kleigrond als wei, ervaringen gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

kleigrond als wei, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 18:53

Ik ben al een tijdje opzoek naar een wei voor mezelf. Nu kreeg ik via via een strook restgrond aangeboden.
De grond is vrij lang bijna 1000 meter en maar 20 meter breed. De indeling is dan al meteen een stuk lastiger. Maar eventueel met strookbegrazing zou dit kunnen.

Groter 'probleem' is de klei. Ik liep er vandaag overheen en het was vrij drassig (wel veerkrachtig). Er mag geen schuilstal op gezien het feit dat dit niet kan zonder fundering.

Er staat 1 lange rij met bomen in de strook grond en 1 er net buiten. Daarnaast ligt een vrij steile dijk.
Ik voorzie geen echt probleem in de wind. Ik kan zelf verschillende windbrekende wallen maken in de wei van hout. En me paarden hebben geen problemen met regen of sneeuw.

Vervelender en lastiger vind ik het probleem van natte voeten. Het is absoluut een optie om bv een groot zand stuk te maken of zelfs met tegels. Maar is dit afdoende of zakt het water door de klei ook niet door het zand bv? En zijn bv ijzeren vloerroosters gevuld met zand een optie? Grastegels?

Mensen met echte ervaringen hierin?
Liever geen one-liners met niet doen of slecht.

(Ik hoef dit niet te doen, maar het zou een behoorlijk mooie uitkomst zijn. Zeker omdat het om lange termijn pacht gaat)
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 04-02-11 19:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Caira

Re: kleigrond als wei, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:58

zomer prima, winter zou ik niet doen. Daar ga je je dieren niet blij mee maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:06

In de winter/ natte herfst is klei een drama, wat weer gevolgen heeft voor de wei in de zomer.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 19:15

Ik ben eigenlijk opzoek naar echte ervaringen. Dat het moeilijk is wist ik al. Maar ik kan veel aanpassen (mits verwijderbaar eigenlijk alles). Dus ik zoek echte ervaringen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:18

wat bedoel je met echte ervaringen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 19:19

Mensen die al jaren paarden hier op houden. En dus weten wat wel en niet kan. Die bv zelf zand gebruiken op kleigrond of tegels. En me dus kunnen vertellen of dit voor hun paarden afdoende is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:22

Hoeveel ervaring wil je hebben? Ik ben vrouw van een loonwerker en kom dus op genoeg kleiweilanden in de winter. En daar wil je gewoon echt geen paarden op houden in de winter. Vooral niet op zo'n smal stukje. Ze moeten nml dan steeds over hetzelfde stuk lopen en zullen alles zwart lopen. De enige mogelijkheid die aanvaardbaar is is als je een gedeelte van de weide om laat bouwen tot een paddock met goede drainage buizen en zand.

Is het weiland trouwens wel goed gedraineerd en gegreppeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:29

Caira schreef:
Hoeveel ervaring wil je hebben? Ik ben vrouw van een loonwerker en kom dus op genoeg kleiweilanden in de winter. En daar wil je gewoon echt geen paarden op houden in de winter. Vooral niet op zo'n smal stukje. Ze moeten nml dan steeds over hetzelfde stuk lopen en zullen alles zwart lopen. De enige mogelijkheid die aanvaardbaar is is als je een gedeelte van de weide om laat bouwen tot een paddock met goede drainage buizen en zand.

Is het weiland trouwens wel goed gedraineerd en gegreppeld?

Had het niet beter kunnen zeggen. Zit hier ook op zware klei, maar dan groot weiland. In het land lopen momenteel een jaarling en 2 shetten. Gaat de jaarling aan de race, kun je de sporen volgen. Duurt lang voor het droog is en als het echt droog is, wordt het keihard. Zomer kan best, winter niet, dan zul je een paddock moeten hebben. Maar zonder schuilstal ? Ik zou er zelf niet aan beginnen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:31

Een aantal stukken betegelen van ongeveer 3x3 (en voor kleinere pony's misschien 2x2) en daar hooi en water neerzetten. Hier lopen ze 24/7 buiten met kleigrond, beschikking tot stal en een aantal droge plekken. Toch staan ze graag in de modder maar ze hebben in iedergeval de kans droog te staan.

