geschoren paard wanneer vacht weer aangegroeit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkert_tje

geschoren paard wanneer vacht weer aangegroeit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 13:08

hallo
we hebben vorige week een nieuw paard voor onze jongste dochter gekocht
ze hebben hem net voordat wij 2 weken terug bij hem kwamen kijken nog effe snel in een streep(sport) model geschoren _-:(
hij is helemaal kaal behalve zijn rug en billen
hoofd is kaal tot aan de bakstukken :=
nu staat hij bij ons 24/7 buiten onder een dubbele deken
hij heeft het gelukkig niet koud
maar ik vind het echt afschuwelijk maar helemaal afscheren wil ik niet want dan krijgt het echt koud denk ik
zijn behaarde billen en rug houden hem wat warmer
dus ik kijk zijn vacht er als het ware zo snel mogelijk aan _/-\o_
hoelang zou het duren voor hij er weer toonbaar en warm bijloopt :?

hij ziet er nu zo uit
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
zijn half behaarde hoofd

Afbeelding

petitparis

Re: geschoren paard wanneer vacht weer aangegroeit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:13

als hij nu pas bijgeschoren is, dan duurt het totdat hij volledig van vacht gewisseld is en de dekens weer af kunnen. dus maart april ergens...
Als je het echt geen zicht vind zou ik hem volledig scheren hoor, gewoon een dikkere deken op... en bij het longeren en inrijden een uitrijdeken erop. Deze pony heeft nu een natuurlijke nierdeken op...

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:13

Ik ben bang dat het pas minder gaat opvallen als hij dadelijk gaat ruien. Ik zou hem helemaal scheren als ik jou was. De vorst is toch over als het goed is en koud zal hij het echt niet krijgen onder de dubbele deken.

Ik zou ook niet blij zijn met dit model:-(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:23

petitparis schreef:
als hij nu pas bijgeschoren is, dan duurt het totdat hij volledig van vacht gewisseld is en de dekens weer af kunnen. dus maart april ergens...
Als je het echt geen zicht vind zou ik hem volledig scheren hoor, gewoon een dikkere deken op... en bij het longeren en inrijden een uitrijdeken erop. Deze pony heeft nu een natuurlijke nierdeken op...

Ben het eens met deze reactie, als je hem helemaal scheert ziet dat er fatsoenlijker uit dan zo..

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 13:31

dank je wel
en ja dat is ook zo maar het gaat me er opzich niet om dat hij er dan mooier uitziet
hoe afschuwelijk ik het ook vind :P
maar dan maar effe door de zure appel heen bijten het groeit wel weer aan
wij wonen op texel en op het land staat echt altijd een flinke wind
die giert daar om je oren
ze kunnen wel binnen staan en hebben een luwe hoek
ik ben als de dood dat hij het echt koud gaat krijgen al ik hem helemaal kaal ga halen
dus wat is wijsheid
afscheren zie ik echt niet zitten nu heeft hij het ook niet koud met longeren enz zonder deken als hij helemaal kaal is wel

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:34

Tot na het ruien , ik zou het haar wat ie nog heeft wel laten zitten ,
en een halsdeken erbij doen ,kan nog best heel koud worden begin februari
Er zijn paarden die nu al ruien , maar die van ons zijn altijd heel laat en in mei pas weer mooi kort
Onze pony's worden niet geschoren , geen dekens en geen kunstlicht , en vooral door dat laatste
ruien ze denk ik later , dus als hij sávond's op stal staat met kunstlicht ruit ie wellicht wat eerder
geduld hebben dus

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:35

Citaat:
De vorst is toch over als het goed is en koud zal hij het echt niet krijgen onder de dubbele deken.

:? Het is net februari en het kan tot April nog vriezen.
Vanaf volgende week gaat het snachts ook weer vriezen.
Ik zou het gewoon zo laten. Jammer dat hij er nu wat minder fraai uitziet maar ach :+ als dat alles is.
Liever nog een gedeeltelijke vacht als helemaal kaal met dit weer. Het is niet alleen het vriezen, maar ook de wind en regen waar je rekening mee moet houden. Tuurlijk helpen dubbele dekens, maar ik zou zijn vacht er verder gewoon op laten zitten tot de rui. Een halsdeken of halsstuk lijkt me ook geen overbodige luxe.

