Schuurplekken door sjabrak, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharlotteMae

Schuurplekken door sjabrak, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 21:08

Hallo iedereen,

Mijn paard heeft sinds zijn wintervacht (daar hij zit echt heel stevig in), schuurplekken door het sjabrak. Dit komt niet door het zadel! De plekken liggen ook niet onder het zadel. Heb ik hier ook met de zadelmaker over gesproken en hij vertelde mij dat 'ie er vrij weinig aan kan doen. Ik heb al meerdere sjabrakken geprobeerd, niets lijkt echt te helpen.
Hebben jullie nog tips hoe je dit kan verminderen? (Zie onder de foto's)

Ook had ik nog een vraag. Doordat de temperaturen momenteel vrij hoog liggen en hij nog niet aan het verharen is, zit ik eraan te denken hem te scheren. Raden jullie dit aan of af? Hij zweet nu erg snel en ik denk dat hij er last van heeft tijdens het rijden.

Alvast bedankt!!

Afbeelding
Afbeelding

Bopje

Re: Schuurplekken door sjabrak, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:09

Lees even mee, heeft mijn pony namelijk ook

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:14

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:16

Kan het trouwens ook komen door een te groot dekje?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:17

Een zadelvormig dekje van echt lamsvel is vaak een goede oplossing hiervoor :j

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:19

Hier ook zo'n probleem...maar dan door een dekje van lamsvel...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:21

Okee , lekker zo direct achter mijn reactie , haha :P

Is het lamsvel wel goed onderhouden ?

Als het helemaal aangekoekt is door zweet / huidvet of de haartjes niet meer lekker los zitten maar wat klitterig en dreadlock-achtig zijn geworden , dan is de zachtheid er natuurlijk wel vanaf :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:24

zo'n lamsvel shabrak is wel lekker zacht, maar als je zadel goed past dan kan zo'n shbrak juist gaan knellen omdat het dan te krap wordt onder het zadel, want ze zijn best dik. Daar moet je dus wel goed op letten als je zo'n shabrak gebruikt.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:37

Weet je zeker dat het door het dekje komt? mijn pony heeft namelijk rond diezelfde plek ook een plek zitten, maar dit komt door de deken.

Verhaard je paard al of laat je paard al haren los? Tijdens de rui is het niet verstandig om hem te scheren, dan komt de zomervacht er niet mooi door. Meestal is dat tot/met januari.

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:52

Ik heb geen oplossing voor het dekje, maar wel voor de plek.

Probeer levertraanzalf eens, dan zie je het per keer opknappen!

XNonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:59

mijn pony heeft hier ook heel erg last van, en ook schuurplekken van het deken :\
ik heb 's winters altijd een (zadelvormig) dekje van lamsvel. Hij heeft het dan nog steeds best erg,
maar met een gewoon dekje er onder zie je gewoon steeds afgebroken haartjes. en dat is nu wel wat minder.
ik smeerde er eerst ook wel eens wat uierzalf op, dat kan ook nog wel helpen!

Suusel19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:49

Een vriendin van mij heeft dat ook. Die gebruikt alleen maar dekjes met fleece van binnen, weet zo even niet wat het merk is. Maar met die shabrakken heeft die pony er geen last meer van!!

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:54

Hou dit ook even in de gate, 'mijn' paard heeft hier ook last van maar dan ook nog op zn rug.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 23:48

Bedankt voor jullie antwoorden!
Zalf ga ik zeker proberen! Ik vind het ook zo lastig omdat ik niet weet of het nou erger wordt of niet, erg lastig te zien. Ik ben bang dat al zijn haar helemaal weg schuurt en zijn huid gaat irriteren. Heeft iemand hier ervaring mee.

Nog even over mijn andere vraag. Ik had gelezen dat als het paard nog niet verhaart, dit (waarschijnlijk) geen gevolgen voor de zomervacht heeft. Hij heeft er namelijk denk ik best last van. We trainen elke dag best stevig en hij zweet echt ongelofelijk tijdens en na het rijden.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:53

Mijn paard heeft ook nog een behoorlijke wintervacht en vandaag had ze het dus echt warm. Ze liep na een kwartiertje al te hijgen en te puffen. Dus toen maar rustig aan gedaan. Het ziet er ook niet naar uit dat ze gauw gaat verharen. Ik scheer niet, maar pas het rijden dan maar aan. Ook is ze (denk ik) behoorlijk wat in conditie achteruit gegaan. vanwege sneeuw en vorst heeft ze een aantal weken vakantie gehad. Ik moet ook weer rustig opbouwen en hopen dat ze gauw gaat haren zodat ze niet meer zo zweet tijdens het rijden.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:53

Ik heb dit ook bij 3 vd paarden die ik rijd.
Winterhaar is wat brozer dan zomerhaar en schuurt dus sneller weg.
Heeft niet echt iets met de ligging vh zadel te maken,een paard beweegt nu eenmaal en dus beweegt hij ook iets onder het sjabrak door.
Ik heb bij een paar idd een bontje op de rug gelegd.
Dit leek wel iets te helpen.

