Kan mijn paard in de wei?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Carmen93

Kan mijn paard in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 00:49

Hee, ik heb een vraagje.

Ik verzorg 2 Paso Fino's die normaal de hele dag in een paddock staan en 's nachts in een stal. Ik graas wel zo vaak mogelijk met ze aan de hand maar dat is in de winter vaak niet meer dan 1x per week en in de zomer wel vaak 2 a 3 keer in de week. Omdat ze niet gewend zijn elke dag op een weiland te staan, eten ze ook altijd door omdat ze langzamerhand wel doorhebben dat ze maar even mogen grazen. Nou is mijn plan ze mee te nemen naar mijn huis op het platteland. Maar ik heb ooit gehoord dat Paso fino's omdat ze uit spanje komen waar het gras heel droog en dor is niet gewend zijn aan teveel vers gras. Kan ik deze paarden dan wel gewoon een week lang dag en nacht in een weiland zetten met aardig vers gras (niet superhoog gras, maar wel gewoon groen) of is dat dan slecht voor ze?
Zoja heeft iemand dan misschien ervaring met zo'n soort tuigje om de mond waardoor ze niet kunnen eten (wat je ook wel soms ziet bij honden die bijten) Of is dit dan echt een grote kwelling?
Kent iemand misschien deze situatie mee of een oplossing waardoor ik ze toch mee kan nemen naar mijn boerderij, want dat lijkt me echt geweldig!

Xxxx

mrie

Re: Kan mijn paard in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:51

Gewoon meenemen en langzaam op korte weide dmv stripbegrazing laten wennen. Elk paard kan in de wei...

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:56

Meestal zijn korte weides juist slecht voor paarden. Daar zit veel meer fructaan in.
Ik zou wel net al mrie zegt beginnen met strookbegrazing. :j Zo kan je het zelf nog een beetje in de hand houden. Wat je ook kan doen, is je paarden bijvoorbeeld overdag op zand zetten met hooi en 's nachts op het gras.

Carmen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 01:00

Okee dankjewel dat strookbegrazing is wel een goede tip.
Overdag op zand zal niet gaan want ik heb daar alleen dan dat weiland tot mijn beschikking en geen stal of bak, maar de bedoeling is dan wel dat ik lang buitenritten ga maken dus ze staan niet 24 uur op de wei. Maar de overgang is dus echt niet te groot, ook niet als ze van 1 x per week gras naar 20 uur gras gaan al is het op een strook?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:02

Gras vraagt een heel andere darmflora dan hooi en ander droog ruwvoer. Een abrupte overgang van 100% hooi naar 100% gras zal zorgen dat de bestaande darmflora afsterft en opnieuw voor gras moet worden opgebouwd. Dat geeft vaak diarree en bij voor die dieren te rijk gras ook nog eens gezondheidsrisico's.
Tuigje wat je noemt is trouwens een graasmasker, dat beperkt de hoeveelheid/snelheid waarmee ze kunnen eten, maar eten, drinken en groomen is er gewoon mee mogelijk. Ze moeten er echter wel mee leren omgaan en dat kan soms even duren.

Paso fino's komen trouwens uit zuid amerika, waar het gras een stuk armer is qua voedingswaarde dan de grassoorten hier. Het bevat echter wel vaak meer mineralen dan onze grassoorten. Qua voeding zit je (rekening houdend met de stokmaat) meer richting shetlander dan KWPNer en daar gaan sommige mensen en ook pensionstalhouders de mist in.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:02

Heb je helemaal niet een stukje zwarte grond bij die weide? Want op die manier kan je het rustig opbouwen, want het kan zeker problemen geven om het voer zo erg te veranderen in 1 keer.

