Even een situatieschets:
Ik heb vier stallen, waarvan ik er drie voor mijn eigen paarden gebruik en een om te verhuren. Ik heb ruime, open stallen. Ze zijn aan de bovenkant open waardoor er altijd voldoende frisse lucht in de stallen is. De paarden staan op rubber matten, zonder bodembedekking omdat mijn paarden alles eten wat ze tegenkomen, dus ook bodembedekking

De paarden gaan elke dag naar buiten, weer of geen weer. 's Ochtends krijgen ze hooi mee naar de wei en 's avonds gaan ze op stal waar ze hooi krijgen en Pavo basisbrok. Meer niet. Het hooi komt overigens van eigen weiland. Een weiland waar geen dieren in lopen.
Wat is nu het probleem?
In de stal die ik verhuur hebben nu al 3

Na de zandkoliek van het eerste paard is de paddock voor de stal betegeld, en hebben we een pad (track) om het weiland gemaakt om zo het zandeten te voorkomen. Maar toen kwam de Arabier...
Mijn eigen paarden (tinker, shetlanders) hebben tot nu toe nergens last van gehad en krijgen dezelfde verzorging.
Doe ik iets fout of is dit een bizar toeval? Ik weet zo langzamerhand niet meer waar ik het in moet zoeken.