waterrekening.

Vergeet je mestvork, hark, kruiwagen, bezem, ragebol en stoffer en blik niet :P

Leuk dieren bij je eigen huis daar droom ik nog steeds van.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 18:32

Het zal idd zo kaalgegeten zijn, daarom willen we ook kijken of we bij kunnen huren. Ik zal eens uitzoeken wat dat paddock-paradise inhoudt.

Als we niet bij kunnen huren krijgen ze natuurlijk onbeperkt hooi, ik ben een groot voorstander van paarden die de hele dag kunnen eten.

BlueStar: Dank je voor de aanvulling :D We zitten hier op zandgrond, vrij hoog dus eigenlijk nooit echt nat. Er is een grondwatervoorziening, die zouden we ook door kunnen trekken richting de wei. En ik heb hulp van de eigenaar van mijn verzorgpaarden. Die heeft altijd koeien gehad en kan ons ook goed adviseren over de grasmat. Ik moet er idd rekening mee houden dat niet elke grassoort zo snel groeit, maar gelukkig zitten we nog niet met een paard dat we ergens kwijt moeten, dus we hebben alle tijd om dat goed in orde te maken :)

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:48

Geld, veel tijd, toezicht op de paarden, goede bodem, tractor..............pff kan nog wel een uurtje doorgaan :D

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 19:51

Geld en tijd komt goed, toezicht is er ook want ik kijk dan uit op de paarden. Goede bodem moet ik nog even achteraan hoe we dat moeten gaan doen.

Trekker is een goeie, hoewel ik een weisleep en zo ook nog wel achter de auto kan hangen. Ik denk niet dat we plaats hebben voor een grote trekker.

Newbee83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:15

Heb je een goed hek? Ook aan de voorkant van je huis?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:50

Van harte gefeliciteerd met dit goede nieuws, Bromfiets! ;)

Voor een rijbak zou ik eerst een bodemdeskundige (klinkt heel duur maar is het niet) laten kijken naar je grond waar je de bak wil hebben.
Deze mensen gaan dan met een hol grondboortje 150cm tot 200cm diep je bodemstructuur bekijken.
Het KAN zijn dat er in je eigen bodem gewoon wit zand aanwezig is wat je zelf kan gebruiken. :j
Dat zou kunnen betekenen dat je grond letterlijk en figuurlijk kan omkieperen/omgooien.
Als je de maten van de bak laat uitgraven (en donkere zand tijdelijk even langs de kant laat leggen) vervolgens het lichte zand OOK opgraven en aan de kant leggen.
Je donkere zand weer terug storten in de bak en daarna je lichte zand als toplaag gebruiken. Minimaal 40 tot 50cm maar mag meer.
Op deze manier heb je dus helemaal geen zand nodig om te kopen. Je gebruikt je eigen grond en hoeft dus ook geen grond of zand te kopen.

Informeer bij meerdere loonwerkers of nog beter; vraag eens bij boeren binnen een straal van 10 kilometer (en ervaring hebben met het soort grond waar jij woont) en je krijgt de mooiste tips te horen.

In mijn profiel zie je mijn bak die 16 jaar geleden ook op bovenstaande wijze is gemaakt. De bak is tot afgelopen zomer 11 jaar lang niet gebruikt.
Ik heb door een hele lieve boer de graslaag eraf laten halen en zo kwam er (na 11 jaar niet te gebruiken) weer prachtig mooi licht zand te voorschijn.

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder zie je de bak in volle glorie en klaar voor gebruik. Al het zand is van eigen bodem. (hoewel ik het "mooier" vindt als ie wat lichter van kleur is)
Afbeelding

Afbeelding

Waar je ook aan zou moeten denken is je voorraden hooi en stro. Hoogstwaarschijnlijk heb je al gehoord dat 2010 een triest en slecht jaar is geweest om te hooien. Een voorraad is altijd fijn! (desnoods in een container als je die ergens op de kop kan tikken)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:03

Hieronder is een bokker die welliswaar een nieuw pand gaat bouwen maar de tips die er gegeven worden zijn misschien ook bruikbaar voor jou.
Een voorbeeld is om je waterleidingen voor te bereiden danwel te bewerken om te voorkomen dat ze kapot vriezen.

[VSW] Tips gezocht; indeling stal

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:54

Kijk ook alvast even waar je je hooi en stro e.d. wil gaan kopen. Kun je ook even kijken hoe veel je van plan bent van te voren te gaan opslaan, en hoe groot de ruimtes moeten zijn. Ik zou ook voor houten stallen gaan, niet voor zeecontainers. Ik dacht overigens dat als je onder een bepaalde hoogte blijft je geen vergunning hoeft te hebben. Maar dat weet ik niet zeker.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 15:21

Dank jullie wel voor de tips weer, ik kan er een hoop uithalen :j

Hooi en stro kan ik via de eigenaar van mijn verzorgpaarden kopen, daarnaast hebben we al een extra adresje waar we nu het hooi voor de geiten halen. Ik zat zelf te denken aan 400 kleine pakjes van allebei, moet alleen wel nog uitmeten of dat in een container past. Weet iemand hier dat?