Carmen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 01:08

@ Tamary: Ja dat had ik dus ook gehoord. Dat was dus precies waar ik bang voor was. Heb je ook nog tips? Zo'n graasmasker zou dus een oplossing zijn als ik hen er wel eerst thuis mee om leer gaan?
@ Joliene: Ja er zit wel een klein modderig deeltje nu, maar ik weet niet of dat in de zomer ook zo is, zou je weten hoe groot stukje land twee ongeveer E-pony's ongeveer nodig zouden moeten hebben, of is dat heel moeilijk in te schatten vanachter je computer?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:13

Als je een stukje je hebt van 15 bij 15 ongeveer lijkt mij dat groot genoeg. Ik weet niet hoe groot de paddock waar ze nu in staan is. Als je ze dan voldoende hooi geeft in bijvoorbeeld hooinetten of hooibakken, kan dat prima. Je kan dan bijvoorbeeld beginnen met zo'n 3 a 4 uurtjes wei de eerste week. Dat kan je dan steeds uitbouwen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:17

Ik heb twee paso's op de weide gehad, geen probleem. Alleen spurten ze soms in een rare versnelling weg :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:28

Ik zou in ieder geval er al mee beginnen om de paarden in de winterperiode op de wei te zetten, en niet te wachten tot de voorjaarsgroei inzet. Nu alvast beginnen met opbouwen. Nadeel ( maar ook voordeel) is dat de paarden de wei nu ws wat kapot lopen. Het voordeel hiervan is dat de wei automatisch wat 'schraler' wordt, zeker als je niet bemest. Aantal uren weide langzaam opbouwen en straks in het voorjaar echt even voorzichtig zijn en dan ook beginnen met strookbegrazing ( ook al om te voorkomen dat alles kapot gelopen wordt).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:58

Je zegt dat je deze paso's verzorgt, dus het zijn paarden van een ander? Zou je dan niet met de eigenaar van die paarden overleggen wat goed voor ze is?

Om eerlijk te zijn krijg ik niet de indruk dat je kennis op het gebied van verzorging zodanig is dat ik mijn paarden in jouw zorg zou toevertrouwen. Dat is niet vervelend bedoeld, maar wel iets waar je even goed rekening mee zou moeten houden.
Paso's zijn inderdaad geen paarden om zomaar 24/7 in een wei te zetten, ook niet als het een wat kale wei is. De vergelijking met shetlander is qua voeding wel een goede, ze komen bepaald niet van "grazige weiden" af, maar zeker als ze gewend zijn om 's nachts op stal te komen zou ik erg voorzichtig zijn met 24/7 buiten. Juist met vers (voorjaars?) gras kunnen ze heel snel teveel binnenkrijgen, die 3 a 4 uurtjes die Joliene aangeeft kunnen al ruimschoots teveel zijn.
Om heel eerlijk te zijn, ik zou er niet aan beginnen als ik jou (of de eigenaar van de paarden) was. Je hebt bij zo'n overgang een behoorlijk groot risico op hoefbevangenheid en als ze dat eenmaal hebben gehad, hou je er een zorgenkindje aan. Paso's zijn meestal ook niet de goedkoopste paarden, dus je hebt zomaar risico op een degelijke hoeveelheid gedoe met de eigenaar van de paarden als het misgaat.

Carmen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 19:34

@ riagr: Ja dat zou mooi zijn, maar de bedoeling zou zijn dat ik ze een weekje misschien 2 zou meenemen, en hier thuis heb ik neit de mogelijkheid ze op gras te zetten, alleen met ze aan de hand te grazen. Dus langzaam opbouwen gaat nogal moeilijk.
@Waratje: Ja het zijn idd niet mijn paarden, maar ik verzorg ze al bijna 4 jaar. En de eigenaar heeft nul verstand van paarden, hij rijdt ze niet, verzorgt ze niet, ze staan eigenlijk een soort van toevallig in zijn tuin. En ik begrijp heel goed dat het een grote verantwoordelijkheid is, maar daarom vraag ik ook juist hulp. Want ik denk dat het voor de paarden ook heel lekker kan zijn, omdat ze dan lekker veel buiten kunnen staan en kunnen bewegen, en door het bos enz. te rijdenen niet hetzelfde rondje waar we al jaren in rijden
Maar je raadt het me dus af. Want ik zou het geweldig vinden ze mee te nemen, dus ik hoop dat iemand me juist daar tips voor kan geven, Bijvoorbeeld of zo'n graasmasker in de smaak valt en goed werkt, of andere manieren?

