kalk en mest

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

kalk en mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 21:27

Hoi,

Hoe was t ook alweer?
In febr/maart kun je toch al kalk strooien en dan bijv in april je mest erop doen?

Wanneer bemesten en bekalken jullie je land en hoe lang zit er tussen? En onder welke weersomstandigheden doe je wat?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:31

Ja, en er moet een maand tussen kalken en mesten zitten. Volgens mij eerst kalken en dan mesten.
Mesten mag van 01 feb. - 01 sept. (15 sept. op zandgrond)
(Moet zelf ook snel kalk gaan halen)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 22:01

tamary schreef:
Ja, en er moet een maand tussen kalken en mesten zitten. Volgens mij eerst kalken en dan mesten.

OK, een maand ertussen dus. dank! En idd eerst kalk, dan mest, dat lees ik wel terug ja.
Meer tips welkom hoor :D

Inca

Re: kalk en mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:20

En als je de wei ook nog wil bij/doorzaaien naast kalk en mest. Wanneer kan je dat dan het beste doen?
Na het strooien van kalk houdt je neem ik een tijdje de paarden van die wei af? Zo ja hoe lang?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:31

tamary schreef:

Hier nog even een paar aanvullende regels en de verandering per 2012:

Uitrijdperioden veranderen vanaf 2012

Vanaf 2012 krijgt u wel te maken met veranderingen in de uitrijdperioden:
Uitrijden van drijfmest op grasland dat ligt op klei- en veengrond mag van 15 februari tot 1 september van dat jaar.
Uitrijden van drijfmest op grasland op zand- en lössgrond is toegestaan van 15 februari tot 1 september van dat jaar.
Uitrijden van drijfmest op bouwland op alle grondsoorten mag van 1 februari tot 1 augustus van dat jaar.
Uitrijden van drijfmest op bouwland op alle grondsoorten mag van 1 februari tot 1 september van dat jaar als u een groenbemester teelt of in het najaar bollen plant.

Uitrijdverbod voor besneeuwde, bevroren en waterverzadigde grond
Het is verboden om dierlijke mest uit te rijden op (gedeeltelijk) besneeuwde of bevroren grond of als de bovenste bodemlaag verzadigd is met water. Voor besneeuwde en bevroren grond geldt het verbod niet voor vaste mest op grasland met een beheersregime. Het gebruik van vaste mest moet dan wel zijn toegestaan volgens het beheersregime.

Uitrijdverbod voor steile hellingen
Steile hellingen zijn gronden met een hellingspercentage van 7% of meer. U mag geen dierlijke mest of stikstofkunstmest gebruiken als u steile hellingen heeft op uw bedrijf en er is sprake van geulenerosie. Dat mag ook niet als de grond niet beteeld is.

Uitzondering: u mag wel meststoffen gebruiken als u binnen acht dagen de grond inzaait. Maar u mag geen maïs, aardappelen of bieten zaaien of poten. Deze gewassen zijn wel weer toegestaan als er sprake is van een perceel;

met een aaneengesloten lengte van maximaal 300 meter. Het perceel is aan beide einden over de volle breedte door een duidelijk waarneembare kavelgrens afgebakend of
dat over de volle breedte grenst aan grond die gelijkmatig is bedekt met een ander gewas dan maïs, aardappelen of bieten. Dit over een aaneengesloten lengte van ten minste 100 meter
Heeft de grond een hellingspercentage van meer dan 18%? Dan mag u geen dierlijke mest of stikstofkunstmest gebruiken.

bron: http://www.hetlnvloket.nl/portal/page?_ ... id=2154308
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 02-02-11 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:39

Denk dat het hier net als bij mij om de mesthoop gaat, dus vaste mest/stalmest. Hoe zijn de regels voor specifiek die soort?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:47

stal mest is vaste mest in mij bovenstaande uitleg.

stal mest mag binnen dezelfde datum uitgereden worden;
Stal mest mag WEL over bevroren grond uitgereden worden;
Stal mest mag op land met een beheersovereenkomst(uitgestelde maaidatum, aangegeven bij een natuurorganisatie en het loket) WEL over sneeuw heen gereden worden;
Stal mest mag op regulier land NIET over sneeuw uitgereden worden.

Als je het de loonwerker laat doen zal hij dit gerust weten, wat de nieuwe datums worden voor de stalmest weet ik neit zal het morgen eens uitzoeken of dit ook veranderd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 08:10

daffie1986 schreef:

Stal mest mag op land met een beheersovereenkomst(uitgestelde maaidatum, aangegeven bij een natuurorganisatie en het loket) WEL over sneeuw heen gereden worden;

Als je het de loonwerker laat doen zal hij dit gerust weten, wat de nieuwe datums worden voor de stalmest weet ik neit zal het morgen eens uitzoeken of dit ook veranderd.

Dit betreft injecteren, neem ik aan?

Het gaat idd om mijn mesthoop, die ik als compost verstrooi, niet injecteer. Volgens mij gelden daar geen speciale regels voor, niet?

