!!! Boxen in een schuur naast het woongedeelte ? !!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dandydesurcy

!!! Boxen in een schuur naast het woongedeelte ? !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 21:57

Hallo

Wij zijn momenteel bezig met het plaatsen van stallen.
Er zijn 2 mogelijkheden

1 : Een buitenstal met een middengang.

2 : Boxen in een schuur naast het woongedeelte.

Wij hebben een grote schuur naast ons woongedeelte die momenteel niet gebruikt word.
Daar zouden wij een aantal binnenboxen in kunnen plaatsen.
Dit is al door vele mensen afgeraden wegens geluid.

Nu was onze vraag of er enkele mensen zijn die dat ondervonden hebben of ook paarden langs hun woongedeelte hebben staan.

Mvg

Ilias

Anoniem

Re: !!! Boxen in een schuur naast het woongedeelte ? !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:59

Zolang je het maar niet langs de slaapkamer doet. :')

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:01

Misschien eens een nachtje gaan logeren op een stal waar de personeelswoningen ook in of tegen de stallen liggen? Dan weet je of het je stoort. De een ligt er sneller wakker van als de ander. Ik heb er nooit last van gehad en het voordeel is dat je het wel hoort als er iets echt mis is.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:02

Wat mijn ouders dus wel hebben met als gevolg dat mijn pa 's nachts geregeld naast zijn bed staat omdat er eentje staat te drammen. Voordeel is wel dat je het ook hoort als er iets aan de hand is, 1 keer een met koliek gehad 's nachts, dan ben je toch blij dat je daarvan wakker wordt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:04

Ons woonhuis staat een paar meter los van de schuur waarin de garage en de paardenstallen zitten, MAAR er grenst nog een klein huisje direct aan de stallen. Daar heb ik vroeger vaak met vriendinnen geslapen. Er zit nog een badkamertje tussen de stallen en de slaapkamer van dat huisje, maar je hoort 's nachts nog best wat lawaai. Het klinkt veel heftiger dan het in werkelijkheid is, want de paarden stonden dan heel rustig te eten, maar de geluiden kwamen nog best hard door. Ik denk dat ik toch voor de aparte schuur zou gaan. Of je moet een goed geisoleerd huis hebben waarbij nog enkele kamers tussen de slaapkamer en de paardenstallen zitten.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:11

Ik slaap aan stal maar heb er weinig last van. Je hoort wel paard maar dat stoort mij eigenlijk niet. Heb liever paarden als geluid dan verkeer of treinen enzo.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:44

Ik heb eens een nachtje bij mijn paard in de stal geslapen, heerlijk vond ik dat, het geluid van een kauwend paard etc.
Maar goed, ik kan me voorstellen dat het gehorig kan zijn.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:48

Mijn paarden staan ook in de schuur die aan het woongedeelte vastzit. Maar het gebeurt echt zelden dat ik ze hoor. Tot nu toe heb ik ze 1 keer gehoord toen mijn paard flinke koliek had en toen heeft het zijn leventje gered. Verder als ze geen hele rare dingen doen op stal hoor je ze echt niet (afhankelijk natuurlijk ook van hoe de isolatie is).

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:58

Geluid is nog niet eens zo n ramp, maar de stank komt echt wel in huis!

Wij hadden ze vroeger 20 jaar terug in de schuur die vast aan de serre, dus het huis, zat. Man man man, mijn ouders durfden geen visite meer te laten komen, die amoniakguur komt overal doorheen.

Toen hebben we buitenboxen laten maken. Nu dik 15 jaar later en het is vochtig weer, komt die lucht nog uit de vloer van de schuur omhoog...ranzig!

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:05

bij ons staan de paarden direct naast de bijkeuken en de badkamer, maar je hebt er geen last van. Boven hebben we een luik, waardoor je naar de zolder van de schuur kunt, daar grenst ook de slaapkamer aan, je hoort ze 's nachts dan wel eens scharrelen :') (maar dat komt bij ons vooral doordat we 2 merries samen in één grote stal hebben staan, maar verder heb je er echt geen last van. Ik vind het juist wel leuk aanhoren :)

wat ukoldaatje zegt over de stank, daar hebben wij absoluut geen last van, maar dat ligt ook aan de ventilatie. Weet natuurlijk niet hoe dat bij ukoldaatje was.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:08

Als ik jou was zou ik voor de buitenschuur gaan. Dat je de paarden hoort is op zich niet erg. Wij zijn ook al meerdere keren het bed uitgeweest , omdat de paarden egr veel geluid maakten. Ook met een goede afloop van een koliekgevalletje. Het vervelende is alleen dat je heeeeel lang daarna van ieder geluid wakker wordt en naast je bed staat. Het kan je echt wel beroven van je nachtrust.
Onze paarden staan niet aan het huis vast, maar vlakbij huis. Als je dat kunt realiseren is dat volgens mij het mooiste. Je hoort evengoed als er wat aan de hand is, maar je wordt niet van ieder geluidje wakker.
En de stank in je huis wil je ook echt niet!! Hoewel dat denk ik wel ligt aan de afwerking van zowel stal als huis.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:13