Mijn welsh en shet staan op 1000 vierkante meter, niet veel dus.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:34

om ze 24/7 op kleigrond te houden is geen optie. ivm de natheid van de kleigrond maakt het niet uit of je daar zand overheen stort, het water blijft namelijk toch boven de klei en krijg je dus zand modder.
roosters met een goed dreinage systeem en daaroverheen een humusrijk zandlaagje voor nieuw in te zaaien gras is een oplossing, maar dat ik op lange termijn en erg duur voor een klein stukje grond..

ook heb je dat als je ze er nu op zet, ze het kapot lopen. als het dan droger word dan zul je een zelfde soort wei hebben als wanneer het eerst heel nat is geweest en het dan stevig gaat vriezen(onbeweegbare grond met 20 cm diepe hoef afdrukken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:40

Ik sta ook op de groningse kleigrond. De weilanden kunnen ze niet in in de winter, behalve als ze bevroren zijin. De sloten zijn uitgebaggerd en toen was het nat, de voren staan er nu nog in en moeten wel weer recht, anders heb je komende zomer betonnen voren.

Draineren, betegelen en noem het maar, anders kun je ze niet 24/7 het jaar rond er op houden. En net als Caira zegt, vooral niet op een smal stuk.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:42

Ciska_sando, ik heb een andere ervaring. Hier staan ze al jaren 24/7 op kleigrond (1000 vierkante meter). Met een beetje goede voorzieningen is het prima te doen hoor. Paardjes hebben nergens last van, nog nooit mok gehad en rennen nog steeds door de wei. Glijden zo hier en daar wel uit maar nooit problemen.
Ik heb 2 weiden, beide kleigrond. De ene wei laat ik helemaal glad worden door de regen en dan als het vriest zitten er geen kuilen in en de andere wei daar gaan ze in als het niet meer vriest en lopen ze stuk. In de lente gaan ze naar de andere wei en heeft de kapotte wei rust en in de zomer staat er weer vollop gras. Ik zaai de wei nooit, zorg alleen voor voldoende water in de zomer en heb iedere zomer hardstikke goed gras en iedere winter vermaken ze zich prima. Gewoon droge stukken maken waar ze kunnen eten en ze beslissen zelf waar ze graag staan willen. Ik heb een stal + veranda ongeveer 6x4 en daarvoor nog een betegeld stuk van 6x1,5 en ze staan altijd achterin de wei... waar het niet betegeld is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:44

Wat voor paarden heb je? Want ook dat heeft een grote impact. Kleine pony's lopen het land lang niet zo stuk als grotere paarden.

Hier kunnen de shetlanders en mijn welshje wel gewoon op het land, die trappen niets stuk. Maar de grotere paarden die lopen de gaten erin.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:46

Shetje en Welsh, het is goed te doen met die kleine pootjes.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:49

@xmarliez, wat ik hieruit opmaak is dat het maar 1, niet al te groot stuk is(1000 meter is wel lang, maar met strookbegrazing op 20 meter breed is dat alsnog niet ideaal), als je kunt afwisselen valt er nog wat te regelen ja, maar jaarrond op 1 stuk op klei dat werkt gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Galeobdolon op 04-02-11 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:49

Ja daar is het idd voor te doen. TS heeft 2 'grote' paarden en dat is toch heel anders!

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:00

Ik zit op klei, dan wel het eerste jaar dus geen jarenlange ervaring maar dit is de mijne:

Ik heb 6000 m2 (wel met schuilstal) er is een stuk ervoor bestraat, daarvoor heb ik een (klein) stukje tussen bak en bestrating laten afgraven, ongeveer 10 cm, en daar gewoon zand in gestort. Geen drainage oid (kan ook niet) Dit is drama eerlijk gezegd dus dat gaan we dit jaar bestraten. De bak lag er al maar dit is door de vorige eigenaar gedaan en die hebben het ook afgegraven (wel dieper dan ik dat had gedaan met het kleine stukje) en daar is bakzand in gestort (dus ook geen drainage). De bak is nu mooi maar als er veel water (zoals afgelopen herfst) valt is hij erg nat en dan staan die van mij (3 stuks van gemiddeld 1.50m en 1 veulen) met z'n allen op het verharde. Aan de buitenkant is ie snel droog dus ze gaan er heel snel alweer op, ook als er plassen liggen maar ze houden niet zo van natte voeten :Y) Dus wat ik zou doen is bestraten eerlijk gezegd, ik had in mijn hoofd om mijn paarden ook in de winter op de wei te laten maar dan hou ik geen gras over en ik heb geen twee weiden. Als de grond bevroren is zou het wel kunnen maar ze zakken er heel snel in weg.

Succes ermee.

Ow, ik heb twee stalletjes en een stuk van 1.50 bij 10 meter bestraat (plus twee stallen van 3,5x3,5m) en de bak is net geen 20x40 m, dit gaat prima maar ik wil dus nog een stuk van 3 bij 10 meter extra bestraten.