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 08:41

Ik heb geleerd in februari/maart kalk en in april/mei kunstmest, MAAR dan moet de kalk wel weg zijn. Als er nog kalk ligt als je kustmest gaat strooien is de werking van beide nihil.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 10:19

bluebeauty schreef:
Ik heb geleerd in februari/maart kalk en in april/mei kunstmest, MAAR dan moet de kalk wel weg zijn. Als er nog kalk ligt als je kustmest gaat strooien is de werking van beide nihil.

Als je de kalk met regen strooit, is het heel snel opgenomen hoor. Afg. jaar was t bij mij in 2 dagen weg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:55

welke kalk strooien jullie en waar kun je het prijsgunstig inkopen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 15:58

joyce B schreef:
welke kalk strooien jullie en waar kun je het prijsgunstig inkopen?

Ik haal bij een buurtwinkel, die van alles heeft. Volgens mij 25 kilo voor 5 euro ofzo. Ik heb t niet uitgezocht, wellicht kan t goedkoper. En je hebt aardig wat zakken nodig, wellicht kan iemand het bezorgen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:05

Antheman schreef:
daffie1986 schreef:

Het gaat idd om mijn mesthoop, die ik als compost verstrooi, niet injecteer. Volgens mij gelden daar geen speciale regels voor, niet?

Compost mag het hele jaar uitgereden worden, echter betstaat compost vologens de wet uit planten resten en mag het geen dierlijke messtoffen bevatten. Ook het uitrijden van vaste mest is aan regels gebonden. Dit jaar mag je het gewoon tussen die tijden uitrijden en over de vorst. Als het genseeuwd heeft mag je het alleen uitrijden over land met een beheersovereenkomst en niet op regulier land.

@TAMARY: Ik zou nog even kijken voor veranderingen in het uirijden van ruige mest per 2010.

Ruige mest uitrijden in 2012:
Vanaf 1 februari t/m eind augustus op zand grond, Vanaf 1 februari t/m 2de week September op klei- en veengrond

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:44

Antheman schreef:
daffie1986 schreef:

Hoe injecteer jij stalmest _O-

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:06

Voor zover ik weet (hoor ik van mijn vader) valt paardenmest nog niet onder de mest vergunning, dus mag je in principe het hele jaar uitrijden, het gaat dan wel over het hobby matig houden van paarden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:14

ingedodo schreef:
Voor zover ik weet (hoor ik van mijn vader) valt paardenmest nog niet onder de mest vergunning, dus mag je in principe het hele jaar uitrijden, het gaat dan wel over het hobby matig houden van paarden.

dit zou wel gunstig zijn, maar ik denk dat het niet klopt!

hoeveel kalk per m2 heb je nodig?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:09

Ben even de juiste dosis kwijt. 75 of 150 kg per hectare.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:34

ingedodo schreef:

Paardenmest valt sinds 2010 onder de mestwet. Daarom moeten ook paardenhouderijen tegenwordig een mestnummer hebben. Ook al vallen ze niet onder de vergunning mag je het nog steeds niet het hele jaar uitrijden. Hobbymatige paardenhouderij is niet verplicht om een mestnummer te hebben en kunnen dan dus ook hun mest aan volkstuintjes en anderen die gratis mest willen hebben, kwijt.

johancoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:43

De hoeveelheid kalk hangt af van de zuurgraad van de grond. Wanneer je geregeld kalk stooit is een een onderhoudsbekalking van 1000 kg / ha om de 2 a 3 jaar genoeg. Minder als 1000 kg/ ha is vaak lastig te verdelen voor de loonwerker. Een gift meer dan 2000 kg is altijd zinloos. Wat je meer strooit dan 2000 kg / ha is niet meer werkzaam. Als dit nodig is, kun je de gift beter verdelen over 2 jaar.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:20

En kalk strooien jullie tegen verzuring van de grond ?
Dit helpt ook tegen mos toch ?

Ik ben ook wel benieuwd naar adressen waar je het gunstig kan krijgen.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:22

hier nog 1 die erg benieuwd is naar een mooie prijs in de buurt van de veluwe...
vorig jaar een paar zakjes geprobeert en het werkte super het gras kwam gelijk opzetten na het kalken!!

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:25

Ik was vorig jaar voor 1000 kilo kalk over 1 ha. weide 300 euro kwijt, gedaan door de loonwerker.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:52

Ik denk erover morgenochtend te kalken(met de hand) Heb het nooit eerder gedaan of gezien zelfs. Morgen wordt regen voorspeld, gunstig lijkt me?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:28

Met de hand !?!

Ik heb 1000 kg klaar staan voor mijn hectare land, heb er 150 euro voor betaald, is los gestort in zo'n megazak. We moeten nog even wachten tot we de strooier kunnen lenen van de plaatselijke schapenboer, dan kan het verdeelt worden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:47

Maar ik doe niet de hele hectare. En zoals gezegd, ik heb t nooit gedaan of gezien!