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:38

Ik zou het zo laten. Het is nog steeds winter.
Heeft ook wel een functie dit model.
Het is ook een kwestie van bijkleuren.
En dat duurt zeker nog 3 maanden.
Een vos heeft altijd een lastige kleur na het scheren.
En het model had ik ook wat anders gedaan, maar ja dat is ieders keus.

veel plezier met je paard

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:39

dan wordt het effe doorbijten tot de zomervacht er door komt...

mijne is in november volledig geschoren op hoofd en benen na (staat ook buiten). haar vacht is ondertussen gegroeid, maar het verschil tussen het geschoren deel en de benen is nog steeds gigantisch

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 13:43

hmmm volgens mij gaat het topic nu de verkeerde kant op :D
mijn vraag was niet of ik hem wel of niet moet scheren
ik ga hem niet scheren ik laat hem zo +:)+ dat lelijke geschoren kijken we wel doorheen :P
ik vroeg me alleen af hoelang het ongeveer zou duren voordat hij weer een redelijke egale vacht heeft :+
ps halsstuk heb ik ook overgedacht maar hij heeft het echt niet koud zo
dus halsstuk kan altijd nog mocht hij het wel koud krijgen maar het heeft van het weekend flink gevroren en hij had het echt niet koud
hoe sneller zijn vacht er weer opkomt hoe beter :j

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:49

ik zou hem inderdaad ook niet scheren ;)
dat is puur optisch, en als je toch niet op wedstrijd hoeft, heeft het helemaal geen meerwaarde!
zeker niet een paard die veel op de wei staat.

De dagen worden alweer langer...enkele van mijn paarden zijn al aan het ruien.
Zodra dat zich echt doorzet, en het wat warmer wordt.....zie je er al snel niets meer van.

Je moet zorgen dat hij het niet te warm heeft (ook niet koud!)....als de "kale" haren weer wat aangroeien zie je er al snel niks meer van! behalve dan misschien klein beetje kleurverschil.
Zie mijn profiel, ik had mijn paard in een heel apart patroon geschoren. Een paar dagen later wilde ik het nog wat bijwerken, toen waren de haren alweer een mm aangegroeid! dat ging echt heel snel.....
binnen enkele weken zag je niet eens meer verschil in de zebrastrepen.

geduld is een schone zaak, vertrouw op moeder natuur!
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 04-02-11 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:53

tinkert_tje schreef:
hmmm volgens mij gaat het topic nu de verkeerde kant op :D
mijn vraag was niet of ik hem wel of niet moet scheren
ik ga hem niet scheren ik laat hem zo +:)+ dat lelijke geschoren kijken we wel doorheen :P
ik vroeg me alleen af hoelang het ongeveer zou duren voordat hij weer een redelijke egale vacht heeft :+
ps halsstuk heb ik ook overgedacht maar hij heeft het echt niet koud zo
dus halsstuk kan altijd nog mocht hij het wel koud krijgen maar het heeft van het weekend flink gevroren en hij had het echt niet koud
hoe sneller zijn vacht er weer opkomt hoe beter :j

Ah op die manier :D
Ik denk dat je een maand of 2 moet uittrekken. Het ligt er ook aan wanneer hij geschoren is.
Zo te zien nog niet zolang geleden.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 13:59

2 weken terug denk ik je ziet de scheerstrepen nog echt zitten
3 weken terug kreeg ik foto's en filmpjes van een harig paard :j
en een paar dagen later net voor we gingen kijken kreeg ik foto's gemaild van een geschoren paard :=
maar goed van de zomer moet hij wel weer toonbaar zijn begrijp ik :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:01

Ja hoor, dat gaat ie wel weer redden :D
Mijn paard werd meestal begin november geschoren en eind januari zat er toch alweer een klein vachtje aan.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 14:04

thank god _/-\o_ _/-\o_ :+

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:10

Mijn ponie is ook in november geschoren en het begint weer egaler te worden. De niet geschoren plekken verharen nou ook als een gek.

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:54

jouke_h schreef:
Mijn ponie is ook in november geschoren en het begint weer egaler te worden. De niet geschoren plekken verharen nou ook als een gek.

