Vlas; erg natte stallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Redneck

Vlas; erg natte stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 00:07

Onze paarden staan allemaal op vlas, wat altijd erg goed ging. De laatste weken merken we echter dat de stallen ontzettend nat worden, erger dan anders. We hebben nu bij wijze van proef drie paarden op gehakseld koolzaadstro gezet, even kijken of dat beter bevalt. Maar mijn vraag is eigenlijk of er meer mensen zijn die in deze tijd van het jaar last hebben van extreem natte stallen. Zelfs een stal die we drie weken geleden helemaal leeg gehaald hebben, is nu alweer behoorlijk nat... :(

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:10

Enige ervaring die ik heb met erg natte stal met vlas, was da dit kwam omdat het grondwater omhoogkwam en daardoor de stal toen elke keer zeiknat was, was ook in deze periode. Staleigenaar wilde niks aan het probleem doen, ben toen opgestapt.
Maar geloof niet dat dit jullie probleem is, door grondwater?

Redneck

Re: Vlas; erg natte stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 00:12

Nee, grondwater is het probleem niet. Ze staan op een dikke betonnen vloer... We hebben zelfs de waterleidingen gecontroleerd (je weet maar nooit), maar ook geen lekkage.

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:14

hoe vaak gooien jullie er een nieuw pak op?
de mijne krijgt er iedere week een pak bij, en als het begint te soppen schep ik het rode weg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:15

wat voor merk vlas heb je?
zit onderling toch nog wel es verschil in vind ik :j

en ik weet niet of je ander ruwvoer hebt?
als het wat rijk is kwa voeding dan drinken de paarden meer en plassen dus ook meer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:23

Ik had met die vorst vlas met stro erop liggen, maar ben weer helemaal op vlas overgegaan omdat ik met het stro toch zoveel viezer vond. Dus hier in deze tijd van het jaar geen 'extra' last van nattigheid. Merk kan inderdaad wel uitmaken. Ik vind zelf Aubiose gewoon het beste. Doe een pak per week in stal van 3x3 meter. Haal elke dag mest weg en zo af en toe wat wegscheppen uit het midden, daar is het bij ons het natste.

Heb ook wel merkloos geprobeerd, was veel mindere kwaliteit. En Hemparade is zo ongeveer gelijk, maar zit in een pak wat minder.

Ben je niet op ander hooi / kuil of wat dan ook overgestapt dat ze daarom meer plassen? Staan ze meer binnen? BIj die van ons staan stallen altijd open (dit is de vlasstal, heb nog een ander stuk er voor van zo'n 3x3 meter, daar liggen alleen (grind)tegels) en ze lopen dus 24/7 in en uit. Als het kouder / meer wind is staan ze meer binnen en is de stal dus ook viezer.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:30

dit is voor mij de eerste keer dat ik ze op vlas heb(nu al bijna half jaartje) maar totaal geen natte stallen hier. haal elke dag drolle eruit en 1 keer per week haal ik natte plekken eruit en doe er nieuwe baal bij. staan bij mij wel vrij dik in het vlas.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 00:59

Hier ook een vrij dikke laag. We scheppen elke dag de mestballen eruit en eventuele natte plekken. Een keer per week een volle kruiwagen nat eruit en een nieuw pak erin. Maar het wordt gewoon veel sneller nat dan voorheen. Eind van de week kunnen we er onderhand drie kruiwagens natte drek per stal uit halen. Ze staan overdag gewoon buiten, 's nachts binnen. Voer is niet gewijzigd. Er staan er drie die meer plassen dan de rest, maar zelfs het schoonste paard heeft nu een natte stal. Het vlas is merkloos, maar we gebruiken dit al ruim drie jaar.

Ik zit zelf eigenlijk te denken aan condens, het is een geïsoleerd stalgebouw (varkensstal geweest) en binnen is het ettelijke graden warmer dan buiten. Vooral toen het vroor was het temperatuurverschil tussen binnen en buiten erg groot (scheelde letterlijk een jas, zeg maar).

Wietskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 01:44

Het is op het moment erg vochtig weer, daar kan het natuurlijk ook altijd aan liggen.
Bij ons is ook alles vochtig en nat, dus ik zou het even afwachten tot het weer weer
anders is

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 02:34

Ik heb wel altijd het idee dat wanneer het buiten natter is, ook de stallen sneller natter zijn. Maar wetenschappelijk kan ik dit zeker niet onderbouwen :P
Hier zijn ze halverwege de kou over gegaan op strokorrels (zeg ik dat zo goed?), maar vind de boxen op het moment ook erg snel nat. Maar hoe dat normaal is weet ik niet precies, want hier pas net over op andere bodembedekking.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 15:45

Ja, ik denk dat we maar even moeten afwachten tot het weer wat beter wordt. Ik moet zeggen dat ik de koolzaadstro er beter uit vind zien, maar daar is natuurlijk nog niets van te zeggen na twee dagen :D

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:55

Ik merk hier dat de hoogte van het grondwater ook scheelt. In mijn stal liggen betontegels die met het hoge grondwater toch donkergrijs van kleur zijn; dus nat! Dan is het strooisel ook veel vochtiger natuurlijk. Als de tegels droog zijn (lichtgrijs) dan blijft het strooisel ook veel droger. Ook de luchtvochtigheid is erg hoog dus dat bij elkaar geeft gewoon dat het strooisel eerder nat is.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:56

dat is wel erg vervelend ;(

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:04

Ik merk dat ik last krijg van een nattere stal als het indd vochtig is buiten. Ik meng het nu sinds kort met gehakseld koolzaadstro ik heb minder last van nattigheid en dat het erg snel vies en bruinig wordt. Er blijft nu een meer losse laag bovenop ipv dat je één grote 'koek' krijgt die nattig wordt en dus een bruine kleur krijgt.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:10

ik heb er ook last van. Nu weer iets minder maar een tijdje terug heel erg. Is opzich wel logisch. Als het buiten heel vochtig is, dan hangt dat ook in de stallen en zuigt het vlas het eigenlijk uit de omgeving op. Bij ons was alles vochtig dus kan je niet verwachten dat het vlas droog blijft. Heb toen ook contact gehad met de leverancier maar die legde dit uit.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:16

Ik volg dit topic even...

Wil aankomende week overstappen van stro naar geheel vlas. Met hoeveel pakken moet ik beginnen? Stal is zo'n 3.90 x 3 mtr.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 18:42

Krips schreef:
Ik merk dat ik last krijg van een nattere stal als het indd vochtig is buiten. Ik meng het nu sinds kort met gehakseld koolzaadstro ik heb minder last van nattigheid en dat het erg snel vies en bruinig wordt. Er blijft nu een meer losse laag bovenop ipv dat je één grote 'koek' krijgt die nattig wordt en dus een bruine kleur krijgt.

Dat is inderdaad het probleem: één grote natte koek (en oranje onderin ;( ). Met het koolzaadstro krijg ik de indruk dat het vocht beter doorgelaten wordt, waardoor de toplaag droog en rul blijft. Maar goed, het ligt er pas twee dagen in. Eens kijken hoe het er na een maand uitziet.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:48

Wij hebben 30 paarden op vlas, en moeten er echt wel elke 2 dagen een pak bij gooien, anders zien de stallen er echt vies uit.Wij mesten elke dag uit, ook de natte plekken. In een lege stal van 3x3,5 gooien we 5 pakken. Thuis heb ik stro, en vind dat qua prijs kwalititeit toch wel beter als vlas..

Wij hebben op het moment ook wel natte stallen, maar ik heb het idee dat de vorst wat uit de grond omhoog komt..

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:47

Ik verbruik veeeel minder vlas. Ik heb twee ruime stallen die altijd open staan. De paarden staan overdag in de wei en 's nachts op een verharde padock voor de stallen waar ze dus altijd in en uit lopen. Met slecht weer staan ze met een open deur vaak binnen. Ik heb een hele dikke laag vlas. Al maanden niet gemest. Wel elke dag alle drollen eruit maar niet de natte plekken. Mij is verteld dat als je gaat 'wroeten' in vlas dat je dan de goede laag aantast. Het moet juist een compacte laag vormen zodat de urine naar beneden zakt. Ik doe elke week een half pak vlas in elke stal. Elke dat wel weer even rechttrekken en eventueel de randjes naar binnen. Ik ben er super tevreden over en heb nog nooit zo weinig verbruikt. Toen ik in het begin wel elke dag de natte plekken deed kreeg ik het ook niet mooi. Ik bleef maar schoon vlas aanleveren. Dus gewoon oppotten dan gaat het veel beter.

