Een paard voor de heb

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe denken jullie over een paard voor de heb?

Belachelijk
188 (74%)
Niet zo raar
35 (13%)
Groot gelijk
15 (5%)
Geen mening
14 (5%)

Totaal aantal stemmen: 252

daffie1986

Een paard voor de heb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 05:01

Las net een topic over een paard hebben voor alleen het rijden.

Maar hoe denken jullie nou eigenlijk over mensen die alleen maar een paard hebben om te kunnen zeggen dat ze er 1 of meer hebben en zelf alleen maar in het weekend of 1x per week iets met hun paard doen?

Sta er zelf echt verbaasd van hoeveel mensen dit doen/hebben. Vindt het zo sneu voor die paarden. In het gunstigste geval heeft het paard maar 1 bijrijdster, maar ben ze ook al tegen gekomen met 3 tot wel 5 en dan allemaal 1 dag in de week.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 05:35

ronduit belachelijk!!! :(

jij ben degene die ervoor kiest om een paard te hebben en dient daarmee dus ook voor alle bijkomende belangen van het dier te zorgen!
kortom: je ben verantwoordelijk dat het hem/haar aan niks ontbreekt!

zelf probeer ik af en toe hemel en aarde te bewegen om toch even langs mijn paardjes kan gaan, al is het maar om even te checken en een knuffel en appeltje te geven, en kan me ook ontzettend ergeren aan mensen die zo ontzettend laks denken over het hebben van een paard! :(

als je niet de benodigde zorg kan geven begin er dan gewoon niet aan!! is beter voor jou en voor je paard!!

Primavera

Re: Een paard voor de heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 07:28

ik vind inderdaad wel dat je je goed moet beseffen wat je aankoopt, maar daarin tegen: denk is aan al die paardjes met artrose, of spierziekte, of ouderdom, die gewoon lekker in de wei staan. dan doe je er ook niks mee.

zelf hebben wij er nu 5 rondlopen waarvan 1 nog niet beleerd, maar ik rijd de mijne ook maar 2x in de week hoor. zo erg vindt k dat nu ook weer niet.

ik rijd hem op zaterdag en zondag, omdat ik doordeweeks gewoon geen tijd heb. en mijn moeder die longeert hem nog zo'n 2x in de week. maar zoveel doet ie nou ook weer niet, en hij vindt het prima hoor :p hem hoor je niet klagen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 07:41

we hebben er 6 en nu in de winter word er niks mee gedaan,ja gevoerd en water gegeven.verder staan ze met zijn alle lekker buiten 24/7 met loopstal.ik vind het niet erg als mensen een paard voor de heb kopen,mits ze goed verzorgd worden dus eten drinken en natuurlijk 1 of meerdere maatjes of ze wel of niet gereden worden zal dat paard niks intereseren(als het buiten loopt).

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 08:51

Een paard voor de heb,het zou kunnen,mits ze goed voor het dier zorgen.
Zou het paard het vervelend vinden,als hij lekker hele dagen in de wei staat met soortgenootjes,denk het niet.Maar die 3 of meer bijrijders,dat keur ik wel af,ik zou dan zeggen maximaal 2.
Een paard voor de heb,die hele dagen op stal staat,dat is ronduit zielig !!!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 08:54

Dat ligt helemaal aan het paard zelf. Sommige paarden vinden het echt niet erg om de hele dag buiten te staan en te spelen met vriendjes, maar anderen gaan zich enorm vervelen als ze niet aan het werk gezet worden.
Dan heb ik het niet over die trutjes die hun paard op stal laten staan om hem vervolgens 1x per week de bak door te trappen. ;)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 08:55

Waarom niet? Als je er goed voor zorgt.
Ik ken iemand die heeft twee oudere paarden, ze rijden in het weekend af en toe. Die paarden hebben een leven daar kan menig ander paard alleen maar van dromen.
Ze hebben twee boxen met een heerlijke grote uitloop, daarnaast kunnen ze vaak ook nog in de bak of in de wei.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 08:58