VDB: dank je voor de tip van de bak, dat zal ik zeker na laten kijken :D

Een goed hek staat er nu nog niet, nu is het schapengaas en prikkeldraad langs de weg en heras-hek om de geitenwei. Het schapengaas + prikkeldraad gaat allemaal weg en daar komt heras-hek voor in de plaats. Daarvoor of ertegen komt stroomlint zodat ze niet tegen het gaas kunnen gaan schuren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:32

Verlichting. In de winter is het vroeg donker en zul je 's avonds toch nog een keer moeten voeren en controleren. Een waaklampje is fijn, dan hoef je niet in het donker rond te schuifelen op zoek naar de lichtknop.
Kijk of je kranen thuis geschikt zijn om een tuinslang op aan te sluiten voor als de waterleidingen bevroren zijn, en schaf een lange tuinslang aan voor het watergeven op stal, op de wei, voor het sproeien van de bak etc.
Zo'n grote kunststof watercontainer die regenwater opvangt is heel prettig.
Ipv betonranden rond je bak kun je ook werken met spoorbielzen, die zijn wellicht makkelijker plaatsen dan de betonranden en ze zijn niet duur.
Op een stuk van 20x40 zou ik geen moeite doen voor het inzaaien, dat is snel kapot getrapt. Drainage daarentegen is wel iets fijns voor je paddock.
Let op dat je poorten geschikt zijn, niet alleen om de paarden door te laten gaan maar ook voor de trekker voor het slepen en grondbewerking. (onze bak bijv. is te kort geleden aangelegd om met de auto in te rijden, het duurt wel even voor het genoeg inzakt, dus dan ben je blij als er een trekker in kan. Ook vast informeren in de buurt wie er tegen vergoeding af en toe eens wil slepen, en tevens mestophaal!)
Ik heb maar 1 kruiwagen en zou er liever 1 voor het hooi en 1 voor de mest hebben.
Mijn mestgerief heb ik in zo'n gereedschapshouder voor het geval er paarden losbreken.
Spoorbiels in de grond met ringen om je paard vast te zetten, voor de smid, voor poetsen, voor zadelen, voor afspuiten en wassen, voor even wachten terwijl jij even iets moet halen,....
Veeeeel voertonnen, van die kunststof tuinkussenkisten/dekenkisten/een oude koffervriezer om je voerzakken te laten zonder dat de muizen en ratten feest gaan vieren.
Een stellingkast voor alle paardenspullen zoals je poetskist, EHBOkist, dekjes, een emmer met wasprodukten, een emmer met spraytjes en cremes en weet ik het wat voor spul allemaal nog meer.
Als je werkt met dekens een dekenrek. Ik heb ook een wasrek staan voor bezwete dekjes en natte handdoeken enzo.
Een grote bak voor strotouwtjes, landbouwplastic, oude voerzakken,....

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:32

Ik zou idd bekijken of je niet iets anders dan een container kan plaatsen.
Ik vind ze, bovendien dat het heel warm wordt daar binnen, ook gevaarlijk :o

Eventueel kan je ook iets zelf bouwen met schaaldelen.
PB perrokai eens, die hebben hiermee schuilstallen gebouwd. Volgens mij staan er ook wel foto's in haar profiel.
Ook zal de bodem/fundatie vloeistofdicht moeten zijn, daar zal de gemeente je denk ik op wijzen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:35

Je melde 400 baaltjes hooi en stro dat is per maand 33 baaltjes. Is het alleen voor 2 pony's? Dan is dat wel erg veel. Hooi zou je nog kunnen verbruiken met onbeperkt hooi maar elke dag een baal stro? Natuurlijk kan je het gooien maar je zult het ook bijna allemaal weer moeten afvoeren.
Bekijk de optie semi potstal eens. Je laat de bodem liggen, pakt elke dag de drollen (wij gebruiken een emmer en keukenhandschoenen)
Na een tijd heb je een verende bodem dat urine doorlaat, je stro verbruik gaat daar behoorlijk mee omlaag(wij nu een halve baal per dag voor pak weg 2 stallen en meer zodat ze kunnen knabbelen)
En 1 of 2 x per jaar helemaal of van de bovenlaag de helft afhalen. Wel vindt ik in dit soort stallen voldoende frisse lucht belangrijk (dus bij afsluiten van de box moet er wel bovenin lucht beweging zitten)
Nadeel is dat je met leeghalen best veel werk heb (kan je met mooier weer plannen) en je zou gelijk kunnen afvoeren.