Succes!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:52

Ik merk wel dat wanneer het buiten nat is dat de vlas ook heel snel vies en nat wordt.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 00:39

Evelyne80 schreef:
Dus gewoon oppotten dan gaat het veel beter.

We hebben ook potstallen en dat heeft altijd goed gewerkt. Maar op het moment is het echt hopeloos. Zoals eerder al aangegeven, het is één grote natte koek. Die stal die we leeggemaakt hebben, daar kwamen zeker tien kruiwagens natte troep uit...een behoorlijke laag dus. Maar ik denk inderdaad, als ik de reacties zo lees, dat het toch met het extreme weer te maken heeft.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:42

Vochtig weer maakt vlas idd wat sneller nattig, dat merk ik ook bij mijn stal. Maar echt als last ondervind ik het niet. Ik ben wel altijd blij met vries weer, dan kan ik wat langer met de stal doen, dan is het minder snel vis omdat het dan niet zo vochtig is :D Momenteel gaat het idd bestwel weer snel. Hier gaat 1 pak per week in ongeveer, 1x per week wordt het natste (rode) eruit geschept. Elke dag drolen eruit, en boven laag een beetje los geharkt en netjes verdeeld. Ik heb gelukkig niet dat de plas er sneller 'doorheen' komt, en kan gewoon het op 1x per week houden om plas eruit te scheppen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:46

[quote="Redneck"]Hier ook een vrij dikke laag. We scheppen elke dag de mestballen eruit en eventuele natte plekken. Een keer per week een volle kruiwagen nat eruit en een nieuw pak erin. Maar het wordt gewoon veel sneller nat dan voorheen. Eind van de week kunnen we er onderhand drie kruiwagens natte drek per stal uit halen. Ze staan overdag gewoon buiten, 's nachts binnen. Voer is niet gewijzigd. Er staan er drie die meer plassen dan de rest, maar zelfs het schoonste paard heeft nu een natte stal. Het vlas is merkloos, maar we gebruiken dit al ruim drie jaar.

Ik zit zelf eigenlijk te denken aan condens, het is een geïsoleerd stalgebouw (varkensstal geweest) en binnen is het ettelijke graden warmer dan buiten. Vooral toen het vroor was het temperatuurverschil tussen binnen en buiten erg groot (scheelde letterlijk een jas, zeg maar).[/quote]

Hier ook, de stal is de laatste tijd wat natter dan voorheen.
Ik zat zelf ook al te denken aan condens. De paarden verwarmen natuurlijk de stal en dan het verschil met de buitentemperatuur.
Je merkt het al als de luiken naar buiten open staan als het niet vriest, dan is de stal ook al veel droger, het kan dan tenslotte doorwaaien en beter drogen. Nu staan ze bij ons iets langer binnen 's ochtends dan in de zomermaanden maar je merkt wel verschil.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:47

singasong schreef:
Ik volg dit topic even...

Wil aankomende week overstappen van stro naar geheel vlas. Met hoeveel pakken moet ik beginnen? Stal is zo'n 3.90 x 3 mtr.

de schuilstal van mijn pony is ook zo groot en ik ben begonnen met 3 pakken er in te gooien
dan ligt er een mooie laag in :j

wel viel het me gisteren op dat zijn stal ook wat natter was,denk inderdaad dat de luchtvochtigheid momenteel wat hoger is waardoor het vlas meer vocht opneemt

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 12:02

We zijn altijd zeer tevreden geweest met vlas, maar ik zie nu dat de stallen met nieuw vlas er al weer viezer uitzien dan de stallen met nieuw koolzaadstro...en dat na twee dagen! Ben zeer benieuwd hoe het koolzaadstro het op de lange termijn doet. Iemand ervaring?