Waarom niet inderdaad?
Als er goed voor gezorgd word is het tch geen probleem? Niet elk paard vindt het fijn elke dag bereden te worden hoor. Met mijn verzorgpaarden wordt ook niks gedaan. Ze worden 's morgens buiten gezet, gevoerd, af en toe gepoetst en binnen gezet. Er wordt alleen wat met ze gedaan als ik er ben. En ik rijd misschien 1x in de maand. Komen ze wat tekort? Nee hoor, het zijn vrolijke en gezonde dieren, die zeker niet elke dag bereden zouden moeten worden.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:03

Nou zo heb ik dus 2 jaar een paard gereden, waarvan de eigenaren hem niet eens herkenden. Paard had een keer iets, DA stond er al mee op de wasplaats. Mensen kwamen langs en liepen er straal voorbij. Stonden voor zijn stal ... huh waar is ons paard? :? In de 2 jaar tijd dat ik (dagelijks) dat beest reed en verzorgden zijn ze dus 1 keer langs geweest.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:19

een paard voor de heb..
nee een paard voor mijn lol :)
maar het gebeurt regelmatig dat hij 1x per week aan de arbeid gaat ja :j
is dat dan meteen zielig? :')
hij staat 24/7 buiten met 3 merries (hij is ruin) heeft een schuilstal, en zowat onbeperkt ruwvoer.
Heb 'm nog nooit zo zien stralen als tussen zijn meisjes nu! :)
Zal dat beest aan z'n kont oxideren of ik dan wel of niet kom rijden :=

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:21

Joh wat maakt het uit? Ik rij ook niet alles, dieren staan buiten, krijgen elke dag water en voer kunnen de hele dag spelen met elkaar, denk je dat die mij missen?

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:24

Ik denk dat er verschillende manieren zijn van paarden houden.
Ik ga ook niet elke dag langs mijn paard, omdat ik gewoon daarnaast ook een ander leven heb, met vrienden, een drukke baan en een vriendje. Maar ik ken ook mensen die dat niet kunnen begrijpen, waarvan hun paard hun leven is. Zij zullen mij ook misschien beoordelen dat ik mijn paard heb, 'voor de heb'. Maar ik ben er gewoon om de dag, zodat hij een lekker schoon stalletje heeft en ook om de dag gereden wordt, en hij gaat elke dag lekker de wei in. Ik kan niet geloven dat het hem boeit als ik even langs kom om hem een aaitje te geven en weer weg te gaan, zoals anderen wel doen.
Ik denk dat veel mensen over anderen zullen zeggen dat ze een paard voor de 'heb' hebben, maar ik denk dat je dat pas echt kan beoordelen als je de eigenaar zelf bent!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:47

Ik snap niet zo goed waarom je een paard voor de heb hebt?

En dan nog, maakt t uit???

Als die goed verzorgd word, is er niets aan de hand.

Ik snap je stelling niet, wat wil je ermee bereiken?

Overigens, ik kan ook niet elke dag rijden, werk, heb een huishouden, 3 honden, man, en ik sta met mijn paarden aan hius, ben meer bezig met verzorging van mesten en voeren dan met het paard zelf, maar ik geniet met volle teugen!

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:02

Waarom wel een hond/kat/schaap/geit/... voor de heb en niet een paard? Paarden zijn 'gemaakt' om de hele dag met de kop aan de grond te staan (grazen) en niet om op te rijden. Dat het rijden wel mogelijk is is een leuke bijkomstigheid maar als iemand paarden houdt die alleen maar in de wei staan en op tijd hun natje en droogje krijgen, is daar niets mis mee. Prachtige weideversiering toch :))

Het wordt natuurlijk anders als zo'n paard de hele dag in een box staat te kijken en het aan de 'zin' van de eigenaar ligt of hij er misschien even uitkomt. In die situatie valt het bij mij in de categorie 'belachelijk'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:06

Macs schreef:
Dat ligt helemaal aan het paard zelf. Sommige paarden vinden het echt niet erg om de hele dag buiten te staan en te spelen met vriendjes, maar anderen gaan zich enorm vervelen als ze niet aan het werk gezet worden.
Dan heb ik het niet over die trutjes die hun paard op stal laten staan om hem vervolgens 1x per week de bak door te trappen. ;)

