Verdraaibare stal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Verdraaibare stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 13:14

Hoi,
ik heb op bokt lopen zoeken maar kon niets recents vinden om mijn vraag in te plaatsen, dus vandaar even een topic:
Wij hebben een grote overdekte plaats met stallen, maar die zijn niet echt inorde (we gebruiken ze ook niet). Mijn idee was om de overdekte plaats te gebruiken als pist, maar om nog steeds stallen te hebbn voor als dat nodig is wou ik er verdraaibare stallen in zetten.
Weet niet hoe ik het anders moet noemen :P

Ik heb er ergens iets over zien staan, maar kan het niet terug vinden.
Dus dat je een soort hekkens/poorten hebt die je aan de kant kan schuiven om je piste te gebruiken en dan terug kan schuiven tot 2;3 stallen zeg maar, en de paarden kunnen dan nog snuffelen enz. Misschien door rails op de muren/plafond te plaatsen?

Iemand die hier iets over weet, of een idee heeft hoe je dit kan aanpakken/kosten enz?

Alvast bedankt en sorry als ik over andere topics heen heb geken.

tamary

Re: Verdraaibare stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:56

Een rijbak stelt heel andere eisen aan de bodem dan een stal.
Ook zal het hooi/ruwvoer en de vele mest/urine (je krijgt nooit alles weg) je bodem ongeschikt maken om op te werken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:09

Alleen voor een tijdelijk oplossing lijkt me het iets, voor 'vast' gaat het idd niet werken.

@TS: hoe groot is die plaats?? en voor hoeveel paarden zou je stallen willen hebben.

Overigens dacht ik uit je titel even af te leiden dat je de stallen zelf zou willen draaien, als in op de wind of juist niet :D
Maar je bedoelde wegdraaibare stallen :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:21

Haha nee idd niet met de wind.
Zijn idd tijdelijke, wij houden de paarden zoveel mogelijk buiten en daar hebben ze ook een schuilstal. Maar voor het geval dat ze een nacht op stal moeten of er een paard ziek is zouden we graag wat 'vastere' stallen willen.

Dat zand is idd een probleem, maar daar valt op de een of andere manier wel een mouw aan te passen, dat moet ik ook onderzoeken.
Maar dat is niet de eerste zorg, ik wil gewoon weten of er zo iets bestaat.

Het is een stal van ongeveer 15-15m, en zouden 3 stallen willen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:36

Met die afmetingen zou ik kijken of mijn zand stevig genoeg is voor prikpaaltjes en in dat geval de boel opdelen met schrikdraad. Vaste hekken zijn te kwetsbaar met die afstand, je kunt nl ivm ander gebruik geen palen als versteviging midden in die bak plaastsen. En die heb je dan wel nodig.

Of je moet met panelen willen werken, maar dan zit je met kleinere afmetingen en flinke kosten.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:40

Probleem is dat prikpaaltjes niet gaan werken
1mijn paard loopt er doorheen en met batterij kunnen ze niet aan elkaar
2de grond is beton

en hoe zit dat in elkaar met panelen, weet je daar toevallig een site van ofzo?
Ben echt puur opzoek naar info, de kosten doen er niet zo toe, dat zien we later wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:46

Het is dus voor een af-en-toe geval.
Dan zou je misschien met de Amerikaanse hekken kunnen werken. Die heb je in verschillende lengtes en zelfs inschuifbaar.
http://www.stallhandel.de/Weidetechnik_Panels
Als je er daar 2 van bijv. 4 m' dwars op een wand zet en dan met een stroomlintje ervoor. Dan heb je stallen van 4x5 m'.
De hekken kun je draaibaar aan de wand bevestigen en het stroomlintje haal je ook zo weg of je neemt van die oproldingen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:54

Het enige wat ik zo snel kan verzinnen is 3 boxen van 5x5
op de achterwand scharnierend de tussenwand dus 2 tussenwanden. Die kunnen daar verblijven wanneer niet nodig. Ik zal een foto neerzetten hoe wij een tussendeur gemaakt hebben, aangezien wij ook een (in)loopstal hebben maar wel 1 apart moeten kunnen houden voor als het moet. Dit betreft natuurlijk een kleine deur maar goede dikke scharnieren (die vaak op boerendeuren zitten) is een goede oplossing.

Wanneer nodig de tussenwand naar het midden scharnieren en met een langere grendel verankeren in de grond (mits dit kan) dan blijft alleen de voorkanten nog open, dit zou je misschien kunnen oplossen met planken die je in een rail (aan de tussenwand) laat glijden deze weer zo vastzetten dat het niet losgeschuurd kan worden.

Afbeelding
Wij mochten het tussenmuurtje niet verwijderen anders hadden wij of 1 lange deur gemaakt of 2 die naar elkaar toe konden klappen.

Ik hoop je op een idee gebracht te hebben, dit systeem kan je zo duur maken als je zelf wilt. Zoals je ziet hebben wij vloerplanken gebruikt (gratis af te halen op marktpl. :P)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:58

Bedankt voor de link DubbelDun
Bluestar, is idd zo iets dat we willen idd maar dat ze elkaar dan kunnen zien zoals de Am poorten, heel erg bedankt, kan ik zeker wat mee!
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 06-02-11 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:58

die hekken zat ik ook al aan te denken

gewone wanden kan niet gezien je dan kieren aan de onderkant krijgt (gezien je de wanden moet ophangen ivm het zand) tenzij je rubber matten aan de onderkant bevestigd ....

hmmmm

je zou die verplaats bare boxen kunnen gebruiken maar dan moet je de onderste kieren dicht krijgen en dan zou je rubberen matten op het zand kunnen leggen

maar dat word een heel gedoe ...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 21:01

Ik denk wel dat het een gedoe gaat worden ja, maar het is niet voor morgen gelukkig, hebben nog lang.
Zat ook aan matjes te denken, maar dan moeten we een bepaalde manier vinden om de drainage te doen natuurlijk.