Carmen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 19:36

Ojaa en over mijn kennis van verzorging. Daar heb je wel gelijk in qua weiland.. Ik woon zelf midden in de stad en daar staan de paarden ook. Dus ik weet inderdaad weinig af van weidegang, hoelang, hoeveel ruimte enz. Maar daarom vraag ik ook hulp

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:41

ik zou een stuk afzetten en dat heel kort afmaaien, zodat ze niet heel veel binnen krijgen. en een paar uurtjes per dag gewoon normaal op het gras zetten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:45

Opbouwen! niet meteen in een weide gooien, de eerste dag een uurtje erop, dan 2.. dan uur of 4 en zo steeds langer! zodat ze eraan wennen dat ze onbeperkt te eten hebben. Let wel, niet ieder paard stopt.(nee echt niet wij hebben er hier een die echt niet stopt)

Dus je kan ze echt niet van 1 uur per dag ineens naar 20 uur gooien.. er zijn veel paarden die dan koliek krijgen omdat ze in 1 keer teveel eten.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:27

joliene schreef:
Meestal zijn korte weides juist slecht voor paarden. Daar zit veel meer fructaan in.
Ik zou wel net al mrie zegt beginnen met strookbegrazing. :j Zo kan je het zelf nog een beetje in de hand houden. Wat je ook kan doen, is je paarden bijvoorbeeld overdag op zand zetten met hooi en 's nachts op het gras.

Als je ze op zand zet moet je wel uitkijken voor zandkoliek..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:29

Grazen moet je langzaam opbouwen he! Elke dag een uurtje of 2 meer..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:31

Ik denk dat het met een graasmasker wel moet kunnen.. Maar dan niet gelijk op de volle wei.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:33

Alsj en iet de mogelijkheid hebt om een overgangsperiode in te lassen (dus uurtje gras en dan weer in het zand) dan zou ik het niet durven..

Iljaa1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 02:36

Langzaam aan opbouwen dan komt het vast goed!

Groetjes

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 07:05

Op dit moment is er sowieso toch niet heel veel eiwitrijk gras? Mijn weiland is meer mos als gras momenteel.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 09:19

je kan gewoon ook een lonseertouw pakken en zon ding in de grond doen kan die lekker blijfen grazan zonder dat je er bij staat ;)

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:47

Ik zou voor die ene week of misschien 2 weken het risico niet nemen, zijn ze er net aan gewend, moeten ze weer terug. Koliek, hoebevangenheid, daar zit je echt niet op te wachten. Zijn toch aandoeningen die verkeerd af kunnen lopen voor een paard. Het is wat anders als ze daar bijv. een half jaar kunnen blijven staan, dan zou ik idd rustig aan opbouwen, maar voor 1 of 2 weken echt niet.

xxmeisjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:50

zoals de meeste denk ik van oons wel zeggen
elke paard kan op de wei
maar je moet ze niet gleijk de hele dag op het gras zetten
gewoon laten wennen en steeds wat langer

succes ermee

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:53

Wij hebben een PRE uit het Spaanse land en een Dartmoortje die ook met weinig kan. Het is idd opletten, want hij wordt dik van de lucht. Wij lossen dat op, door de tijd idd uit te bouwen in het voorjaar en door een stuk land af te zetten en zodra ze dat kaal hebben, een metertje of wat bij te geven. Je hebt van die plastic stokken die je heel makkelijker een metertje kan opschuiven zo. Als ze te dik worden, moet je ze iets minder geven en als je denkt dat ze te kort komen, geef je iets meer. Dat moet je in het begin even uitproberen, maar dat heb je zo door. Zo houden ze je gras ook mooi gelijkmatig kort en krijg je geen strontbanen. Werkt hier perfect. Mijn WPN komt dan wel wat te kort, maar ja, die heeft het op de wei toch meestal te druk met spelen. Dus die voeren we 's avonds hooi bij op stal.

Voorjaarsgras bevat ook behoorlijk wat eiwitten, dus voor elk paard geldt dat je het in het begin rustig moet opbouwen. Zodra hun poep diarree wordt, krijgen ze te veel binnen en kun je nog ingrijpen.

Wij zijn wel van mening dat een paard op de wei hoort. :j Elk paard kan dat.