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:15

Wij zitten ook op kleigrond (helaas). In de winter kunnen de paarden niet op de weilanden.
Dan staan ze in een paddock met zand. Dat zand (drainagezand) hebben we op de kleigrond gestort en moeten we ong. elke twee jaar aanvullen. In de paddock loopt ook een drainage-slang.
Voor de inloopstal (die ook in de paddock staat) hebben we een stuk betegeld.
Je kan trouwens ook een schuilstal plaatsen die demontabel is van polyester, die staat gewoon op de grond.
Wij hebben er zo een geplaatst aansluitend aan onze rijbak want in de winter staan daar overdag ook 2 paarden bij ons. Ik zal eens proberen een plaatje op te zoeken.

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:21

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:32

Ik heb me ponys ook op klei:s ..heb er wel op een stukje een kup zand op gedaan kijken wat het doet:s Maar ik denk 3 maanden en ze lopen er overheen en zo heb je weer klei gemengd met zand..

klei is heel poedersuiker.. ook met inzaaien klei slaat snel dicht, dus als je straks wil inzaaien ofzo,, dan slaat de grond snel dicht als je het sproeit..dan heb je alles bovenop zeik nat, maar het laat niet door.

Me ponys staan nu ook in klei.. wel drassig maar gelukkig niet zo heel nat dat ze gelijk wegzakken.

Zomers is het goed te doen.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:38

Mijn paard staat ook op kleigrond. Wij hebben het geluk dat een deel van de wei ongeveer 2 meter hoger ligt dan de rest van de weide. Dat hoge stuk is dan ook de winterweide. Als de paarden nu op het lage stuk zouden moeten staan, zou dat echt een een ramp zijn. Ik zak op het lage stuk tot de helft van mijn laarzen in de modder. Onze weide is wel lager gelegen dan de weg en de naastliggende wijk. Dat zal er ook voorzorgen dat het natter is.
Ik zou er toch nog is goed over nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:59

Caira schreef:
Wat voor paarden heb je? Want ook dat heeft een grote impact. Kleine pony's lopen het land lang niet zo stuk als grotere paarden.

Hier kunnen de shetlanders en mijn welshje wel gewoon op het land, die trappen niets stuk. Maar de grotere paarden die lopen de gaten erin.

Wij hadden hier een shet, die de boel stuk gelopen heeft. Die ztond dan niet op een enorm stuk, maar in de herfst is alles stuk gelopen. Daarna vroor het gelijk op, dus de paarden kunnen er niet meer langs. Dus kleintjes kunnen het stuk lopen. Vooral als ze een favo plek hebben in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:01

Ik weet niet of er verschil zit in klei, in groningen is de klei heel vet en zuigend.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:14

Vroeger toen ik mijn pony en daarna paard bij huis had bij mijn ouders op de kleigrond konden ze in de winter niet naar buiten, tenzij het gevroren had. soms was dit pas vanaf eind november, maar ook wel 'ns in oktober al, dat hing er vanaf hoeveel regen er viel. Dan hield je niks van de wei over en werd het één groot modderbad. deze ellende duurde tot maart/april...

zand erin heeft geen/weinig zin, dat wordt er gewoon 'ondergeploegd' door het lopen.

In de zomer is klei ideaal, in de winter één groot drama....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:17

Hier esgrond op woudzand en een beetje hoger (wat oplopend) dan omliggende percelen. Zelfs daar zijn stukken modder waar de pony's (2xD maat) veel komen/staan. En hoewel het vrij rap droog/droger wordt zijn verhardingen essentieël om de pony's droge voeten te garanderen. 1/4 ha is meest in gebruik en die heeft nu rap rust nodig ivm vertrappen. Had ik de andere helft open gegooid was nu alles stuk geweest. 1 Sprintje is nl genoeg voor gaten en slipsporen als het weer even tegen zit.
Daarnaast is aarde/klei met de hand niet te egaliseren, dus gaten dichtgooien etc. lukt niet, spul plakt teveel en verkruimeld niet. Hoogstens als het lang echt droog is de top 1/2cm, maar dat is dan alleen stof, daaronder is het dan keihard.
Ik wil dus ook heel graag een zandpaddock, zowel om in te werken als om de paarden een alternatief te bieden voor rubbermatten op tegels of modder om in te liggen (al is dat een beetje voor mijzelf, nat zand krijg ik makkelijker van de vacht af dan plakkende aarde).
Het kan allemaal wel, maar je bent wel een aardig bedrag kwijt om alles voor je dieren verantwoord te krijgen en werkbaar/begaanbaar voor jezelf. Lees ook eerst even heel goed de regels van de gemeente door, want meestal moet je ergens in de gedoogzone creatief zijn om alles zo te krijgen.