Helemaal mee eens :j
Ik zou er zelf niet voor kiezen, ik vind het veel te leuk om er elke dag te zijn, maar ik vind het ook geen probleem. Rijden is nou niet echt de belangrijkste behoefte van een paard.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:07

Kom weinig mensen tegen die een paard voor 'de heb' hebben, maar goed

Wat is het probleem? Als zo'n paard lekker buiten komt en aandacht/beweging krijgt, 3 bijrijders maakt toch niet uit? Er zijn zoveel paarden die door meerdere mensen gereden worden. Manege paarden zien soms wel 10 ruiters in de week. En als de baas verantwoordelijkheid neemt voor de kosten van het paard (onderhoud/Medische verzorging/etc) wat is er dan aan de hand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:14

Ligt er aan wat je onder voor de heb verstaat.

je kan ermee bedoelen dat je enkel een paard hebt om te kunnen zeggen ik heb een paard en er verder nooit wat mee doet. Zou ik zonde van het geld vinden, maar zolang het paard een goed leven heeft (veel buiten, sociaal contact, controle, verzorging etc.) zal het paard het aan zijn bips roesten.

je kan er ook mee bedoelen dat je een paard hebt voor je eigen plezier.
En ik denk zo dat 99,9% van de mensen een paard hebben vanuit egoïstische redenen.
Omdat je graag rijdt/ment etc. of omdat je graag verzorgt/wandelt etc. Als je er niks aan vindt, zal je geen paard kopen of het verkopen zodra het plezier weg is.
En ook hiervoor geldt dat zolang het paard een goed leven heeft (veel buiten, sociaal contact, controle, verzorging etc.) dat het het paard aan zijn bips zal roesten waarom hij eigenlijk van jou is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:16

Bij mij op stal staan een heleboel van die mensen.
1 mevrouw heeft 1 fries, 1 supermooie kinderpony en 4 shetlanders,op de pony na allemaal onder de 5 jaar en ze hebben nog nooit wat gedaan, de shetlanders krijgen in de winter op stal de deken om en die gaat de hele winter niet meer af, stinken, de fries is onlangs beleerd maar zij kan zelf niet eens rijden dus die staat in zijn stal te verpieteren, zelf is ze er ook bang voor. Hoefsmid was laatst geweest, arme beest zat tegen rotstraal aan, ze moest elke dag hoeven krabben en teren anders zou die over een half jaar salami worden.

En iedereen bied haar aan om de fries te rijden maar ze heeft iedereen afgeketst en nu gaat ze dan toch maar op zoek naar iemand (wel passief zoeken, misschien bied iemand zich uit zichzelf wel aan)

En het is gewoon zo zonde want ze heeft stuk voor stuk leuke paarden en je kan er zo boos om worden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:17

Zolang het paard wordt voorzien in zijn basisbehoeftes, vind ik dat er weinig aan de hand is hoor. Daarmee bedoel ik dagelijkse weidegang met soortgenoten, voldoende ruwvoer, vers drinkwater, medische zorg en een schone stal.
De meeste paarden vinden het prima als er niet met ze gewerkt wordt, denk ook eens aan paarden met een blessure.
Meerdere bijrijders hoeft ook echt geen probleem te zijn.

Het zou niet mijn keuze zijn, maar als mijn paard niet meer bereden kan worden, dan wordt hij ook weideversiering (mits geen pijn).

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:19

Een paard voor de "heb" komt tegenwoordig zo vaak voor. ;(
Ik walg van zulke mensen,die dat dier enkel hebben om in em letterlijk in de stront te laten staan,nooit iets leuks mee doen en als ze komen dan verschijnen ze in het duurste outfit met de sjiekste dingen en doen nog geen hol met het dier :( .(want kletsen en showen met anderen is belangrijker)
Heb het te vaak van dichtbij meegemaakt en ik kots van zulke mensen! _-:(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:53

Maar voor de heb en niet goed verzorgen zijn 2 verschillende dingen.