Misschien een idee om het hooi/voordroog/kuil in plastic aan te schaffen dan heb je daar geen afdak voor nodig. Het nadeel je kan het niet verplaatsen (of je moet elke maand een boer lief aankijken) Je kan het buiten laten staan mits je het maar weer afdekt. Wij hebben onder een kap ook een 500 kg baal staan, ik sta bij een erg lieve boer :P We hebben idd maar 1 kruiwagen voor het mesten en kuil pakken we doen voor we kuil halen even een grote plastic zak op de bodem.
Als je onbeperkt hooi gaat geven weet ik niet of je veel voertonnen nodig heb voor voer, natuurlijk zijn ze weer wel ideaal om dekens ed in te proppen want een stal betekend ook ellendige muizen en ratten. Lol wij hebben zelfs met de vorst periode een mol gehad.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:39

Vlas is misschien ook wel een optie dan. Veel minder opslag en mest. Als je een baal hooi per dag wil voeren, dan is vlas ook imo ook een goede optie ipv stro. Bovendien is vlas makkelijker op te slaan. Misschien iets om even naar te kijken. :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:44

Buuf hier heeft net een stalletje op wielen aangeschaft, ziet er keurig uit en schijnt zonder vergunning te mogen i.v.m. verplaatsbaar.

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 04:07

BlueStar schreef:
Je melde 400 baaltjes hooi en stro dat is per maand 33 baaltjes. .

Das een halve baal per paard per dag. Dat is niet veel, eerder weinig.............

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 04:44

Appie12 schreef:
BlueStar schreef:
Je melde 400 baaltjes hooi en stro dat is per maand 33 baaltjes. .

Das een halve baal per paard per dag. Dat is niet veel, eerder weinig.............

Halve baal per dag is niet te weinig voor 2 stallen. Wanneer je dagelijks de stallen bijhoudt, zullen ze erg ruim staan met een halve baal pd.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 04:47

TS:
Denk vooral aller eerst aan alle vergunningen.
Je hebt zoveel vergunningen nodig om zoiets op te zetten. Die heb je niet 123 voor elkaar.
Vergunningen voor:
-bak
-weide
-mest opslag (milieuwet)
-paarden aan huis. (Had begrepen dat voor alle (huis|)dieren boven de 1.15 een vergunning aangevraagt moet worden

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 09:11

kimmie88 schreef:
TS:
Denk vooral aller eerst aan alle vergunningen.
Je hebt zoveel vergunningen nodig om zoiets op te zetten. Die heb je niet 123 voor elkaar.
Vergunningen voor:
-bak
-weide
-mest opslag (milieuwet)
-paarden aan huis. (Had begrepen dat voor alle (huis|)dieren boven de 1.15 een vergunning aangevraagt moet worden

Dan bedoel je in Belgie?

Hier in nederland heb ik daar nog nooit van gehoord en ik hou toch al ruim 28 jaar paarden aan huis (van mijn ouders)..?

Voor een bak een echte bak met omheining dien je wel een vergunning te hebben, tenzij je het niet omheind, een grote zandbak mag weer wel :D

Je mestafvoer is belangrijk om te regelen..

Als er al een hekwerk staat en je vervangt dit is dat geen probleem hoor. Je mag geen schutting hoger dan 1.80cm plaatsen zonder vergunning, derest wel hoor. Dan ben ik heel mijn levne lang ook al in overtreding :D

Ik zou ook idd van je wei een padock paradise maken. Zie hier op Bokt een heel mega topic over, kan je allerlei handige tips en adviezen vinden!! ZOek het even voor je op moment: [VSW] Weiland veranderen in Paddock Paradise *Deel 2*

Zou ook zeker geen zeecontainers nemen joh, voor paarden te stallen is het of hartstikke warm of mega koud (nou maakt dat laatste niet zoveel uit)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 09:50

Ik heb alles bij elkaar ongeveer 5000m2 weiland en nog appart een paddock. Wij zijn ook niet in het bezit van een tracktor en eigenlijk gaat het heel goed zonder.
Ik gebruik per jaar voor een haf en een shet 200 balen hooi.
Vorig jaar zomer is er nog een haf bijgekomen en heb ik 5 balen voordroog extra gekocht.

Voor de mest heb ik een aanhanger is de schuur staan. Als deze vol is gaat hij naar de boer waar ik mijn hooi en stro koop.
Afgelopen winter heb ik opgepot ivm de koude, nu staan ze op rubberen matten.

De rijbak gebruik ik van een vriendin.