Ik heb er ook nog geschoren vandaag en doe er morgen nog 1.
Oudere paarden scheer ik zelfs nog in april/mei om ze beter door hun haar te laten komen.
Merk ik niets van dat de zomervacht minder is.Zou het wel zsm doen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:14

Vaak zit er aan het einde van het dekje een omgestikte rand, waardoor deze gaat schuren op de haren.
Glansspray kan helpen omdat dit de haren gladder maakt, maar ook een dekje met een (lams)wollen onderkant.
Deze zijn er overigens ook in het vierkant (onderstaande site)

Ik zou mn paard nu niet meer scheren, de dagen worden al langer dus binnenkort volgt de rui als ze er al niet mee bezig zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:35

Over het algemeen valt dat irriteren wel mee.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 15:21

Osianaa schreef:
Ik heb geen oplossing voor het dekje, maar wel voor de plek.

Probeer levertraanzalf eens, dan zie je het per keer opknappen!

Waar kan je dit kopen?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:32

Is dit werkelijk een probleem dan?.

Ik bedoel dat het lijkt tegenwoordig dat iedereen voor dit soort dingen een oplossing willen hebben. paardenw orden van tot tot teen aagekleed om ze er maar zo goed mogeliijk uit te laten zien.

Ik heb dit ook en vele met mij mee maar ik heb er geen moeite mee paard zit goed in zijn vel en is happy. Hij gaat er niet dood van en het gaat ook niet open of kapot dus ik zie de schade niet. Zometeen gaat er weer een deken af en dan is het zo weg.

Je kan van alles proberen maar echt oplossen is deken eraf en dat eraf laten wat je ook niet wil.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:54

Prisca schreef:

Ik bedoel dat het lijkt tegenwoordig dat iedereen voor dit soort dingen een oplossing willen hebben. paardenw orden van tot tot teen aagekleed om ze er maar zo goed mogeliijk uit te laten zien.

Ik heb dit ook en vele met mij mee maar ik heb er geen moeite mee paard zit goed in zijn vel en is happy. Hij gaat er niet dood van en het gaat ook niet open of kapot dus ik zie de schade niet. Zometeen gaat er weer een deken af en dan is het zo weg.

Je kan van alles proberen maar echt oplossen is deken eraf en dat eraf laten wat je ook niet wil.

Zo denk ik er ook over.
Mijn paard heeft het ook, maar zowel hij als ik hebben er geen last van.
Oke het lijkt wat minder mooi, maar dat is dan ook alles.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:23

Levertraanzalf is bij bijna alle ruiterspeciaalzaken te koop. Divoza, Epplejeck etc. Ze hebben het hier ook bij de Welkoop. Ik heb het in zo'n witte pot met groen label van Grand National, geloof ik. Werkt echt heel goed bij het terug groeien van haar op schuurplekken en dichte wondjes.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:30

mijn paard heeft dit ook en alleen in de winter, ze is wel geschoren, maar heeft op dezelfde plaats "kale plekken" ik doe er niks aan, in de zomer trekt het weg, en wordt de zomervacht amper beschadigd. Heeft dus volgens mij meer te maken met dat de wintervacht "verstikt" onder de deken en veel sneller loslaat.
Bij deze warme temperaturen heb ik een dunner deken op gelegd. Ik scheer geen 2de keer meer dit jaar. Mijn merrie begint trouwens stilaan te verharen...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:25

Peedy89 schreef:
Levertraanzalf is bij bijna alle ruiterspeciaalzaken te koop. Divoza, Epplejeck etc. Ze hebben het hier ook bij de Welkoop. Ik heb het in zo'n witte pot met groen label van Grand National, geloof ik. Werkt echt heel goed bij het terug groeien van haar op schuurplekken en dichte wondjes.

Gaat niet helpen eer je denkt dat het helpt is het ander weer en groeit het haar weer aan dus je denkt dat het help (leverancier blij). Is zonde van je geld vooral als je het bij een paardenzaak koopt zelfde spul is ook bij een drogist te koop voor de helft en helpt ook niet.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 17:43

Prisca schreef:

Hoe hij eruit ziet is voor mij van minder belang.
Ik was gewoon erg bang dat hij er last van ging krijgen! Gelukkig is dit niet het geval (hoop ik).