Het is een zoekwerkje, maar moest het lukken, luxe zat haha

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:04

Onze tussendeur hangt ongeveer 20 cm van de betonnen bodem af, door dat wij een potstal hebben lijkt het dat de deur bijna aansluit. Mocht een dier met zijn voet eronder komen hebben ze voldoende ruimte om te bewegen met de voet en op die manier het stro en ondergrond loswoelen. Het is dus even kijken hoe breed het grootste voetje is en dan 5 tot 10 cm ofzo de deur hoger hangen. Je kan op die manier blijven scharnieren. Rubber eronder wordt in de winter hard en kan dus weer veroorzaken dat ze vast komen te liggen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:06

ik zou het persoonlijk niet durven ruimte onder de wanden te houden
ontschoenning is niet veel voor nodig :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:07

Even een tekeningetje van wat ik bedoel
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 80-380.jpg
Die hekken die draai je zo weg. Ik gebruik ze zelf ook en zelfs een 4 m' hek met poort krijg ik weggedraaid.
Als je het eng vindt dat de onderkant open is kun je daar iets simpels overheen hangen. Ik heb er bijv. op de onderste 60 cm vijverfolie tegen aan zitten.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:09

hihi DubbelDun en ik denken hetzelfde :P

@ rommulus Ontschoening bedoel je ijzers eraf trekken?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:13

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:36

Ja je moet wel zien te voorkomen dat ze met de benen ergens onder kunnen komen.
@TS: als je zelf handig bent zou je ook eens kunnen kijken naar de koppelingen/buis constructies:
http://buiskoppeling.nl/buiskoppelingen ... -4-mm.html
Maar dan moet je even uitrekenen hoeveel je dan kwijt bent :)
Voordeel hiervan is dat je niet vast zit aan een vaste lengte van een hek, want die buizen gaan tot 6 m'
Ik weet niet of 42 dik genoeg is voor een paard of dat je beter 48 kunt nemen. 60 lijkt me weer wat overdreven :D

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:41

Ik heb eens stage gedaan op een stal en daar kon je alle wanden 'wegschuiven'. Niet echt draaien, maar k weet niet precies hoe het werkte. ze schoven dan alles naar 1 kant ofzo, zodat ze 1 ruimte bakwamen, daar reden ze dan met de tractor door en trokken alle boxen leeg (heeeeeel gemakkelijk om uit te mesten) :p
Die 'hekken' stonden op een soort van rails, heel veilig voor de paarden trouwens!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 21:46

Hey bedankt zeg, heb ik echt wat aan!
Zal eens de precieze maten bekijken, van hoe en wat. Ben wel handig ja, moet ook wel met zo'n stal, maar zou niet weten of zo iets lukt om te maken. Maar valt te proberen.
DubbelDun zoals op je tekening is er eigenlijk niet veel werk aan ook.

Coeur: ja dat dacht ik eerst ook, maar met zand heb je daar niet veel aan natuurlijk. Tenzij we een soort stof kunnen gebruiken natuurlijk ... :z

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:54

Wat Coeur bedoeld is het systeem waarin je alle zijwanden naar het middenpad schuift, zodat de stallen één grote doorgang worden. Dat is idd met een tractor dan makkelijk uitmesten.
Maar TS heeft hier idd niet veel aan :)

@Aria_zz : klopt. Je hebt niet zoveel materiaal nodig en je kunt alles makkelijk uit de weg zetten als je één grote ruimte wilt maken.
Wel blijf je natuurlijk zitten met het feit dat als ze langdurig op stal staan het zand wel vaker vervangen zal moeten worden. Maar een bodem neerleggen en weghalen is erg arbeidsintensief (en zwaar).

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:04

Bij de tekening van DubbelDun zou je de voorkanten van de buitenste boxen ook makkelijk kunnen vervangen door hekken ipv schriklint. Die zitten ook aan een muur vast waartegen je ze weg kan klappen.
Alleen bij de middelste box moet je dan of met lint of met een op een andere manier verplaatsbaar hek werken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:14

Dat is idd ook een optie. Persoonlijk zou ik niet voor een los hek gaan. Die zijn door één persoon niet te verplaatsen.
Maar met die koppelingen kun je wel hele leuke dingen doen :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 10:59

Ja idd, moest ik het zo kunnen koppelen. Er is een paard dat absoluut niet door de draad zou lopen, die kunnen we rustig zonder stroom achter zo'n draadje zetten. Maar moesten we dan aan de zijkant de poorten kunnen ophangen en dan naar binnen tegen de kant draaien is dat voor een persoon te doen.
Dan moeten het zeker hekkens zijn waar we of een plank voor zetten of zeker ronde buizen zijn.
Maar nu heb ik er een duidelijker beeld over hoe het mogelijk is.
De bodem nu nog, dat wordt nog even denken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:33

heb je een betonnen bodem onder het zand ???

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 20:38

Ja idd