Ons woonhuis staat ook vast aan de schuren, hier staan het jongvee (koeien) in de honden liggen er en de paarden staan er. Je hoort wel eens wat, maar het went ook heel heel snel. Een voordeel is wel dat je dichtbij je beesten bent als er wat is.

kiwiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:25

Ik zou goed overleggen met de buren, anders kunnen ze je misschien wel aanklagen en moet je alsnog andere woonruimte voor je paardjes zoeken

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:27

mijn paarden staan ook naast het woongedeelte van de boerderij waar ze gestalt staan ;)
zij horen het in de woonkamer wel als er eens een paard trapt maar in de slaapkamer niet.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:29

ik had vroeger de stal pal naast mn slaapkamer, ik sliep dus beneden en de schuur grensde aan de slaapkamer. heb nooit ook maar 1 geluid gehoort.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:34

Waar je rekening mee moet houden als je de paarden tegen je woongedeelte aan zet is 'geluidsoverlast', geur (niet per definitief stank hoor) en vliegen in de zomer. Maar al deze dingen variëren natuurlijk per stal. Je moet verder ook kijken wat praktischer is voor jezelf en wat je precies van plan bent met deze stallen? Eigen paarden of ook pensionpaarden?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:41

Onze paarden staan ook in de schuur achter het woongedeelte. Zo nu en dan hoor je eens een stampend paard, maar verder is het rustig. Laatst lag de shet 's nachts vast in zijn stal en dat was dus in huis goed te horen. Gelukkig maar, in een -niet hoorbare- stal had hij misschien wel de hele nacht vast gelegen, met alle gevolgen van dien.

ukoldaatje schreef:
Geluid is nog niet eens zo n ramp, maar de stank komt echt wel in huis!

Stallen goed schoonhouden en tussendeuren dichthouden, dan valt het heel erg mee hoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:37

Mijn zus heeft dat zo gehad, in L-vorm weliswaar en met een zadelkamer ertussen.
Ik vond het juist wel ideaal dat je zo vanuit huis even naar de paarden kon, ik moet altijd door de regen en de kou. Bij hun merkte je volgens mij overdag niet veel van de paarden, de keren dat ik er was is me niks speciaals opgevallen qua geluid en geur.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:26

Ik denk dat als je tegen wat geluid kan en je de boel schoonhoud het best aan huis kan houden. Maar ik zou ook nagaan hoe geschikt de huidige schuur is om paarden in te houden. Denk aan ondervloer, isolatie en fentilatie. Kan je er een inloopstal van maken als je dat wilt of moet je door je tuin naar het land? Daar zal ik ook zeker even bij stilstaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:09

Ik zou ook kijken naar de mogelijkheden van de schuur , en hem alleen willen gebruiken als je genoeg ruimte hebt om nog een soort buffer tussen huis en paarden te maken , zodat je nog een ruimte tussen huis en paarden hebt , bvb. een bijkeuken / zadelkamer / voerhok / hooiopslag ofzo , waar in principe geen geluid en geurtjes komen en je de laatste restjes uit de stal achter je kunt laten voordat je het woongedeelte in gaat :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:57

wij hebben ook helemaal geen last van stank. Maar wij ventileren wel goed (lijkt mij zowiezo erg belangrijk met paarden) en onze paarden staan de hele zomer op de wei. Dan verfen en soppen we wel alle stallen geljk zodra ze de wei op gaan en zo hebben wij ook geen last van vliegen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:24

Persoonlijk zou ik altijd gaan voor buitenboxen; geen last van urinedampen en stof (slecht voor de longen) en juist veel frisse lucht en ook gezelliger voor de paarden dat ze naar buiten kunnen kijken.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:28

Waar mijn paarden staan hebben ze ook een aantal boxen in de schuur direct grenzend aan het huis.
Er mag daar alleen geen kuil gevoerd worden omdat de geur dan in huis trekt.
Verder hebben ze er geloof ik niet heel veel last van qua geluid etc.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:36

Bij ons was het een eensteensmuurtje, en je ging via de serre de schuur in, dus die deur ging open en dan stond je in de stallen....Denk dat dat wel heel erg meespeelt hoor.
Huis uit begin jaren 1900 en dus maar een enkele steensmuur.

Carina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:23

Ik woon op een boerderij en de paardenboxen staan bij mij ook tegen het woongedeelte aan, net zo als
ze vroeger de koeien hadden staan. Geluidsoverlast heb ik geen last van hoor , je hoort ze welles,
dat er 1 tegen het shot aan trap, maar dat is het ook wel, ik voer ook gewoon kuil en heb mijn pakken ook daarbinnen staan. stank valt reuze mee maar ik mest ook iedere dag, en vliegen valt bij mij ook mee, ik woon op kleigrond en niet bij de bossen dus heb niet veel last van vliegen.