Zo zie je maar weer dat geen een paard of pony gelijk is met verharen. Die van jouw is al aan het verharen. Mijn paard en pony nog helemaal niet! haha (zijn ook geschoren)

siqojaskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:25

Gewoon helemaal scheren en doorgaan met de dubbele deken. Dan zal het huis wel goed gaan :D

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 21:51

ik scheer niks :n ene huis ??

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:00

Nou weet ik zeker dat jullie mijn paard nog meer voor l*l vinden lopen :Y)

Mijne heeft net zo'n kleur vacht als jullie pony, scheer hem altijd 1x oktober/ november en pas in juni is de kleur weer bijgetrokken. Je kan wel lang houden dat je verschil blijft zien maar dat de haren al wel zijn aangegroeid. Mijn paard is namelijk nu al flink in de rui ligt dus echt aan het paardje, als je het niet mooi vind hoop ik dan die van jou eerder is ;)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 23:54

het zal idd wel schelen per paard maar we zien het wel we laten moeder natuur lekker zijn gang gaan :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:03

Die van mij is in hetzelfde patroon geschoren in november, maar de geschoren haren zijn nog steeds kort. Hij heeft zelfs toen het hard vroor niet onder een halsdeken gestaan en inmiddels staat hij nog slechts onder een ongevoerde regendeken.
Het is overdag ruim boven de 10 graden, die heeft het echt niet koud hoor!
Sterker nog, hij stond vanmorgen nog met de 100 grams onderdeken ertussen en toen ik die eraf haalde, was hij gewoon klam. Oftewel, te warm.

Die van mij heeft zelfs al een dagje zonder deken gestaan, een paar weken terug, stralend zonnetje en 13 graden overdag. Lekker deken eraf gelaten en er 's avonds toen ik kwam voeren weer opgelegd voor de nacht (de ongevoerde regendeken).

Het koelt vannacht ook amper tot onder de 10 graden af volgens de weersvoorspelling, dus bang zijn datie het veel te koud heeft, zou ik niet zijn.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 00:11

die van ons krijgt het wel koud met dit weer het is hier nu al 2 dagen windkracht 9
vergis je niet op texel waait het nu eenmaal meer als aan de vaste wal
en het is nu op dit moment 6 graden 23:10
hij heeft een canvas dekentje op die niet heel dik is met daaroverheen een regendek met fleece dus heel dik ingepakt is hij niet
ik hoop dat hij over een paar weekjes de cancas er onder vandaan kan en dan weer een tijdje later alles af
maar ik bekijk het hoe hij zich voelt tot nu toe heeft hij het niet echt warm maar gelukkig ook niet koud met zijn dekentjes op
vind het echt niks dat geschoren ben blij als zijn haar er weer opzit dan kan hij lekker bloot door het leven :+

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 00:19

wouterpaard schreef:
Nou weet ik zeker dat jullie mijn paard nog meer voor l*l vinden lopen :Y)

Mijne heeft net zo'n kleur vacht als jullie pony, scheer hem altijd 1x oktober/ november en pas in juni is de kleur weer bijgetrokken. Je kan wel lang houden dat je verschil blijft zien maar dat de haren al wel zijn aangegroeid. Mijn paard is namelijk nu al flink in de rui ligt dus echt aan het paardje, als je het niet mooi vind hoop ik dan die van jou eerder is ;)

effe gespiekt in je profiel maar idd die van jou is ook apart geschoren :D maar die van jou heeft teminste nog haar op zijn benen :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:46

Voordat het zomer is, is hij wel weer egaal van kleur ;)
In principe is het ruien nu al voorzichtig aan het komen, dus de volgende vacht wordt al aangemaakt. Even een maand of 2 geduld hebben en zorgen dat je vooral beschutting geeft tegen de wind. Dat is zeker op Texel een belangrijk punt van aandacht, want daar kunnen ze enorm warmte van kwijtraken.
Ik zou wel zorgen dat je hem bij een echt koude wind (zo'n vriezende noordoosten wind) binnen kunt zetten of een halsstuk aan de deken doen, want dan raakt hij op zijn hals wel heel veel warmte kwijt.