Mijn opa heeft nu ook paardjes "voor de heb", zeker leuke beestjes... maar hij verzorgt ze wel goed.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:00

Brainless schreef:
Maar voor de heb en niet goed verzorgen zijn 2 verschillende dingen.

Mijn opa heeft nu ook paardjes "voor de heb", zeker leuke beestjes... maar hij verzorgt ze wel goed.

Das dan niet voor de heb vind ik,je opa heeft ze echt als hobby en hij zorgt goed voor ze.
Dat hij er verder niks mee doet is eigen keuze maar ze worden dus wel goed verzorgt en das leuk! +:)+

Waar ik zo op gal zijn dus echt mensen die werkelijk geen zak om hun dier geven en echt enkel het paardje hebben zodat ze een "hangplek" hebben voor zichzelf.Echt triest zoiets,vooral als je zo'n beestje dan hoort schreeuwen in een bescheten box omdat de rest wel buiten staat en hij niet.Mij doet zoiets zeer |(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:08

Om te kotsen? Toe maar!
Ik neem aan dat je het dan niet hebt over die rijke mensen e|o bedrijven die ook een of meerdere paarden voor de 'heb' hebben en er geld of reputatie mee willen verdienen? Voorbeeldje: Moorland, 15 miljoen.
En waarschijnlijk ook niet die aardige mensen die ingaan op de advertenties op bv bokt waar oude en uitgerangeerde paarden als weidemaatje or ornament aangeboden worden, en dat dier nog een paar goede jaartjes bieden?
Of die mensen die een paard hebben maar door eigen omstandigheden ( ziekte, lichamelijke aandoeningen, ouderdom) niet meer op een paard kunnen klimmen maar zo gehecht zijn aan het dier dat ze hem of haar goed willen blijven verzorgen?

Hoeveel mensen hebben het er voor over om veel geld kwijt te zijn voor een 'hangplek'? Ik denk dat de meesten wel leukere plaatsen weten en hun geld elders besteden.
En dat zielige beestje waarover jij spreekt: is het niet evenzeer de schuld van de stalhouder en anderen om dat dier wat in de stront staat te schreeuwen omdat hij naar z'n vriendjes wil, maar niet kan..maar te laten verpieteren?

Oordelen over andere mensen is voor velen een hobby en soms heel makkelijk. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:14

Ik oordeel niet zomaar over mensen,kan enkel oordelen over feiten!
En FEIT is en blijft dat er tegenwoordig teveel dieren worden aangeschaft en er vervolgens niet meer naar word omgekeken.(dat valt bij mij onder 'heb'!)
En dat maakt geen hol uit of je rijk of arm bent dan,zulke nare mensen zijn overal.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:16

Ik denk dat je gewoon altijd goed moet overwegen waarvoor je een paard wilt voor je er eentje koopt.

Ik ga iedere dag (muv maandag en heel soms zaterdag), en ik rij bijna iedere dag... dus ik heb hem eigenlijk gekocht voor op te rijden ja... De dagelijkse verzorging eromheen, dat hoort er natuurlijk bij.

Heel eerlijk, als ik een paard zou willen kopen, en ik wist van tevoren dat ik er niet op zou kunnen rijden, dan kocht ik hem niet. Want dat is mijn doel. Ik wil een paard waarop ik kan rijden. Ik zou geen paard kopen met grasmaaier/troeteldoel, omdat ik hem niet aan huis kan zetten. Anders deed ik dat misschien wel.
Staat dan weer wel tegenover dat als mijn paard nu onberijdbaar zou worden, ik mijn doelen bijstel omdat ik hem niet zomaar weg zou doen...
Maar in het begin, tijdens de aankoop, kijk ik wel of het paard aan mijn doel kan voldoen.

Overigens, funnyhorses, dat valt bij mij niet onder heb. Een paardje voor de heb valt bij binnen de reactie van brainless. en dat vind ik prima. Dat van jou voorbeeld niet. Dat valt gewoon onder slechte verzorging en onverantwoordelijkheid